LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] shell V-power

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
henri8

shell V-power

Ongelezen bericht door henri8 »

Sinds vandaag rijdt mijn auto op de nieuwe benzine van shell: V-power.
Ikzelf heb er (nog) niets van gemerkt, maar ik ben benieuwd of er mensen in Nederland zijn die ook deze benzine tanken en waarom ze deze benzine tanken.

Ik zelf rijdt een Mitsubishi Space Star 1.8 GDI. De garage waar ik de auto destijds kocht, vertelde mij dat de 1.8 GDI motor aan de emissie- en brandstofnormen van 2005 voldoet, oftewel zwavelvrije benzine. Hiervoor tankte ik ook al Shell Pura (en de auto loopt/liep er inderdaad beter op dan gewone euro 95).

Ik ben benieuwd of RADAR binnenkort een (onafhankelijk) onderzoek start of deze benzine ook echt beter voor je motor is en tevens ook beter is voor het milieu. Tevens ben ik dan benieuwd naar de mening van Mitsubishi Nederland.

Met vriendelijke groet,
Henri

ikk

Re: shell V-power

Ongelezen bericht door ikk »

Volgens mij heeft shell alleen de bordjes pura vervangen door v-power ;)

Dus als je nog niks merkt aan je auto dan komt het daardoor. Je reed er altijd al op :)

!!!!

Re: shell V-power

Ongelezen bericht door !!!! »

Mijn auto heeft altijd perfect gelopen ( en loopt nog steeds perfect) op '95.........
Dus waarom veranderen?

spitfire
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 dec 2003 06:56

Re: shell V-power

Ongelezen bericht door spitfire »

Heb geen enkele vertrouwen in dit soort onzin

a) het kost meer

b) het helpt echt niet

c) shell flest de zaak

rdsgr

Re: shell V-power

Ongelezen bericht door rdsgr »

ja benk helemaal meej eens

Gast

Re: shell V-power

Ongelezen bericht door Gast »

Ik was ook heel sceptisch over Shel V-Power. Ik heb het in Nederland noot getankt, maar tijdens mijn vakantie in Tsjechië, waar Euro 95 ongeveeer € 0.90 per liter is stopte ik bij een Shell waar ze V-Power 95 en V-Power 100 verkochten.

Mijn tank was ongeveer 2/3 leeg en daar heb ik toen V-Power 100 in getankt.

Wat scherst mijn verbazing (ondanks dat er dus nog 1/3 Euro 95 doorheen gemengd was):

1 De motor loopt beduidend rustiger, minder trillingen, geen resonantie toerental meer.
2 De motor is soepeler (ik zat even niet op te letten en merkte na een bebouwde kom bocht dat ik in de 4e versnelling reed. De auto trok natuurlijk niet snel, maar wel trillingsvrij zonder protesteren op).
3 Bij de 1e tankbeurt daarna bleek ik ongeveer 0.5 km per liter zuiniger gereden te hebben.

Om het effect terug te kunnen merken heb ik na die V-Power weer standaard Euro 95 getankt (tank zat nog ongeveer 15% vol).
Ik moest toen constateren dat het resonantie toerental weer in de moter zat en dat de motor weer meer trilde. Brandstof verbruik was niet meer te vergelijken omdat ik met deze tankinhoud naar huis ben gereden (autobaan, dus zoveel mogelijk doortrappen)

Graag zou ik langer getest hebben, maar helaas heb ik geen 3 maanden vakantie.
Maar mijn voorzichtige conclusie is dat de motor er rustiger op loopt, beter presteert en minder verbruikt.

Helaas is in Nederland dat sap me te duur en hier hebben zo ook geen 100 RON V-Power.

Gast

Re: shell V-power

Ongelezen bericht door Gast »

Nog vergeten: V-Power 100 was in Tsjechië € 1.13 of te wel nog steeds € 0.05 goedkoper als de Euro 95 die ik vandaag bij Tango heb getankt.

Gast

Re: shell V-power

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb de Shell gebeld om te vragen waarom ze in Duitsland -Tsjechie wel V-power 100 octaan verkopen en niet in Nederland.
Antwoord van Shell: in Duitsland hebben ze een andere rijstijl, ze rijden daar harder dus daarom 100 octaan.
Dit antwoord slaat toch nergens op

erwin12345
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 sep 2006 23:45

Re: shell V-power

Ongelezen bericht door erwin12345 »

De meeste auto's die daar rond rijden zijn BMW/ MERC./ Audi. Deze (snelle) auto's zijn vaak zo geconstrueerd dat ze het beste lopen op octaan 100. Je kunt met deze auto's ook zonder problemen op "gewone" benzine rijden (dmv pingelsensor). Dan wordt er echter wel wat vermogen ingeleverd.
Een auto die geconstrueerd is voor oct 95 hoeft niet op oct 100 gereden worden, want heeft geen zin/ vermogenstoename.
In v-power zitten wel degelijk dopes (toevoegingen) die de benzine beter maken. Kijk maar naar het aantal auto's dat strandt met vervuilde injectoren, dat komt door de zwavelarme benzine. De dopes zorgen dat de injectoren toch schoon blijven. Ik doe het echter anders, ik rij op LPG G3 en af en toe een tankje benzine met Wynn's injector reiniger.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: shell V-power

Ongelezen bericht door Ulbe »

Eigenlijk vreemd dat de motor "schoner" kan lopen met Shell V-Power,

in de uitlaat van de motor zit een lambdasonde die het uitlaatgas op diverse uitstoten meet, wanneer de benzine "te schoon" zou zijn, zal de sonde hier op reageren, en het benzine/luchtmengsel rijker gezet worden!, zodat in principe de wagen juist meer benzine gaat nemen!, met dezelfde prestaties!,

Zelf heb ik geen idee, wel weet ik dat V-Power een zwavelarme brandstof is,

Wynn's additiefjes voor de automotor!, :D

Het doet me denken aan een grijs verleden dat ik zo'n middeltje kocht voor mijn wagen, die behoorlijk olie verbruikte, en dit middel moest het olieverbruik verminderen!,

Tot mijn schrik begon de motor steeds meer olie te nemen!, zonder lekkage onder de wagen!,

50 km snelweg rijden nam 1 liter olie!!, toen het carter bijna leeg was, vulde ik de motor weer bij met "schone" olie, en het olie verbruik was weer op een niveau van het verbruik van vlak voor ik het middeltje in de motor goot!,

Weggegooid geld dus!, :lol:

erwin12345
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 sep 2006 23:45

Re: shell V-power

Ongelezen bericht door erwin12345 »

Beste Ulbe,

Volgens mij moet je wat beter denken voor je bepaalde uitspraken doet.

De motor loopt niet schoner, maar beter. Een hogere klopvastheid geeft een gelijkmatiger en dus betere verbranding.

Een katalisator maakt de volgende stoffen onschadelijk: koolmonoxyde (CO), koolwaterstof (CH) en stikstofoxyde (NOX).
Jouw uitlating dat de Lamda sonde vervuiling meet is onzin. De lamdasonde meet alleen de lucht/brandstof verhouding die tussen 0,97 en 1,03 moet liggen.


Een katalisator werkt onder de volgende omstandigheden:
1. De temperatuur moet tussen de 300 en 850 °C liggen
2. De lucht/benzineverhouding (Lambda-waarde) moet tussen 0,97 en 1,03 liggen

Het toevoegmiddel wat ik bedoel is een reinigingsmiddel dat in de brandstof gaat en zo de injectoren reinigd. De middeltjes waar jij het over hebt beloven een gat (lekkage) te dichten, terwijl dat natuurlijk niet kan, want een lakkage heeft altijd een mechanische oorzaak die je niet met een vloeistofje op kunt lossen, tenzij de lekkage zeer klein is.

Even nadenken dus voor je dingen door elkaar gaat halen.
:lol:

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: shell V-power

Ongelezen bericht door Ulbe »

Leuk van dat middeltje van Wynn's! :D

Het middeltje beloofde zelfs dat de compressie in de motor weer verbeterd werd!, en beloofde zelfs dat de wat uitgeharde pakkingen in de motor weer wat soepeler worden in de motor!,

Het was dus zeker geen anti lekkage middeltje,

Er werden dingen beloofd die niet helemaal uitkwamen,

Je hebt natuurlijk wel in de gaten dat het een oude wagen betrof, die nog even mee moest rijden, en dan worden natuurlijk dergelijke middeltjes snel aangeschaft, bijv. kapotte radiateur, lekt een beetje, middeltje er in, en we kunnen weer even verder rijden, maar een zekere reparatie is natuurlijk vervangen van de radiateur, middeltjes zijn meestal tijdelijk, en zo is dit ook met dergelijke bijvoegsels in de olie,

Veel oliefabrikanten zijn vies van dergelijke middeltjes, omdat de nieuwe generatie oliën stijf staan bij de "dope's" toevoegsels om bijv. de motor schoon te houden, e.d., die Wynn's middeltjes kunnen in een extreme situatie zelfs de goede eigenschappen van de motorolie teniet doen,

Deze middeltjes kun je het beste gebruiken wanneer er problemen zijn met het bijv. brandstof systeem, de olieraffinaderijen mengen in de benzine ook middeltjes om de motor schoon te houden,

het beste is niet meer knoeien met bijvoegsels, alleen in probleemgevallen proberen, met de moderne motoren zijn eigenlijk die middeltjes niet meer nodig,

P.s. over de lambdasonde, waarom hebben we dan nu een zgn. 4-gastest bij de de APK zitten, hier wordt natuurlijk meer gemeten dan lucht/benzine mengsel alleen! :roll:

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: shell V-power

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

De naam V-Power is eigenlijk verkeerd. Het zou W-Power moeten heten.

De W is dan van Winst.

Driemaal raden voor wie dat van toepassing is. :lol:

erwin12345
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 sep 2006 23:45

Re: shell V-power

Ongelezen bericht door erwin12345 »

Ulbe,

Ik had het niet over een toevoegmiddel voor de olie, maar voor de brandstof. Dat die toevoegingen voor in de olie meestal onzin zijn, ik denk dat je daar gelijk in hebt, maar wetenschappelijk gezien heb ik daar geen bewijs voor.

Je bergrijpt het echt niet wat betreft de lambda sonde. Ik zal even wat meer toelichting geven:
Dit is puur een meting die terug gekoppeld wordt naar de computer van de auto. Wanneer de waarde buiten de specs valt zal de computer het mengsel bijregelen op de verhouding tusse 0,97 en 1,03. Door dit constant regelen hebben ze het ook wel eens over het pendelende signaal van de lambda sonde.
De lambda sonde is dus alleen maar bedoeld om de juiste voorwaarden te creeeren om de kat te laten werken (een juiste mengselverhouding).
Een 4-gas meting is bedoeld om te kijken of de auto niet te veel schadelijk stoffen uitstoot. Er worden 4 gassen gemeten, vandaar de naam (CO CO2 HC O2 als ik me niet vergis). Het is natuurlijk wel zo dat wanneer de lambda sonde kapot zou zijn, de mengselverhouding niet goed meer geregeld kan worden. De kat zal dan niet goed werken en dus teveel uitstoot.
En je zult begrijpen, wanneer de mengsel verhouding niet goed is kan dat nog meer gevolgen hebben dan alleen een niet-werkende kat. Denk bijvoorbeeld eens aan het brandstof verbruik.

E.e.a hangt dus wel samen, maar je moet het even in de juiste context zien. :idea:

Vr.gr.

Erwin

DennisThePennis
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 sep 2006 01:16

Re: shell V-power

Ongelezen bericht door DennisThePennis »

Complete onzin is het niet, in de formule 1-racerij maken ze immers ook niet gebruik van dezelfde brandstofmengsels als het spul dat je bij de Witte Pomp krijgt. In de praktijk merk je echter weinig tot niets van prestatiewinst als je geen sportbolide hebt.

Ik tank echter toch V-Power, omdat ik wel gemerkt heb dat deze brandstof beter verbrandt. Als ik nl. gewoon euro loodvrij tank (bij Shell, Tango of waar dan ook), wil de indicator voor slechte uitlaatgassen in m'n boordcomputertje wel eens aanspringen. Met V-Power heb ik daar nooit last van.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: shell V-power

Ongelezen bericht door magel725 »

Dombo kon net zo goed vliegen als dat dit soort spul je prestaties verbetert. Van die verschillen die je alleen merkt als je het maar wilt geloven.

Gizmo©
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 apr 2004 23:20

Re: shell V-power

Ongelezen bericht door Gizmo© »

Het enigste verschil wat je merkt is dat je portomenee sneller leeg is.

DennisThePennis
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 sep 2006 01:16

Re: shell V-power

Ongelezen bericht door DennisThePennis »

Het enigste verschil wat je merkt is dat je portomenee sneller leeg is
Geen last van, ik tank altijd voor 50 euro ... :lol:

BugMeNot
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 jan 2006 18:45

Re: shell V-power

Ongelezen bericht door BugMeNot »

Als ik V-Power in m'n scooter doe merk ik direct het verschil. Het trekt harder op en gaat sneller. Het is duidelijk dat het rendement beter is. Ik tank nu alleen maar V-Power want op een tank scheelt het weinig. Er gaat tenslotte maar 5 liter in. :)

ookkeurmeester
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jul 2006 23:49

Re: shell V-power

Ongelezen bericht door ookkeurmeester »

@ Ulbe,

De lambdasensor doet nix anders dan het meten van de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen. Als een motor 100% ideaal zou lopen dan zou je een lambdawaarde van 1,00 hebben, immers een goed lopende motor mag geen zuurstof in de uitlaatgassen hebben toch?

Dit houdt in dat als de motor te rijk loopt de waarde naar beneden daalt, bij apk is 0,97 de grens tot 1,04 zoals erwin al eerder meldde.

Met vriendelijke groet, Yilmaz

ps: ik heb vorge week ook een keer v-power getankt, heb nu een ferrari in de kast voor maar €1,- :lol:

Gesloten