LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Skoda-auto heeft binnen twee jaar elektrische problemen

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
arie.overbeeke
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mar 2020 20:47

Skoda-auto heeft binnen twee jaar elektrische problemen

Ongelezen bericht door arie.overbeeke »

In juli 2018 een nieuwe Skoda Kodiaq 1.4 TSI met DSG aangeschaft.
Deze auto vertoonde herhaaldelijk verschillende merkwaardige elektronica klachten.
Motor Management Systeem viel herhaaldelijk in storing. Alle ramen openden zich spontaan. Achterklep ging te pas en te onpas open en nog meer spontane elektronica klachten. Als klap op de vuurpijl bleek de auto op een provinciale 80 km weg een spontane noodremming uit te voeren met alle gevolgen van dien.
Auto is bij dealer en importeur in onderhoud geweest gedurende een aantal dagen. Controle van de werkplaats chef leerde dat slechts één jaar oude auto niet meer reparabel was. Derhalve een commercieel voorstel gevraagd om de auto in te ruilen voor een exemplaar zonder deze niet reparabele klachten. Dit leverde na een jaar een voorstel op met een afschrijving van €17.000,-- omdat men de auto door moest stoten naar de handel en niet meer verkoopbaar was via de eigen verkooporganisatie. Een normale afschrijving in het eerste jaar zou rond de €5.000,-- liggen dus wij worden door deze niet meer reparabel Skoda geconfronteerd met een extra afschrijving in het eerste jaar an €12.000,--. Een heel slechte beurt van van Tilburg Bastianen in Breda en de importeur van Skoda Pon. Men weigert ook categorisch om met een werkbaar en passend voorstel te komen om dit op een klantvriendelijke wijze op te lossen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Skoda-auto heeft binnen twee jaar elektrische problemen

Ongelezen bericht door grun »

Skoda zegt de auto twee jaar te garanderen, Waarom zou dat niet voor u gelden?
https://www.skoda.nl/service/garanties- ... e-garantie

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Skoda-auto heeft binnen twee jaar elektrische problemen

Ongelezen bericht door Moneyman »

arie.overbeeke schreef:
02 mar 2020 21:06
Als klap op de vuurpijl bleek de auto op een provinciale 80 km weg een spontane noodremming uit te voeren met alle gevolgen van dien.
Heb je toevallig ACC? Die heeft soms de neiging ten onrechte te remmen.
arie.overbeeke schreef:
02 mar 2020 21:06
Een heel slechte beurt van van Tilburg Bastianen in Breda en de importeur van Skoda Pon. Men weigert ook categorisch om met een werkbaar en passend voorstel te komen om dit op een klantvriendelijke wijze op te lossen.
Dan stel je toch gewoon de verkoper aansprakelijk in verband met het leveren van een non-conform product? Heb je een rechtsbijstandverzekering?

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Skoda-auto heeft binnen twee jaar elektrische problemen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ook mijn idee, als de auto na 1 jaar niet meer te repareren is, dan is deze gewoon non conform. Een nieuwe auto koop je niet om al na 1 jaar naar de schroot te brengen.

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Skoda-auto heeft binnen twee jaar elektrische problemen

Ongelezen bericht door juliomariner »

NeoDutchio schreef:
03 mar 2020 11:53
Ook mijn idee, als de auto na 1 jaar niet meer te repareren is, dan is deze gewoon non conform. Een nieuwe auto koop je niet om al na 1 jaar naar de schroot te brengen.
Helemaal eens, maar wat nog veel slechter is dat deze auto dus niet naar de schroot gaat maar dat hij de handel in gaat. Het probleem van een levensgevaarlijke auto (spontaan remmen) wordt dus naar een andere niets vermoedende consument doorgeschoven.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Skoda-auto heeft binnen twee jaar elektrische problemen

Ongelezen bericht door Moneyman »

juliomariner schreef:
03 mar 2020 12:05
Het probleem van een levensgevaarlijke auto (spontaan remmen) wordt dus naar een andere niets vermoedende consument doorgeschoven.
Dat doet (helaas) zo'n beetje iedere auto van d VAG-stal met ACC.

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Skoda-auto heeft binnen twee jaar elektrische problemen

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dan snap ik niet dat deze auto's een type goedkeuring hebben gekregen.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Skoda-auto heeft binnen twee jaar elektrische problemen

Ongelezen bericht door thecure »

Raar verhaal, je hebt toch twee jaar garantie? Dan ga je toch niet na een jaar zelf geld bijleggen?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Skoda-auto heeft binnen twee jaar elektrische problemen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Mooie auto en ik zou deze graag kopen, veel zoekwerk maar voor lage prijs en niet de computer gebruiken voor uitlezen.
Dat op de Computer uitlezen zonder verder zoeken is vaak de oorzaak van niet te vinden problemen.

ACC, zou kunnen, maar die uit zetten en je ziet of dat het is.
Zou geen nieuwe kopen en bijbetalen maar vragen om hem om te ruilen... kijk of ergens een gelijkwaardige Occasion staat,
en met ongeveer zelfde KM stand is omruilen zonder 1 cent te betalen de oplossing, dan moeten zij maar zien hoeveel IK voor deze ga bieden... de handel is hier ook niet blij mee, en als ze dit door hebben krijgen ze hem weer terug....

Ook de dubieuze handelaren zorgen dan voor een probleem bij een andere Dealer, dus verplaatste je het probleem.
Deze rijdende Computer, gewoon iets meer uit elkaar halen en matige stekker kan al voldoende zijn voor dit soort niet te vinden storingen!

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Skoda-auto heeft binnen twee jaar elektrische problemen

Ongelezen bericht door BL2 »

arie.overbeeke schreef:
02 mar 2020 21:06
In juli 2018 een nieuwe Skoda Kodiaq 1.4 TSI met DSG aangeschaft.
Deze auto vertoonde herhaaldelijk verschillende merkwaardige elektronica klachten.
Motor Management Systeem viel herhaaldelijk in storing. Alle ramen openden zich spontaan. Achterklep ging te pas en te onpas open en nog meer spontane elektronica klachten. Als klap op de vuurpijl bleek de auto op een provinciale 80 km weg een spontane noodremming uit te voeren met alle gevolgen van dien.
Auto is bij dealer en importeur in onderhoud geweest gedurende een aantal dagen. Controle van de werkplaats chef leerde dat slechts één jaar oude auto niet meer reparabel was. Derhalve een commercieel voorstel gevraagd om de auto in te ruilen voor een exemplaar zonder deze niet reparabele klachten. Dit leverde na een jaar een voorstel op met een afschrijving van €17.000,-- omdat men de auto door moest stoten naar de handel en niet meer verkoopbaar was via de eigen verkooporganisatie. Een normale afschrijving in het eerste jaar zou rond de €5.000,-- liggen dus wij worden door deze niet meer reparabel Skoda geconfronteerd met een extra afschrijving in het eerste jaar an €12.000,--. Een heel slechte beurt van van Tilburg Bastianen in Breda en de importeur van Skoda Pon. Men weigert ook categorisch om met een werkbaar en passend voorstel te komen om dit op een klantvriendelijke wijze op te lossen.
Bijzonder vreemd en ongeloofwaardig verhaal. De auto was na 1 jaar al niet meer te maken ?
Je hebt een jaar gewacht op een oplossing ?
En hoe zit het met de garantie ?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Skoda-auto heeft binnen twee jaar elektrische problemen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

@BL2,

Ik denk dat hij vertrouwde op eerst Garage meerdere keren, dan importeur en het nu zat is voor de 2 jaren om zijn.
Als het niet te herstellen is kun je koop ontbinden, maar wegens gebruik 1¾ jaar is het 50% dus van €34.000,- naar €17.000,- en ik zou adviseren, kijk of ze een gelijkwaardige zelfde merk en type ergens in NL staat bij een dealer om daarmee zonder kosten te ruilen.

Gezien de overlast en ze willen hun naam behouden lijkt me dat een redelijke deal.
Hij heeft heel netjes meer dan 3x een kans gegeven voor herstel, en garage hoopte... maar jammer!

De KodiaQ is leuke auto, en ik kan als DHZer als ik hem voor leuke we moeten er vanaf prijs mag hebben urenlang zoeken en heel veel loshalen, eventueel onderdelen wisselen, op sloop mag ik die eruit halen en ruilen, als probleem opgelost gooi je die foute weg, als zelfde kan dat deel weer in verkoop rek... dus kosten voor mijn als vaste klant vallen dan mee, en zodra deze enkele maanden foutloos zou rijden weer te koop aanbieden.... Kan wel maanden duren voor je de storing oorzaak gevonden hebt.

Hoewel een deurwaarder geen monteur is... ik zal zijn advies van ACC zeker als eerste uitschakelen.... erg bekend probleem die omdat
alles aan elkaar zit ook andere storingsmeldingen kan veroorzaken!

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Skoda-auto heeft binnen twee jaar elektrische problemen

Ongelezen bericht door Revoked »

Komkommertijd schreef:
05 mar 2020 13:32
@BL2,

Ik denk dat hij vertrouwde op eerst Garage meerdere keren, dan importeur en het nu zat is voor de 2 jaren om zijn.
Als het niet te herstellen is kun je koop ontbinden, maar wegens gebruik 1¾ jaar is het 50% dus van €34.000,- naar €17.000,- en ik zou adviseren, kijk of ze een gelijkwaardige zelfde merk en type ergens in NL staat bij een dealer om daarmee zonder kosten te ruilen.

Gezien de overlast en ze willen hun naam behouden lijkt me dat een redelijke deal.
Hij heeft heel netjes meer dan 3x een kans gegeven voor herstel, en garage hoopte... maar jammer!

De KodiaQ is leuke auto, en ik kan als DHZer als ik hem voor leuke we moeten er vanaf prijs mag hebben urenlang zoeken en heel veel loshalen, eventueel onderdelen wisselen, op sloop mag ik die eruit halen en ruilen, als probleem opgelost gooi je die foute weg, als zelfde kan dat deel weer in verkoop rek... dus kosten voor mijn als vaste klant vallen dan mee, en zodra deze enkele maanden foutloos zou rijden weer te koop aanbieden.... Kan wel maanden duren voor je de storing oorzaak gevonden hebt.

Hoewel een deurwaarder geen monteur is... ik zal zijn advies van ACC zeker als eerste uitschakelen.... erg bekend probleem die omdat
alles aan elkaar zit ook andere storingsmeldingen kan veroorzaken!
Wat
De
Fuk

Je weet totaal niet wat je schrijft. En de ACC zomaar uitzetten in de ECU kàn niet.
Ach, waarom reageer ik er eigenlijk op?

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Skoda-auto heeft binnen twee jaar elektrische problemen

Ongelezen bericht door BL2 »

Revoked schreef:
05 mar 2020 14:28
Ach, waarom reageer ik er eigenlijk op?
Reageren op Stofzuigerd is inderdaad tegen de interne forumafspraken, Revoked ! Wilt u dit niet meer doen :D

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Skoda-auto heeft binnen twee jaar elektrische problemen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

ACC is niet in elke Auto standaard en kan wel aan/uit gezet worden in de ECU mits je de juiste software en kabel hebt!

Een mede forum lid die hier eerder over ACC klaagde heeft nu een uitgeschakelde dus kan wel.
Het was 3 minuten werkje, koffie na afloop vele malen meer tijd nodig!

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Skoda-auto heeft binnen twee jaar elektrische problemen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ach ja. Als bezoeker alle auto's in een showroom van een autobedrijf uitlezen met de eigen laptop is immers ook een peulenschil.

Een dealer die een zelf-geleverde nieuwe auto na een jaar elektronisch/technisch totalloss verklaart, ik geloof het gewoon niet.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Skoda-auto heeft binnen twee jaar elektrische problemen

Ongelezen bericht door Revoked »

Komkommertijd schreef:
05 mar 2020 15:41
ACC is niet in elke Auto standaard en kan wel aan/uit gezet worden in de ECU mits je de juiste software en kabel hebt!

Een mede forum lid die hier eerder over ACC klaagde heeft nu een uitgeschakelde dus kan wel.
Het was 3 minuten werkje, koffie na afloop vele malen meer tijd nodig!
Volgens mij heb je met de VCDS je eigen ECU overschreven met een paar Mb teveel in RAID.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Skoda-auto heeft binnen twee jaar elektrische problemen

Ongelezen bericht door witte angora »

Lid geworden op:
02 mar 2020 20:47
Laatst actief:
02 mar 2020 21:09
Niet dat de TS nog meeleest, maar als hij mee zou lezen zou hij zich vermoedelijk vol verwondering afvragen welke storing nu groter is. Die van zijn Skoda of wat er in zijn topic gebeurt.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Skoda-auto heeft binnen twee jaar elektrische problemen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Komkommertijd schreef:
05 mar 2020 15:41
ACC is niet in elke Auto standaard en kan wel aan/uit gezet worden in de ECU mits je de juiste software en kabel hebt!

Een mede forum lid die hier eerder over ACC klaagde heeft nu een uitgeschakelde dus kan wel.
Het was 3 minuten werkje, koffie na afloop vele malen meer tijd nodig!
Bullsh*t.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Skoda-auto heeft binnen twee jaar elektrische problemen

Ongelezen bericht door 16again »

Het zou me integendeel juist verbazen als de rij eigenschapen niet aan te passen zijn met wat tweaks in een config bestand van het computertje.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Skoda-auto heeft binnen twee jaar elektrische problemen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat hinderlijk remmen van de ACC is niet uit te schakelen. Op het VW-forum is er wel het een en ander over te vinden; de zoekterm "acc uitschakelen" geeft dit resultaat.

Gesloten