LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
isi50
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 mar 2013 18:00

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door isi50 » 06 apr 2013 15:53

EGR, gewoon afdoppen die rotzooi, ook als komt je auto net uit de dealer, ik raad het iedereen aan, heb die mijne afgedopt en na 160dkm nog geen enkel probleem, weliswaar geen Skoda, maar een Opel, ook met EGR problemen. Totale kosten 19.95 inclusief wegschrijven. Van dat rotzooi word je gewoon gek :lol:

kweenie
Berichten: 14746
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door kweenie » 06 apr 2013 19:22

Jannemanbeekm schreef:Tip is om 1 keer per maand het roetfilter te regenereren (dit betekent ongeveer 30 minuten met een constante snelheid van ongeveer 100 kilometer per uur) het systeem te reinigingen.
Dus als ik het goed begrijp komt het probleem doordat mensen niet of nauwelijks lange stukken rijden? Anders zou je immers vanzelf wel minstens eens per maand zo'n stuk rijden. Maar daar is zo'n diesel auto toch eigenlijk ook voor bedoeld, voor langere afstanden...?

smilie
Berichten: 300
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door smilie » 07 apr 2013 11:40

@kweenie, dat klopt; erg wordt 'verstopt' met uitlaatgassen of delen ervan, ik weet niet exact.
Zodra je motor beetje 'opjaagt' dat ie op temperatuur komt en toeren maakt, wordt het systeem schoongemaakt / verbrandt.

Echter, indien je alleen korte stukjes mee doet - of bijzonder zuinig op snelweg rijdt (90 km/h) dan zal het niet gebeuren en gaat ie daaronder lijden en kapot gaan.

Vaak zie je dan wanneer ze bij garage vol gas geven stationair dat er zwarte plek op de weg achter blijft, onder de uitlaat :)

kweenie
Berichten: 14746
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door kweenie » 07 apr 2013 15:30

Dan lijkt mij dat het 'probleem' vooral is dat zulke greenline modellen fiscaal zo voordelig zijn, dat ook mensen die alleen kleine stukjes rijden ze kopen. En dat daardoor bij hen het roetfilter nooit goed zijn werk kan doen.

Ik vraag mij dan af, heb je dit risico niet bij iedere moderne diesel waarmee (te) weinig gereden wordt? Dus is het geen merkonafhankelijk probleem?

stofzuigertje

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door stofzuigertje » 07 apr 2013 18:32

Lesauto die alleen stadsverkeer reed hadden er ook regelmatig last van.
De VW Polo Bleumotion is erg populair en door regelmatig op hoge snelheid te rijden stook je het wel schoon.
Dus 130 Km in 3e versnelling gedurende tenminste 10 minuten en alles is weer opgelost.
Normale gebruikers hebben er nauwelijks last van.

Vooral na de koude start dus niet veel stadsverkeer gaan rijden of file verkeer want dat kan ook nog een oorzaak zijn.
Dus in de Randstad zullen ze dit soort problemen vaker hebben dan in rustige je kunt altijd doorrij gebieden.

smilie
Berichten: 300
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door smilie » 07 apr 2013 19:48

@kweenie, klopt het is merk onafhankelijk, elke diesel (met ERG) zal last hebben indien het nooit warm gereden wordt oftewel alleen stads / file verkeer.

Ik rij zelf een Ibiza diesel (ecomotive). Normaal gesproken rij ik zo een 180 km per dag waarvan 95% op de snelweg. Daarbij rij ik altijd ~10% sneller dan maximaal toegestaan is. Echter, zomer vorige jaar was ik circa drie maanden ziek, waardoor ik in drie maanden tijd alleen korte stukjes reed (huisarts, ziekenhuis, boodschappen e.d.). In deze periode is auto / motor erg 'lui' geworden. Dat merk je niet 1-2-3 in de stads verkeer, maar eerste keer dat ik op snelweg zat was auto niet vooruit te branden. Het had veel moeite om 130 km/h te halen. Op de weg naar kantoor en terug heb ik vijfde versnelling expres niet gebruikt. Volgende dag had motor veel meer pit omdat het geheel systeem schoon gebrand was.

Paul van Holland
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2013 08:13

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door Paul van Holland » 29 mei 2013 09:02

Seat Ibiza Ecomotive EGR-klep vervangen bij 56000 kilometer.

Ook bij ons ging het lampje branden op het dashboard en bij het uitlezen van de computer bij onze dealer de Dago in Doetinchem bleek ook dat bij ons de EGR klep vervangen moest worden.
Dit is toch te gek voor woorden de Seat is net 2 en een half jaar oud.
Kosten voor deze reparatie plus minus 900 euro ik schrok hier enorm van en heb ook gezegd dat ik dat veel geld vond voor een auto die maar 56000 kilometer heeft gelopen en wie we destijds nieuw gekocht hebben,
Hierop zei de Dago in Doetinchem dat ze verleende coulance toe zouden passen op de rekening en die rekening heb ik nu inmiddels binnen en weer schrok ik van het bedrag 580,99 euro.
Daar ik het bedrag nog veel te hoog vond heb ik de Dago gemaild en kreeg een mail terug dat ze mij zouden bellen en dat is gisteren gebeurt .
De monteur van de Dago heeft contact opgenomen met importeur Pon en ze vonden dat ik wel een beetje gelijk had en om mij tegemoet te komen en wilden de rekening verlagen naar 363 euro.
Ik was het hier nog niet mee eens en heb dat ook tegen die monteur gezegd dat die EGR-klep toch veel langer mee moet gaan dan 56000 kilometer daar koop je geen nieuwe auto voor.
Hij zei ik kan niet lager gaan dan 363 euro daar ik verantwoording moet afleggen hier bij de Dago maar daar heb ik natuurlijk niks mee te maken die auto hoort het gewoon goed te doen met deze kilometer stand .
Met over en weer gepraat ben ik op het bedrag gekomen van 302,50.
Ik vind dit niet kunnen en ik ben niet de enige die met deze reparatie zit als ik dat zo lees hier op het forum.
De fabriek had gewoon een terug roep actie moeten doen voor de skoda Fabia ,VW Polo bleu motion en de Seat Ibiza ecomotive allemaal met een 1200 tdi motor, maar de fabriek doet niks en wij zitten met de dure rekeningen VOLKSWAGEN WIE ANDERS.

thecure
Berichten: 2406
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door thecure » 29 mei 2013 14:17

fijn he die zogenaamde duitse degelijkheid.
ik blijf lekker frans rijden, bevalt me prima.

peteroo
Berichten: 856
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door peteroo » 30 mei 2013 10:20

@TheCure
Beetje onzinnige reactie. Kijk eens elders op dit forum. Er is net een discussie gaande over vroegtijdig versleten koppelingsplaten bij Peugeot. Duits, Tsjechisch, Italiaans of Frans, het maakt niet; alle merken hebben op zeker moment kwaliteitsproblemen. Zelfs de Japanners hebben er soms last van, al komt het bij hen minder voor.
Wel krijg ik soms de indruk dat de kwaliteit en duurzaamheid van auto's er over het algemeen gezien niet beter op wordt.

jonis
Berichten: 1708
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door jonis » 30 mei 2013 12:33

peteroo schreef:@TheCure
Beetje onzinnige reactie. Kijk eens elders op dit forum. Er is net een discussie gaande over vroegtijdig versleten koppelingsplaten bij Peugeot. Duits, Tsjechisch, Italiaans of Frans, het maakt niet; alle merken hebben op zeker moment kwaliteitsproblemen. Zelfs de Japanners hebben er soms last van, al komt het bij hen minder voor.
Wel krijg ik soms de indruk dat de kwaliteit en duurzaamheid van auto's er over het algemeen gezien niet beter op wordt.

"Vroeger was alles beter".

Tegenwoordig weegt een beetje "dezelfde" auto bijna 50% meer dan vroeger...zit er 10x zoveel erop en eraan....en over de wegwerptechniek in de garage moet je toch ook net anders denken.....tel daarbij op de gespannen rijstijl op de linkerbaan (in verhouding met vroeger, snelheid, kwaliteit remmen, toegenomen hoeveelheid gereden KM's)...en dan denk ik nog steeds dat ik minder vaak in de garage sta dan "vroeger" .
Dat een fabrikant af en toe nog fouten/verkeerde keuzes maakt, kan best .....maar dat was vroeger niet anders, eerder nog erger.....ik weet in elk geval nog dat je vroeger toch echt niet in een Skoda gezien wilde worden en dat je hem voor de deur van je buren parkeerde. :D

kweenie
Berichten: 14746
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door kweenie » 30 mei 2013 12:45

Tsja, vroeger was een benzine-auto vaak oud als hij een ton op de teller had, nu gaan ze gerust 2 ton mee. En bij diesel een zelfde situatie. En als de motor het dan nog deed, dan was de carosserie intussen al half doorgeroest...

Maar het is natuurlijk wel zo dat in principe een simpele machine minder snel problemen heeft dan een meer geavanceerde machine. Elk stukje electronica en ieder mechaniekje kan stuk gaan. (Volgens mij staan er nog vele goed werkende decennia-oude typmachines bij mensen thuis te verstoffen, maar een computer of printer van 10 jaar oud is zeldzaam.) Dan is het een wonder dat de meeste auto's ondanks alles toch een stuk langer meegaan dan 'vroeger'.

thecure
Berichten: 2406
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door thecure » 30 mei 2013 14:32

peteroo schreef:@TheCure
Beetje onzinnige reactie. Kijk eens elders op dit forum. Er is net een discussie gaande over vroegtijdig versleten koppelingsplaten bij Peugeot. Duits, Tsjechisch, Italiaans of Frans, het maakt niet; alle merken hebben op zeker moment kwaliteitsproblemen. Zelfs de Japanners hebben er soms last van, al komt het bij hen minder voor.
Wel krijg ik soms de indruk dat de kwaliteit en duurzaamheid van auto's er over het algemeen gezien niet beter op wordt.
daar ben ik het helemaal mee eens, elke merk heeft wel wat. maar vaak moet ik mij als rijder van een franse auto verdedigen. Ik denk ik laat eens een tegengeluid horen :wink:

peteroo
Berichten: 856
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door peteroo » 31 mei 2013 14:50

Verbazingwekkend misschien, maar ik ben het eens met veel van wat jullie zeggen. Inderdaad gaan ook benzinewagens veel langer mee dan 20, 30 jaar terug. Ook wordt er veel intensiever en harder mee gereden.
Maar wat mij zorgen baart, is waar de kopers van de auto's van nu over 10 a 12 jaar mee kunnen worden geconfronteerd. Die dure extra's, elektronica en software zijn dan mogelijk al verouderd en moeilijk te vervangen, of anders tegen zeer hoge kosten. Met een Starlet of Colt uit de late jaren '90 die je nu koopt voor 1000 tot 1500 euro kun je nog jaren goedkoop rijden en de onderhoudskosten zijn te overzien.

Nee, vroeger was niet alles beter. Auto's uit de jaren '70 waren veel onveiliger en roestten vaak enorm. Maar sommige dingen werden gebouwd om lang mee te gaan of hadden componenten die gemakkelijk waren te vervangen.

Al met al een beetje ver afgeweken van het onderwerp: de EGR-klep. Je kunt niet zonder meer stellen dat iedere vernieuwing een verbetering is. Als veel automobilisten de EGR-klep moeten laten uitschakelen of verwijderen vanwege storingen en vervuiling van de motor is het misschien geen verbetering.

@thecure Mijn eerste auto was ook Frans, een Renault bestelwagentje waar ik vier jaar lang spotgoedkoop en met plezier mee heb gereden, zonder veel problemen.

jonis
Berichten: 1708
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door jonis » 31 mei 2013 18:25

Verbazingwekkend misschien, maar ik ben het eens met veel van wat jullie zeggen. Inderdaad gaan ook benzinewagens veel langer mee dan 20, 30 jaar terug. Ook wordt er veel intensiever en harder mee gereden.
Maar wat mij zorgen baart, is waar de kopers van de auto's van nu over 10 a 12 jaar mee kunnen worden geconfronteerd. Die dure extra's, elektronica en software zijn dan mogelijk al verouderd en moeilijk te vervangen, of anders tegen zeer hoge kosten. Met een Starlet of Colt uit de late jaren '90 die je nu koopt voor 1000 tot 1500 euro kun je nog jaren goedkoop rijden en de onderhoudskosten zijn te overzien.
De auto's van 20 jaar geleden werden standaard bijv niet uitgerust met dure elektronica navi+audio, was je dus wel aangewezen op dure achteraf inbouw die het beste ook alweer hadden gehad na zo'n 4-5 jaar als het al inmiddels niet gestolen of opgeblazen was, kocht je dus 1st een 2de hands auto en ging je daarna alsnog naar de audiozaak en ook wel meermaals....kan dus eigenlijk niet echt zeggen dat ik mijn premium audio met navi 'á 2500,- die er al inzat bij aankoop dan nu duurder vind (inmiddels toch alweer 8 jaar oud en nog probleemloos)....die zal best ooit eens stuk gaan; maar inderdaad dien je van te voren ervan te gewissen dat alles wat stuk gaat je ook moet kun betalen voor reparatie....een 3-serie krijg je tegenwoordig bijv ook nog altijd standaard kaal zonder de toeters en bellen hoor :wink:

peteroo
Berichten: 856
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door peteroo » 01 jun 2013 10:22

Ik bedoelde meer de geavanceerde software en systemen die, vooral in luxe wagens, de stuurbekrachtiging, transmissie motormanagement, audiosystemen, airbags etc. bedienen. Van een vriend begreep ik dat zelf bougies vervangen of een lampje bij veel van de huidige auto's al niet meer mogelijk is. Of er moet gelijk van alles gereset worden. Je wordt kortom erg afhankelijk van de expertise van de dealer of specialist.

Ik heb overigens een Audi uit de tijd dat opties nog kostbare extra's waren. Alleen elektrische ramen en spiegels en zelfs dat had eigenlijk niet zo nodig gehoeven voor mij. Het entertainmentgedeelte bestaat uit een radio-cassetterecorder en het beeld dat zich rondom op de weg aan mij ontrolt. Verder een prima wagen met nauwelijks roest. Zou ik nu een nieuwe auto (kunnen!) kopen, dan zou ik voor de eenvoudigste versie gaan.

peteroo
Berichten: 856
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door peteroo » 03 jun 2013 09:23

Aan mijn blikveld ontrolt, bedoelde ik..

Wat er allemaal op, aan en in een auto moet zitten, dat is ieders eigen keuze. Maar je moet vooruit kijken en zeker weten dat onderhoud en reparaties betaalbaar zijn. In geval van mijn auto moet ik me ook altijd afvragen of een investering opweegt tegen de dagwaarde (vaak niet), maar vooral ook wat de technische staat is en of ik voor dat bedrag dan wel een fatsoenlijke andere auto kan kopen (ook niet, meestal).

Terug naar de Skoda en EGR-klep :-)

ubi
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2013 17:51

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door ubi » 07 jun 2013 18:15

Heb met interesse de berichten over het euvel met de EGR-klep gelezen.
Heb n.l. met mijn Seat Ibiza ST- TDI van 2011 met ongeveer 80.000 km op de teller dezelfde problemen. Vandaag bij Seatdealer geweest waar het mankement werd vastgesteld. Kosten zouden ongeveer 900 Eur bedragen. Wordt een formulier ingevuld voor Coulance regeling. Zou echter maar een paar honderd Euro schelen. Overigens rijd ik regelmatig grote afstanden met behoorlijke snelheden.
Van iemand hoorde ik ook de suggestie om het lampje maar af te plakken en er zonder die dure reparatie maar mee door te blijven rijden. Is dat een optie ? Wat zijn de consequenties/ schade ? Gaarne reactie

MacManiac78
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jun 2013 03:02

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door MacManiac78 » 17 jun 2013 03:10

Bij de 1.2 TDI motoren kan de EGR niet dichtgezet worden en is hij softwarematig er ook nog niet uit te schrijven.
Doorrijden met een kapotte EGR zorgt ervoor dat er nog meer roet de turbo ingaat, waardoor deze ook geen lang leven heeft. De EGR klep blijft bij falen namelijk open staan. En de auto loopt in noodloop, waardoor je PK's en Nm's mist. Gewoon laten vervangen. En is er voor je auto wel een 'chiptuning' (voor het dichtzetten van de EGR noodzakelijk) beschikbaar, dan deze EGR zowel met een plaatje, als softwarematig dicht laten zetten. Dit is het behoud van je turbo. (En het levert IETS meer vermogen.)
Voor meer inhoudelijke informatie kan je kijken op SkodaForum.eu, SkodaForum.nl, TDISite, TDIForum etc. etc.
Of gewoon even googlen: http://bit.ly/17RC1bX

ubi
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2013 17:51

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door ubi » 17 jun 2013 22:39

Bedankt voor je deskundig advies.
Inmiddels heb ik van mijn dealer te horen gekregen, dat hetr onderdeel geheel en het arbeidsloon voor 70% wordt vergoed.
De kosten bedragen nu ongeveer 200 Euro. Dat valt dus mee.
Mede gezien je reactie, gauw laten repareren.

bartsscooterservice
Berichten: 288
Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door bartsscooterservice » 20 jun 2013 11:08

thecure schreef:fijn he die zogenaamde duitse degelijkheid.
ik blijf lekker frans rijden, bevalt me prima.
Duitse degelijkheid was vroeger, toen er nog geproduceerd werd in Duitsland.

Gesloten