LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
nicpat
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2012 09:44

Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door nicpat »

Sinds 29 september 2010 ben ik in bezit van een Skoda Fabia II Geenline diesel. Na opstartproblemen direct na aanschaf in het electriciteitcircuis (5 keer de garage moeten bezoeken!) gaat er nu tijdens het rijden het lampje van het uitlaatgassencontrolesysteem branden waarna wij direct naar de dichtsbijzijnde Skoda-dealer gereden zijn wat het boekje als actie aan gaf. Nadat de garage de auto aan computer had gehangen kwam er uit de bus dat de EGR-klep vervangen dient te worden. Kosten? Tussen de 800 en 900 Euro. Daar de garantietermijn net geen 2 maanden! is verstreken heeft de garage nu bij Skoda NL een aanvraag ingediend of het gerepareerd kan worden onder de zo genoemde "coulance-regeling". Indien ja, zijn de kosten 470 Euro. Na raadpleging van diverse forums kom ik er achter dat zo'n EGR klep veel langer dient mee te gaan dan de genoemde 42.000 km maar wellicht meer dan 100.000 km. Mijn vraag is dan ook, is dit normaal? Kan ik mij in dit geval beroepen op Conformiteitsbeginsel dat is vastgelegd binnen een Europese Wettelijke Garantietermijn? Graag uw bevindingen!

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door kokka »

Ja..je mag van een auto, zelf een skoda fabia, redelijkerwijs verwachten dat de EGR klep langer meegaat als 42000 km.
je kan je dus inderdaad beroepen op het conformiteitsbeginsel. je moet ze schriftelijk( en aangetekend) in gebreke stellen, en ze een redelijke termijn geven om dit op te lossen.
je kan voor info overigens ook bellen met de anwb of de bovag.

succes

nicpat
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2012 09:44

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door nicpat »

Koka, dank voor je reactie!
Tot nu toe loopt het nog even telefonisch maar alle lijntjes naar bijvoorbeeld rechtsbijstand en de importeur PON, zijn gelegd. Ik ben nog afwachtende op een telefoontje van de dealer. De werkplaatsmedewerker stelde mij in ieder geval wel in het gelijk. Benieuwd hoe dit verder zal lopen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door kokka »

heel goed, zeker niet opgeven. ik heb zelf zo'n geintje gehad met een seat leon, deze was al 4 jaar oud, maar de aandrijfriem van de nokkenas, legde voortijdig het loodje.Ruim voor hij vervangen had moeten worden
Zowel pon als dealer wilde niets doen, uiteindelijk dus ook op conformiteitsbeginsel een heel groot deel van de kosten (compleet nieuwe cilinderkop) vergoed gekregen. wat een brief van een advocaat al niet kan doen.

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door madfred »

Je kan natuurlijk ook de EGR "afdoppen", wordt heel vaak gedaan om vervuiling IN de motor te voorkomen. Consequentie is wel dat er meer vervuiling BUITEN de motor terecht komt. Ook in het motormanagement systeem moet dit worden gewijzigd. Foutmelding weg en zelfs APK (roettest) is normaal geen probleem met afgesloten EGR klep.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door nevermind »

madfred schreef:Je kan natuurlijk ook de EGR "afdoppen", wordt heel vaak gedaan om vervuiling IN de motor te voorkomen. Consequentie is wel dat er meer vervuiling BUITEN de motor terecht komt. Ook in het motormanagement systeem moet dit worden gewijzigd. Foutmelding weg en zelfs APK (roettest) is normaal geen probleem met afgesloten EGR klep.
Aanvulling stappenplan:
http://home.versatel.nl/leeoscar/egr_afdoppen.htm

riddert
Berichten: 2118
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door riddert »

nevermind schreef:
madfred schreef:Je kan natuurlijk ook de EGR "afdoppen", wordt heel vaak gedaan om vervuiling IN de motor te voorkomen. Consequentie is wel dat er meer vervuiling BUITEN de motor terecht komt. Ook in het motormanagement systeem moet dit worden gewijzigd. Foutmelding weg en zelfs APK (roettest) is normaal geen probleem met afgesloten EGR klep.
Aanvulling stappenplan:
http://home.versatel.nl/leeoscar/egr_afdoppen.htm
We gaan geen EGR afdoppen bij een auto van 2,5 jaar oud natuurlijk. TS moet dit gewoon met zijn dealer regelen.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door nevermind »

riddert schreef:
nevermind schreef:
madfred schreef:Je kan natuurlijk ook de EGR "afdoppen", wordt heel vaak gedaan om vervuiling IN de motor te voorkomen. Consequentie is wel dat er meer vervuiling BUITEN de motor terecht komt. Ook in het motormanagement systeem moet dit worden gewijzigd. Foutmelding weg en zelfs APK (roettest) is normaal geen probleem met afgesloten EGR klep.
Aanvulling stappenplan:
http://home.versatel.nl/leeoscar/egr_afdoppen.htm
We gaan geen EGR afdoppen bij een auto van 2,5 jaar oud natuurlijk. TS moet dit gewoon met zijn dealer regelen.

Stappenplan:


Let op !

wat je zelf met je auto doet is en blijft natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid!

nicpat
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2012 09:44

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door nicpat »

Nee inderdaad, afdoppen is geen optie. De wagen is net twee jaar oud. Ik vind gewoon dat Skoda dit naar behoren moet oplossen en haar klant tevreden moet stellen. Gewoon gratis repareren en nieuwe garantie afgeven.

Swartweb
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2013 19:13

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door Swartweb »

Hier het zelfde probleem alleen met een Seat ibiza Ecomotive, 43000 km 2 jaar en 4 maanden oud is ook het lampje gaan branden.

Na een controle bij de AMES/SEAT kwamen ze tot de conclusie EGR klep storing.
Dit zou met korting van 70% op de onderdelen komen op zo'n 750 euro.

Nogmaals een controle laten uit voeren door SKADA/SEAT 540 euro.
En ben nog gaan bellen sommige dealers komen echt met prijzen van 900 euro??

Lampje is vanmiddag wel weer uit gegaan maar dat maakt volgens de dealers niets uit...

nicpat
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2012 09:44

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door nicpat »

Ik zou nog even laten weten hoe het is afgelopen de reparatie. De wagen is inmiddels gerepareerd maar in totaliteit heeft het wel E 250,- gekost met de coulance van Skoda.
Ik blijf het belachelijk vinden dat ze niet volledig vergoeden maar ze stokken er op dat ik toch al 42.000 km er mee heb gereden en dat de egr klep dus toch geleden heeft. Ik ben nog bezig met m'n rechtsbijstand.

Jannemanbeekm
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jan 2013 14:41

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door Jannemanbeekm »

Beste forumleden,

Ook ik ben vandaag met mijn Seat Ibiza 1,2 TDI bij de dealer geweest in Almere. Ook in mijn auto bleef het lampje 'uitlaatgassencontrolesysteem' branden (uitlaatgassen niet in orde). Volgens de dealer zou de klep (ERG klep) ter hoogte van het spruitstuk 'open' blijven staan (defect zijn). Ook in mijn geval werd er een coulance regeling voorgesteld met 70% korting op het onderdeel en de reparatiekosten moest ik volledig betalen, kosten ongeveer 500,00 euro!!!!! Wat kan (en op welke manier) ik ondernemen tegen deze situatie? Mijn Seat Ibiza is (in januari 2013) net 2 jaar oud en heeft 43.000 km gereden. Ik heb een rechtsbijstandverzekering (ARAG).

Jannemanbeekm
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jan 2013 14:41

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door Jannemanbeekm »

Beste Forumleden,

De Seatdealer heeft op 01-02-2013 mijn verhaal aangehoord en besloten om de EGR-klep te vervangen en de leverancier te vragen om de rekening te betalen. Mijn Seat Ibiza ST tdi loopt weer als een zonnetje! Het probleem van de EGR-klep in bekend en de dealer heeft een andere klep erin gezet die vervuiling (veel minder) niet meer zou veroorzaken. Tip is om 1 keer per maand het roetfilter te regenereren (dit betekent ongeveer 30 minuten met een constante snelheid van ongeveer 100 kilometer per uur) het systeem te reinigingen.

Moedt
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:30

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door Moedt »

nicpat schreef:Ik zou nog even laten weten hoe het is afgelopen de reparatie. De wagen is inmiddels gerepareerd maar in totaliteit heeft het wel E 250,- gekost met de coulance van Skoda.
Ik blijf het belachelijk vinden dat ze niet volledig vergoeden maar ze stokken er op dat ik toch al 42.000 km er mee heb gereden en dat de egr klep dus toch geleden heeft. Ik ben nog bezig met m'n rechtsbijstand.
Dus over 2 jaar heb je weer hoge kosten maar dan zonder coulance.
Dat wekt niet veel vertrouwen en ik snap niet dat VAG zo met z'n klanten omgaat.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door smilie »

Jannemanbeekm schreef:Beste Forumleden,

De Seatdealer heeft op 01-02-2013 mijn verhaal aangehoord en besloten om de EGR-klep te vervangen en de leverancier te vragen om de rekening te betalen. Mijn Seat Ibiza ST tdi loopt weer als een zonnetje! Het probleem van de EGR-klep in bekend en de dealer heeft een andere klep erin gezet die vervuiling (veel minder) niet meer zou veroorzaken. Tip is om 1 keer per maand het roetfilter te regenereren (dit betekent ongeveer 30 minuten met een constante snelheid van ongeveer 100 kilometer per uur) het systeem te reinigingen.
Een kleine aanvulling hierop; nagenoeg elke nieuwere model met ERG heeft zogenaamde regeneratie programma welke vanzelf ingaat op het moment dat computer aangeeft dat het nodig is. Bij Ibiza is er zelfs een lampje op de dashbord welke gaat branden wanneer auto zelf regeneratie niet kan bereiken.

Wat houd in om roetfilter te regenereren? Roetfilter kan verstopt raken met roet :) Om dit schoon te branden (regenereren) dient motor iets hogere temperatuur te bereiken dan normale werk temperatuur. In de boekje staat dan om enige tijd (5-10 minuten) in hogere toeren te rijden. Bijvoorbeeld 100 km/h maar dan in *vierde* versnelling in plaats van vijfde. Hierdoor wordt motor in toeren opgejaagd wat meer warmte produceert en wat leidt tot roetfilter regeneratie (verbranding). Hierna is roetfilter weer lekker schoon en motor ook wat levendiger.

Dit geldt met name voor mensen welke diesel op korte stukken rijden, waardoor motor nooit fatsoenlijk op temperatuur komt.

Nog twee kleine dingen:
1) hogere temperatuur kan ook bereikt worden op parkeerplaats door simpelweg vol gas te geven (Ibiza houdt dan toeren op 3.500 door toeren begrenzer). Echter, vele malen handiger is om dit al rijdend te doen.

2) Eenmaal regeneratie proces gaande is kan het enorm stinken in / rondom de auto, dus niet in paniek raken, het hoort bij het proces ;)

Ten slotte, roetfilter dient uiteraard langer dan +/- 40.000 te gaan. Ik ben dan ook benieuwd naar TS en @Jannemanbeekm hoe hun rijstijl is en welke stukken rijden ze? Ik rij namelijk dagelijks +/- 190 km, teller staat op 95.000 en heb nog geen enkele probleem gehad (Ibiza Ecomotive).

bartsscooterservice
Berichten: 287
Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door bartsscooterservice »

EGR systemen en andere eco prut zijn zowiezo troep en slopen je motor. Geen enkele motor wil uitlaatgassen terug in de cilinders, alleen verse lucht is wat je in de cilinders wil.. Die troep zit tegenwoordig ook al op scooters, meteen eraf trekken.

Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van falende egr's die complete cilinderkoppen hebben laten dichtslippen met koolafzetting.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door smilie »

bartsscooterservice schreef:EGR systemen en andere eco prut zijn zowiezo troep en slopen je motor. Geen enkele motor wil uitlaatgassen terug in de cilinders, alleen verse lucht is wat je in de cilinders wil.. Die troep zit tegenwoordig ook al op scooters, meteen eraf trekken.

Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van falende egr's die complete cilinderkoppen hebben laten dichtslippen met koolafzetting.
Dat vind ik iets te hard, het is net als elke andere onderdeel - mits correct gebruikt zal ie voor weinig problemen zorgen. Net zo goed zou ik kunnen zeggen dat koppeling afgeschaft moet worden, want ik zou het binnen 5.000 km kunnen versleten (op koppeling rijden) ;-)

bartsscooterservice
Berichten: 287
Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door bartsscooterservice »

smilie schreef:
bartsscooterservice schreef:EGR systemen en andere eco prut zijn zowiezo troep en slopen je motor. Geen enkele motor wil uitlaatgassen terug in de cilinders, alleen verse lucht is wat je in de cilinders wil.. Die troep zit tegenwoordig ook al op scooters, meteen eraf trekken.

Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van falende egr's die complete cilinderkoppen hebben laten dichtslippen met koolafzetting.
Dat vind ik iets te hard, het is net als elke andere onderdeel - mits correct gebruikt zal ie voor weinig problemen zorgen. Net zo goed zou ik kunnen zeggen dat koppeling afgeschaft moet worden, want ik zou het binnen 5.000 km kunnen versleten (op koppeling rijden) ;-)
Een koppeling is bedoeld om te koppelen, dit is in principe niet veranderd door de tijden heen, enkel doorverbeterd, maar er is niks veranderd aan de werking. EGR en andere eco prut is er alleen opgekomen omdat dit moet van de politiek uit ( eerder gingen we van carburateur naar injectie ). Een motor heeft 2 ( 3, vonk bij benzine ) dingen nodig: brandstof + zuurstof en niet brandstof + zuurstof + uitlaatgassen.

PPL
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2011 14:42

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door PPL »

Nog een slachtoffer. Skoda Fabia Greenline combi 1.2 tdi, 2 jaar + 3 weken oud, 54000 km.
(Koeling van) EGR klep defect. Reparatie van € 850 wordt onder coulance uitgevoerd. Moet zelf €100 betalen. Toch eigenlijk te gek voor woorden, 3 weken na afloop van de garantie. Je mag toch verwachten, wanneer je een nieuwe auto koopt en deze volgens het boekje door de dealer laat onderhouden, dat zo'n onderdeel minimaal 5 jaar meegaat?
Heb ik over 2 jaar hetzelfde euvel? En dan het volle pond betalen? Zou er inmiddels een 'nieuwe' klep zijn?
Ik heb de indruk dat mijn dealer van goede wil is, maar dat Pon zijn poot recht houdt.
Op diverse forums staan veel klachten over de EGR klep bij alle uitvoeringen van deze 1.2 tdi motor: de VW Polo bluemotion, Skoda Fabia greenline en Seat Ibiza ecomotive.
Het gaat dus niet om een incidenteel geval. De wet is duidelijk: De dealer mag de reparatiekosten niet doorbereken aan de consument als een product kapot gaat voordat de gemiddelde levensduur is bereikt (tenzij het gebrek is te wijten aan de consument). Er is hier ofwel sprake van een ondeugdelijk product of van een ontwerpfout.
Zie ook http://www.skodaforum.nl/board/f44/egr- ... 21438.html en zet ook daar je reactie.

Samen kunnen we de dealers steunen en Pon er op aanspreken. Het lijkt mee ook in het belang van de dealers dat Pon een terugroepactie organiseert.

Update: gratis gerepareerd door dealer, voor verslag zie skodaform (link hierboven)
Laatst gewijzigd door PPL op 03 apr 2013 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Ton van Beek
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 apr 2013 20:50

Re: Skoda Fabia II EGR-klep vervangen bij 42.000km

Ongelezen bericht door Ton van Beek »

Ongeveer half mrt 2013 met mijn Skoda Fabia Greenline diesel voor een 60.000 km beurt naar de garage geweest. 2 dagen na die beurt gaat het controle lampje van de (wat ik nu weet) EGR branden. Dit hoorde ik na de uitlezing. Op internet kan je nakijken wat dat allemaal inhoud. Kosten rep. incl de coulance Euro 545.--. Dat zou dus in 3 dagen tijd bijna Euro 1000,-- zijn. Vond ik wel heel kras. Nadat ik op internet gelezen had dat ik NIET de enige was met dit probleem heb ik een mail op hoge poten naar de importeur PON gestuurd. En vermeld dat ik geen rep. kosten wilde betalen voor een ondeugdelijk component. Uiteindelijk kreeg ik een tel, van PON klanten service dat er een nieuwe coulance regeling aan kwam. En later een tel, van garage DE WAAL in Tiel, dat de totale rep. kosten zouden worden gedragen door de producent van de EGR, De leenauto kreeg ik gratis van garage De Waal. Mijn uiteindelijke kosten voor deze reparatie was Euro 5,-- voor de brandstof van de leenauto. Een dikke pluim voor garage DE WAAL in Tiel.

Gesloten