LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slechte auto gekocht

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
dropjeslover
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 mar 2007 23:59

Slechte auto gekocht

Ongelezen bericht door dropjeslover »

hallo,

ik heb een tijd geleden (zo'n 5 maanden terug) een auto gekocht. ik ben maar een student, dus mijn max budge was zo'n 1500 euro, uiteindelijk vond ik een leuke voor 1300 euro.
goed ik heb dus een testrit gemaakt, de auto reed erg goed vond ik. verder waren er wel wat vreemde krassen op de (standaard) achterklepspoiler. ook was de auto 2 weken daarvoor APK gekeurd door (de buurman) garage, waarbij geconstateerd was dat er wat roest in de achterste wielkassen zat en een band wat kaal was (2,5>x>1,6). ook heb ik verder door gevraagd of er nog wat mis mee was (km-standen, andere grote reparaties), maar mij werd verteld dat die auto nog wel 3 jaar mee kon in principe.
dus ik ben overgegaan tot aanschaf, mede wegens de zeer recente apk keuring. de roest had ik gezien in de wielkast (hij trok de bekleding ff opzij) en ik dacht dat het niet zo erg was (deed zelf een lascursusje).

mijn verwachting was dat er voor zo'n 200 tot max 400 euro aan reparaties bij zou komen, wat me redelijk onvermijdbaar leek bij een oudere auto.
het betreft een nissan 100 nx uit 1991, met 160dkm op de klok, de verkoper is autocentrum2000 uit weert, wel een erkend handelaar, geen bovag.

maar toen:
de wielkassen waren veeeeeeel erger doorgeroest dan gezien (ff in geprikt, net peperkoek)
lekke schokdempers
lekke uitlaat
rotor, verdelerkap, bougiekabels bougies, olie (het verwachte standaard onderhoud)
gasveren achterklep (redelijk verwacht)
set nieuwe banden (bleek t nog goede wiel de reserveband te zijn..)

totale reparatiekosten tot hier zijn ongeveer 1300 euro, waaronder de schokdempers een goede verlagingsset werden (dempers+veren)

maar nu:
lager van de aandrijfas zeer versleten (2mm speling zeker)
gaten in de kokerbalken

reparatiekosten daarvan zijn zo'n 200 euro per stuk.
hiermee komen de totale reparatiekosten op zo'n 1700 euro, en nog zit er redelijk wat roest in het plaatwerk bij de wielkassen. de auto zal zo redelijk lastig verder te verkopen zijn en de reparatiekosten haal ik er nooit meer uit. alle reparaties zijn zelf of zwart gedaan uit kostenbesparing. feitelijk was de auto economisch total loss gezien de reparaties en zal de verkoper er echt niet meer dan 300 voor betaald hebben.

zoals jullie lezen zijn een aantal van deze dingen op zijn minst aandachtspunten bij de apk, en komen deze niet uit de lucht vallen. feitelijk zaten alle gebreken er al toen ik de auto kocht (uitlaat was bijv. tijdelijk gemaakt met firegum)

kan ik mijn schade nu verhalen op iemand? de verkoper danwel de keuringsgarage? hoe kan ik hier iets van terug zien?
ik heb contact gehad met een advocate (via t juridisch loket, juridisch advies voor 13,50) en die zei dat er dergelijke zaken geweest zijn, met wisselende uitslagen. feitelijk komt het er op neer dat zijn meldingsplicht (van de verkoper over de gebreken dus) zwaarder zou moeten wegen dan mijn onderzoeksplicht. om mijn zaak te sterken zou ik een herkeuring kunnen aanvragen bij de RDW (45 euro), maar het is niet helemaal zeker of die rotte kokerbalken echt afkeur zullen zijn of niet.
wie heeft hier ervaring mee?

ps. excuses voor het lange verhaal op dit tijdstip...

C200K
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:48

Re: Slechte auto gekocht

Ongelezen bericht door C200K »

Eerste reactie: Kansloos.

De APK is een MOMENT-opname, d.w.z. het geld alleen voor het moment van keuren. Inmiddels zijn we 5 maanden verder, dat is een gigantische tijd verder t.o.v. de apk. Een uitlaat mag inderdaad voor de APK op die manier worden dichtgemaakt, dat was deze dus ook ten tijde van de keuring.

Als U geen rbs hebt, vergeet 't dan maar.

Overigens: Aan de meldingsplicht voldoen ze m.i. de roest was namelijk gemeld.

dropjeslover
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 mar 2007 23:59

Re: Slechte auto gekocht

Ongelezen bericht door dropjeslover »

de roest in de kokerbalken had op zijn minst een aandachtspunt moeten zijn geweest bij de apk, aangezien de gaten er toen al in hadden moeten zitten (zichtbaar) aangezien roest een lopend proces is.

aan de meldingsplicht is enkel voldaan ten opzichte van de roest in de wielkassen en de versleten band, niet voor de overige defecten.

rbs? wat is dat?

hooplol
Berichten: 56
Lid geworden op: 07 dec 2006 20:01

Re: Slechte auto gekocht

Ongelezen bericht door hooplol »

Rechterbuitenspiegel :D

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Slechte auto gekocht

Ongelezen bericht door Quark »

Als je de auto bij een garage hebt gekocht kan je je beroepen op het burgelijk wetboek consumenten bescherming.

Neem even contact op met de rechtswinkel in jou omgeving.

Heb je de auto particulier gekocht, jammer maar helaas.

dropjeslover
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 mar 2007 23:59

Re: Slechte auto gekocht

Ongelezen bericht door dropjeslover »

lees de topicstart door ;)
ik heb hem niet particulier gekocht, en ben al bij de lokale rechtswinkel geweest.

mijn vraag is nu of er personen zijn die ervaring hebben met een dergelijke situatie. ook zou ik willen weten hoe sterk de zaak is, aangezien ik een student ben en wanneer ik de zaak zou verliezen ook de rechtskosten van de tegenpartij zou moeten betalen...

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: Slechte auto gekocht

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Je wist dat de wielkasten aan het rotten waren. Dat had al een teken moeten zijn om de auto te laten staan. Die las je niet eventjes weer dicht.

dropjeslover
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 mar 2007 23:59

Re: Slechte auto gekocht

Ongelezen bericht door dropjeslover »

rotte wielkasten is een bekend probleem bij deze auto, en aangezien ik het gezien had bij het kopen dacht ik dat ik dat zelf kon maken. na wat rondgepord te hebben bleek het ernstiger dan gedacht en moetst het gemaakt worden. dit is echter niet (meer) een feit waarom ik zo ontevreden ben (wat ik eerder ook al zo'n beetje zei).

de rest van de problemen, die zijn het waar ik een probleem mee heb!
dus aub niets meer over die banden en roest in de wielkasten, wel over de vering, uitlaat, rotte kokerbalken en versleten aandrijfas/lager!

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Slechte auto gekocht

Ongelezen bericht door D1RK »

Neem iemand met ervaring mee...
Er zijn al goede voor minder dan E 500,- maar geen NX 100, die is een liefhebbers auto, mooi model, wilde ik graag, maar niet dit exemplaar.

Juist dit leuke model is juist duurder wegens het model, en als je een trutbak koopt als een simpele Opel of Deawoo heb je vaak voor minder geld een betere.

Ook officielle dealers hebben soms een goede oude inruiler, en zijn vaak eerlijker, ooit een Subaru Legacy van 11 jaar oud gekocht, en later een nieuwere zonder deuken, en die was wel goed!

Het kan dus wel, en die deuken maken niets uit als je maar E300 betaal, en maanden lang zonder kosten kunt rijden!

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Slechte auto gekocht

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Die auto had nimmer verkocht mogen worden. De leverancier is ook hier wederom aansprakelijk. Problemen mee? Mail me dan.

C200K
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:48

Re: Slechte auto gekocht

Ongelezen bericht door C200K »

@CM,

laat het ons eens weten hoe je dit wil winnen. Je bent echt GEK!!!!

APK is momentopname, geen garantie voor een goede wagen.


rbs=Rechtbijstand.

@Dropjesding,


je hebt het al gehoort van de lokale rechtswinkel dat er voor jou geen garantie is dat je dit gaat winnen, niemand kan je die garantie geven. Je kan er dus niets mee.

Even nog over de rechtskosten: Natuurlijk kan de tegenpartij worden veroordeeld voor de kosten van de kantonrechter. Deze zal echter niet veroordeeld worden tot het betalen van jouw advocaat!! Veel mensen vergeten dat, die kosten zijn namelijk (als je geen rbs hebt) altijd voor jezelf!!! Dus als jij 5 uur een advocaat nodig hebt ben je al duurder uit.

Dus nogmaals: je kan helemaal niets!!!!

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Slechte auto gekocht

Ongelezen bericht door Chanmaster »

C200K ik ben blij dat u niet mijn psychiater bent, die van geheel andere mening toegedaan.
Ik heb het niet over APK gehad maar doel op een beetje verantwoordelijkheidsbesef wat de verkoper in z'n donder had moeten hebben. Een rotte auto verkoop ik niet. Het is mijn hobby om die dingetjes in orde te maken en dat al jaren achtereen maar een rotte auto verkoop ik je niet. Die laat ik ophalen voor de sloperij.

dropjeslover
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 mar 2007 23:59

Re: Slechte auto gekocht

Ongelezen bericht door dropjeslover »

hmmm, dat is toch neit wat dus de advocate zei, die zei dat het kon zijn dat ik dan de advocaatkosten van de tegenpartij moet betalen.

overigens kan ik voor 90 euro (eenmalig bedrag) een advocaat krijgen aangezien ik als student geen inkomen heb. dus dat geld is het me wel waard om bijv 3000 euro oid terug te krijgen van die verkoper (aankoopbedrag auto + gedane reparaties + nog te repareren dingen)

maar zijn er hier mensen die dus ervaring hebben met een dergelijke zaak?

ehltech
Berichten: 166
Lid geworden op: 15 mei 2006 21:59

Re: Slechte auto gekocht

Ongelezen bericht door ehltech »

je maakt wel degelijk een goede kans,gezien eerdere zaken,een apk is een moment opname,gezien alle gebreken die je opnoemt,kan het echt niet zo zijn dat dit allemaal goed was toen men de auto keurde. succes met de zaak

dropjeslover
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 mar 2007 23:59

Re: Slechte auto gekocht

Ongelezen bericht door dropjeslover »

ow balen,
ik wilde vandaag bij de rdw langsgaan voor een herkeuring aan te vragen, dus ik pak de keuringspapieren er bij. staat daar wel op dat de dorpels rot zijn (maar nog net goedkeur)!
maar dat had de verkoper me niet gezegd, die had dat punt even aangewezen als zijnde de rotte wielkasten! (wel moet ik zeggen dat het handschrift van de keurmeester onduidelijk is)
dit bemoeilijkt de zaak een beetje, aangezien dit punt wel opgemerkt is bij de keuring. wel is er een lager oid wel zwaar versleten bij de aandrijfas, wat niet op de keuringspapieren staat... maar dit is een stukje lastiger te laten herkeuren denk ik.

wat nu?

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: Slechte auto gekocht

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

IK denk dat je zo geen poot hebt om op te staan.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Slechte auto gekocht

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Als ik u was zou ik de auto opnieuw laten keruen bij de ANWB.
kijk eerst op www.rdw.nl over wat uw mogelijkehden zijn.
Volg de instructies daar op. Scheelt een hoop geld.

C200K
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:48

Re: Slechte auto gekocht

Ongelezen bericht door C200K »

@Dropje,

lager van de aandrijfas is geen apk punt, voorts kan deze in 5 maanden danig verslijten.
Nogmaals: Je hebt helemaal niets, geen zaak en geen goede wagen!

Toolboy

Re: Slechte auto gekocht

Ongelezen bericht door Toolboy »

Als u de waarheid spreekt liet ik het er niet bij zitten.
rdw lijkt me idd de beste oplossing aangezien er vlak voor de aankoop een apk keurmerk bij was

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Slechte auto gekocht

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Nee dat klopt, de stofhoes weer wel.

Gesloten