LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] software en airco problemen Renault Captur

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
haw
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 mei 2007 10:43

software en airco problemen Renault Captur

Ongelezen bericht door haw »

Mijn nieuwe Renault Captur kampt vanaf het begin (10-4-2020) met veel software/airco problemen. Nu, ruim 7 maanden en veel garagebezoeken later, zijn nog lang niet alle problemen opgelost. Problemen die er nog steeds zijn: Instellingen die zichzelf resetten, gegevens die ongevraagd worden gewist, airco die zichzelf inschakelt en veelvuldig foutieve meldingen bandendruksysteem. Enkele andere instellingen lijken verbeterd te zijn na updates en het zwart worden van het multimedia scherm en uitvallen a.c.c. kon men niet duiden en is afwachten of het vaker gebeurt. Tijdens de garagebezoeken zegt men meerdere updates te hebben uitgevoerd. Ook zouden de aircopomp en de radio module o.i.d. zijn vervangen. Ik heb nog geen 5000 km gereden en al tussen de 20 en 30 keer de instellingen moeten vernieuwen en zijn evenveel keren gegevens ongevraagd gewist. In veel revieuws (o.a. Autozine forum Renault Captur en Autoweek) wordt melding gemaakt van dezelfde problemen. Feit is dat ik kort na de levering al melding heb gemaakt van deze problemen. Ook bij de "leen"Capturs heb ik dezelfde problemen vastgesteld. De dealer erkende het probleem, maar met een update zouden de problemen wel opgelost worden. Niet dus. Gezien het grote aantal meldingen moet Renault en de dealers nagenoeg vanaf het begin na introductie op de hoogte zijn geweest van deze problemen en deze bewust hebben verzwegen bij de verkoop. Aan de hand van de revieuws is te zien dat ook later Capturs met die problemen zijn verkocht/geleverd. Interessant is te weten of bij die koopovereenkomsten door de dealer(s) melding is gemaakt van de genoemde problemen. Belangrijk voor mij is te weten of er meer kopers van een nieuwe Captur zijn met de genoemde problemen, op welke datum de auto is gekocht en of bij de verkoop melding is gedaan van mogelijke software/airco problemen, wanneer de Captur is geleverd, wat de exacte problemen zijn en of deze inmiddels zijn opgelost.

NeoDutchio
Berichten: 12317
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: software en airco problemen Renault Captur

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het uitvallen van met multimedia scherm is een Renault probleem. Als je een usb stick ingeplugd hebt valt het systeem regelmatig uit. Even de USB er uit halen en alles reset zich weer. Hier heb ik al een aantal updates van gehad, maar dat probleem blijft zich voordoen.
Ik heb zelf een lease Megane en ook die heeft al de nodige updates en terugroepakties gehad. Uiteindelijk ben ik nu een tijdje verlost van problemen, op het scherm na dat af en toe nog uitvalt.

Of andere mensen ook problemen hebben lijkt mij niet relevant. U hebt een auto gekocht om te gaan gebruiken, dan moet u voor uzelf de afweging maken of u hier mee wilt doorgaan of dat u de verkoper een ultimatum gaat stellen waarna u kunt ontbinden. Nadeel is dan wel dat u opnieuw op zoek moet gaan naar een passende auto.

Arizonakid
Berichten: 1125
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: software en airco problemen Renault Captur

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Bekend probleem, systeem draait gewoon op heel brakke software, en het lijkt er op dat Renault het dus niet opgelost krijgt.

Anderidee
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 mei 2020 18:19

Re: software en airco problemen Renault Captur

Ongelezen bericht door Anderidee »

Je bent niet de enige met problemen . Zie link
https://www.autozine.nl/renault/captur/forum

haw
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 mei 2007 10:43

Re: software en airco problemen Renault Captur

Ongelezen bericht door haw »

NeoDutchio schreef:
13 nov 2020 17:21
"Of andere mensen ook problemen hebben lijkt mij niet relevant".
Voor mij helaas wel. Ik wil verder gaan, waarvoor ervaringen van anderen van groot belang kunnen zijn. Om dwaling bij de overeenkomst aan te kunnen tonen zijn meldingen van eerdere kopers van een Captur bij Renault en/of dealers een bewijs dat men op de hoogte was van de software/airco problemen. Door dit niet te melden bij verkoop is er n.m.m sprake van dwaling (Het bewust/onbewust niet verstrekken van belang zijnde informatie. Met die wetenschap zou ik de Captur zeker niet hebben gekocht. Verzuim achteraf is ook nog een mogelijkheid, maar n.m.m. iets minder sterk. Ik heb de dealer eind augustus al in gebreken gesteld en nog eens enkele weken de gelegenheid gegeven de problemen op te lossen. Na in totaal ruim een half jaar is dit nog niet gebeurd. Op een n.m.m. redelijk financieel voorstel wilde de dealer niet ingaan. Mogelijk precedent werking.

Anderidee
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 mei 2020 18:19

Re: software en airco problemen Renault Captur

Ongelezen bericht door Anderidee »

We leven in een Europa waar nog steeds in elk land eigen regels bestaan.
In ons buurland Duitsland is dit toch beter geregeld.
Bij grote problemen stelt men ook daar een dealer in gebreke.
Zijn na 2 reparatie pogingen de klachten niet succesvol verholpen, dan kan men aansturen op een zgn “wandlung”.
De auto kan dan retour naar de verkopende dealer, de verkoop overeenkomst wordt ontbonden en de gereden kilometers worden verrekend.

Ik weet niet hoe dit in Nederland geregeld is.....misschien kan een rechtshulp je daarbij ondersteunen.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: software en airco problemen Renault Captur

Ongelezen bericht door D34M0N »

haw schreef:
13 nov 2020 16:31
airco die zichzelf inschakelt
Is dat niet een 'feature' van de Captur? Ik heb eerder dit jaar een Captur als leenauto meegekregen, waarbij het mij opviel dat de airco standaard altijd automatisch aan gaat als de auto gestart wordt en dat de knop 'airco off' ingedrukt moet worden om de airco weer uit te zetten. Best wel irritant.

Ik zou aanraden om te proberen de koop te ontbinden op basis van non-conformiteit. Als de garage daar moeilijk doet, zou ik aanraden om contact op te nemen met het juridisch loket.

Voor de toekomst zou ik aanraden om geen Franse auto te kopen.

Markzoethoutthee
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2021 18:09

Re: software en airco problemen Renault Captur

Ongelezen bericht door Markzoethoutthee »

Ik had sinds de aankoop Renault Captur 2020 (4 augustus) veul softwarematige problemen. Na laaaaaang zoeken door garage én overleg met importeur en Renault Frankrijk hebben ze een sensor vervangen. Nu, 1000km verder totaal géén mankementen meer! Alles doet zoals het moet doen, zonder software-update! Ik ben een gelukkig man!
Laatst gewijzigd door Radar op 17 jan 2021 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanbeveling voor een specifieke garage verwijderd: verkapte reclame

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: software en airco problemen Renault Captur

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Anderidee schreef:
14 nov 2020 18:27
We leven in een Europa waar nog steeds in elk land eigen regels bestaan.
In ons buurland Duitsland is dit toch beter geregeld.
Bij grote problemen stelt men ook daar een dealer in gebreke.
Zijn na 2 reparatie pogingen de klachten niet succesvol verholpen, dan kan men aansturen op een zgn “wandlung”.
De auto kan dan retour naar de verkopende dealer, de verkoop overeenkomst wordt ontbonden en de gereden kilometers worden verrekend.

Ik weet niet hoe dit in Nederland geregeld is.....misschien kan een rechtshulp je daarbij ondersteunen.
Dat is hier gewoon hetzelfde hoor. Je moet bij de verkopende partij zijn. Maar ik geloof dat het modieus is om te zeggen dat alles elders beter is dan in Nederland.

Gesloten