LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Storing bij 30km na aankoop Mercedes W211

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
JannemanZ
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 jan 2011 23:12

Storing bij 30km na aankoop Mercedes W211

Ongelezen bericht door JannemanZ »

Hallo,

Ik heb een Mercedes 220cdi Avantgarde uit 2003 gekocht met 234000km op de teller,volledige onderhoudshistorie eerste eigenaar en in nieuwstaat.
De verkoper is een Bovag bedrijf (Opeldealer) en overtuigde mij dat de auto 100% zou zijn en daarom heb ik de auto gekocht zonder garantie.
30km na aankoop (rond de klok van 18.00) kreeg ik een storing op de boardcomputer dat er te weinig spanning was dus er vielen electronische dingen uit zoals achterruit verwarming enz enz.
De dag erna moest ik toch nog wat spullen afgeven van mijn ingeruilde auto dus ik belde smorgens vroeg al dat ze dan ook gelijk even moesten kijken wat er met de accu was en dat ze daar rekening mee zouden houden.
Daar aangekomen werd de accu getest en goed bevonden en er werd mij gezegt dat ik maar naar een dealer moest gaan om de auto uit te lezen.
Ik stelde voor dat hij (verkoper) dat voor mij zou regelen maar dat wees hij direct af omdat ik geen garantie zou hebben en hij zeker niet zou betalen)
Ik heb toen een afspraak bij de dealer gemaakt en daar bleek dus na het uitlezen dat de dynamo kapot was(inmiddels totale uitval van de auto)kosten €870,-
Oftewel problemen begonnen na 30 km en de verkoper wil niets betalen.
Van mijn rechtsbijstand mag de auto niet gemaakt worden omdat ik dan alle rechten zou verliezen om iets van de kosten op hem te verhalen, inmiddels heb ik de verkoper aangetekend laten weten dat hij de auto binnen 14 dagen moet repareren en wacht dus op antwoord en heb geen auto nu.

Jan

schoepioen
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 okt 2010 10:13

Re: Storing bij 30km na aankoop Mercedes W211

Ongelezen bericht door schoepioen »

Weet niet wat vor punt je hier wilt maken of welke vraag je wilt stellen, maar....

Dit ga je niet winnen. Je hebt er geen garantie bij genomen en een dynamo is typisch iets wat bij zo'n km stand wel eens stuk kan gaan. Per toeval nu dus.... Maak maar eens hard dat het defect er al was c.q. dat de garage wist of kon weten dat de dynamo niet goed was.

Ook bij garantie is het de vraag of je e.e.a. vergoed had gekregen (afhankelijk van de uitgebreidheid van de garantie).

Tja, en jij wilt Mercedes rijden, dus betaal je daar ook naar 8)
Neem je verlies en geniet van de auto.

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Storing bij 30km na aankoop Mercedes W211

Ongelezen bericht door wiseger »

Dit ga je wel winnen want voor zover ik weet verplicht Bovag zijn leden om altijd met de standaard Bovag garantie te verkopen. Leden mogen hier niet van afwijken om problemen te voorkomen.
Ieder bij BOVAG aangesloten autobedrijf geeft standaard BOVAG Garantie. Dit houdt bijvoorbeeld in dat u bij aankoop van een gebruikte auto (vanaf € 4.500 of 35 procent van de oorspronkelijke cataloguswaarde) zes maanden garantie heeft op onder meer verborgen gebreken en onderdelen. Deze garantie geldt automatisch, tenzij u er zelf schriftelijk vanaf ziet op de koopovereenkomst. Met BOVAG Garantie kunt u ook terugvallen op BOVAG voor bemiddeling bij geschillen. Hier vindt u alle BOVAG Garantiebepalingen.

DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: Storing bij 30km na aankoop Mercedes W211

Ongelezen bericht door DJM »

wiseger schreef:Dit ga je wel winnen want voor zover ik weet verplicht Bovag zijn leden om altijd met de standaard Bovag garantie te verkopen. Leden mogen hier niet van afwijken om problemen te voorkomen.
Ieder bij BOVAG aangesloten autobedrijf geeft standaard BOVAG Garantie. Dit houdt bijvoorbeeld in dat u bij aankoop van een gebruikte auto (vanaf € 4.500 of 35 procent van de oorspronkelijke cataloguswaarde) zes maanden garantie heeft op onder meer verborgen gebreken en onderdelen. Deze garantie geldt automatisch, tenzij u er zelf schriftelijk vanaf ziet op de koopovereenkomst. Met BOVAG Garantie kunt u ook terugvallen op BOVAG voor bemiddeling bij geschillen. Hier vindt u alle BOVAG Garantiebepalingen.
Lees je stukje nog maar eens.

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Storing bij 30km na aankoop Mercedes W211

Ongelezen bericht door wiseger »

Alleen als TS er expliciet voor getekend heeft, is er geen garantie. Mocht TS dus niet getekend hebben, dan geldt de Bovag garantie automatisch ondanks een mondelinge afspraak of wat dan ook.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Storing bij 30km na aankoop Mercedes W211

Ongelezen bericht door crazyme »

JannemanZ schreef: Van mijn rechtsbijstand mag de auto niet gemaakt worden omdat ik dan alle rechten zou verliezen om iets van de kosten op hem te verhalen, inmiddels heb ik de verkoper aangetekend laten weten dat hij de auto binnen 14 dagen moet repareren en wacht dus op antwoord en heb geen auto nu.
Na het stellen van deze redelijke termijn ben je natuurlijk wel vrij om de auto zelf te laten herstellen.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Storing bij 30km na aankoop Mercedes W211

Ongelezen bericht door dhc »

En laat ik nou ff heel simpel denken dat op de aankoopbon staat geschreven:
"auo is gekocht zonder garantie...."

Of zit ik er heel ver naast?

JannemanZ
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 jan 2011 23:12

Re: Storing bij 30km na aankoop Mercedes W211

Ongelezen bericht door JannemanZ »

Klopt auto is gekocht zonder garantie, maar als na 30 km de spanning van de accu te laag is wil dat zeggen dat de spanning al is gaan afnemen tijdens het sluiten van de koop.
Oftewel volgens mij een verborgen gebrek tijdens de koop en mag ik rekenen op enige coulance(of gehele kostenloze reparatie) van de verkoper.


Jan

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Storing bij 30km na aankoop Mercedes W211

Ongelezen bericht door wiseger »

dhc schreef:En laat ik nou ff heel simpel denken dat op de aankoopbon staat geschreven:
"auo is gekocht zonder garantie...."

Of zit ik er heel ver naast?
Ik weet niet wat er op de koopovereenkomst staat, alleen TS weet dat.

Verder geldt hier dat ook zonder de garantie de auto met een werkende dynamo had moeten worden afgeleverd. Wellicht dat een kenner hier op het topic kan aangeven of je op een volle accu ongeveer 30 km kan rijden ?

JannemanZ
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 jan 2011 23:12

Re: Storing bij 30km na aankoop Mercedes W211

Ongelezen bericht door JannemanZ »

Er staat op de bon inderdaad geen garantie,maar volgens mij heeft dat er niets mee te maken en was het mankement er al tijdens de koop van de auto

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Storing bij 30km na aankoop Mercedes W211

Ongelezen bericht door wiseger »

In dat geval is het van belang dat duidelijk wordt of je 30 km op een volle accu kan rijden. Als dit inderdaad het geval is, sta je best sterk.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Storing bij 30km na aankoop Mercedes W211

Ongelezen bericht door dhc »

JannemanZ schreef:Klopt auto is gekocht zonder garantie, maar als na 30 km de spanning van de accu te laag is wil dat zeggen dat de spanning al is gaan afnemen tijdens het sluiten van de koop.
Oftewel volgens mij een verborgen gebrek tijdens de koop en mag ik rekenen op enige coulance(of gehele kostenloze reparatie) van de verkoper.


Jan
En volgens mij mag je helemaal nergens op rekenen, je kunt dit echt geen verborgen gebrek noemen.
Kansloze actie wordt dit....

JannemanZ
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 jan 2011 23:12

Re: Storing bij 30km na aankoop Mercedes W211

Ongelezen bericht door JannemanZ »

@ dhc "je kunt dit geen verborgen gebrek noemen"

Hoe noem jij dit dan?

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Storing bij 30km na aankoop Mercedes W211

Ongelezen bericht door dhc »

Pech. Een dynamo kan nl. zomaar stuk gaan....

JannemanZ
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 jan 2011 23:12

Re: Storing bij 30km na aankoop Mercedes W211

Ongelezen bericht door JannemanZ »

En dan heb je gelijk te weinig spanning?

Nee dus, dat is pas zoveel km later!! Toch?

Jan

schoepioen
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 okt 2010 10:13

Re: Storing bij 30km na aankoop Mercedes W211

Ongelezen bericht door schoepioen »

Je ziet hier het 'welles-nietes' al in de discussie.......

Kun je nagaan hoe dat met de garage zal gaan.

Sowieso als je getekend hebt voor geen garantie, sta je al zwakker; je neemt immers willens en wetens een risico. Je vrijwaart de garage als het ware. Ook al is de auto in orde bij aankoop, wil dat nooit zeggen dat er niet binnen een paar maanden een euvel(tje) op kan treden.

Een ander geval is het als er serieuze mankementen zijn die de garage had moeten kennen (slechte remmen, banden, distributieriem, koppakking, wielophanging etc.). Dat valt dan zeker wel onder verborgen gebreken.

Zoek eens de garantievoorwaarden van de BOVAG op, of je een defecte dynamo onder deze garantie kunt scharen (weet het niet, maar vermoed van niet).

JannemanZ
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 jan 2011 23:12

Re: Storing bij 30km na aankoop Mercedes W211

Ongelezen bericht door JannemanZ »

Er is nog een mankement bij gekomen waar ik de verkoper ook al op had gewezen de dag na aankoop, maar nu heb ik op papier dat dit mankement al is geconstateerd maanden geleden door een Mercedes garage maar dat dit nooit is hersteld.

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Storing bij 30km na aankoop Mercedes W211

Ongelezen bericht door riddert »

Er is nog een mankement bij gekomen waar ik de verkoper ook al op had gewezen de dag na aankoop, maar nu heb ik op papier dat dit mankement al is geconstateerd maanden geleden door een Mercedes garage maar dat dit nooit is hersteld.
Het wordt zolangzamerhand een kwestie van én lekker goedkoop een auto kopen zonder garantie, én naderhand toch diverse manco's te claimen bij de verkoper.

Ik geef je weinig kans dat dit onder garantie hersteld word. U doet eigenlijk alles verkeerdom, eerst kopen, daarna onderzoeken wat voor auto het is. Dit zou moeten zijn, eerst de auto controleren of laten keuren, daarna pas kopen.

Maar je kunt het allicht voorleggen aan de verkoper, misschien dat ze coulant zijn.

stofzuigertje

Re: Storing bij 30km na aankoop Mercedes W211

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zonder garantie is meestal flink goedkoper en je merkt nu waarom.

Vooral als ze twijfelen en er graag vanaf willen doen ze het wel eens zo.
Mercedes is niet meer zo erg betrouwbaar als vroeger, op de monteur site www.problemcar.nl kom ik ze ook helaas steeds vaker tegen.

Omdat je niet teveel wilde betalen nu dus extra duur.

JannemanZ
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 jan 2011 23:12

Re: Storing bij 30km na aankoop Mercedes W211

Ongelezen bericht door JannemanZ »

@ riddert en stofzuigertje

Ik heb de auto zeker niet voor een bodemprijs gekocht maar voor een bedrag dat ongeveer overal in het land word gevragen voor een W211 als de mijne.
Ik heb de vraagprijs betaald dus zeker niet "lekker goedkoop en dan daarna manco`s claimen"
De auto is gewoon aantoonbaar geleverd met 2 duidelijke mankementen, en ik hoopte hier op het forum advies te krijgen. Ik zit niet te wachten op mensen die zeggen je had dit en je had dat en eigen schuld blablabla....
Het is zeker een wijze les voor mij maar het is nu zoals het is.

Gesloten