LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tesla wil gloednieuwe opgeleverde auto met schade niet terug

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Kambiez
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 dec 2017 22:58

Tesla wil gloednieuwe opgeleverde auto met schade niet terug

Ongelezen bericht door Kambiez »

Geachte leden van de Radar,

Afgelopen zaterdag hebben wij in Tilburg ons gloednieuwe Tesla opgeleverd gekregen. We waren heel erg blij van de snelle oplevering. We werden eerst begeleid door het fabriek en vervolgens werden we naar ons auto gebracht. Bij de oplevering zagen wij aan de auto aantal zaken dat niet helemaal netjes waren afgewerkt namelijk:

- Lakfout aan de linker voorspat
- Motorkap is niet geheel correct afgesteld, zichtbare afstand tussen de koplampen en de motorkap. Zichtbare afstand tussen de voorspatten en de motorkap.
- Krasje op de linker koplamp
- Zandkorrels onder de lak
- Deukje aan de link achter deur aan de chassis
- twee linker modulaire led verlichting boven de achterruit zijn minder fel dan de twee rechter modulaire leds
- Windgeruis duidelijk hoorbaar binnen in de auto. Luchtstroom is ook merkbaar binnen de auto.
- Rubber afdichting is niet deugdzaam, dit is opgemerkt door servicepunt.
- Deur frame loopt niet evenredig met de rest van de frame.
- Kopstukken van bouten van de deuren lijken gedurende montage zijn te versleten.

In eerste instantie constateerden wij de eerste vijf punten op de locatie zelf. Later dat wij naar huis reden vielen ons de rest van de bovenstaande punten op. Wij hebben dit ook kenbaar gemaakt aan Tesla. Aangezien wij in veronderstelling waren dat wij de auto terug mochten brengen, hebben wij de papieren getekend en de auto meegenomen. Een dag later hebben wij direct met Tesla via email gecommuniceerd dat wij de auto terug willen brengen omdat er zoveel zaken er niet aan kloppen.

Wij zijn in contact gekomen de Delivery manager die ons de aanbod heeft gedaan de auto naar een Tesla Service punt te brengen om bovenstaande zaken te herstellen. Het lijkt ons heel gek dat wij een gloednieuwe auto al gelijk ter reparatie moeten bieden aan een servicepunt. Toch hebben wij op verzoek van de Tesla de auto naar Servicepunt gebracht om te kijken of wij daar de auto achter kunnen laten, nadat zij de bovenstaande punten hebben gezien. Echter gaven zij aan dat zij alleen over het herstel van de auto gaan en zij nemen de auto niet retour. Hiervoor moeten wij weer contact opzoeken met de Sales Advisor van Tesla. Inmiddels is het woensdag en Tesla Sales Advisor geeft aan dit bij zijn managers te gaan zetten en contact op te zoeken met Delivery Manager Tesla Tilburg. Pas laat in de avond werden wij terug gebeld dat hij op dit moment voor ons geen nieuws heeft en dat hij zijn uiterste best doet morgen meer duidelijkheid te krijgen en of wij de auto wel of niet mogen terug brengen.

Wij moeten nu wachten en hebben volgende verantwoording:

- Lease maatschappij betalen
- Verzekering betalen
- Niet kunnen werken, auto telkens van de ene locatie naar andere Tesla locatie brengen
- Risico lopen in de tijd dat wij de auto in ons bezit hebben.

Vandaag zijn wij teruggebeld door de Sales Advisor en hij geeft aan dat wij het beste de auto kunnen rijden en dit naar de Servicepunt moeten brengen. En meldt daarbij dat het balletje nu bij zijn hoofdmanager en regionale manager ligt. Hij kan op dit moment voor ons dan ook niets verder betekenen. De team boven hem gaan kijken hoe zij dit juridisch kunnen afhandelen en hiervoor moeten wij mogelijk nog een week wachten.

Tesla geeft ons nu de indruk dat zij tijd willen rekken zodat de 7 dagen vestrekken en dat de lease maatschappij het bedrag aan Tesla moeten voldoen.

Ons vraag is, waarom duurt het zo lang om een auto terug te nemen? En waarom heb ik als consument geen recht om de auto terug te geven als er zoveel punten zijn wat hersteld moet worden. Dit geeft mij als klant geen vertrouwen dat gedurende service dit volledig goed gaat. Anderzijds, ik moet als klant de vrijheid hebben om de auto terug te kunnen brengen ongeacht dat er iets met mis is met de auto. Heb ik nog wel 7 dagen bedenktijd of geldt dit hier niet? Ook hebben wij Tesla gevraagd of zij ons auto willen vervangen, dit wordt ook volledig genegeerd.

Dit knaagt heel erg in mijn maag en ik wet niet als consument of ik iets tegen zo een grote bedrijf kan doen of beginnen. Waardeer jullie hulp daarom van harte. Ik zie met grote belangstelling jullie reactie tegemoet en dank jullie alvast van harte voor de genomen moeite.

Met vriendelijke groet,

Kambiez

Holy53
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 feb 2010 13:15

Re: Tesla wil gloednieuwe opgeleverde auto met schade niet terug

Ongelezen bericht door Holy53 »

Hoe reageert de leasemaatschappij? Is toch de eigenaar?

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Tesla wil gloednieuwe opgeleverde auto met schade niet terug

Ongelezen bericht door chrisd1 »

..
Laatst gewijzigd door chrisd1 op 22 dec 2017 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Tesla wil gloednieuwe opgeleverde auto met schade niet terug

Ongelezen bericht door yan »

Wat Lease je nu daardwerkelijk (volgens het contract) een nieuwe tesla, vers uit de fabriek? of wellicht een gebruikte?
Dan kan je verwachten dat er wat deukjes en krassen op zitten

Is het echt een nieuwe, dan moet het natuurlijk een onbeschadigde nieuwe zijn: u hoeft dus niet akkoord te gaan met dit exemplaar en u kunt een nieuwe eissen of de koop/lease ontbinden.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Tesla wil gloednieuwe opgeleverde auto met schade niet terug

Ongelezen bericht door chrisd1 »

yan schreef:Is het echt een nieuwe, dan moet het natuurlijk een onbeschadigde nieuwe zijn: u hoeft dus niet akkoord te gaan met dit exemplaar en u kunt een nieuwe eisen...
Voor dit exemplaar heeft TS blijkbaar al getekend; heeft TS blijkbaar al in gebruik genomen?

Kambiez
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 dec 2017 22:58

Re: Tesla wil gloednieuwe opgeleverde auto met schade niet terug

Ongelezen bericht door Kambiez »

Holy53 schreef:Hoe reageert de leasemaatschappij? Is toch de eigenaar?
Met de leasemaatschappij contact opgenomen, Zij geven aan om dat wij dit met Tesla eerst bespreken. Wij moeten wel de leasemaatschappij op de hoogte houden wat er uit gaat komen.

Kambiez
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 dec 2017 22:58

Re: Tesla wil gloednieuwe opgeleverde auto met schade niet terug

Ongelezen bericht door Kambiez »

chrisd1 schreef:
yan schreef:Is het echt een nieuwe, dan moet het natuurlijk een onbeschadigde nieuwe zijn: u hoeft dus niet akkoord te gaan met dit exemplaar en u kunt een nieuwe eisen...
Tesla, geeft aan dat zij in hun recht staan om eerst de auto te herstellen. Auto is inderdaad nieuw, maar heeft wel bovenstaande mankementen. Wij eisen een nieuwe maar dit wordt niet geaccepteerd door Tesla.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tesla wil gloednieuwe opgeleverde auto met schade niet terug

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is toch ook een nieuwe? Hij is alleen slordig afgewerkt en uitgeleverd. En een deukje bij een transport kan altijd ontstaan,

U zult ze in de gelegenheid moeten stellen alles in orde te maken.

U hebt natuurlijk wel recht op een leenauto.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tesla wil gloednieuwe opgeleverde auto met schade niet terug

Ongelezen bericht door witte angora »

Kambiez schreef:
chrisd1 schreef:
yan schreef:Is het echt een nieuwe, dan moet het natuurlijk een onbeschadigde nieuwe zijn: u hoeft dus niet akkoord te gaan met dit exemplaar en u kunt een nieuwe eisen...
Tesla, geeft aan dat zij in hun recht staan om eerst de auto te herstellen. Auto is inderdaad nieuw, maar heeft wel bovenstaande mankementen. Wij eisen een nieuwe maar dit wordt niet geaccepteerd door Tesla.
Klopt, want de auto is nu niet nieuw meer, en kan ook niet als zodanig verkocht worden. De mankementen die je noemt zijn geen onoverkomelijke dingen, dat is een kwestie van wat dingetjes even wat anders afstellen, meer niet.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Tesla wil gloednieuwe opgeleverde auto met schade niet terug

Ongelezen bericht door renewouters »

Kambiez schreef:
Holy53 schreef:Hoe reageert de leasemaatschappij? Is toch de eigenaar?
Met de leasemaatschappij contact opgenomen, Zij geven aan om dat wij dit met Tesla eerst bespreken. Wij moeten wel de leasemaatschappij op de hoogte houden wat er uit gaat komen.
Welke leasemaatschappij is dat? Het klinkt mij raar in de oren dat je dit zelf moet regelen. Het is immers hun auto. Je gaat leasen omdat je gemak wilt en niet het gezeur van een eigen wagenpark.

Kambiez
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 dec 2017 22:58

Re: Tesla wil gloednieuwe opgeleverde auto met schade niet terug

Ongelezen bericht door Kambiez »

Lady1234 schreef:En een deukje bij een transport kan altijd ontstaan.
Hier ben ik het mee eens. Het was dan ook geen probleem geweest als het alleen om een deukje ging. Alleen het is op zoveel punten waar de auto niet met succes is afgeleverd. Zie bovenstaande punten.

Je betaalt er meer dan een ton voor dit auto en een heel goed inspectie verwacht je van Tesla, alvorens dit geleverd wordt aan de consument.
Daarnaast, het was geen enkele probleem als de auto voor privé gebruikt werd. Deze auto wordt zakelijk als Taxi ingezet.


Mijn vraag is nu, ik betaal niet voor een schade auto, maar voor een gloed nieuwe auto waar de bovenstaande punten niet thuis horen. Heb ik als consument hier recht om de auto terug te geven en nieuwe te eisen. Zo ja, welke artikel in de wet geeft dit aan?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Tesla wil gloednieuwe opgeleverde auto met schade niet terug

Ongelezen bericht door Brahms »

Geen enkel artikel geeft dat aan, wel moet Tesla de auto herstellen.
En als het echt een leaseauto is, dan moet dit vanzelfsprekend lopen via de leasemaatschappij, en hoef je dat niet zelf te doen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Tesla wil gloednieuwe opgeleverde auto met schade niet terug

Ongelezen bericht door kokka »

Kambiez schreef:
Lady1234 schreef: Mijn vraag is nu, ik betaal niet voor een schade auto, maar voor een gloed nieuwe auto waar de bovenstaande punten niet thuis horen. Heb ik als consument hier recht om de auto terug te geven en nieuwe te eisen. Zo ja, welke artikel in de wet geeft dit aan?
nee, want je ben sowieso al geen consument. het gaat hier uiteindelijk om een zakelijke overeenkomst.
Jij betaalt ook geen ton, je leased een auto voor een vast bedrag per maand.
Overigens ben ik het er wel mee eens dat dit soort zaken niet thuis horen bij een auto met een consumentenprijs van een ton, maar ik kan er niet bij dat je krasjes, deukjes en andere zaken wel opmerkt, maar vervolgens toch gewoon tekent voor ontvangst.
Zeker als Taxi ondernemer zou je toch wel moeten weten dat je voor je het weet een oor aan genaaid wordt, en wie wil er nu een extra oor?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Tesla wil gloednieuwe opgeleverde auto met schade niet terug

Ongelezen bericht door Revoked »

Als eigenaar van twee Tesla's kan ik je melden dat er nog veel meer gekke dingen aankomen. Had je een perfecte elektrische auto willen hebben had je beter een Zoe of een Leaf kunnen aanschaffen/leasen.
Dat Tesla's niet perfect zijn bij aflevering is allang bekend, al verbaast het veel mensen....

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Tesla wil gloednieuwe opgeleverde auto met schade niet terug

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat voor leasecontract heeft u? Is het een operationele lease, dan bent u geen eigenaar, enkel berijder. De leasemaatschappij moet als eigenaar alles regelen. Als het een financial lease is (eigenlijk gewoon koop op afbetaling) bent u zelf eigenaar en zal u de verkoper in staat moeten stellen om de gebreken te herstellen. Er is geen wet die bepaald dat u een auto binnen 7 dagen weer mag terug brengen, of bij niet belangrijke gebreken mag annuleren. Ik zeg bewust niet belangrijk, een auto is bedoeld om mee te rijden. De gegeven punten hebben daar geen invloed op. Mocht de auto niet rijdbaar zijn was het een andere uitdaging.

Helaas niet het antwoord wat u wilt horen, maar de eigenaar van de auto moet de verkoper de gelegenheid geven om de problemen op te lossen. Een nieuwe eisen kan enkel als reparatie niet in verhouding staat tot de nieuwprijs. En dat is hier niet het geval.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Tesla wil gloednieuwe opgeleverde auto met schade niet terug

Ongelezen bericht door kweenie »

Heb ik als consument hier recht om de auto terug te geven en nieuwe te eisen. Zo ja, welke artikel in de wet geeft dit aan?
Nee, je moet de leverancier de mogelijkheid geven om de problemen op te lossen. Ze hoeven je niet bij ieder wissenwasje en nieuwe auto te geven.

Kambiez
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 dec 2017 22:58

Re: Tesla wil gloednieuwe opgeleverde auto met schade niet terug

Ongelezen bericht door Kambiez »

NeoDutchio schreef: Helaas niet het antwoord wat u wilt horen, maar de eigenaar van de auto moet de verkoper de gelegenheid geven om de problemen op te lossen. Een nieuwe eisen kan enkel als reparatie niet in verhouding staat tot de nieuwprijs. En dat is hier niet het geval.
Het probleem hier is dat ik nu meer dan een maand op de auto moet wachten tot deze hersteld is. Aangezien dat dit een zakelijke auto betreft en direct dient in gezet te worden, loop ik als ondernemer omzet mis. Er was reeds, afspraken gemaakt met verschillende instanties waar de auto klaar wordt gemaakt voor Taxi. Dit is op zich een heel traject. Wie is dan verantwoordelijk voor de opgelopen schade? Ik krijg niet een auto wat fatsoenlijk is geleverd en ik loop als ondernemer omzet mis. Binnenkort zal ik ook de maandelijkse bedrag van leasemaatschappij moeten betalen. Terwijl ik de auto niet eens heb kunnen gebruiken. Kan Ik Tesla hiervoor aanspraak stellen?

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Tesla wil gloednieuwe opgeleverde auto met schade niet terug

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Helaas, je kunt de leasemaatschappij hierop aanspreken (en een passende vervanging eisen), u bent geen klant van Tesla de leasemaatschappij wel.
Door de zeer matige kwaliteitscontrole van Tesla kan de leasemaatschappij haar deel van de overeenkomst niet nakomen en daar zullen ze een passende oplossing voor moeten bieden.

Vraag me wel af of een Tesla wel de juiste auto voor u is. Tesla is amerikaans en wat u schets is echt niets bijzonders voor auto's uit dat land (en zoals gezegd het kan nog veel erger bij Tesla). Tesla is hip met een aura van duurzaamheid maar alles behalve een perfecte auto (zie het maar als een iphone op vier wielen :mrgreen: )
Overigens kan Tesla haar standpunt in Nederland helaas nog wel hard maken, in de US maar ook in de UK kent men een periode waarbinnen een nieuwe auto meteen dient te voldoen aan wat je mag verwachten, doet ze dat niet dan kan de koper de koop ontbinden (en een relatief beperkte lakschade rechtvaardigt dit al) en mag de leverancier de auto in orde maken om alsnog te worden verkocht.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Tesla wil gloednieuwe opgeleverde auto met schade niet terug

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Kambiez schreef: In eerste instantie constateerden wij de eerste vijf punten op de locatie zelf. Later dat wij naar huis reden vielen ons de rest van de bovenstaande punten op. Wij hebben dit ook kenbaar gemaakt aan Tesla.
Aangezien wij in veronderstelling waren dat wij de auto terug mochten brengen, hebben wij de papieren getekend en de auto meegenomen. Een dag later hebben wij direct met Tesla via email gecommuniceerd dat wij de auto terug willen brengen omdat er zoveel zaken er niet aan kloppen.
U accepteert de auto, met de gebreke, en daarna heeft u de veronderstelling dat u de auto terug kunt brengen, waarop had u deze veronderstelling gebaseerd want Tesla deelt deze mening duidelijk niet en wilt de zaken herstellen. Bij een auto heeft u geen recht op 14 dagen niet goed geld terug garantie. Als u de auto had geweigerd had u een nieuwe gekregen, met de daarbij behorende wachttijd. Los dat ik de reactie van de Lease maatschappij mis in uw verhaal.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Tesla wil gloednieuwe opgeleverde auto met schade niet terug

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Kambiez schreef:Er was reeds, afspraken gemaakt met verschillende instanties waar de auto klaar wordt gemaakt voor Taxi. Dit is op zich een heel traject.
Dat is verkoper misschien wel voldoende duidelijk gemaakt?? staat misschien ook wel ergens op papier? en die heeft zich van de domme gehouden??

Gesloten