TomTom updates

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
xadar
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 apr 2021 10:42

TomTom updates

Ongelezen bericht door xadar »

Kan iemand mij uitleggen waarom ik als ik mijn helaas vaste TomTom navigatie wil updaten rijkelijk moet betalen daarvoor en de updates voor een mobiel TomTom apparaat lifetime gratis zijn? Onlogisch toch?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: TomTom updates

Ongelezen bericht door sjohie »

xadar schreef:
12 apr 2021 11:10
Kan iemand mij uitleggen waarom ik als ik mijn helaas vaste TomTom navigatie wil updaten rijkelijk moet betalen daarvoor en de updates voor een mobiel TomTom apparaat lifetime gratis zijn? Onlogisch toch?
Neuj, niet echt. Een vast apparaat is onderdeel van een compleet infotainmentsysteem, en als zodanig onderdeel van een complex systeem, met veelal beperkte hardware, en ingewikkelde contracten met de autobouwer in kwestie. Door die integratie, zijn er ook complexe veiligheidsissues die de kop op kunnen steken, en dus een update een stuk complexer maken dan bij een mobiel apparaat.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: TomTom updates

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

xadar schreef:
12 apr 2021 11:10
Kan iemand mij uitleggen waarom ik als ik mijn helaas vaste TomTom navigatie wil updaten rijkelijk moet betalen daarvoor en de updates voor een mobiel TomTom apparaat lifetime gratis zijn? Onlogisch toch?

Veelal hebben de vaste systemen geen gratis lifetime updates ( of moet included zijn ) en de losse systemen wel. Let wel, lifetime updates voor losse tommies, is ook beperkt en niet zoals wordt gezegd.....levenslang.


Zie bv: Is van 2018 maar nog actueel.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/tech- ... ls-beloofd

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... ot-2020-te

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: TomTom updates

Ongelezen bericht door Methusalah »

Anno nu is er geen logische reden voor dat verschil. Maar de vaste systemen bestonden eerder dan de mobiele systemen en ik vermoed en gok zomaar dat die constructie vanuit die tijd komt.

Arizonakid
Berichten: 1097
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: TomTom updates

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Dat heeft meestal te maken met de licentieovereenkomsten die gesloten zijn met de autofabrikant.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: TomTom updates

Ongelezen bericht door Dirkie »

xadar schreef:
12 apr 2021 11:10
Kan iemand mij uitleggen waarom ik als ik mijn helaas vaste TomTom navigatie wil updaten rijkelijk moet betalen daarvoor en de updates voor een mobiel TomTom apparaat lifetime gratis zijn? Onlogisch toch?
Dat zijn 2 verschillende apparaten met hun eigen voorwaarden. Daar zal het verschil aan liggen.
Overigens is het niet altijd zo dat je moet betalen om de vaste navigatie te kunnen updaten. Voor mijn auto geeft de fabrikant 2 maal per jaar een gratis update uit die ik zo op de SD kaart kan zetten die in mijn auto zit.
Maar buiten dat kan ik sinds kort ook gebruik maken van de gratis navigatie van Google maps op mijn telefoon. Die verbind ik met het infotainment systeem in mijn auto en vervolgens wordt Android auto gestart. En dan werkt Google Maps ook op mijn scherm van de auto. En intikken is dan niet meer nodig. Na 'Oke Google' zeg je 'Navigeer naar' en de bestemming en dat werkt ook goed.

Gesloten