LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tweede distributieketting 1.4 TSI Touran 2007

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
LVeerman
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jun 2017 15:54

Tweede distributieketting 1.4 TSI Touran 2007

Ongelezen bericht door LVeerman »

Vandaag is gebleken dat de distributieketting van mijn Touran 1.4 TSI het heeft begeven. Het gekke is dat deze distributieketting in 2012 ook al is vervangen en de auto komt uit 2007. Er staan nu 117.000 km op en heeft alleen wat problemen gehad met de dynamo.
Ik heb gelezen dat er een probleem is geweest met deze kettingen en dat deze daarom met coulance door VW is vervangen bij een heleboel auto's met een TS(F)I motor.
De garage wist te vermelden dat er misschien nu ook coulance zou komen van VW maar ik niet moest rekenen op volle 100% vergoeding van ongeveer 2000,- Euro.
Lijkt mij dat zo'n ketting een verbetering moest zijn van de snaar en een "autoleven" lang moet meegaan. En moeten ze zoiets niet controleren bij een grote beurt o.i.d.
Deze grote beurt was namelijk 1,5 week geleden :?
Ik hoor graag meningen en ervaringen van mensen die dit probleem ook hebben( of hebben gehad).

gr

Lennart Veerman

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Tweede distributieketting 1.4 TSI Touran 2007

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dit kan men niet zien bij een beurt. De haarscheurtjes zijn waarschijnlijk zo minuscuul of zelfs nog niet eens ontstaan. Overigens wel dikke pech dat het al 2x voor is gekomen.

LVeerman
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jun 2017 15:54

Re: Tweede distributieketting 1.4 TSI Touran 2007

Ongelezen bericht door LVeerman »

Zo te lezen heeft u hier verstand van. Het kan toch niet mogelijk zijn dat na 5 jaar een ketting het begeeft ( 2 maal) terwijl hij gemaakt is om vele jaren langer door te gaan. Of heb ik het mis?

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Tweede distributieketting 1.4 TSI Touran 2007

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het zou niet mogelijk moeten zijn, dat klopt. Echter kan er wel een foutje in het productieproces zijn gemaakt (vandaar ook de eerdere omwisseling waarschijnlijk, omdat het daar waarschijnlijk op grote schaal is gebeurd). Kleine kans dat dan ook de vervanger slecht is, helaas bij u wel. Overigens is de distributieketting niet zo betrouwbaar gebleken als men dacht en stappen steeds meer automerken over op distributieriemen, daar kunnen over het algemeen meer garanties aan worden gegeven omtrent levensduur. De laatste jaren zijn er namelijk toch stiekem veel kettingen kapot gegaan doordat er productiefoutjes inzitten.

Wat overigens ook een verschil is, dat is de motorinhoud. Een kleinere motor (daar schaar ik uw 1.4 ook onder) zal een enkele ketting hebben, terwijl veel zware motoren een dubbele hebben. Dit lijkt me ook veel te kunnen schelen.

Overigens ben ik geen monteur ofzo, maar ben ik vrij goed ingelezen vanuit interesse.

rvjapio
Berichten: 999
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Tweede distributieketting 1.4 TSI Touran 2007

Ongelezen bericht door rvjapio »

Probeert u eens op problemcar.nl of op een vw forum?

LVeerman
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jun 2017 15:54

Re: Tweede distributieketting 1.4 TSI Touran 2007

Ongelezen bericht door LVeerman »

Beste RVjapio, Ik heb zojuist ook op het vw forum een bericht geplaatst. Bedankt voor de tip

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Tweede distributieketting 1.4 TSI Touran 2007

Ongelezen bericht door peteroo »

Meerdere fabrikanten hebben hier problemen mee. De TFSI van VAG is een berucht voorbeeld. Inderdaad mag worden verwacht dat zo'n ketting een autoleven lang mee gaat, maar helaas. Ook Peugeot/Mini hebben een motor met dit probleem. Een kennis van me is monteur en sprak laatst over een simpele fietsketting. Beetje gechargeerd, misschien.
Waarschijnlijk hebben ze ontwerpfouten gemaakt of te goedkoop ingekocht. Veel auto-onderdelen komen van toeleveranciers.

Er zijn genoeg merken die een distributieketting gebruiken die het wel probleemloos blijft functioneren.

Chris13
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2017 08:15

Re: Tweede distributieketting 1.4 TSI Touran 2007

Ongelezen bericht door Chris13 »

Lveerman, hoe is het verder gegaan?
De distributieketting van onze vw touran is in maart 2014 vervangen en nu alweer kapot....
zou theoretisch niet mogelijk zijn zegt de monteur... nou dat blijkt.

henson
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 okt 2008 23:18

Re: Tweede distributieketting 1.4 TSI Touran 2007

Ongelezen bericht door henson »

@Lveerman:

Inderdaad, hoe is dit afgelopen...Had de dealer de eerste montage distributieketting reeds preventief vervangen? En was die tweede ketting dan van dezelfde fabrikant?

@chris13:

Welk bouwjaar heeft je Touran en heb je coulance van de garage gekregen?

henson
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 okt 2008 23:18

Re: Tweede distributieketting 1.4 TSI Touran 2007

Ongelezen bericht door henson »

ohja, is die motor een vrije slag motor (geen schade kleppen etc.)?

Veldt01
Berichten: 989
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Tweede distributieketting 1.4 TSI Touran 2007

Ongelezen bericht door Veldt01 »

kettingbreuk bij een 10 jaar oude touran zou wel eens einde leven auto kunnen zijn of je moet heel goedkoop aan een ruilmotor kunnen komen.
Kleppen zijn gegarandeerd krom en dat zal zeker niet de enige schade zijn (en na reparatie zit je nog steeds met een tikkende tijdbom in de vorm van de ketting)

Chris13
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2017 08:15

Re: Tweede distributieketting 1.4 TSI Touran 2007

Ongelezen bericht door Chris13 »

Onze touran is van 2007.
Ze hebben het ook over speling in de ketting gehad

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Tweede distributieketting 1.4 TSI Touran 2007

Ongelezen bericht door arvandongen »

Ik hoorde altijd van mijn garages dat de (oude) distributiekettingen veel betrouwbaarder waren dan riemen. Een ketting ging een autoleven mee.

De riemen werden later gebruikt. De riemen zouden ontwikkeld zijn omdat de motoren daarmee duidelijk stiller konden zijn. Nadeel van de riem is dat die eens in de zoveel tijd vervangen moet worden.

Dat de kettingen nu falen zal dan inderdaad met slechte (goedkope) inkoop te maken hebben.

stofzuigertje

Re: Tweede distributieketting 1.4 TSI Touran 2007

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Nu een half jaar later lees ik dit.

Maar zelf ben ik voor een ketting motor mits ze geen olie druk maar simpele veer als spanner gebruiken.

Ook de tand riemen hebben veren die goed werken en die olie druk.... de Fiat Diesel 1.3 is in oost Europa met revisie set van ketting met veer spanner te koop, en laten die nu wel heel blijven.
Ook Opel en Suzuki en nog enkele andere monteren deze 1.3 diesels waar de ketting ook vaak sneuvelde.

Ook hoef je dan niet meer eerst even warm draaien tot de motor genoeg olie druk heeft en vooral op maandag ochtend rammelen ze vaak....
Gewoon een veer als spanner en probleem is opgelost.

Gesloten