LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ultrafijnstof uit autoverkeer

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Ultrafijnstof uit autoverkeer

Ongelezen bericht door tree3 »

Wat is bij het Longfonds bekend inzake nanodeeltjes in de lucht? Klopt het dat de Europese Unie ultrafijnstof (nanodeeltjes) heeft uitgesloten voor normering in de wetgeving?

Zie verder http://gedachtenvoer.nl/overvloedige-ho ... -hersenen/

Schrijven van het Longfonds:

Ultrafijnstof (PM0,1) is het schadelijkste deel van fijnstof als het gaat om deeltjesgrootte. Want deze komen diep in je longen terecht, veroorzaken daar ontstekingen en kunnen door de celwand via de bloedbaan ook voor schade aan andere organen zorgen, zoals aan hart en hersenen.

De EU heeft alleen luchtkwaliteitsnormen voor het grovere deel van fijnstof PM10 en PM2,5. Ultrafijnstof is lastiger te meten met de huidige meetmethodes.

Zie ook http://www.rtvoost.nl/nieuws/283451/ges ... d-lelystad

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/01/10/al ... t-a1587736

https://books.google.co.th/books?id=MfW ... dq=traffic nano diseases&source=bl&ots=Y8fzzhmajo&sig=SrZoWcCqQ5Nig34ipGtW1IRnQ-Y&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwih7bHDgdLYAhUJYo8KHabhA2cQ6AEIRDAH#v=onepage&q=traffic nano diseases&f=false

https://www.theguardian.com/society/201 ... scientists

http://grantome.com/grant/NIH/R01-ES020332-02

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12746131

https://www.nature.com/articles/s41467-017-00041-5

https://www.npo.nl/zembla/06-04-2016/VARA_101377870

Zorgen de filters er niet voor dat de stofdeeltjes niet nog kleiner worden in de auto, zodat de grovere stofdeeltjes niet meer meetbaar zijn en omgezet worden naar nanodeeltjes?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Ultrafijnstof uit autoverkeer

Ongelezen bericht door mahadma »

"Wat is bij het Longfonds bekend inzake nanodeeltjes in de lucht?" Vraag het ze! Maar wat dit topic hier doet, ????

tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Ultrafijnstof uit autoverkeer

Ongelezen bericht door tree3 »

Alle politieke partijen hebben voor de motie van Wassenberg gestemd inzake aandacht voor negatieve gezondheidseffecten op fijnstof pm 2.5. Alleen de VVD wil hiervoor geen aandacht hebben. De vraag is of er hier aandacht voor gaat komen dat de (ultra) fijnstof gaat veranderen.

Ik wilde dit plaatsen onder milieu topic maar kon die niet meer vinden. Autoverkeer kent veel fijnstof uitstoot en om die reden heb ik het hier geplaatst. Mocht u een goed idee hebben waar het beter zou kunnen worden geplaatst dan hou ik me graag aanbevolen. Harteijk dank voor uw feedback.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ultrafijnstof uit autoverkeer

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

tree3 schreef:Wat is bij het Longfonds bekend inzake nanodeeltjes in de lucht?
Geen idee, vraag het het Longfonds.

tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Ultrafijnstof uit autoverkeer

Ongelezen bericht door tree3 »

Ik mis in de Nederlandse kranten/radio nieuws over de gevaren van fijnstof.

In de Guardian verscheen dit artikel: https://www.theguardian.com/environment ... dy-reveals

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Ultrafijnstof uit autoverkeer

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als je het mist dan heb je het nu gevonden! Ben er gelukkig mee.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ultrafijnstof uit autoverkeer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien dan de VVD maar aanschrijven om meer aandacht te vragen?

tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Ultrafijnstof uit autoverkeer

Ongelezen bericht door tree3 »

VVD gaf aan: Je mag dan niets meer.... Kennelijk gaat het om de vrijheden om ook de lucht te mogen vervuilen terwijl er anno 2018 toch wel iets moet zijn om zaken te verbeteren?

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ultrafijnstof uit autoverkeer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Schijnbaar is fijnstof in zijn geheel niet schadelijk, aangezien we momenteel steeds ouder worden. Zo oud zelfs dat we eigenlijk de AOW en pensioenen niet meer kunnen betalen en dit door de huidige werkenden laten doen. Als we dat probleem nu eerst eens gaan aanpakken en als we de lucht zodanig vervuilen dat iedereen weer veel te jong wordt, dan kunnen we daar iets aan gaan doen.

tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Ultrafijnstof uit autoverkeer

Ongelezen bericht door tree3 »

Zijn daar statistieken van dat we steeds ouder worden? En hoe zit met met dementie? Of andere ziekten? Nemen die ook toe? Waardoor er bijvoorbeeld meer pillen voor nodig zijn om allerlei ziektes te gaan bestrijden?

sake1987

Re: Ultrafijnstof uit autoverkeer

Ongelezen bericht door sake1987 »

Schandalig dat ze er niks van weten, zijn er niet duizenden jaren geleden een hele dinosaurus bevolking uitgestorven door fijnstof ?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ultrafijnstof uit autoverkeer

Ongelezen bericht door Erthanax »

tree3: Ja, daar zijn statistieken van; heel wat zelfs. Kijk eens op de website van het CBS en zoek op "levensverwachting".

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ultrafijnstof uit autoverkeer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nijogeth schreef:Schijnbaar is fijnstof in zijn geheel niet schadelijk, aangezien we momenteel steeds ouder worden. Zo oud zelfs dat we eigenlijk de AOW en pensioenen niet meer kunnen betalen en dit door de huidige werkenden laten doen. Als we dat probleem nu eerst eens gaan aanpakken en als we de lucht zodanig vervuilen dat iedereen weer veel te jong wordt, dan kunnen we daar iets aan gaan doen.
AOW werd en wordt altijd al door de werkenden/uitkeringstrekkers onder de AOW leeftijd betaald.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ultrafijnstof uit autoverkeer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
Nijogeth schreef:Schijnbaar is fijnstof in zijn geheel niet schadelijk, aangezien we momenteel steeds ouder worden. Zo oud zelfs dat we eigenlijk de AOW en pensioenen niet meer kunnen betalen en dit door de huidige werkenden laten doen. Als we dat probleem nu eerst eens gaan aanpakken en als we de lucht zodanig vervuilen dat iedereen weer veel te jong wordt, dan kunnen we daar iets aan gaan doen.
AOW werd en wordt altijd al door de werkenden/uitkeringstrekkers onder de AOW leeftijd betaald.
Klopt, maar ik had het dan ook eigenlijk over de hele pot en ik betaal momenteel wel degelijk meer dan ik verwacht terug te gaan krijgen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Ultrafijnstof uit autoverkeer

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik ben momenteel geïmpregneerd hout akoestisch aan het drogen. 12 Mosquito's zenden ultrananomicrogolven uit waardoor het vocht het hout uit vlucht. Kan ik van het weekend fijn de vuurkorf gebruiken voor de regionale kampioenschappen "Voorlezen uit boeken door Rooksignalen".
Want mijn elektrische auto's hebben geen uitstoot.....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ultrafijnstof uit autoverkeer

Ongelezen bericht door kweenie »

tree3 schreef:Ik mis in de Nederlandse kranten/radio nieuws over de gevaren van fijnstof.

In de Guardian verscheen dit artikel: https://www.theguardian.com/environment ... dy-reveals
Artikelen uit de Guardian worden regelmatig ondergebonden, maar in het algemeen wel met een kleine vertraging. De artikelen moeten bijvoorbeeld worden vertaald.

Ik zie trouwens niet waar het in dit artikel over ultrafijnstof gaat. Het is eerder een bevestiging van wat ook al een jaar of tien geleden gemeld is, de gevolgen van luchtvervuiling op intelligentie.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ultrafijnstof uit autoverkeer

Ongelezen bericht door kweenie »

snuffel1 schreef:Het milieu is nu een hot issue maar dat is niet altijd zo geweest, in de jaren 60/70 van de vorige eeuw had nog niemand van dat woord gehoord.
Nou, dat valt nog wel mee. Er was zeker een groep mensen die daarover hun zorgen uitte. Alleen werden die door de gevestigde orde vooral weggezet als geitenwollensokken types die te veel in hun fantasiewereld leefden. Met bijvoorbeeld de Club van Rome werd dat toch wat anders. Toen werden die zorgen namelijk door gerenommeerde mensen en met wetenschappelijk onderzoek bij instellingen zoals het MIT onderbouwd. Dat het rapport van 1971/1972 zo als een bom insloeg, komt dus m.i. vooral doordat de politici er eigenlijk niet meer omheen konden dat de menselijke activiteiten een forse impact hebben op de toekomst van de wereld.

Natuurlijk waren er, net als nu, nog steeds genoeg mensen die de boel willen relativeren. Of die andere zaken belangrijker vinden. Of die de hele 'klimaathype' maar onzin vinden. Het is immers veel makkelijker om je kop in het zand te steken dan om toekomstige problemen aan te pakken.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Ultrafijnstof uit autoverkeer

Ongelezen bericht door renewouters »

Nijogeth schreef:
Lady1234 schreef:
Nijogeth schreef:Schijnbaar is fijnstof in zijn geheel niet schadelijk, aangezien we momenteel steeds ouder worden. Zo oud zelfs dat we eigenlijk de AOW en pensioenen niet meer kunnen betalen en dit door de huidige werkenden laten doen. Als we dat probleem nu eerst eens gaan aanpakken en als we de lucht zodanig vervuilen dat iedereen weer veel te jong wordt, dan kunnen we daar iets aan gaan doen.
AOW werd en wordt altijd al door de werkenden/uitkeringstrekkers onder de AOW leeftijd betaald.
Klopt, maar ik had het dan ook eigenlijk over de hele pot en ik betaal momenteel wel degelijk meer dan ik verwacht terug te gaan krijgen.
O ja? Reken eens voor dan.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Ultrafijnstof uit autoverkeer

Ongelezen bericht door renewouters »

Lady1234 schreef:Misschien dan de VVD maar aanschrijven om meer aandacht te vragen?
Hoeft niet hoor. We hebben zelf de VVD 3x op rij de grootste gemaakt bij de 2e kamer verkiezingen. Dan moeten we ook niet verbaasd zijn over het beleid. Over een jaar of 2 kunnen we gewoon ergens anders op stemmen als we echt bezorgd zijn over fijnstof.

sake1987

Re: Ultrafijnstof uit autoverkeer

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ik wil niet zeggen dat wij onze planeet niet teisteren, maar is de aardbol in de loop der duizenden/ miljoenen jaren niet al vaak veranderd van ijstijden naar een planeet vol zeeën, grote droogte enz. Komen de stenen van Hunnenbedden in Drenthe niet uit hoger gelegen landen, door het ijs hier heen gevoerd.
Zou het niet kunnen dat de baan die onze planeet aflegt in de loop er eeuwen van en naar de zon hier ook iets in veranderd ?
Ben maar een leek en heb hier niet voor geleerd, maar heb zo ook wel eens een gedachte :D

Gesloten