LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Updaten Ford SYNC 3-navigatie niet mogelijk

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Updaten Ford SYNC 3-navigatie niet mogelijk

Ongelezen bericht door sjohie »

chrisalbla schreef:In november 2017 een nieuwe Ford Focus gekocht. Navigatie systeem werkte vanaf de eerste dag niet. Ook een "master reset" werkte niet. Eind januari is de auto een dag bij de Ford garage geweest, maar het probleem is niet opgelost. Ik heb een prachtig groot scherm voor de navigatie, maar rijd noodgedwongen met een TomTom navigatie. Wat is hier een te doen? Er schijnt vooralsnog geen oplossing in zicht te zijn.
Als het echt niet werkt, dus de hele navigatie niet, en dus ook niet met evt verouderde kaarten waar dit topic over gaat, is het een gevalletje garantie, dan is er iets daadwerkelijk kapot in/aan het infotainment systeem. Als dat echt kapot is, zal geen enkele kaartupdate deze magisch weer laten werken maken lijkt me. Daar zou ik het zo niet bij laten zitten, je hebt recht op een werkend navigatiesysteem, dat zal dan wel met iets verouderd kaartmateriaal zijn, maar het moet in een nieuwe auto wel wérken. Als de garage je met een kluitje in het riet stuurt, zou ik er mee naar de importeur gaan, evt met ondersteuning van een rechtsbijstandverzekering, of als je dat niet hebt, het juridisch loket.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Updaten Ford SYNC 3-navigatie niet mogelijk

Ongelezen bericht door chrisd1 »

sjohie schreef:...Daar zou ik het zo niet bij laten zitten, je hebt recht op een werkend navigatiesysteem, dat zal dan wel met iets verouderd kaartmateriaal zijn, maar het moet in een nieuwe auto wel wérken. Als de garage je met een kluitje in het riet stuurt,, of als je dat niet hebt, het juridisch loket.
M.i. moet de garage er, na een paar mislukte pogingen, gewoon een nieuw systeem inzetten.
zou ik er mee naar de importeur gaan, evt met ondersteuning van een rechtsbijstandverzekering
Nogmaals; zo werkt het niet; integendeel; zie b.v . hier.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Updaten Ford SYNC 3-navigatie niet mogelijk

Ongelezen bericht door sjohie »

chrisd1 schreef:
sjohie schreef:...Daar zou ik het zo niet bij laten zitten, je hebt recht op een werkend navigatiesysteem, dat zal dan wel met iets verouderd kaartmateriaal zijn, maar het moet in een nieuwe auto wel wérken. Als de garage je met een kluitje in het riet stuurt,, of als je dat niet hebt, het juridisch loket.
M.i. moet de garage er, na een paar mislukte pogingen, gewoon een nieuw systeem inzetten.
zou ik er mee naar de importeur gaan, evt met ondersteuning van een rechtsbijstandverzekering
Nogmaals; zo werkt het niet; integendeel; zie b.v . hier.
Zó leuk dat selectief quoten, NOT. :evil:

Ik schreef, "Als de garage je met een kluitje in het riet stuurt, zou ik er mee naar de importeur gaan, evt met ondersteuning van een rechtsbijstandverzekering, of als je dat niet hebt, het juridisch loket." Maw, pas als de garage er niks aan doet, stel ik voor om naar de importeur te gaan. Die zijn vaak in staat om een merkgarage wél in beweging te krijgen namelijk.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Updaten Ford SYNC 3-navigatie niet mogelijk

Ongelezen bericht door chrisd1 »

sjohie schreef: evt met ondersteuning van een rechtsbijstandverzekering
Dat een rbv zou 'ondersteunen' heeft iig de TS van dit topic niet ervaren; althans is die
in een moeras van bouwkundige meervoudige onderzoeken over heel andere al dan niet bestaande gebreken elders aan de woning terecht gekomen e.v.
Dat hele idee van jou van ondersteuning heb je je laten aanpraten.
Ik schreef, "Als de garage je met een kluitje in het riet stuurt.
Wie zegt je je door een garage met een kluitje in het riet te laten sturen??

stofzuigertje

Re: Updaten Ford SYNC 3-navigatie niet mogelijk

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Voor de verkoop eisen dat je verse kaart kreeg en update's mogelijk en bekend zijn.

Als je dat in koop overeenkomst laat zetten kun je de koop Ontbinden wegens niet leveren wat nadrukkelijk op factuur is gezet.
Dus niet de meerprijs navigatie maar de complete auto retour!

Dan moeten alle fabrieken wel eindelijk eens service geven die bij vele losse merken normaal is.
Als een dealer weigerde mijn voorwaarden verkopen ze niets en ga ik zo meerdere dealers af....
Dan klagen deze verkopers bij de importeur en de fabriek dat ze klanten verliezen.

Zo kunnen we deze oude zooi verkopers chanteren... want luisteren doen ze niet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Updaten Ford SYNC 3-navigatie niet mogelijk

Ongelezen bericht door sjohie »

stofzuigertje schreef:Voor de verkoop eisen dat je verse kaart kreeg en update's mogelijk en bekend zijn.

Als je dat in koop overeenkomst laat zetten kun je de koop Ontbinden wegens niet leveren wat nadrukkelijk op factuur is gezet.
Dus niet de meerprijs navigatie maar de complete auto retour!

Dan moeten alle fabrieken wel eindelijk eens service geven die bij vele losse merken normaal is.
Als een dealer weigerde mijn voorwaarden verkopen ze niets en ga ik zo meerdere dealers af....
Dan klagen deze verkopers bij de importeur en de fabriek dat ze klanten verliezen.

Zo kunnen we deze oude zooi verkopers chanteren... want luisteren doen ze niet.
Vers, of actueel kaartmateriaal, kan ook 2 jaar oud zijn bij aanschaf van een nieuwe auto. :wink:

Zoals ik al eerder heb aangegeven, autobedrijven zijn voor het kaartmateriaal in hun systemen ook afhankelijk van derden, en de keuze voor Here of TomTom, is een vrij fundamentele, je kan in een gemonteerd Ford systeem niet ineens kaartmateriaal van TomTom drukken, als deze gebaseerd is op Here kaartmateriaal. De autofabrikanten zijn dus ook afhankelijk van een derde partij, en dan kan de directeur van Ford in zijn blote tokus over het parkeerterrein van zeg TomTom rennen, die update komt er niet sneller door.

chrisalbla
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2018 12:28

Re: Updaten Ford SYNC 3-navigatie niet mogelijk

Ongelezen bericht door chrisalbla »

Beste lezers, zeer bedankt voor de ondersteuning. Afgelopen week twee keer contact gehad met Ford Wensink in Arnhem. De Ford dealer zegt afhankelijk te zijn van de input (lees software) vanuit Keulen (aldaar is de technische ondersteuning). Helaas is het enige dat men weet dat er aan wordt gewerkt, maar een datum is er niet. Dealer gevraagd mij binnen twee weken nogmaals te bellen en te informeren wat de opties zijn. Ik heb geen idee hoeveel Ford rijders met het probleem van een niet werken navigatie probleem te maken hebben. Mocht het systeem niet op korte termijn werken, dan zal ik (na vier maanden na aankoop) toch juridisch advies moeten inwinnen hoe hier verder mee om te gaan. Suggesties blijven welkom.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Updaten Ford SYNC 3-navigatie niet mogelijk

Ongelezen bericht door chrisd1 »

chrisalbla schreef:...Mocht het systeem niet op korte termijn werken, dan zal ik (na vier maanden na aankoop) toch juridisch advies moeten inwinnen hoe hier verder mee om te gaan. Suggesties blijven welkom.
Dan zou ik in gedachten houden, dat er iig met die Focus prima valt te rijden, verkoper in een overmachtssituatie zit, toestanden met navigatie niet ongewoon/onverwacht zijn en je geen schade hebt.
Edit: bedoel natuurlijk berekenbare schade.
Laatst gewijzigd door chrisd1 op 26 feb 2018 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Updaten Ford SYNC 3-navigatie niet mogelijk

Ongelezen bericht door sjohie »

chrisalbla schreef:Beste lezers, zeer bedankt voor de ondersteuning. Afgelopen week twee keer contact gehad met Ford Wensink in Arnhem. De Ford dealer zegt afhankelijk te zijn van de input (lees software) vanuit Keulen (aldaar is de technische ondersteuning). Helaas is het enige dat men weet dat er aan wordt gewerkt, maar een datum is er niet. Dealer gevraagd mij binnen twee weken nogmaals te bellen en te informeren wat de opties zijn. Ik heb geen idee hoeveel Ford rijders met het probleem van een niet werken navigatie probleem te maken hebben. Mocht het systeem niet op korte termijn werken, dan zal ik (na vier maanden na aankoop) toch juridisch advies moeten inwinnen hoe hier verder mee om te gaan. Suggesties blijven welkom.
Nogmaals, als het systeem het nu niet doet, dus met het oude kaartmateriaal, is dat kapot. Zie het zo, je krijgt ook software updates voor je telefoon, maar een barst in je scherm zal zo'n update nooit kunnen repareren. Op basis van je summiere info vrees ik dan ook dat als die update uiteindelijk komt, er een gerede kans is dat je systeem het nog steeds niet doet.

Dus, als het systeem niet werkt zoals je zegt, is er m.i. iets fundamentelers aan de hand, bijvoorbeeld een corrupte opslagmodule oid. En dat zou onder garantie gerepareerd horen te worden. Je moet tenminste kunnen navigeren met het verouderde kaartmateriaal. Als je ook eea leest hierover, is de klacht dat het kaartmateriaal het niet doet, niet dat het systeem helemaal niet werkt.

szlanina
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2018 12:03

Re: Updaten Ford SYNC 3-navigatie niet mogelijk

Ongelezen bericht door szlanina »

Ik heb in november 2017 een nieuwe Ford C max gekocht en dacht een eerlijk en Up to date product te kopen.
Maar niets is minder waar.
Tijdens de eerste rit (weekend weg) werd mij al snel duidelijk dat het sync 3 systeem van oude informatie gebruik maakt.
De ingeruilde Ford B max uit 2-014 werkte vele malen beter en veiliger.
Een navigatie systeem moet bijdragen aan de veilgheid op de weg. Dit systeem doet het tegenovergestelde. Het maakt de bestuurder onzeker, is het de juiste route, moet ik hier wel afslaan enz.
Ik heb een non conformiteit ingediend bij de dealer.
Reactie gehad, maar dat was meer n.a.v. mijn negatieve beoordeling in de survey, men vroeg of ik die kon aanpassen in de positieve zin.
Niet gedaan.
Vele mooie beloften via telefoon en mail van de dealer maar tot heden geen resultaat.
Daar waar mogelijk praat ik met mensen over mijn ervaring en heb ook mensen kunnen overtuigen om geen Ford met een Sync 3 te kopen.
Ford is al jaren op de hoogte maar doet niets en verteld de potentieele kopers ook niets, men vetrteld willens en wetens niet de waarheid.
Was het mij verteld had ik de aankoop van een nieuwe Ford uitgesteld of waarschijnlijk gekozen voor een ander merk.


szlanina
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2018 12:03

Re: Updaten Ford SYNC 3-navigatie niet mogelijk

Ongelezen bericht door szlanina »

Bedankt voor de link maar dat levert geen up date voor de navigatie op.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Updaten Ford SYNC 3-navigatie niet mogelijk

Ongelezen bericht door sjohie »

szlanina schreef:Ik heb in november 2017 een nieuwe Ford C max gekocht en dacht een eerlijk en Up to date product te kopen.
Maar niets is minder waar.
Tijdens de eerste rit (weekend weg) werd mij al snel duidelijk dat het sync 3 systeem van oude informatie gebruik maakt.
De ingeruilde Ford B max uit 2-014 werkte vele malen beter en veiliger.
Een navigatie systeem moet bijdragen aan de veilgheid op de weg. Dit systeem doet het tegenovergestelde. Het maakt de bestuurder onzeker, is het de juiste route, moet ik hier wel afslaan enz.
Ik heb een non conformiteit ingediend bij de dealer.
Reactie gehad, maar dat was meer n.a.v. mijn negatieve beoordeling in de survey, men vroeg of ik die kon aanpassen in de positieve zin.
Niet gedaan.
Vele mooie beloften via telefoon en mail van de dealer maar tot heden geen resultaat.
Daar waar mogelijk praat ik met mensen over mijn ervaring en heb ook mensen kunnen overtuigen om geen Ford met een Sync 3 te kopen.
Ford is al jaren op de hoogte maar doet niets en verteld de potentieele kopers ook niets, men vetrteld willens en wetens niet de waarheid.
Was het mij verteld had ik de aankoop van een nieuwe Ford uitgesteld of waarschijnlijk gekozen voor een ander merk.
Als ze beide hetzelfde kaartmateriaal gebruiken, en dat is bij Ford volgens mij zo. want ik kan hier 1 SD kaart kopen die geschikt is voor beide systemen, zal het kaartmateriaal in de B-max, als die de laatste update heeft gehad, hetzelfde zijn als in een nieuwe C-max. Let wel, ik heb het dus over het kaartmateriaal in het navigatie-/infotainmentsystteem, niet de besturingssoftware ván die systemen.

szlanina
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2018 12:03

Re: Updaten Ford SYNC 3-navigatie niet mogelijk

Ongelezen bericht door szlanina »

Onderstaand de reactie van de dealer op mijn navraag m.b.t. de status up date.

Helaas is er ook nog geen nieuws te melden, maar in ons telefoongesprek gaf ik ook aan dat dit nog wel even kon duren, maar dat Ford ons heeft bevestigd dat de oplossing er komt. Een concrete datum is er echter nog niet.

Met vriendelijke groeten,
Maurice Cornelissen
Bedrijfsleider Jos Bogman Heerlen B.V.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Updaten Ford SYNC 3-navigatie niet mogelijk

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Waarom zet je niet b.v. Here WeGo op je smartphone: gratis, even wennen en nooit meer gedoe met updates??

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Updaten Ford SYNC 3-navigatie niet mogelijk

Ongelezen bericht door Moneyman »

chrisd1 schreef:Waarom zet je niet b.v. Here WeGo op je smartphone: gratis, even wennen en nooit meer gedoe met updates??
Bijvoorbeeld omdat je niet voor niets voor een inbouwsysteem hebt gekozen...

stofzuigertje

Re: Updaten Ford SYNC 3-navigatie niet mogelijk

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vele auto merken lopen vaak op achter met update en soms na een jaar of 6 geen update meer, alsof de levensduur van voertuig ook beperkt is tot.....

Ik zou vragen naar datum laatste update en de kosten en hoe vaak ze update aanbieden.
Bij geen of geen idee antwoord gewoon voertuig niet kopen.
Dat een telefoon houder ook werkt , maar als ze iets wat vaak verouderd is aanbieden, soms tegen hoge kosten update geven of niet meer.....
Gewoon weglopen want elke gemiste klant is omzet verlies en dat zal de verkoper zeker melden bij Importeur!

Als we alle merken die verouderde software leveren een proefrit maken, vragen hoe is de update en dan weigeren.....
Dan worden verkopers gek, veel kosten voor Demo en tijd en zal de importeur zeker bij de fabriek klagen over gemiste omzet!

Niet hier achteraf maar vooraf boos weglopen en ander merk kijken of die wel verse en soms gratis navigatie aanbied.....
Ik ben dan een dure Navigatie koper waar toevallig iets als een auto gratis bij zit.....

Bezorg een Auto verkoper het Media Markt Syndroom.. en vooral geen omzet dus provisie!
Hij zal hier hartstikke gek van worden!

szlanina
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2018 12:03

Re: Updaten Ford SYNC 3-navigatie niet mogelijk

Ongelezen bericht door szlanina »

Ik heb een nieuwe auto gekocht en verwacht dat het voertuig voldoet aan mijn verwachtingen, verstrekte informatie van de dealer en zoals omschreven in de folders.
Omdat mijn vorige Ford voldeed aan de gestelde verwachtingen en de dealer ook had ik dit dan ook niet zien aankomen.
Van Ford en de dealer had ik dan ook verwacht dat zij mij ook nu weer van eerlijke informatie zouden voorzien.
Helaas. Niets is minder waar.
Ford is als sinds de introductie van het Sync 3 systeem (verouderde navigatie informatie, min 3 jaar oud in mijn geval) op de hoogte van dit probleem maar heeft tot heden niets gedaan om klanten te gemoed te komen of zelfs een oplossing te bieden.
Een proefrit is leuk maar dan maak je geen langere trip en maak je veelal geen gebruik van navigatie. Ten minste ik niet.

Ford als een een eerlijk merk en een goede Ford dealer hadden mij moten wijzen op dit probleem/gebrek maar deden dat bewust niet.
Resultaat ontevreden klanten die later zich zeker tweemaal zullen bedenken voor zij weer een nieuwe auto kopen.

Op internet zie ik nu dat dit probleem al op veel plaatsen is aangekaart maar je ziet en hoort er weinig over in de media.
Dus Ford kan zijn praktijk van achterhouden van informatie (verkeerd voorlichten) van de klant gewoon voortzetten en kopen mensen iets wat niet aan hun verwachting voldoet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Updaten Ford SYNC 3-navigatie niet mogelijk

Ongelezen bericht door sjohie »

szlanina schreef:Ik heb een nieuwe auto gekocht en verwacht dat het voertuig voldoet aan mijn verwachtingen, verstrekte informatie van de dealer en zoals omschreven in de folders.
Omdat mijn vorige Ford voldeed aan de gestelde verwachtingen en de dealer ook had ik dit dan ook niet zien aankomen.
Van Ford en de dealer had ik dan ook verwacht dat zij mij ook nu weer van eerlijke informatie zouden voorzien.
Helaas. Niets is minder waar.
Ford is als sinds de introductie van het Sync 3 systeem (verouderde navigatie informatie, min 3 jaar oud in mijn geval) op de hoogte van dit probleem maar heeft tot heden niets gedaan om klanten te gemoed te komen of zelfs een oplossing te bieden.
Een proefrit is leuk maar dan maak je geen langere trip en maak je veelal geen gebruik van navigatie. Ten minste ik niet.

Ford als een een eerlijk merk en een goede Ford dealer hadden mij moten wijzen op dit probleem/gebrek maar deden dat bewust niet.
Resultaat ontevreden klanten die later zich zeker tweemaal zullen bedenken voor zij weer een nieuwe auto kopen.

Op internet zie ik nu dat dit probleem al op veel plaatsen is aangekaart maar je ziet en hoort er weinig over in de media.
Dus Ford kan zijn praktijk van achterhouden van informatie (verkeerd voorlichten) van de klant gewoon voortzetten en kopen mensen iets wat niet aan hun verwachting voldoet.
Ik heb het eerder in topic al getracht te verduidelijken, maar ik zal het nogmaals doen, Ford is de derde partij in een keten van vijf. Die gaat als volgt;

1- producent kaartmateriaal (oa Here, Navteq, TomTom, Tele Atlas)
2- fabrikant van infotainmentsysteem voor autofabrikant Ford (oa oem's als Pioneer, Matsushita, TomTom)
3- Ford als bouwer van het voertuig waar in het infotainmentsysteem geïntegreerd moet worden met sensoren etc
4- Dealer
5- klant

Pas als 2,3 en 4 doen wat ze moeten doen, elke keer als er een update van 1 is, heb jij aan het eind een update in je auto. De reden dat je er niet zoveel van hoort, en al helemaal niet over een oplossing, is oa te wijten aan het feit dat het om aparte, en grote internationale bedrijven gaat, die met diverse automerken, en vaak per type auto of type infotainmentsysteem, aparte afspraken hebben. Er is niet een magische knop waar je als consumentenbond (of overheid) naar kan wijzen en van kan zeggen "draai daar even aan, en geef gebruikers maandelijkse updates" ofzo.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Updaten Ford SYNC 3-navigatie niet mogelijk

Ongelezen bericht door chrisd1 »

sjohie schreef:De reden dat je er niet zoveel van hoort, en al helemaal niet over een oplossing, is oa te wijten aan het feit dat het om aparte, en grote internationale bedrijven gaat, die met diverse automerken, en vaak per type auto of type infotainmentsysteem, aparte afspraken hebben. Er is niet een magische knop waar je als consumentenbond (of overheid) naar kan wijzen en van kan zeggen "draai daar even aan, en geef gebruikers maandelijkse updates" ofzo.
Niet, omdat ze er bij Ford hun kiezen over op elkaar houden?

Gesloten