LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Veel klachten over benzinesoorten E5 en E10

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
cdpetra36
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 jul 2016 00:27

Re: Veel klachten over benzinesoorten E5 en E10

Ongelezen bericht door cdpetra36 »

Theotrucker schreef:
06 jan 2020 18:21
Veel te lastig, LPG op de motor.
Nee hoor Theo, er zijn immers meerdere motorrijders die al jaren op LPG rijden. Ene Dirk Kraay was een ruim 30 geleden met zijn Honda Goldwing de tweede motorrijder in Nederland die op LPG overging. Waar je bij een benzine auto op LPG zeg maar het dubbele aan houderschapsbelasting (voorheen wegenbelasting) moet betalen, bij een motorfiets op LPG blijf je gewoon in de catagorie benzine brandstof.

Speedy123
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Veel klachten over benzinesoorten E5 en E10

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Komkommertijd schreef:
06 jan 2020 17:39
Lagere verbrandingswaarde dus met meer Bio zooi hoger Liter verbruik.

Stap over op LPG en probleem opgelost 100% Bio vrij!

Heb vroeger LPG gereden maar na de zoveelste backfire en beschadigd luchtfilter zeg ik nu, nee bedankt.

marc1766
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: Veel klachten over benzinesoorten E5 en E10

Ongelezen bericht door marc1766 »

Wij hebben voorheen altijd in duitsland getankt waar E5 en E10 al veel langer gebruikt wordt, rijden op zich gaat prima, maar ik denk dat jullie straks, net zoals wij destijds moesten, een additief aan de brandstof moeten toevoegen om de nadelige effecten van deze brandstof te voorkomen.
Mijn auto destijds, een Toyota Verso 1.8 hield wat in bij optrekken, eenmaal bij de garage voor zijn onderhoudsbeurt gaf de monteur aan dat het door deze brandstof kwam, een additief zou verbetering geven. Dus niet alleen ietsje schadelijker in gebruik, nu ook nog met interval een duur additief toevoegen om problemen op de lange termijn te voorkomen

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Veel klachten over benzinesoorten E5 en E10

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Speedy123 schreef:
06 jan 2020 23:35
Komkommertijd schreef:
06 jan 2020 17:39
Lagere verbrandingswaarde dus met meer Bio zooi hoger Liter verbruik.

Stap over op LPG en probleem opgelost 100% Bio vrij!

Heb vroeger LPG gereden maar na de zoveelste backfire en beschadigd luchtfilter zeg ik nu, nee bedankt.
Klopt helemaal.... de oude met verdampers en slang in luchtfilter en een klein pijpje was vragen om terugslag en fouten en Tikkie Terug....

De Gas injectie is gelijk aan benzine injectie, niet overzetten met effe wachten, maar gelijk wisselen.
De Computer van auto denkt benzine en binnen enkele slagen motor is het gewisseld, benzine uit/ gas aan voel je niet eens.
De oude zooi is vorige eeuw en dat was inderdaad 20% hoger verbruik en lager vermogen, nu gelijkwaardig en soms ietsje beter omdat de motor schoner bleef, alleen hadden we toen 2 kleps en nu 4 kleppers in de motoren en die moeten met klepsmering gered worden en dat kost ietsje, en vervuilde als beetje 2 tact ook helaas... maar schoner als Benzine!


Mijn dochter heeft meer dan 800.000 km op LPG erop zitten, zonder enige problemen, dus voldoende ervaring, mits je niet een goedkope budget installatie kocht uit Italy van Fyra kwaliteit, de €1500,- is rommel, €1600,- en je kreeg al betere.... dus kosten vallen mee...
Ook niet jou garage vragen voor onderhoud, hebben totaal geen ervaring, maar LPG inbouw doet ook vaak grote beurten en die weten dat er een Gas filter zit dat je elke 40.000 km moet wisselen... en zo krijg je problemen omdat 99% totaal niets van LPG leerde...

Amxxxion
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2020 10:06

Re: Veel klachten over benzinesoorten E5 en E10

Ongelezen bericht door Amxxxion »

Zelf tank ik altijd in duitsland. Ik snap dat niet iedereen deze optie heeft. Hier krijg ik gewoon 95 e5 en veel goedkoper ook.
Ja mijn auto kan e10 hebben, maar het is nou niet bepaald goed voor de motor

En overgaan op elektrische of gas is ook nog niet alles. Gas is (bij mij) bijna nergens te tanken. En elektrisch? Je zou maar een spoedgeval hebben en die stomme auto zit aan de oplader.

marc1766
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: Veel klachten over benzinesoorten E5 en E10

Ongelezen bericht door marc1766 »

Wat ik niet snap is dat er niet meer aandacht wordt geschonken aan het vervuilende effect van de benzinemotoren in het algemeen, zeker in vergelijking met de als onterecht toegeschreven vervuilende dieselmotoren die nu zoals in nieuw onderzoek is gebleken tot de veel minder fijnstof uitstoten dan de zogenaamde schonere benzinemotoren
VRT Nieuws heeft een uitgebreid onderzoek laten doen en daar kwamen verrassende resultaten uit

Fijnstof uit uitlaat in aantal deeltjes per cm3 is voor de euro 6 dieselmotoren 1500
voor omgevingslucht was dat 4000 deeltjes per cm3 in de testruimte
voor CNG/aardgas was dat 5000 deeltjes per cm3
voor benzine was dat 15000 deeltjes per cm3

Dat wetende scheelt die 5% of 10% toevoeging van bio ethanol dus wel veel.

Dat wetende snap ik ook helemaal niet waarom de dieselrijder als vervuilender wordt bestempelt, terwijl eigenlijk de massale benzinerijder eens achter zijn oren moet krabben,

Ook de elektrische auto is niet zo schoon als men denkt, ze hebben dan geen verbrandingsmotor, maar ze zijn zwaarder, in de praktijk al gauw 2 ton, ze moeten dus harder remmen wat ook fijnstof veroorzaakt, er is ook meer wrijving van de banden en dus meer slijtage en dus meer fijnstof, sommige critici wijzen er op dat de fijnstof van de elektrische auto door banden en remmen zelfs meer is dan uit de uitlaat van een moderne diesel
Zie bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/01/08 ... auto-s-di/

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Veel klachten over benzinesoorten E5 en E10

Ongelezen bericht door Moneyman »

marc1766 schreef:
11 jan 2020 10:12
Ook de elektrische auto is niet zo schoon als men denkt, ze hebben dan geen verbrandingsmotor, maar ze zijn zwaarder, in de praktijk al gauw 2 ton, ze moeten dus harder remmen wat ook fijnstof veroorzaakt,
Heb je ooit wel eens in een EV gereden? Denk het niet, anders zou je weten dat dit verhaal niet opgaat. Je remt nauwelijks - dat gebeurt vanzelf wel namelijk.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Veel klachten over benzinesoorten E5 en E10

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
12 jan 2020 22:51
Heb je ooit wel eens in een EV gereden? Denk het niet, anders zou je weten dat dit verhaal niet opgaat. Je remt nauwelijks - dat gebeurt vanzelf wel namelijk.
Ook bij "vanzelf" remmen, ontstaan er krachten op banden , met al het fijnstof van dien.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Veel klachten over benzinesoorten E5 en E10

Ongelezen bericht door witte angora »

Een elektrische auto is wel zwaarder dan een benzine auto, maar 2 ton is het zeker niet. Het verschil is ongeveer 30%

Dat de banden sneller slijten is wel een feit. Maar daar ben je als bestuurder voor een deel zelf bij. Daarbij besteden fabrikanten veel werk aan het ontwikkelen van nieuwe banden die minder slijtagegevoelig zijn. Zie voor info:

https://www.autoblog.nl/nieuws/bandensl ... eid-132854
https://www.oponeo.nl/blog/effect-elekt ... autobanden

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Veel klachten over benzinesoorten E5 en E10

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
13 jan 2020 07:54
Moneyman schreef:
12 jan 2020 22:51
Heb je ooit wel eens in een EV gereden? Denk het niet, anders zou je weten dat dit verhaal niet opgaat. Je remt nauwelijks - dat gebeurt vanzelf wel namelijk.
Ook bij "vanzelf" remmen, ontstaan er krachten op banden , met al het fijnstof van dien.
Nogal logisch. Maar daar ging het niet over in het door mij geciteerde deel.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Veel klachten over benzinesoorten E5 en E10

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Voor dat fijnstof werd misschien ook de asbesthoudende stof van de goedkoopste Aliexpress remblokjes bedoeld.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Veel klachten over benzinesoorten E5 en E10

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
13 jan 2020 09:07
16again schreef:
13 jan 2020 07:54
Moneyman schreef:
12 jan 2020 22:51
Heb je ooit wel eens in een EV gereden? Denk het niet, anders zou je weten dat dit verhaal niet opgaat. Je remt nauwelijks - dat gebeurt vanzelf wel namelijk.
Ook bij "vanzelf" remmen, ontstaan er krachten op banden , met al het fijnstof van dien.
Nogal logisch. Maar daar ging het niet over in het door mij geciteerde deel.
Waar gaat het door jouw geciteerde deel dan wel over?

@Theotrucker
Bij EV wordt ook (deels) electrisch geremd: de motor wordt als dynamo gebruikt, waardoor energie deels naar accu terug gaat.
Hierdoor slijten de remblokken minder dan bij remmen op alleen klassieke remblokken

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Veel klachten over benzinesoorten E5 en E10

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
13 jan 2020 10:07
Bij EV wordt ook (deels) electrisch geremd:
elektrisch geremd = regenererend geremd. :wink:

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Veel klachten over benzinesoorten E5 en E10

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
13 jan 2020 10:07
Moneyman schreef:
13 jan 2020 09:07
16again schreef:
13 jan 2020 07:54
Ook bij "vanzelf" remmen, ontstaan er krachten op banden , met al het fijnstof van dien.
Nogal logisch. Maar daar ging het niet over in het door mij geciteerde deel.
Waar gaat het door jouw geciteerde deel dan wel over?
Uiteraard over de remblokken/ schijven. De banden komen immers in het vervolg van de zin nog aan bod.

Gesloten