LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verantwoordelijkheid autofabrikant voor defect beperkt?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Bruno_S
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2018 15:51

Verantwoordelijkheid autofabrikant voor defect beperkt?

Ongelezen bericht door Bruno_S »

Ik vraag me af in hoeverre een (auto)fabrikant in mijn geval Citroen, categorisch haar verantwoordelijkheid kan beperken voor iedere schade die op treedt. Mij dunkt dat als er zaken eerder kapot gaan dan ze conform de fabrikant vervangen behoren te worden, de fabrikant verantwoordelijkheid draagt en als ze die in willen perken die vervangings- termijn in zouden moeten in korten.

Bij onze C5 Tourer 156 THP bleek onlangs bij 155000km een span blok van de distributie afgebroken te zijn en onderin het blok terecht gekomen. De distributie ketting en bijbehorende onderdelen horen volgens Citroen pas na 240000 km vervangen te worden.

Citroen Nederland doet hun verantwoordelijkheid echter af met de melding dat ze vanaf 150000km geen enkele coulance toekennen.
Zijn het er overigens wel mee eens dat zo een span blok absoluut niet af mag breken cq meer dan 240000 km mee moet gaan, maar als dat niet zo blijkt te zijn is dat in hun visie het probleem van de eigenaar ook als die keirig conform Citroen's eigen onderhoudsrichtlijnen onderhoud laat plegen.

Kunnen ze echt doen als of ze er niks mee te maken hebben, of heeft de leverancier en partij die het product en gemaakt heeft en het onderhoudsinterval voorschrijft hier wel degelijk een verantwoordelijkheid?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Verantwoordelijkheid autofabrikant voor defect beperkt?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Bruno_S schreef:Ik vraag me af in hoeverre een (auto)fabrikant in mijn geval Citroen, categorisch haar verantwoordelijkheid kan beperken voor iedere schade die op treedt. Mij dunkt dat als er zaken eerder kapot gaan dan ze conform de fabrikant vervangen behoren te worden, de fabrikant verantwoordelijkheid draagt en als ze die in willen perken die vervangings- termijn in zouden moeten in korten.

Bij onze C5 Tourer 156 THP bleek onlangs bij 155000km een span blok van de distributie afgebroken te zijn en onderin het blok terecht gekomen. De distributie ketting en bijbehorende onderdelen horen volgens Citroen pas na 240000 km vervangen te worden.

Citroen Nederland doet hun verantwoordelijkheid echter af met de melding dat ze vanaf 150000km geen enkele coulance toekennen.
Zijn het er overigens wel mee eens dat zo een span blok absoluut niet af mag breken cq meer dan 240000 km mee moet gaan, maar als dat niet zo blijkt te zijn is dat in hun visie het probleem van de eigenaar ook als die keirig conform Citroen's eigen onderhoudsrichtlijnen onderhoud laat plegen.

Kunnen ze echt doen als of ze er niks mee te maken hebben, of heeft de leverancier en partij die het product en gemaakt heeft en het onderhoudsinterval voorschrijft hier wel degelijk een verantwoordelijkheid?
Naast het aantal kilometers speelt natuurlijk ook de leeftijd van de auto mee. De auto komt uit 2011 en is dus maximaal 7 jaar oud, hiermee is de garantie verlopen. Als je garantie zou willen claimen dan moet je aantonen dat het komt doordat het bij levering al non-conform was.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verantwoordelijkheid autofabrikant voor defect beperkt?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het is de verkoper die er voor moet zorgen dat je eeb deugdelijk product krijgt. Het is de fabrikant die er voor moet zorgen dat het product veilig is.

stofzuigertje

Re: Verantwoordelijkheid autofabrikant voor defect beperkt?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik begreep dat niet de ketting maar het spanblok voor de ketting defect ging.
Maar heeft U regelmatig en op tijd de auto voor een beurt gebracht.
Normaal bij 240.000 vervangen is 1 ding, maar tussendoor controle en naast olie verversen ook even luisteren of het wel goed gaat.

Bij vreemde geluiden bij 155.000 km doorrijden is voor eigen risico.
Ook de juiste olie en de hoeveelheid olie kan invloed hebben op deze korte levensduur.
Als het spanblok vast gaat zitten hoor je de ketting klapperen en ik vermoed dat U is door gereden met verdacht vreemd geluid die deze eerder niet had.

Als je iets vreemds hoorde moet je niet tot 240.000 km doorrijden maar vragen wat het zou kunnen zijn.
Dan is bij eerder vast zitten blok coulance vaak wel mogelijk ongeacht leeftijd.
Maar doorrijden wat hoorbaar is of staat de radio zo hard dat je de motor en vreemde bijgeluiden niet hoorbaar zijn?

Naast de vervang termijn is controle tussendoor en goed luisteren ook bij het onderhoud.

Gesloten