LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Schorpioen58
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:30

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Schorpioen58 »

witte angora schreef:
21 okt 2018 09:44
....... Deze drie zouden volgens de nieuwe meetmethode een actieradius hebben van zo'n 480 kilometer, uitgaande van 100% opgeladen.
Dat is dan onder hele gunstige omstandigheden.
Bij nieuwe accu's en temperaturen boven de 15 graden Celsius.
Als de accu's ouder worden en tig keer zijn opgeladen en in de winter als het vriest mag je blij zijn als je de helft nog haalt.
Nederland moet eens stoppen met het braafste jongetje van de klas te willen zijn.
Andere landen lachen zich helemaal kapot en blijven lekker in auto's met brandstofmotoren rijden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door kweenie »

Redhead55, alleen keus tussen vliegtuig een auto? Er zijn wel meer mogelijkheden. Met de trein kun je bijvoorbeeld in 7 uur van Amsterdam naar hartje Marseille. Ideaal. Daar kan geen auto tegenop. Dan kun je eventueel daar een auto huren als je wilt. Ook kun je op bepaald trajecten nog een autotrein nemen. Kan best zijn dat die straks ook weer neer gaan rijden.

Voor vrachtverkeer zijn er zeer interessante ontwikkelingen met waterstof als energiemedium. Grootste struikelblok daarbij is het aantal waterstofpompen, want een minimale dekking zul je wel moeten hebben voordat transportbedrijven overstappen. De wagens zijn echter al ver in de ontwikkeling, sommige zelfs veel krachtiger dan dieselwagens.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@redhead55

VR ketels zijn nog wel degelijk te koop.

https://www.warmteservice.nl/Verwarming ... etel/c/164

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

De (auto)trein kan inderdaad een prima uitkomst bieden voor een vakantie in Zuid Europa. Ergens in het Zuiden van NL, in België of grensgebied met Duitsland de trein op rijden, aan boord laden en met volle accu in het Zuiden van Duitsland of Frankrijk of zelfs en Italië of Spanje weer de trein af rijden en nog een paar honderd kilometer maar de eindbestemming rijden. Met de accu die middels langzaam laden in de trein weer aardig op capaciteit is.

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

De autotrein lijkt me zeker wel een goed idee. Toch zitten er ook weer haken en ogen aan. De capaciteit op het spoor gaat al aardig richting maximaal. Autotreinen nemen veel meer ruimte in voor dezelfde hoeveelheid passagiers dan gewone treinen. Dat gaat dan nog een flinke puzzel worden.

Misschien moeten mensen zich toch maar eens de vraag stellen: 'waarom zo ver weg?'. Ik loop regelmatig een gedeelte van een LAW, het verbaast me echt hoe mooi Nederland is. Vroeger gingen we naar het Teutoburgerwald op vakantie, en zelf ben ik naderhand naar Luxemburg geweest. Weergaloos mooi allemaal, genoeg te doen, en lang niet zo ver als de zuidelijke landen.

Eerlijk gezegd begreep ik het 30 jaar geleden al niet. Zaten mensen 20 tot 24 uur in de auto naar Spanje, apetrots dat ze in één keer door zijn gereden, om vervolgens 3 weken lang op het strand te liggen. Dan dacht ik: 'in Nederland heb je toch ook een strand? Waarom zo ver weg als je toch niks anders doet dan op het strand liggen?'

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Revoked schreef:
27 dec 2018 00:17
Het grootste probleem is, en blijft, het feit dat goede uitvindingen/vernieuwingen niet worden doorgevoerd omdat de mensen erachter voornamelijk veel geld willen voor hetgeen ze hebben gepatenteerd. Voor een succesvol product is onderdeel #1 dat het gratis moet zijn. Zoals het internet, elektriciteit enzovoort enzovoort. Alleen dan wordt het omarmt door de goegemeente. En zoiets hebben we nog nodig voor een milieuvriendelijke toekomst.

Het grootste probleem is eerder dat de mens van nature bang is om bepaalde zekerheden op te geven en iets nieuws te proberen.

Verandering is eng en telkens opnieuw worden 1001 redenen bedacht waarom we het beter bij het oude kunnen laten of het nieuwe toch echt niet kan werken. Toen de eerste automobielen rond reden, was dat ook maar eng en kon dat toch nooit een fatsoenlijke vervanger worden voor het transport. Zo'n ingewikkeld stuk dure techniek wat alleen maar stuk kan gaan.

Nu worden we al bang van een kleine aanpassing in de aandrijving van onze onmisbare automobielen.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

@Witte Angora: het Nederlandse spoorwegennet is inderdaad aardig intensief belast, maar in onze buitenlanden is er veel meer ruimte. Wanneer je in het zuiden van het land één of twee autotrein- stations inricht (waar je makkelijk naartoe kan rijden als je EV 300km bereik heeft) heb je niets te maken met het drukke spoor in de randstad.

De lengte van zo'n trein is niet zo relevant, de lengte van passagierstreinen wordt uitsluitend begrensd door de lengte van perrons op het station. Goederentreinen zijn doorgaans vele malen langer, 50 wagons is geen uitzondering.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door kweenie »

Misschien moeten mensen zich toch maar eens de vraag stellen: 'waarom zo ver weg?'.
Belangrijker vraag is waarom iedereen per se met de eigen auto zo ver wil rijden. Het is vaak een stuk comfortabeler om anders naar de bestemming te reizen en ter plekke een huurauto te huren (als je er al een auto nodig hebt). Dan hoeft bovendien de 'auto voor dagelijks gebruik' niet zo groot en duur te zijn.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Openbaar vervoer is ideaal , als ze rijden ,maar dat weet je hier nooit met ons spoorlijntje.

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is inderdaad, wat ik al eerder heb aangegeven, een van de dingen die ik bespreek als ambassadeur van het elektrisch rijden. Ga eens na wat je vervoersbehoefte is. Dan blijkt dat de meesten doorgaans niet verder komen dan een kilometer of 50 enkele reis, en een of twee keer per jaar op vakantie, of een verder uitje. Dan rijst vanzelf de vraag of je niet toe kan met een auto met een kleinere actieradius (dus goedkoper). Voor die enkele keer dat je wél verder weg kan zijn er dan andere alternatieven.

Het spoor is inderdaad met name in het weekend niet altijd even praktisch. Tijdens het lopen van een van de LAW's die ons land rijk is, heb ik meerdere keren mee moeten maken dat er geen treinen reden maar bussen vanwege onderhoud van het spoor. Dat levert toch al gauw een half uur tot drie kwartier extra reistijd op - maal twee. Als je dan sowieso al 2 tot 2 1/2 uur enkele reis onderweg bent naar je bestemming hakt dat er wel even in ja. In de zomer is het nog wel te doen, maar in de winter? Ik loop doorgaans afstanden van 20-25 kilometer, dus gauw zo'n 5 uur. Je wil toch niet in het donker door de weilanden moeten struinen. Dat maakt het wel weer wat lastig. Maar ook daar zijn alternatieven voor. Een andere LAW starten die dichter in de buurt ligt bijvoorbeeld, en de trajecten die verder liggen nog even laten liggen tot het voorjaar.

heerschap
Berichten: 94
Lid geworden op: 14 nov 2018 16:47

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door heerschap »

witte angora schreef:
27 dec 2018 13:11
Misschien moeten mensen zich toch maar eens de vraag stellen: 'waarom zo ver weg?'
Omdat er veel op de wereld is dat ook mooi is. Niet dat NL niet mooi is... maar ik mag graag verre landen bezoeken. Daarentegen let ik wat meer op welk soort vlees ik eet (en niet eet) en vermijd ik daar waar redelijkerwijs mogelijk etenswaar met een grote carbon footprint.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij nalezen stukken zie ik verkoop stop nieuwe Benzine &Diesel auto's.

Maar ik weet van Cuba die vele oude jarenlang op de weg hield wegens boycot van gehele wereld...
Ik rij nu al 17 jaren oude en mijn zoon 19 jaren oude die nog lang niet op is.
Ik verwacht vele oudere auto's die niet meer gesloopt maar herstel worden en voor dat die weg zijn kan een jaar of 50 duren!

Ondanks de beloofde €6000,- subsidie , als die er nu was nog steeds niet interessant.... laadpalen in mijn stad gingen van 32 naar 61 per Kwh, en thuis voor 20 cent mag niet met kabel over de stoep.
Maar bedrijven, en vooral grote kopen stroom voor 7 ct Kwh ex BTW en zolang je van deze 7 tot 61 cent per Kwh kan kiezen verwacht ik geen echte doorbraak.

1 maand na tarief verhoging zijn de meeste palen vaker leeg, en dat moet de overheid zelf maar gaan doen en niet een commerciële firma .

Gesloten