LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

scontra schreef:
21 okt 2018 10:31

Vergelijkbaar is het voornemen dat Nederland van het gas af moet, ook dat zie ik zo één, twee, drie niet volgens alle voornemens gebeuren.
Hiertoe wordt er anders al aardig aan de wetgeving gesleuteld. De belangrijkste: de aansluitplicht is vervallen. Dat heeft twee gevolgen:
- In nieuwbouwwijken wordt geen gasnet meer aangelegd
- Uw netbeheerder kan en mag besluiten om ook in uw wijk geen nieuw gasnet aan te leggen op het moment dat de huidige leidingen aan het einde van hun levensduur zijn.

Combineer dat met verhogingen van energiebelasting op gas en verbetering van techniek waardoor bestaande woningen makkelijker van het gas kunnen, en velen zullen uit financiële overwegingen komende jaren gas de deur uit doen. En hoe meer bewoners in uw wijk van het gas af zijn, hoe minder de netbeheerder geneigd zal zijn om in de toekomst het gasnet nog eens te vernieuwen. Hierdoor kan een aardig sneeuwbaleffect ontstaan waardoor in 2050 Nederlandse huizen inderdaad zo goed als aardgasvrij zijn.

Ook met vervoer kan een dergelijke ontwikkeling plaatsvinden. Benzine en diesel worden steeds duurder. Terwijl alternatieven steeds beter en goedkoper worden. En door dure olie worden alternatieven bovendien in gebruik aantrekkelijker.

Vooral omdat elektrische auto's technisch gezien feitelijk véél eenvoudiger zijn dan brandstofauto's, zal productie opschalen niet zo'n probleem zijn. Het enige echte probleem nu nog zijn de accu's, zowel in prijs als in productie. Zodra daar doorbraken komen die zorgen voor schaalvergroting van de productie en prijsverlagingen, zal het personenvervoer heel snel grotendeels geëlektrificeerd worden. Want in rijcomfort overtreft een elektrisch voertuig zijn broertjes en zusjes met brandstofmotor ruimschoots.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

BreejKC schreef:
21 okt 2018 11:03
Intussen zitten we nog steeds met die smerige diesel opgescheept.
Toch is er een tendens dat diesel 'uitgefaseerd' gaat worden. Sommige leasemaatschappijen willen geen diesels meer in het bestand hebben omdat de kans groot is dat ze die dingen na afloop van de leaseperiode aan de straatstenen niet kwijt zullen raken. Je ziet ook in Duitsland dat in sommige steden diesels van voor 2015 niet meer in bepaalde straten/wijken mogen komen, alhoewel ik de details daarvan niet uit mijn hoofd weet.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
21 okt 2018 12:04
Zo'n beetje de helft van de verkochte auto's zijn lease auto's. Deze worden maximaal elke 4 jaar vernieuwd. Dus tussen 2030 en 2034 zullen het aantal nieuwe benzine en diesel auto's gehalveerd worden.
Redenering rammelt:

-de andere helft van de nieuw aangeschafte diesel wordt wellicht langer dan 4 jaar gebruikt
-de 4 jaar oude lease bakken verdwijnen niet op de schroothoop, maar gaan in de verkoop naar 2e eigenaar.

De gemiddelde tijd tussen showroom en autosloop voor diesels zal minimaal zo'n 10 jaar bedragen

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

renewouters schreef:
21 okt 2018 11:01
Als we ideeen uit de vorige eeuw achter ons durven te laten moet het kunnen lukken. Waarom zou je bijvoorbeeld het hele jaar in een auto rijden die een caravan kan trekken voor die 3 weken vakantie? Of een grote auto om 2 keer per jaar wat grote dingen bij de Gamma te kunnen halen? Daar zijn slimmere oplossingen voor mogelijk.
Klopt. Wat ik met mensen tijdens proefritten vaak bespreek is: kijk eens naar wat je vervoersbehoefte is. Het grootste deel is inderdaad woon-werkverkeer, en dan heb je aan een range van 150 kilometer genoeg. Dan kun je met een kleinere, dus goedkopere, accu toe, en als zo'n karretje overdag, als de zon schijnt, op het werk via zonnepanelen opgeladen kan worden, is dit deel van het probleem van flatbewoners ook meteen opgelost. En dan komt elektrisch rijden sneller in beeld.

Maar er komen ook steeds meer alternatieven: één- en tweepersoons auto's zoals de Renauult Twizzy, of 'overdekte' scooters. Elektrische brommobielen, die met name in Amsterdam veel verkocht schijnen te worden.

Voor de vakantie zou je dan een auto kunnen huren. Dan krijg je een beetje het auto-delen principe.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

16again schreef:
21 okt 2018 12:22
-de andere helft van de nieuw aangeschafte diesel wordt wellicht langer dan 4 jaar gebruikt
Als een tankstation de helft minder auto's krijgt heeft dat wel degelijk consequenties.
16again schreef:
21 okt 2018 12:22
-de 4 jaar oude lease bakken verdwijnen niet op de schroothoop, maar gaan in de verkoop naar 2e eigenaar.
Dankzij de BPM constructie gaan een hoop ex-leasewagens naar het buitenland. Veel leasewagens zijn ook diesels wat voor menig consument te duur is om te rijden.

Er zullen in de praktijk dus een hoop minder benzine en dieselauto's op de weg komen. Ook al kunnen ze langer mee.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

NeoDutchio schreef:
21 okt 2018 12:31
16again schreef:
21 okt 2018 12:22
-de andere helft van de nieuw aangeschafte diesel wordt wellicht langer dan 4 jaar gebruikt
Als een tankstation de helft minder auto's krijgt heeft dat wel degelijk consequenties.
Je ziet dat de oliemaatschappijen ook al bezig zijn met de toekomst. Total bijvoorbeeld is sinds 2013 energieleverancier. Wat me verbaasd heeft, ik heb de betreffende vertegenwoordiger dan ook gevraagd hoe het kan dat ik er nog nooit van gehoord heb dat ik mijn stroom van Total kan betrekken.

Wat de tankstations betreft: je ziet steeds meer dat er elektrische laadstations bij tankstations aan de snelweg geplaatst worden. Niet zonder reden uiteraard.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
21 okt 2018 12:35
Wat de tankstations betreft: je ziet steeds meer dat er elektrische laadstations bij tankstations aan de snelweg geplaatst worden. Niet zonder reden uiteraard.
Voor een persoon die afhankelijk is van wegvervoer heb je niets aan laadstations langs de snelweg. Zelfs met een snellader sta je al een half uur stil. Dit tegen 5 minuten met diesel. Voor een Tesla rijder is het dan weer makkelijk, de navigatie houdt rekening hiermee om je op vaste punten te laten laden om op je eindbestemming aan te komen.

Total was al wel bekend bij mij. Tot voor kort hadden wij een zakelijke overeenkomst voor de brandstoffen. Doordat al veel stationnen overgenomen en gesloten zijn, zijn wij op zoek gegaan naar een andere aanbieder met landelijke dekking. Daardoor merk je al een kentering wat verder doorgezet zal gaan worden. Minder auto's op diesel of euro95 zal dus ook voor minder tanstationnen in dorpen en steden betekenen. Wat het met de prijs gaat doen is ook maar de vraag. Daarbij komt er ooit een punt dat de vraag dusdanig laag zou zijn dat het niet meer rendabel is. Ook de overheid verdiend een aardig centje bij, ook dat moet weer gecompenseerd gaan worden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door scontra »

NeoDutchio schreef:
21 okt 2018 12:31


Dankzij de BPM constructie gaan een hoop ex-leasewagens naar het buitenland. Veel leasewagens zijn ook diesels wat voor menig consument te duur is om te rijden.

Er zullen in de praktijk dus een hoop minder benzine en dieselauto's op de weg komen. Ook al kunnen ze langer mee.


Als al die uitgefaseerde diesels vanuit Nederland naar het Oostblok verkassen dan zal ook hier de lucht er niet schoner worden er minder co2 worden uitgestoten, zeker niet als de wind uit het Oosten zal waaien. :oops:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
21 okt 2018 09:12
Volgens de huidige plannen mogen er vanaf 2030 in Nederland geen nieuwe benzine- of dieselauto's meer worden verkocht.

Volkswagen maakt bekend in 2025 1 miljoen elektrische auto's te willen bouwen, terwijl de productie momenteel per jaar op zo'n 10 miljoen ligt. In 2030 wil VW de productie van het aantal elektrische auto's verdubbelen. Dat betekent dat de productie van benzine- en dieselauto's bij VW in 2030 nog steeds 80% bedraagt. De cijfers wat Nederland wil en VW in de planning heeft lopen dus flink uiteen.

Hoe gaat volgens jullie de toekomst er in 2030 uit zien? Zijn de plannen van de overheid haalbaar? Of wordt Nederland een 'elektrisch eilandje' in een 'wereldzee' van een nog steeds veel te hoge CO2-uitstoot?

Zie: https://zerauto.nl/volkswagen-op-weg-na ... vCs8_dDBtE
Aan de klimaattafel - mobiliteit is hier uitvoerig over gesproken, die stip aan de horizon, 2030, komt daar eigenlijk ook vandaan, maar het is slechts één van de oplossingen die daar aan die tafel bedacht is om het doel te behalen. Zo is het dus één van de de dingen uit een veel completer pakket, wat zeker wel haalbaar kan zijn als we er met zijn allen de schouders onder zetten. En dat betekent oa ook met stoppen van subsidiëren van directie-tesla's, aangezien dáár de kritieke massa niet zit. Vandaar die 50k cap voor de bijtelling van elektrische auto's. Verder is er nog veel te behalen in de bouwwereld, daar staan veel voertuigen meer stationair te draaien dan dat ze echt werken, en zal er naast elektrificering ook gewerkt moeten worden aan vormen van deel-auto's, een betere laad-infrastructuur, en oplossingen voor vervoer over langere afstanden, denk voor zakelijk verkeer aan rijden op waterstof. Een elektrische VW Crafter heeft met beladen aanhanger een actieradius van ~175km in de zomer, en krap 120 in de winter, dat gaat nooit zoden aan de dijk zetten.

Maar goed, de zware gedragsmatige opgave, bijvoorbeeld het kunnen laten loslaten van het bezitten van een eigen auto, of elektrisch "leren" rijden ipv op fossiele brandstof, waardoor je ineens geen range anxiety meer hebt, is misschien nog wel de grootste stap om te zetten.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
21 okt 2018 12:35
Wat de tankstations betreft: je ziet steeds meer dat er elektrische laadstations bij tankstations aan de snelweg geplaatst worden. Niet zonder reden uiteraard.
Kijk je verder dan die stations? Ik zie er zelden een auto bij staan!
Die fastned locaties zijn (en blijven) verliesgevend. Dit is een exercitie van de familie Lubbers om beleggers geld uit de zak te kloppen. Electrisch laden gaat vooral thuis/bedrijf aan de straat gebeuren, en niet aan de snelweg.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door BreejKC »

is er een trend dat diesels uitgefaseerd worden
Ik volg die trend. Laat het waarde-oordeel daarover graag aan anderen. Intussen zullen er nog heel wat diesels verkocht worden. Wanneer die verkopen totaal gestopt zijn kan niemand zeggen. Ook die lease-diesels die nu nog en in de komende jaren op de markt komen belanden na ca. 4 jaar niet allemaal bij de demontage-bedrijven. Verder kan een dieselmotor, bij normaal gebruik, zomaar 10 tot 15 jaar of langer zonder al te veel problemen oud worden. Dan zitten we al ver over die magische datum van 2030 heen.

Wat de ontwikkelingen ten positieve of ten negatieve zijn is moeilijk te voorspellen. Maar de milieuproblematiek, waar het toch allemaal om begonnen is, bestaat vandaag al, dus vandaag zou begonnen kunnen worden om daaraan iets te doen. Dus denk ik wat dat betreft liever op de wat kortere termijn en wat we er zelf nu al aan kunnen doen. Mijn pleit voor GTL-diesel i.p.v. de conventionele diesel mag duidelijk zijn. Het is (slechts) een begin waar alle dieselrijders vanaf nu mee kunnen starten. Helaas gaat onze overheid hierin nog niet mee om dit schonere alternatief te promoten middels accijnsmaatregelen in verhouding tot de conventionele meer smerige diesel. Ik denk dat als het schonere alternatief voor diesels aantrekkelijker zou worden dat de infrastructuur voor de verkrijgbaarheid daarvan snel volgt.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

sjohie schreef:
21 okt 2018 13:16
Maar goed, de zware gedragsmatige opgave, bijvoorbeeld het kunnen laten loslaten van het bezitten van een eigen auto, of elektrisch "leren" rijden ipv op fossiele brandstof, waardoor je ineens geen range anxiety meer hebt, is misschien nog wel de grootste stap om te zetten.
Dat klopt. Wat ik ook regelmatig bespreek met deelnemers aan proefritten is dat het jarenlang zo is geweest dat iedereen een auto moest, en allemaal moesten ze nieuwer en groter en glimmender en mooier en duurder zijn als die van de buurman. We moeten eigenlijk af van het idee dat een auto een statussymbool is.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

witte angora schreef:
21 okt 2018 13:52
Dat klopt. Wat ik ook regelmatig bespreek met deelnemers aan proefritten is dat het jarenlang zo is geweest dat iedereen een auto moest, en allemaal moesten ze nieuwer en groter en glimmender en mooier en duurder zijn als die van de buurman. We moeten eigenlijk af van het idee dat een auto een statussymbool is.
Daar gaan we al steeds meer vanaf.

Vergelijk de bezoekers-statistieken van auto evenementen van nu maar eens met die van 30 jaar terug. Zowel van auto (liefhebbers) clubs als van grote auto-beurzen.

Ook de hele tuning-scene onder jongeren is voor het grootste deel verdwenen uit Nederland en Europa.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Interessante website om de laatste ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit op waterstof te volgen: www.waterstofautos.nl

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Er is volgens mij nog steeds geen wet die benzine en dieselauto's verbiedt en ik zie die nog niet komen.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door 16again »

Er zijn gemeentes die bromfietsen en oude vervuilende benzene/diesels niet toelaat binnen stadsgrenzen.

bij mijn weten mogen 2 takt bromfietsen niet eens meer verkocht worden.

Dus ja, wetgeving schuift weldegelijk op

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

En die schuivende beweging zal zich wel degelijk doorzetten. Vergis je niet: de internationale druk wordt steeds groter, je ziet al dat de rechter claims van actiegroepen toewijst omdat Nederland zich niet de afspraken houdt. Vroeg of laat gaat het gewoon gebeuren. Ik ben vooral benieuwd wanneer dat is, hoe snel dat gaat en wat tegen die tijd bruikbare oplossingen zijn. Ik geloof niet in elektrisch rijden als de mobiliteitsoplossing voor de toekomst, maar schatkist keer in als een overgangsproduct.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat vind je een bruikbare oplossing? Er is trouwens een groot verschil tussen of iets kan en of iets zal gebeuren.

Het is pas zeven jaar geleden dat de volledig elektrische leaf op de markt kwam, met in de praktijk een actieradius van nauwelijks100 km. Zeven jaar later kun je verschillende betaalbare types kopen of leasen waarmee je reëel 400 km kunt rijden. Voor het gros van de mensen is dit in de dagelijkse praktijk ruim voldoende. En dus in feite nu al een goed alternatief voor andere auto's. Als die lijn zich ook maar een klein beetje voortzet, kun je over twaalf jaar zonder bijtanken een stuk verder met een elektrische auto rijden dan nu met andere brandstoffen. Of die elektriciteit dan uit accu's komt of uit bijvoorbeeld waterstof, is weer een andere vraag.

Je ziet ook in bijvoorbeeld het personenvervoer een trent richting elektrisch. Bij de aanschaf van nieuwe treinen voor niet-geelectrificeerde trajecten wordt bijvoorbeeld op waterstof overgestapt in plaats van de oude diesels. Ook lijnbussen worden steeds vaker elektrisch, zowel met accu's als met waterstof.

Er kan dus al een heleboel. Een die mogelijkheden worden alleen maar meer. Vraag is wel of de politiek dit werkelijk wil.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Lady1234 schreef:
21 okt 2018 10:26
En moet Max Verstappen en zijn collega’s dan ook een andere hobby / broodwinning zoeken?
De elektrische Formule E is een autosportklasse die sterk in opkomst is. Er rijden nogal wat voormalig F1 coureurs en DTM coureurs in rond.
Oud-F1 baas Bernie Ecclestone voorspelt een overgang van fossiele brandstof naar elektrisch in de nabije toekomst.
https://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/3 ... ch-worden/

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

@kweenie: "bruikbaar" betekent voor mij "passend bij mijn behoeften/ noodzakelijkheden". Waarbij die in de toekomst natuurlijk heel anders kunnen zijn dan nu. Het idee dat iedereen een auto voor de deur heeft die geschikt is voor alle voorkomende taken, waaronder taken die maar één keer per jaar voorkomen, vind ik achterhaald. Ik denk dat we in de toekomst veel meer vanuit mobiliteit denken dan vanuit vervoersmiddel.

Gesloten