LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:
22 okt 2018 18:30
Uitstoot op een betere plek klopt wel.

Maar bij rendementscijfers zette ik toch wel vraagtekens. Transport van de electriciteit, omzetten in gelijkspanning om accu te laden, rendement van de electromotor..
En dan heb je de auto 's winters nog niet warmgestookt
Het gemiddelde praktijkverbruik (dus hoeveel stroom er van het stroomnet wordt gehaald) van elektrische auto's ligt bij normaal rijden tussen de 15 (gewone auto) en 20 kWh (Tesla) per 100 km. (Kun je op de Duitse autorijders-websites bekijken.) Dat is ongeveer evenveel energie als er in twee kilo brandstof zit. Bij de opwekking van electriciteit blijft er, tussen de brandstof die de centrale in gaat en de stroom die in het stopcontact het stroomnet weer uit komt, ongeveer 40% van de energie over. Dat betekent dat voor die 15-20 kWh het equivalent van ongeveer 5 liter brandstof nodig is. De meeste brandstof-auto's rijden in de praktijk op 5 liter lang geen 100 km.

Belangrijkste punt hierbij is dat zelfs als er niets aan de energie-opwekking zou veranderen, het nog niet zo is dat er veel meer brandstof verbruikt zou worden. En dat ook in die situatie de leefomgeving er op vooruit zal gaan als er alleen nog maar electrische voertuigen verkocht zouden worden.

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Geen schadelijke emissie, veel minder fijnstof (nog wel van de banden) en veel minder lawaai: dat zijn serieuze pluspunten van het gebruik.
De voordelen in productie en sloop/demontage zijn mij minder duidelijk, vooral wat betreft de accu's. In al die elektromotoren zit toch ook wel erg veel koper.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
22 okt 2018 21:19
Geen schadelijke emissie, veel minder fijnstof (nog wel van de banden) en veel minder lawaai: dat zijn serieuze pluspunten van het gebruik.
De voordelen in productie en sloop/demontage zijn mij minder duidelijk, vooral wat betreft de accu's. In al die elektromotoren zit toch ook wel erg veel koper.
Accu's kunnen hergebruikt worden om in woningen energie op te slaan. Er zijn bedrijven die speciale kasten maken (ivm veiligheid) waar meerdere accu's in kunnen.

De verwachting is dat, als elektrisch rijden eenmaal gemeengoed is, er een flinke markt zal zijn voor gebruikte materialen uit die elektrische auto's. Overigens is die verwachting uitgesproken door een bedrijf dat accu's recycled.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door kweenie »

Die 'tweedehands' accu's worden op dit moment ook al zo gebruikt. De auto's zijn in de regel eerder op dan de accu's, zodat bij het afdanken van deze auto's de accu's voor minder 'gevoelige' zaken worden gebruikt. Zoals opslag van zonne-energie, met name in wat afgelegen gebieden.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door renewouters »

NoNo123 schreef:
22 okt 2018 14:26
Wat er eigenlijk nog een beetje mist in deze discussie, is hoe al deze stroom voor deze elektrische auto's zou moeten worden opgewekt?

Het is momenteel enkel door de gescheiden handel in GvO`s dat het lijkt of Nederland nog redelijk scoort het het opwekken van duurzame energie. Maar feitelijk wordt deze energie opgewekt door kolen, aardgas en biomassa.
Waarbij je, je kan afvragen hoelang de huidige vorm van de productie van biomassa nog stand kan houden. Dit omdat dat inhoud dat er in Noord-Amerika in raap tempo de bossen van hun bomen worden ontdaan, om hier als pellets te worden opgestookt voor elektriciteitsproductie.
Dat is niet zo relevant. Als je nu om zou schakelen is de energie grotendeels opgewekt met fossiele brandstoffen, maar dat wordt doorgaans buiten de stad opgewekt. Je hebt in steden dus al direct voordelen t.o.v. de huidige situatie (ik sta met mijn fiets liever achter een Tesla dan achter een dieselauto).

Daarnaast moet je voor een energietransitie beginnen bij de gebruikers. Elektriciteit kan je wel opwekken met olie en gas, maar benzine kan je niet maken van elekriciteit. Vervolgens ga je de producenten stapsgewijs schoner maken. Eenzelfde discussie krijg je bij huishoudelijke appliances (kookapparatuur, verwarming

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

fonsflons schreef:
25 okt 2018 14:26
Maar hopen dat over een aantal jaar de benzine auto's niet verboden worden. Ik heb een zeer bescheiden collectie aan toekomstige klassiekers geparkeerd als kleine oude dag reserve.
Wat is het rendement per jaar van je verzameling?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ze zullen wel nooit meer op de straat mogen komen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Flonsflons: Wheelerdealer.nl ?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Inderdaad een leuk programma om naar te kijken. Maar weinig/niet realistisch. De kosten van de arbeid om die auto's op te knappen worden in de winstberekening niet meegenomen. Zouden de ware kosten van arbeid wel meegerekend worden dan maakt Mike Brewer op alle auto's die hij verkoopt een fors verlies. Die kosten van arbeid worden waarschijnlijk door de maker van het tv-prograamma voor zijn rekening genomen ander zou het hele programma waarschijnlijk geen recht van bestaan hebben.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar er zullen ongetwijfeld nog genoeg buitenlanden zijn, waar tzt wel met benzine en diesel auto’s gereden wordt.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar dan wel voor opruimingprijzen.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch zal er vooralsnog voor gebruikte auto's geen probleem zijn. Het wetsvoorstel is om per 2030 de verkoop van nieuwe auto's te verbieden. Gebruikte/tweedehands/oldtimers kunnen gewoon door blijven tuffen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Wetsvoorstel is er volgens mij ook niet en komt ook niet.

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Erthanax »

fonsflons schreef:
25 okt 2018 15:27
De auto's staan prima geparkeerd en pas over vele jaren zal blijken (...)
Heb je de auto's wel op blokken gezet?
Jarenlange stilstand gewoon op de wielen is moordend voor de wiellagers (en nog veel meer trouwens)

Op zich kan ik me je beweegredenen wel voorstellen. Er waren/zijn genoeg leuke auto's waar altijd wel iemand belangstelling voor heeft. Helaas zijn er maar weinig modellen die echt veel waard worden en daardoor commercieel aantrekkelijk worden voor een kostbare, volledige restauratie.

Een exemplaar 'dan son jus' is altijd het aantrekkelijkst. Dus: schoon en droog stallen en regelmatig controleren, ook op knagend ongedierte. Let ook goed op dat de rubbers niet uitdrogen. Die zijn vaak niet of moeilijk te vinden en daardoor erg aan de prijs.

Zoals met alle beleggingen blijft het een gok, maar wel een leuke!

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Leuk idee Fons, mits je overdekte en droge stallingsruimte reeds beschikbaar hebt. Met zeldzame uitvoeringen van opvallende en populaire modellen is het vrij zeker dat ze vroeg of laat in waarde zullen stijgen.

Grof gezegd geldt dit voor de top- of sportversie (Gti) van elke auto die een tijdlang populair is onder jongeren. Golf 2 Gti? Dik 10 mille. Honda CRX? Geen koopje. Klassieke Mini, kost inmiddels 5.000 euro voor een redelijk exemplaar. Peugeot 205 Gti? Inmiddels onvindbaar voor een leuke prijs. 106/Saxo Vti is ook steeds lastiger om een leuk exemplaar van op de kop te tikken. Mazda MX5 wordt ook een kaskraker in originele staat. Met een VW Lupo of Polo Gti van voor 2005 zul je ook niet snel verkeerd zitten.

Enige wolkje aan de lucht is toch wel de toekomstige verkrijgbaarheid van benzine voor dit soort auto's.

Ik voorzie wel een markt voor ombouwsetjes om van een oldtimer op fossiele brandstoffen een BEV te maken met 150-200 km actieradius. Het originele gaat er dan vanaf, maar het houdt de auto wel op de weg (en zal héél veel zorgen en kosten mbt onderhoud besparen). Als liefhebber moet je dan eigenlijk minstens twee exemplaren hebben. De ene met originele brandstofmotor omdat dat nu eenmaal bij zo'n auto hoort en de andere omgebouwd met elektro pakket om ritjes mee te rijden of naar (club-) bijeenkomsten te gaan.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door 16again »

Ik vraag me echt af, of je oud genoeg wordt om die auto's veel geld waard te zien worden. Wat dat betreft maakt je zoon meer kans....het was ook zijn idee.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

16again schreef:
25 okt 2018 19:25
Ik vraag me echt af, of je oud genoeg wordt om die auto's veel geld waard te zien worden. Wat dat betreft maakt je zoon meer kans....het was ook zijn idee.
Voor sommige modellen/uitvoeringen zit er nog geen 20 jaar tussen het moment dat je ze in redelijke staat voor een appel en een ei kunt kopen en dat ze op een veiling voor tienduizenden euro's verkocht worden.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ivo.w schreef:
25 okt 2018 19:30
16again schreef:
25 okt 2018 19:25
Ik vraag me echt af, of je oud genoeg wordt om die auto's veel geld waard te zien worden. Wat dat betreft maakt je zoon meer kans....het was ook zijn idee.
Voor sommige modellen/uitvoeringen zit er nog geen 20 jaar tussen het moment dat je ze in redelijke staat voor een appel en een ei kunt kopen en dat ze op een veiling voor tienduizenden euro's verkocht worden.
Maar daar reken ik de genoemde auto’s niet toe.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Dit topic heeft mij de laatste tijd behoorlijk bezig gehouden, mede omdat ik binnenkort mijn (20 jaar oude) auto moet vervangen.

En het is mij ondertussen wel duidelijk geworden dat de energietransitie naar “All electric” wat duurzaam zou moeten worden opgewekt, er never nooit niet gaat komen. Althans niet op de manier zoals we nu in Nederland onze energie verbruiken. Dit omdat we nog steeds volledig afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen, en dan met name aardolie. Ook voor de transitie naar duurzame energie zijn we volledig van aardolie afhankelijk. (denk aan winning grondstoffen, transport en productie.)

- Het elektriciteitsverbruik is sinds 1950 verzestienvoudigd.
- Gemiddeld is het elektriciteitsverbruik over deze periode met 4,5% per jaar gestegen.

Afbeelding

Dus om het huidige elektriciteitsverbruik met duurzaam op te wekken moet er nog 10x zoveel duurzaam worden opgewekt.
En nou moeten we ook allemaal aan de elektrische warmtepomp, en ook nog elektrisch gaan rijden.
Terwijl het nu al onmogelijk is, duurzaam bij te bouwen, wat het energieverbruik per jaar toeneemt.

Afbeelding


We zitten nu ergens rond Peak oil
Ik vermoed dat het steeds schaarser worden van fossiele brandstoffen, de prijzen hiervan zodanig op zullen drijven, dat dit een zelf-reguleert effect zal hebben.
M.A.W. Voor de meeste van ons, zal er op na houden van een auto financieel niet meer mogelijk zijn. (lees: Onbetaalbaar zijn)
De productie van (elektrische) auto`s is namelijk ook volledig van olie afhankelijk.
(Net als ons voedsel... :oops: )


En voor een vermindering van de CO2 uitstoot hoef je het schijnbaar niet te doen.
CBS: Het aandeel CO2 in de totale uitstoot van broeikasgassen is gestegen van 74 procent in 1990 naar 85 procent in 2017. De uitstoot van CO2 was in 2017 net zo hoog als in 1990.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is geen kwestie van niet kunnen, het is een kwestie van niet willen. In Nederland wachten we altijd met maatregelen tot het te laat is. In Duitsland is al jaren geleden een ommekeer ingezet en daar is momenteel 30% van de electriciteit hernieuwbaar en dat groeit gestaag.
(En in Noorwegen is dat bijna volledig, maar dat is met hun fjorden niet een eerlijke vergelijking.)

Gesloten