LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verbod tweetaktmotoren !?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door scontra »

LectoriSalutem schreef:
11 aug 2019 11:25
Ach, het is vakantietijd, en de gemiddelde leeftijd van de gebruikers van dit forum in ogenschouw nemende, kan een kwart ervan er over drie maanden niet meer zijn.
Niet alles hoeft dus serieus te zijn.
Alles met alles zo in ogenschouw genomen, dan zou ik het er nog maar even van nemen als ik in uw schoenen zou staan, die 90 dgn. zijn zo voorbij !! :lol:
Maar met een beetje mazzel bent u dan nog net de winter voor !!

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

In de winter loopt het betreffende percentage op naar 50%, tenzij dit #straatverbod zo spoedig mogelijk landelijk wordt door gevoerd :mrgreen: https://www.dumpert.nl/mediabase/761095 ... djes_.html

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
11 aug 2019 12:09
On topic, als een tweetaktmotor voorzien is van een oliereservoir en de smering van de benzine door een pompsysteem wordt geregeld dan wordt de olie die niet nodig is middels een retourleiding in het reservoir teruggebracht. Stel de optimale smering is 1 liter olie op 50 liter benzine en het gemiddeld verbruik is 1 liter op 30 kilometer dan kun je 1500 kilometer afleggen zonder olie bij te vullen. ....
Oftewel, in die 1500 kilometer is die liter olie verbruikt, verbrandt, met alle uitstoot van dien.
snuffel1 schreef:
11 aug 2019 12:09
Ik zie geen reden om tweetakt motoren te verbieden omdat ze als ze goed onderhouden worden net zoveel milieu belastend zijn als een ander soort voertuig.
Ik zie redenen genoeg. Het 2-takt principe hangt met allerlei compromissen aan elkaar, waardoor vulling van cylinder , afvoer verbrandingsgassen onvolledig gebeurt. Waardoor de verbranding op zijn beurt ook minder volledig is , met alle uitstoot van dien.

De klassieke Honda SS50 brommer rijd zuiniger als menig 2-takt (1 liter benzine op 50 kilometer) , en verbruikt nagenoeg geen olie. En dat is een wereld van verschil tegenover de "goed onderhouden" zundapp/puch/kreitler.

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Dan te bedenken dat er tegenwoordig automerken zijn die berucht zijn om het olieverbruik van een aantal van de door hen gevoerde motortypen. Antwoord van de importeur: tot 1 liter op 1000 is acceptabel....
Daar heb je dus geen tweetakt voor nodig.
Vanmiddag nog even op het water: ik heb me in de lijn van dit topic verbaasd over hoeveel jachten en sloepjes met een inboard 4 takt vrolijk blauw walmend en stinkend over de wateren dobberen. Gebrekkig onderhoud want onderhoud kost geld.... Zo nu en dan de verstuivers van je diesel laten testen zou geen kwaad kunnen voor degenen die op het achterdek zitten. Wellicht kunnen ze zo drie maanden bij hun levensduur aanknopen.
Ik heb nog even mijn IQ nagerekend: met de E=MC2 correctie kom ik ruim boven de 100.
Quizvraag: hoeveel procent van de rijdende voertuigen is eigenlijk nog 2 takt?
Iets met stormen en glazen water...

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

DKW, IFA, Trabant, Barkas, Jawa, Wartburg, Fiat uit Neckar fabrieken.... en 10% op gemiddelde Classic Car meeting!

En de Panhard met 2 cilinder 4 tact is dan wel schoner, en die van 1947 tot 1957 waren van Aluminium en licht dus zuinig en gaan nog lang mee, toen was ook bij een 4 tact enige olie gebruik normaal, dus naast de Honda bromfietsen is niet elke 4 tact gelijk schoon, vooral de merken die nu 0W30 olie voorschreven, de 5W30 had ik al twijfels over, en ik pleur daar gewoon 10W40 in!
Rookt die minder en minder bijvullen!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door scontra »

LectoriSalutem schreef:
11 aug 2019 17:47

Vanmiddag nog even op het water: i
Met het pontje zeker , "heen moet je betalen en weer weer" !! :wink:

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door 16again »

LectoriSalutem schreef:
11 aug 2019 17:47
Dan te bedenken dat er tegenwoordig automerken zijn die berucht zijn om het olieverbruik van een aantal van de door hen gevoerde motortypen. Antwoord van de importeur: tot 1 liter op 1000 is acceptabel....
Acceptabel? De ANWB denkt daar anders over:
https://www.anwb.nl/experts/juridisch/9 ... rm-bepaalt

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Acceptabel vind ik het ook niet en wat mij betreft heeft de Anwb gelijk. Dat neemt niet weg dat autofabrikanten in het instructieboekje een olieverbruik van maximaal 1 liter per 1000 km opgeven, "afhankelijk van rijstijl" en dergelijke. Gelukkig heb ik er tot nu toe nooit over hoeven bakkeleien met garagist of importeur.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
12 aug 2019 10:37
LectoriSalutem schreef:
11 aug 2019 17:47
Dan te bedenken dat er tegenwoordig automerken zijn die berucht zijn om het olieverbruik van een aantal van de door hen gevoerde motortypen. Antwoord van de importeur: tot 1 liter op 1000 is acceptabel....
Acceptabel? De ANWB denkt daar anders over:
https://www.anwb.nl/experts/juridisch/9 ... rm-bepaalt
Het antwoord van deze ANWB-er is meer een gevoelsoordeel dan een juridisch oordeel. Zolang een dergelijk verbruik in de boekjes wordt aangegeven, een jarenlang algemeen bekend issue is en mensen desondanks toch die auto's/ motoren blijven kopen, is nonconformiteit een lastige horde om te nemen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je extreem veel File en traag stadsverkeer reed is 1liter olie op 1000 Km nog redelijk zuinig.
Dezelfde auto bij 130 Km constant zou dan 1 op 5000 of nog minder verbruiken.

We vergeten blijkbaar dat een Tractor, Heftruck of Boot geen Km maken maar draaiuren!
Dus die 1:1000 is vrij veel, tenzij onder extreem veel file deze had gereden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door scontra »

Komkommertijd schreef:
12 aug 2019 13:23
is 1liter olie op 1000 Km nog redelijk zuinig.
Mijn V8 benzine zuipende Amerikaanse speeltje voor de zondag gebruikt ongeveer 1 : 5.6 km. en aan motorolie een litertje op zo'n kleine 700 km.
Reviseren is geen optie want hij moet wel origineel blijven tot hij naar de sloop gaat !
Maar om dit verbruik een beetje te compenseren rij ik er alleen maar op zondag mee, aangezien er dan veel minder andere CO2 uitstoters op de weg zijn en mijn bijdrage daardoor minder meeweegt is de milieuschade. ;-)
Netjes toch ?? Of niet soms ?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De auto van @ Scontra heeft dus 700 km : 5.6 benzine = mengverhouding 1:125 als ik het zo berekende.
Mijn 1:50 mengsmering in DKW 1000 S is dus vuilere, en zelfs de Suzuki buitenboord motor die 1:100 is smeriger....

Alleen die 5,6 km op 1 liter, dan moet ik erg veel in file staan om dat te halen of plak gas sprints trekken.
Normaal rij ik 1:18,7 per Km.

Gezien de Olie/benzine verhouding is Scontra dus schonere motor!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door scontra »

Komkommertijd schreef:
13 aug 2019 10:38
De auto van @ Scontra heeft dus 700 km : 5.6 benzine = mengverhouding 1:125 als ik het zo berekende.
Mijn 1:50 mengsmering in DKW 1000 S is dus vuilere, en zelfs de Suzuki buitenboord motor die 1:100 is smeriger....

Alleen die 5,6 km op 1 liter, dan moet ik erg veel in file staan om dat te halen of plak gas sprints trekken.
Normaal rij ik 1:18,7 per Km.

Gezien de Olie/benzine verhouding is Scontra dus schonere motor!
Elke keer als ik 'gas' geef ontstaat er een kleine draaikolk in de tank, maar dat geeft niet omdat ik op die manier wel de Nederlandse Overheid steun met de belastinginkomsten en de OPEC-landen help met het op peil houden van hun olie leveranties en op die manier misschien ook nog wel de wereldeconomie een beetje help. :mrgreen:
Maar al met al is de 'fun' die het rijden met dit slagschip geeft voor mij het belangrijkste en dat hoogsten 20 tot 25 zondagen per jaar, volkomen afhankelijk van de weersomstandigheden en het beschikbare brandstofbudget. :lol:

In ieder geval ben ik vele malen minder vervuilend bezig dan de 'sukkeltjes' die een paar seconden lol uit een ballonnetje proberen te halen :oops:

Gesloten