Versleten Koppelingsplaat door olielekkage, maak ik kans op compensatie?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Liesbeth timmer
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 aug 2022 11:55

Versleten Koppelingsplaat door olielekkage, maak ik kans op compensatie?

Ongelezen bericht door Liesbeth timmer »

Mijn Opel Astra K 1.0 turbo van januari 2018 (op de weg sinds maart 2019) met 27.000 km op de teller gaf de melding verminderde prestaties beperk gebruik koppeling.
De koppelingsplaat zou versleten zijn, bijna onmogelijk met zo’n lage km stand maar waarschijnlijk veroorzaakt door olie lekkage van de koppelingsdruklager want bij vervanging was deze vet terwijl hij droog hoort te zijn.

Helaas heb ik de auto niet bij de opel garage in onderhoud maar bij de Mazda dealer en ivm vakantie geen keus om eerst uit te zoeken waar ik de reparatie het beste kon laten uitvoeren.
Heeft iemand ervaring met een eventuele claim neerleggen bij bij Opel Nederland? Maak ik überhaupt kans op enige compensatie?

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Versleten Koppelingsplaat door olielekkage, maak ik kans op compensatie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Liesbeth timmer schreef:
24 aug 2022 12:24
Maak ik überhaupt kans op enige compensatie?
Niet te zeggen met deze beperkte informatie. Jij zult moeten aantonen dat het gebrek aan Opel te wijten is. Dat de auto nog niet zo oud is en niet heel veel heeft gereden, is op zichzelf geen argument. Ik ken mensen die hun koppeling binnen 500 km kunnen slopen.

Maar wat let je om de vraag gewoon eens aan de Opel-dealer te stellen? Dan ga ik er vanuit dat je 'm daar hebt gekocht - anders moet je bij je verkoper zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Versleten Koppelingsplaat door olielekkage, maak ik kans op compensatie?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Er zijn verschillende redenen waarom koppelingsplaten slijten, op afstand valt daar niets over te zeggen.

Had u een claim willen indienen, dan had u de verkoper of Opel Nederland de kans moeten geven om naar het probleem te kijken.
Achteraf is het lastig om bewijs rond te krijgen.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Versleten Koppelingsplaat door olielekkage, maak ik kans op compensatie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Liesbeth timmer schreef:
24 aug 2022 12:24
gaf de melding verminderde prestaties beperk gebruik koppeling.
De koppelingsplaat zou versleten zijn,
Heb je alleen die melding, of heeft iemand er al naar gekeken en is die diagnose daadwerkelijk gesteld? Als er vet tussen zit lijkt het mij (ik roep ook maar wat) dat de platen onderling te weinig grip hebben, en dientengevolge niet goed kunnen werken.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Versleten Koppelingsplaat door olielekkage, maak ik kans op compensatie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Blijkbaar waren er al eerder problemen met de koppeling datdat lager, bij zo’n lage kilo -meterstand vervangen moest worden?

Of bent u een pedaalridder?😁

juliomariner
Berichten: 4821
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Versleten Koppelingsplaat door olielekkage, maak ik kans op compensatie?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Km stand zegt bij koppeling niet zoveel, je kunt hem met enkele duizenden km al verbranden bij een bepaalde rijstijl

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Versleten Koppelingsplaat door olielekkage, maak ik kans op compensatie?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

juliomariner schreef:
24 aug 2022 17:28
Km stand zegt bij koppeling niet zoveel, je kunt hem met enkele duizenden km al verbranden bij een bepaalde rijstijl
Het gekke is dat juist de rijstijl daar weinig over wil zeggen. Dan moet je toch vooral naar de rijkunsten zelf kijken. Iemand die continue met slippende koppeling rijdt, heeft m zo naar de vaantjes. Vooral snelweg rijden, amper versnelling wisselen en vooral de voet van de koppeling, dat verlengt de levensduur extreem. Mijn koppeling of koppelingsplaat is ondanks mijn snelle rijstijl nog nooit vervangen. Die van mijn oude Focus is schijnbaar nu ongeveer aan vervanging toe (ik ken de huidige eigenaar), maar die auto heeft meer dan 150.000 op de teller en is meer dan 20 jaar oud.

juliomariner
Berichten: 4821
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Versleten Koppelingsplaat door olielekkage, maak ik kans op compensatie?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Lijkt u niet dat dat is wat ik bedoel?

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Versleten Koppelingsplaat door olielekkage, maak ik kans op compensatie?

Ongelezen bericht door xflorisx »

De auto is dus 4 a 5 jaar oud. De eerste 1,5 jaar als demoauto gefunctioneerd. Is de garantie er dan af. Ja. Heeft de koppeling een zwaar leven gehad. Ook ja. Wat is er gebeurd. De keerring tussen versnellingsbak en koppeling is gesleten en heeft wat lekkage van olie uit de versnellingsbak veroorzaakt. Dat gaat dan een nieuwe koppelingsplaat en een oliekeerring kosten.
Een gevalletje pech, maar er zijn duurdere reparaties.
Vroeger ook een keer gehad, maar toen was de auto nog ouder en met veel meer km.

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Versleten Koppelingsplaat door olielekkage, maak ik kans op compensatie?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U kunt deze vraag het beste stellen aan uw rechtsbijstandverzekering, www.bovag.nl/hulp-bij-klachten of aan www.anwb.nl/juridisch-advies.

U maakt kans bij een productie fout, welke u moet bewijzen. Dit probleem kan ook door fout in de onderhoud of fout gebruik van de auto veroorzaakt zijn.

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: Versleten Koppelingsplaat door olielekkage, maak ik kans op compensatie?

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Betreffende vette koppeling plaat. Denk, Dat hij niet versleten is. U schrijft niet, hoe het gebeurt is.

Mijn ervaring met een Renault 5. Koppeling slipte. Vanwege olie. Reden weet ik niet meer. Zat op een camping in Frankrijk vast. De koppeling slipte. Liet hem lekker roken, maar niet verbranden. Na noch 1 of 2 maal het zelfde truKje gedaan. Wel tijdig laten af koelen. Pakte de koppeling weer. Heb er nog tijden mee gereden. Mislukt dit trukje, Dan koppeling platen vervangen. Geen Ramp. M.I. Geen kostbare reparatie. Ga niet naar de dealer.

Succes, Henk

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Versleten Koppelingsplaat door olielekkage, maak ik kans op compensatie?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

juliomariner schreef:
24 aug 2022 21:59
Lijkt u niet dat dat is wat ik bedoel?
Ik vind dat niet echt rijstijl. Eerder gewoonweg rijkunsten.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Versleten Koppelingsplaat door olielekkage, maak ik kans op compensatie?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Lees ik het nu goed? U kreeg de melding maar had ivm vakantie geen tijd om een reparatie uit te voeren. Vervolgens bent u met de auto op vakantie gegaan of hebt u de reparatie elders laten uitvoeren dus zeker niet bij Opel.

Onderhoud/reparatie bij de Mazda dealer zal ook een puntje worden bij een claim.

Plaats reactie