Problemen na aanschaf importauto

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Carlos15
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2019 20:47

Problemen na aanschaf importauto

Ongelezen bericht door Carlos15 » 27 jan 2019 21:34

Hand in eigen boezem: ik had moeten weten dat een importauto aanschaffen altijd risicovol is, want de geschiedenis ervan is niet te achterhalen. Tevens had ik moeten van tevoren moeten weten dat het riskant is om iets te kopen bij een autobedrijf dat niet bij de BOVAG is aangesloten. Ook moet je geen auto kopen bij een garage die ver van je woonplaats af is, want even er naartoe rijden als er wat aan de hand is zit er helaas niet bij. En als laatste had ik alles maar dan ook alles eerst moeten testen voor ik akkoord ging.

Uiteindelijk toch een importauto (6 jr, ca 81.000km) uit Duitsland met navigatiesysteem gekocht bij Autosale Oss.

  • Kentekenaanvraag duurde 3 weken ipv 5 dagen zoals het RDW zegt op hun website. Elke week gebeld naar Autosale en wonder boven wonder is het ineens gereed na het 3e telefoontje. Toeval?? Ach voordeel van de twijfel.

    Na oplevering geen werkend navigatiesysteem en niet-vergrendelende linkerachterdeur omdat de hele mechanica in de deur kapot bleek. Na veel gezeik wel gemaakt door hen en een navigatie-CD opgestuurd gekregen.

    Airco tijdens proefrit niet uitgeprobeerd en bleek kapot. Na controle bij een garage bij mij in de buurt bleek deze provisorisch met nogal wat ductape vast te zijn gemaakt. Alleen bij een specialist tegen hoge kosten te maken.

    Vocht hoopte zich op in mijn linkerachterlicht. Na controle bleek het plastic van mijn linkerachterlicht wat uit te steken t.o.v. de carrosserie. Bij de nieuwe garage constateerde men dat de carrosserie aan de linkerachterzijde waarschijnlijk door een flinke klap nogal ontzet was …. ahh vandaar dus mijn eerdergenoemde probleem met m’n achterdeur!

    Tijdens het rijden breekt de ophanging van de versnellingsbak. Mijn garagebedrijf begrijpt niet hoe dit mogelijk is. Na onderzoek blijkt het MINI merk op de gebruikte bouten van de ophanging te staan?!?!?!? Mijn garage zegt: grote kans dat deze auto total loss is verklaard in Duitsland en voor het oog opgelapt is voor de Ned. Markt. De kosten van een nieuwe versnellingsbak zijn zoals verwacht bijzonder hoog.
Autosale Oss is een bedrijf dat zich verschuilt achter het feit dat ze alleen auto’s opkopen en doorverkopen en daardoor niet alles in detail kunnen controleren. Hun kwaliteitscontrole bij oplevering is nagenoeg niet-bestaand en hun klantcontact na verkoop (after sales) is voor hen een volledig onbekend concept, maar daar zijn ze niet alleen in. Een importauto is een zwart gat en dat weet men ook. In gesprekken met hen worden vooral hun branchegenoten te kakken gezet, want die liegen namelijk altijd en ‘plussen' standaard op de factuurbedragen. Echter eerlijk is eerlijk, want ik kreeg het aanbod om mijn laatste probleem achteraf BTW-vrij daar te laten maken. Mij ging het echter om iets anders. Autosale Oss diende de totale verantwoordelijkheid van de verkoop van dit wanproduct te pakken en de auto terug te nemen, maar daar waren ze niet toe bereid omdat dit natuurlijk gelijk staat aan schuld bekennen.

Als je willens en wetens een schadeauto koopt, dan heb je dit aan jezelf te danken. Ik wist 't echter niet en daarom is dit een wijze maar zeer dure les voor mij. Een advies: vertrouw niet op de integriteit van anderen, doe je huiswerk vooraf en loop dan vooral met een grote boog om deze toko heen!!

Komkommertijd
Berichten: 1500
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44

Re: Problemen na aanschaf importauto

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 27 jan 2019 23:15

Ik zie een Mini met onderhoudsboekje bij hun nu staan, een gele... maar die even opbellen mits je de taal beheerste... je moet wel even kijken wat je koopt en niet weken wachten op RDW keuring, maar ik zie ook dat ze garantie pakketten aanbieden, maar dan geen link te vinden wat die inhouden.... leuke handelaar en garantie, lijken wel loze beloftes.

snuffel1
Berichten: 3257
Lid geworden op: 06 dec 2012 16:14

Re: Problemen na aanschaf importauto

Ongelezen bericht door snuffel1 » 28 jan 2019 14:50

En import auto aanschaffen hoeft geen risico te zijn maar een aankoopkeuring laten uitvoeren is wel een must. Wil de verkoper daar niet aan meewerken dan ook niet kopen.

Spekkie99
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 okt 2008 19:54

Re: Problemen na aanschaf importauto

Ongelezen bericht door Spekkie99 » 28 jan 2019 14:52

Gelukkig beftreft het wel een import auto maar heb je die in Nederland gekocht.
Als consument ben je gelukkig beschermd door de wet tegen dit soort praktijken.
Als je rechtsbijstand hebt zou ik die er gelijk op zetten.
Anders zelf een aangetekende brief schrijven waarin je eist dat de koop ontbonden gaat worden zodat jij je geld terug krijgt.

Oljodi
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 okt 2017 11:08

Re: Problemen na aanschaf importauto

Ongelezen bericht door Oljodi » 28 jan 2019 15:49

Als je een geïmporteerde auto koopt kijk da eerst op de site van de rdw.
Daar kan je aan de hand van het kenteken zien of je een schadeauto koopt .
Normaal is de bvb enkele duizenden euro’s ,bij schadeauto is dit meestal slechts een paar honderd euro omdat de auto bij invoer getaxeerd word op de dagwaarde.
Dus als je ziet dat er op een auto van 3 jaar oud slechts 500€ bvb is betaald dan is dit duidelijk een auto die als wrak is ingevoerd .
Vraag dus ook altijd eerst het Nederlandse kenteken op ,koop nooit zonder de autogegevens een geïmporteerde auto.

Ivo.w
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Problemen na aanschaf importauto

Ongelezen bericht door Ivo.w » 28 jan 2019 15:54

Spekkie99 schreef:
28 jan 2019 14:52
Gelukkig beftreft het wel een import auto maar heb je die in Nederland gekocht.
Als consument ben je gelukkig beschermd door de wet tegen dit soort praktijken.
Als je rechtsbijstand hebt zou ik die er gelijk op zetten.
Anders zelf een aangetekende brief schrijven waarin je eist dat de koop ontbonden gaat worden zodat jij je geld terug krijgt.
In hoeverre dit mogelijk is, is nog maar de vraag. In beginsel heb je als koper ook een onderzoeksplicht, zeker bij tweedehands producten.

Gezien Carlos het halve land is doorgereden voor deze auto, vermoed ik dat de prijs tamelijk scherp was. Immers, waarom zou je zoveel moeite doen als je voor 100 euro meer gewoon eenzelfde auto bij je vertrouwde dealer 'om de hoek' kunt kopen? En dan geldt: een scherpe prijs vindt meestal zijn oorsprong in (kleine) gebreken.

snuffel1
Berichten: 3257
Lid geworden op: 06 dec 2012 16:14

Re: Problemen na aanschaf importauto

Ongelezen bericht door snuffel1 » 28 jan 2019 16:21

De RDW is voor wat betreft import auto's zeer vaag en pas als de auto op Nederlands kenteken is gezet worden de km standen bij gehouden. Deze auto is gekocht voordat er een kenteken is afgegeven dus is er helemaal niets over de auto bekend. In veel gevallen kunnen garagisten mits bevoegd de auto administratief invoeren maar er zijn uitzonderingen en dan zal de auto bij een RDW keuringscentrum aangeboden dienen te worden en in zo'n geval duurt het veel langer dan de zeg 5 dagen die er voor staan. Die keuring is een wassen neus want als de auto er optisch goed uitziet dan wordt er een Nederlands kenteken afgegeven en daarmee is het klaar.

Spekkie99
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 okt 2008 19:54

Re: Problemen na aanschaf importauto

Ongelezen bericht door Spekkie99 » 28 jan 2019 16:32

Ivo.w schreef:
28 jan 2019 15:54
Spekkie99 schreef:
28 jan 2019 14:52
Gelukkig beftreft het wel een import auto maar heb je die in Nederland gekocht.
Als consument ben je gelukkig beschermd door de wet tegen dit soort praktijken.
Als je rechtsbijstand hebt zou ik die er gelijk op zetten.
Anders zelf een aangetekende brief schrijven waarin je eist dat de koop ontbonden gaat worden zodat jij je geld terug krijgt.
In hoeverre dit mogelijk is, is nog maar de vraag. In beginsel heb je als koper ook een onderzoeksplicht, zeker bij tweedehands producten.

Gezien Carlos het halve land is doorgereden voor deze auto, vermoed ik dat de prijs tamelijk scherp was. Immers, waarom zou je zoveel moeite doen als je voor 100 euro meer gewoon eenzelfde auto bij je vertrouwde dealer 'om de hoek' kunt kopen? En dan geldt: een scherpe prijs vindt meestal zijn oorsprong in (kleine) gebreken.
Natuurlijk heb je als koper een onderzoeksplicht maar juist in dit geval als het er netjes uit ziet maar technisch onderhuids niet in orde is wordt je als consument beschermd, je hoeft geen schade expert te zijn namelijk. De verkoper is dat in dit geval wel en had dat moeten zien en de auto niet moeten verkopen zonder tenminste de voorgeschiedenis van de auto te moeten noemen.

De lage scherpe prijs doet daar verder niets aan af natuurlijk.

renewouters
Berichten: 3106
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Problemen na aanschaf importauto

Ongelezen bericht door renewouters » 28 jan 2019 18:52

Spekkie99 schreef:
28 jan 2019 16:32
Ivo.w schreef:
28 jan 2019 15:54
Spekkie99 schreef:
28 jan 2019 14:52
Gelukkig beftreft het wel een import auto maar heb je die in Nederland gekocht.
Als consument ben je gelukkig beschermd door de wet tegen dit soort praktijken.
Als je rechtsbijstand hebt zou ik die er gelijk op zetten.
Anders zelf een aangetekende brief schrijven waarin je eist dat de koop ontbonden gaat worden zodat jij je geld terug krijgt.
In hoeverre dit mogelijk is, is nog maar de vraag. In beginsel heb je als koper ook een onderzoeksplicht, zeker bij tweedehands producten.

Gezien Carlos het halve land is doorgereden voor deze auto, vermoed ik dat de prijs tamelijk scherp was. Immers, waarom zou je zoveel moeite doen als je voor 100 euro meer gewoon eenzelfde auto bij je vertrouwde dealer 'om de hoek' kunt kopen? En dan geldt: een scherpe prijs vindt meestal zijn oorsprong in (kleine) gebreken.
Natuurlijk heb je als koper een onderzoeksplicht maar juist in dit geval als het er netjes uit ziet maar technisch onderhuids niet in orde is wordt je als consument beschermd, je hoeft geen schade expert te zijn namelijk. De verkoper is dat in dit geval wel en had dat moeten zien en de auto niet moeten verkopen zonder tenminste de voorgeschiedenis van de auto te moeten noemen.

De lage scherpe prijs doet daar verder niets aan af natuurlijk.
In zoverre dat als de prijs substantieel lager is dan gebruikelijk je van een koper mag verwachten dat die aanvullend onderzoek doet. Waarom zou iemand anders iets onder de marktprijs willen verkopen? Niet omdat hij/zij de koper zo lief vindt.

Nijogeth
Berichten: 2453
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Problemen na aanschaf importauto

Ongelezen bericht door Nijogeth » 28 jan 2019 19:07

Oljodi schreef:
28 jan 2019 15:49
Als je een geïmporteerde auto koopt kijk da eerst op de site van de rdw.
Daar kan je aan de hand van het kenteken zien of je een schadeauto koopt .
Normaal is de bvb enkele duizenden euro’s ,bij schadeauto is dit meestal slechts een paar honderd euro omdat de auto bij invoer getaxeerd word op de dagwaarde.
Dus als je ziet dat er op een auto van 3 jaar oud slechts 500€ bvb is betaald dan is dit duidelijk een auto die als wrak is ingevoerd .
Vraag dus ook altijd eerst het Nederlandse kenteken op ,koop nooit zonder de autogegevens een geïmporteerde auto.
Nu kan ik je vertellen dat mijn oude Mitsubishi 3000GT jaren geleden een dagwaarde had van nog geen 1500 euro, dus dan zou daar ook weinig over betaald zijn en dus volgens jou een schadeauto zijn. Echter zijn die auto's tegenwoordig pas vanaf 15.000 euro te koop, ook al hebben ze geen dagwaarde meer over voor de verzekering.

v.d.Heyden
Berichten: 607
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Problemen na aanschaf importauto

Ongelezen bericht door v.d.Heyden » 28 jan 2019 19:49

Nijogeth schreef:
28 jan 2019 19:07
Oljodi schreef:
28 jan 2019 15:49
Als je een geïmporteerde auto koopt kijk da eerst op de site van de rdw.
Daar kan je aan de hand van het kenteken zien of je een schadeauto koopt .
Normaal is de bvb enkele duizenden euro’s ,bij schadeauto is dit meestal slechts een paar honderd euro omdat de auto bij invoer getaxeerd word op de dagwaarde.
Dus als je ziet dat er op een auto van 3 jaar oud slechts 500€ bvb is betaald dan is dit duidelijk een auto die als wrak is ingevoerd .
Vraag dus ook altijd eerst het Nederlandse kenteken op ,koop nooit zonder de autogegevens een geïmporteerde auto.
Nu kan ik je vertellen dat mijn oude Mitsubishi 3000GT jaren geleden een dagwaarde had van nog geen 1500 euro, dus dan zou daar ook weinig over betaald zijn en dus volgens jou een schadeauto zijn. Echter zijn die auto's tegenwoordig pas vanaf 15.000 euro te koop, ook al hebben ze geen dagwaarde meer over voor de verzekering.
BVB is al jaren geleden afgeschaft en vervangen door de BPM. De BPM wordt geheven over de nieuwwaarde minus een afschrijving voor leeftijd. EN een eventuele afschrijving voor aanwezige schade, waardoor het weldegelijk mogelijk is om aan de hand van het betaalde BPM bedrag te zien of de auto met schade is ingevoerd.
Overigens blijft het kopen van een import-auto bij een handelaar elke keer weer een onuitputtelijke bron van ellende/vermaak.
Bijna altijd een verdacht leuke (lees: lage) kilometerstand, onderhoudsboekjes die "nagestuurd worden want die liggen toevallig bij de boekhouder" (wat een boekhouder met de boekjes doet weet niemand) en nog veel meer vreemde verhalen. (En achteraf is men altijd wijzer).

v.d.Heyden

Nijogeth
Berichten: 2453
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Problemen na aanschaf importauto

Ongelezen bericht door Nijogeth » 28 jan 2019 20:24

V.d. Heyden, niet altijd is een importauto een slechte aankoop. Bij mij zijn al mijn auto's uit het buitenland gekomen, al hadden deze wel al een Nederlandse eigenaar gehad, en nog nooit heb ik een auto met problemen gekocht.

Carlos15
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2019 20:47

Re: Problemen na aanschaf importauto

Ongelezen bericht door Carlos15 » 29 jan 2019 11:44

Dank voor jullie reacties.

Helaas registreren Duitse garagisten de kilometrage van een voertuig niet bij schade. Dit in tegenstelling tot hier in NL waar het boven een bepaald schadebedrag verplicht is. Het RDW moet eerst een specifiek onderzoek uitvoeren om de geschiedenis (km, schade etc) van een Duitse auto te achterhalen.

Iemand zei ergens dat de auto scherp geprijsd was. Nou, 11k voor een Golf van 6 jaar is weliswaar niet duur maar ook niet echt spotgoedkoop. Het was met name de kilometrage die mij aantrok en het zag er natuurlijk ook goed uit. Maar dat ontslaat mij natuurlijk niet van mijn onderzoeksplicht.

Ik heb niet eens alle problemen verteld, maar op een gegeven moment verlies je gewoon het vertrouwen in je eigen auto en stap je met samengeknepen billetjes in. En idd, niet iedere import auto is per definitie vervelend, maar deze is dat helaas wel. Op termijn zal ik het wel verkopen aan een garagebedrijf in de hoop dat ze het kwalitatief weer op niveau brengen alvorens het te verkopen. Ik ben me er ook van bewust dat ik hier veel op ga verliezen, maar het zij zo. Duwen en trekken met Autosale Oss gaat mij veel negatieve energie opleveren.

Ging mij toch meer om de waarschuwing.

Plaats reactie