LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vliegwiel kapot Ford Transit

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
meijndert42
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 feb 2009 14:02

vliegwiel kapot Ford Transit

Ongelezen bericht door meijndert42 »

een Ford Transit die is ingericht voor invaliden vervoer van 6 jaar en 107000 km ,dus nooit zwaar belast door vracht,is het vliegwiel van kapot gegaan en zowel de Dealer als Ford Nederland willen hier niets meer aan doen, dus kost het mij 1250 euro reparatie, zijn er meer mensen met deze klacht, van een monteur van Ford hoorde ik dat dit een bij Ford bekende klacht is maar buiten de garantie doen zij er niets meer aan.
AM

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: vliegwiel kapot Ford Transit

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Dubbel massa vliegwiel?

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: vliegwiel kapot Ford Transit

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Een vliegwiel heeft 3 functies nl:

- Het opvangen van het dode punt in de motor (Dus dat deze door blijft draaien op kritieke punten en dus de zuigers rondgeslingerd worden door het draaiend gewicht van het vliegwiel)

- Het stabiliseren van trillingen van de motor.

- En middels de starterskrans het starten van de motor.

Een vliegwiel is dus afgestemd op de motor en diens voertuig welke hij moet aandrijven. Je kan dus niet zomaar een vliegwiel plaatsen van een willekeurig gewicht. Het vliegwiel moet bij de motor passen diens functie.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: vliegwiel kapot Ford Transit

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Was eigenlijk bedoeld als vraag Maarten en niet als suggestie :lol:

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: vliegwiel kapot Ford Transit

Ongelezen bericht door D1RK »

Waar is die oude gebleven?

Als je later aan kunt tonen dat het een fabrieksfout is kun je altijd nog een claim indienen, een giet fout met luchtbellen die wegens te licht gebruik ver na de garantie komt is dan toch nog te claimen!

Dit massieve blok staal moet wel langer heel blijven, en bij fabrieks foutje mag je dit alsnog claimen!

Alleen slijtage door koppeling mag problemen geven.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: vliegwiel kapot Ford Transit

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Dit massieve blok staal moet wel langer heel blijven
Vandaar mijn vraag of er geen dubbel massa vliegwiel aan die motor hangt; dan is het vliegwiel namelijk niet massief maar bevat een verenpakket als verbinding tussen de 2 delen van het vliegwiel om het koppelen wat soepeler te laten verlopen en motor trillingen te dempen 8)

http://www.bestelauto.nl/25-ford-transi ... 350-l.html

Op internet al diverse ervaringen gelezen met die vliegwielen en da's niet altijd tot volle tevredenheid (om het even zacht uit te drukken). En de prijzen van vervanging zitten in de richting van wat T.S al aangeeft.

http://www.amt.nl/files/duobranded/5van ... xpress.pdf

stukje uit deze folder:
Steeds vaker bestelwagens origineel met een tweedelig
vliegwiel worden uitgerust. Aangezien dat het vaak voertuigen
zijn die veel kilometers afleggen en waarbij ook
vaak gestart en gestopt wordt, komt een vervanging van
een tweedelig vliegwiel hier vaker voor.
Enkele modellen die uitgerust kunnen zijn met een tweedelig
vliegwiel van LuK:
Citroen Jumpy • Ford Tourneo Connect • Ford transit........
Die vele kilometers klopt dan niet maar het vele starten en stoppen mogelijk wel?
Slijtage schijnt ook sterk af te hangen van het gevoel wat een berijder in de bediening van de koppeling legt. Bij het type Toyota diesel die ik zelf bezit zijn er mensen in staat geweest het vliegwiel - ofwel het verenpakket - binnen 100.000km diverse keren aan gort te rijden (en volgens mij is die van mijn wagen na 124.000km ook niet helemaal fris meer :oops: ).

[email protected]
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2009 19:36

Re: vliegwiel kapot Ford Transit

Ongelezen bericht door [email protected] »

Hallo mijn naam is Dré, ik bezit een Transit 125TDCI van 2003 en heb nu voor de tweede keer een kapot (onbalans) vliegwiel. km stand is 200.000 ik vervoer alleen 6 bandleden en 50 kg. aan instrumenten, werken is er dus niet bij. Wat kunnen we hier aan doen? Kunnen we samen een vuist maken ? Wie doet er mee ?

mligtenberg
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 aug 2010 13:57

Re: vliegwiel kapot Ford Transit

Ongelezen bericht door mligtenberg »

goedendag,

helaas zit ik momenteel met een vergelijkbaar probleem.
de zaak loopt nog bij Ford Nederland maar zoals het er nu naar uitziet gaat Ford Nederland niets doen.
mijn vliegwiel is 14 mnd en 26000 km oud en kapot
maar omdat ik niet kan aantonen dat de bus een beurt heeft gehad (deze is wel gedaan maar geen factuur voorhanden) zal de claim `vermoedelijk afgewezen worden.

helaas weinig vertrouwen in eigen product:!: :!:

even afwachten nog

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: vliegwiel kapot Ford Transit

Ongelezen bericht door Ulbe »

Ik heb meer klachten gelezen over het tweedelige vliegwiel,

Geef mij die oude massief stalen vliegwielen maar, gaan zelden kapot, en kunnen bij normaal gebruik oud worden,

Vernieuwen is helaas niet altijd verbeteren,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: vliegwiel kapot Ford Transit

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Vernieuwen is helaas niet altijd verbeteren
Is eigenlijk meer dat je het ene verbeterd (minder trillingen, hoger comfort) en het andere verzwakt.
Per saldo zal het merendeel van de berijders meer voordeel dan nadeel van deze vliegwielen hebben anders waren ze al lang uit de handel geweest 8).

Gesloten