Wat is jouw ervaring met medische rijbewijskeuringen?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Wat is jouw ervaring met medische rijbewijskeuringen?

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Door een zeldzame oogziekte moest ik ook op keuring voor het rijbewijs. Eerst door een echte arts welke met een flink vergrootglas bijna op mijn oog zat voor ongeveer 15-20 minuten om het te kunnen zien en oordeelde dat het geen probleem was, 250 euro verder en toen moest er nog een CBR "deskundige" naar kijken, deze man kon het schijnbaar zien zonder vergrootglas op ongeveer 3 meter afstand en binnen een minuut dat het probleem wel mee viel en rijbewijs geen probleem is. wederom 250 euro maar deze voelde wel richting een oplichting want geen enkele kans dat hij mijn ziekte op die afstand kan waarnemen

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat is jouw ervaring met medische rijbewijskeuringen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

HADES2001 schreef:
22 mar 2023 13:44
... en toen moest er nog een CBR "deskundige" naar kijken, deze man kon het schijnbaar zien zonder vergrootglas op ongeveer 3 meter afstand en binnen een minuut dat het probleem wel mee viel en rijbewijs geen probleem is. wederom 250 euro maar deze voelde wel richting een oplichting want geen enkele kans dat hij mijn ziekte op die afstand kan waarnemen
En klagen doe je niet, je wilt immers geen gelazer met degene die over jouw rijbewijs beschikt...

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Wat is jouw ervaring met medische rijbewijskeuringen?

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Moneyman schreef:
22 mar 2023 13:46
HADES2001 schreef:
22 mar 2023 13:44
... en toen moest er nog een CBR "deskundige" naar kijken, deze man kon het schijnbaar zien zonder vergrootglas op ongeveer 3 meter afstand en binnen een minuut dat het probleem wel mee viel en rijbewijs geen probleem is. wederom 250 euro maar deze voelde wel richting een oplichting want geen enkele kans dat hij mijn ziekte op die afstand kan waarnemen
En klagen doe je niet, je wilt immers geen gelazer met degene die over jouw rijbewijs beschikt...
Nee het enige waarom ik me er bij neer legde is dat ik niet op herkeuring hoef elke 10 jaar. Wou geen gedonder dat het elke keer terug kwam. Kan me ook niet voorstellen dat er deskundige zijn bij het CBR die alles weten op medisch gebied, beste lijkt mij is dat allemaal afschaffen en dit soort testen gewoon bij de expert neer te leggen. Met alleen de eerste test hoe duur die ook was had ik wel vrede want die man kon precies zien en vertellen wat mijn limieten waren en waarom dit geen probleem vormt.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat is jouw ervaring met medische rijbewijskeuringen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

HADES2001 schreef:
22 mar 2023 13:59
Moneyman schreef:
22 mar 2023 13:46
En klagen doe je niet, je wilt immers geen gelazer met degene die over jouw rijbewijs beschikt...
Nee het enige waarom ik me er bij neer legde is dat ik niet op herkeuring hoef elke 10 jaar.
Dat is dus exact wat ik bedoel :wink:

Ria1997
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mei 2023 09:27

Re: Wat is jouw ervaring met medische rijbewijskeuringen?

Ongelezen bericht door Ria1997 »

Ik werd voor een keuring doorverwezen naar een psychiater van het MKiN. Van te voren moest ik bloed laten prikken en een vragenlijst invullen. Bij het proces om bloed te laten prikken ging alles al mis. Ik moest zelf de benodigde bloedbuisjes en begeleidende brief bestellen. Ik kreeg een verwijsbrief per mail die voor iemand anders bestemd was (datalek). Ik heb hier achteraan gebeld en kreeg toen een dubbele set met buisjes en tweemaal een mail met verwijsbrief. Ik werd verwezen naar een huisarts 30 km verderop en moest vervolgens zelf de bloedbuisjes naar een laboratorium sturen. De assistente van betreffende huisarts had dit nog nooit bij de hand gehad en daarom werd afgeweken van wat er op de verwijsbrief stond. Ik heb alles volgens de regels gedaan maar de buisjes met mijn bloed waren zoek. Gebeld met het MKiN en mij werd verteld dat ik wel naar de afspraak kon komen en er eventueel nogmaals bloed kon worden geprikt. De beloofde psychiater van het MKiN bleek een, volgens mij nieuwe basisarts, die mijn vragenlijst duidelijk niet had gelezen. Bij binnekomst gaf hij mij al te kennen dat alles goed was en het proces snel zou verlopen. Ik kreeg nog excuses omdat er veel dingen niet goed waren gegaan tijdens het proces, verwijzend naar de bloedafname. De uitslagen waren net binnengekomen voordat ik mijn inrede maakte. Wat een toeval. Omdat de basisarts te kennen gaf dat alles in orde was en het proces voorspoedig zou verlopen ben ik daar vanuit gegaan. Niets van dit alles bleek waar. Het rapport waar ik meerdere keren telefonisch om heb gevraagd kwam uiteindelijk na een maand binnen. Dit zou volgens de arts hooguit twee dagen in beslag nemen. Er zijn mij vragen gesteld tijdens het 'consult' en die heb ik beantwoord. In het rapport kwam naar voren dat mijn antwoorden volledig verkeerd zijn geinterpreteerd. Het leek wel of het rapport op iemand anders beluste. Er werd tevens een advies gegeven voor het CBR om mijn rijbewijs voor de duur van drie jaren te verlengen. Dit was wettelijk niet mogelijk en het bevestigde alleen maar hoe weinig kennis deze arts heeft. Het advies was tevens door iemand anders ondertekend. Kortom heel veel telefoontjes moeten plegen en veel stress moeten ervaren. Uiteindelijk kwam het advies van het CBR wat volledig afweek van het advies van de zogenoemde psychiater. Besluit van het CBR was: Onbeperkt rijgeschikt. Dit is toch heel wat anders dan voor drie jaar geschikt. Het MKiN had mij waarschijnlijk graag terug willen zien omdat dit nu eenmaal geld oplevert en weinig inspanning behoeft door het MKiN. Die vlieger ging gelukkig niet op. Ik weet niet of het mogelijk is om door een andere organisatie gekeurd te kunnen worden maar mocht dit zo zijn, dan adviseer ik om een ander bureau in de hand te nemen. Geld kost het sowieso maar deze organisatie is niet alleen onbetrouwbaar maar ook nog eens onbekwaam.

Ria1997
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mei 2023 09:27

Re: Wat is jouw ervaring met medische rijbewijskeuringen?

Ongelezen bericht door Ria1997 »

Wat een waardeloze onprofessioneel instutuut is dit. Onbekwame artsen die een advies geven die voor de wet niet mogelijk is. Alles gaat verkeerd bij dit instituut en achteraf lees je in je rapport dat je gereserveerd bent. Vind je het gek als alles mis gaat. Echt alles ging fout. Het advies van een beginnend basis arts was mijn rijbewijs verlengen voor drie jaren. Dat was niet aan hun en ging tegen alle wetten in. Gelukkig kreeg ik bericht van het CBR dat ik mijn rijbewijs voor onbepaalde tijd kon verlengen. Zelfs het CBR neemt dit instituut niet serieus. Wat een aanfluiting! Amateurs!

AdiPit
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 nov 2018 18:54

Re: Wat is jouw ervaring met medische rijbewijskeuringen?

Ongelezen bericht door AdiPit »

Ouderen discriminatie.
Na 65 jr. in de hele wereld auto en motor gereiden, echter zonder ooit schade en/of bekeuring gehad, door mijn reuma (is niemand met mijn lijftijd zonder reuma), moet ik ook test voor verlening van mijn rijbewijs doen,
Na het auto test heeft de examinator mij gezegd dat ik kan nog bij hun komen werken.
Ouderen hebben meer ervaring, zijn meer voorzichtig en maken minder fouten on de weg.
In andere landen,alleen in bijzondere gevallen, moet test en of verlening rijbewijs doen.
Geen reiden voor discriminatie van ouderen.

rwolters
Berichten: 1531
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Wat is jouw ervaring met medische rijbewijskeuringen?

Ongelezen bericht door rwolters »

En ja hoor, daar is de discriminatie troefkaart weer.... Ouderen weten ook dat je op hogere leeftijd niet alles meer net zo goed kan als toen je jonger was.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wat is jouw ervaring met medische rijbewijskeuringen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@adipit

Dat schreef u al in februari van dit jaar. Oud nieuws dus.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Wat is jouw ervaring met medische rijbewijskeuringen?

Ongelezen bericht door Jablan »

AdiPit schreef:
11 dec 2023 17:34
In andere landen,alleen in bijzondere gevallen, moet test en of verlening rijbewijs doen.
Hou je vast voor de vierde EU-richtlijn inzake rijbewijzen. De eisen worden strenger, behoorlijk strenger.

Helaas geen goed artikel in Nederlandse media gevonden, wel bij de Duitse partner van de anwb, de ADAC met de stand van 8 december. Gelukkig zijn de meest onzinnige voorstellen (zoals max. 90 km/h voor beginnende bestuurders) er al uitgehaald. Vaker en meer medische keuringen zijn nog steeds onderdeel van de vernieuwde richtlijn.

ZeerPrivé
Berichten: 5425
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wat is jouw ervaring met medische rijbewijskeuringen?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Las dat ze inderdaad vaker een medische keuring willen gaan doen. Ik vind die medische keuring werkelijk geen bal voorstellen. Ik pleit voor een rijvaardigheidstest vanaf 70 jaar en dat om de 5 jaar.

ZeerPrivé
Berichten: 5425
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wat is jouw ervaring met medische rijbewijskeuringen?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
11 dec 2023 18:16
@adipit

Dat schreef u al in februari van dit jaar. Oud nieuws dus.
Geheugentest maakt dus geen onderdeel uit van een medische keuring.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wat is jouw ervaring met medische rijbewijskeuringen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ZeerPrivé schreef:
11 dec 2023 19:56
Las dat ze inderdaad vaker een medische keuring willen gaan doen. Ik vind die medische keuring werkelijk geen bal voorstellen. Ik pleit voor een rijvaardigheidstest vanaf 70 jaar en dat om de 5 jaar.

Mag ik even protesteren? En anders maar voor iedereen. Ze hebben toch al niets te doen. 😡

Plaats reactie