LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat te doen bij autoschade, en andere 'autodummie'-tips gevraagd

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Rosa-18
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jun 2020 11:49

Wat te doen bij autoschade, en andere 'autodummie'-tips gevraagd

Ongelezen bericht door Rosa-18 »

Hallo,

Ik heb in januari mijn rijbewijs mogen halen waar ik ontzettend blij mee ben. Vorige week voor het eerst een heel schattig koekblik op de kop getikt waar ik straks mee rond mag crossen :D. Maar ik ben wel benieuwd hoe je met sommige situaties het beste kan omgaan. Wat als je schade rijd? Wat kun je dan het beste doen? Ook zou ik graag willen weten hoe het invullen van een schadeformulier gaat. Moeten beide partijen deze op hetzelfde formulier invullen bijvoorbeeld? Ik ben graag op alles voorbereid en ook best wel zenuwachtig, vandaar dat ik dit goed wil weten. Tips voor deze autodummie graag :roll: :lol:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Wat te doen bij autoschade, en andere 'autodummie'-tips gevraagd

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij jou verzekeraar een Europees formulier vragen.

De voorkant vul je beide in, en dan een voorste en andere achterste en die achterkant later thuis invullen op opsturen....
Of je jou of tegenpartij gebruikte maakte niets uit.

En als ik mijn Russische formulier pakte, dan gebruik je die van jou voor vertaling.
Indeling is overal in Europa gelijk...

Verder is gezien de vraag een voordelige online verzekeraar niet slim, beter eerst een plaatselijke tussenpersoon
vragen die kan helpen in geval van twijfels of problemen. Ietsje duurder maar ook meer zekerheid en minder fouten
die vaak erg veel geld kunnen kosten.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wat te doen bij autoschade, en andere 'autodummie'-tips gevraagd

Ongelezen bericht door Erthanax »

Is er niemand in je omgeving (ouders, familie, vrienden) die wel eens een autoschade heeft gehad? Die kunnen je precies vertellen hoe het gaat.

Als je een verzekering afsluit voor je auto, dan krijg je daar een schadeformulier bij. Daarop staat precies vermeld, hoe het met het invullen is gesteld. Zodra je het krijgt, thuis rustig doorlezen. Dan weet je alles wat je weten moet.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Wat te doen bij autoschade, en andere 'autodummie'-tips gevraagd

Ongelezen bericht door grun »

Hier vind je een digitaal europees schadeformulier.
https://www.unive.nl/binaries/content/a ... gitaal.pdf

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Wat te doen bij autoschade, en andere 'autodummie'-tips gevraagd

Ongelezen bericht door marnix »

Zorg voor een goede rechtsbijstandsverzekering .

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Wat te doen bij autoschade, en andere 'autodummie'-tips gevraagd

Ongelezen bericht door scontra »

Rosa-18 schreef:
09 jun 2020 11:57
Hallo,

Ik heb in januari mijn rijbewijs mogen halen waar ik ontzettend blij mee ben. Vorige week voor het eerst een heel schattig koekblik op de kop getikt waar ik straks mee rond mag crossen :D. Maar ik ben wel benieuwd hoe je met sommige situaties het beste kan omgaan. Tips voor deze autodummie graag :roll: :lol:
Zomaar een paar :idea: 's om op te letten.

Controleer regelmatig de bandenspanning, ook van het reservewiel.
Oefen een keer een wiel te wisselen voor het geval je onverhoopt met een lekke band komt te staan en je weet gelijk ook waar je alles kan vinden.
Controleer regelmatig het motorolieniveau.
Controleer regelmatig het expansievat van de koelvloeistof of die op het juiste niveau staat.
Vul op tijd de ruitensproeiervloeistof en zorg dat er de goede soort inzit voor de zomer of de winter periode.
Controleer met enig regelmaat de juiste werking van de verlichting en zorg voor een setje reservelampjes.
Zorg op tijd voor onderhoud en een geldige APK.

Verdere aanvullingen laat ik even aan anderen en succes met het defensief rondrijden !

castieltje
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 feb 2019 11:06

Re: Wat te doen bij autoschade, en andere 'autodummie'-tips gevraagd

Ongelezen bericht door castieltje »

Ik zou een dashcam camera aanschaffen. Zo leg je alles gelijk vast. Ook zou ik zelf altijd foto's maken van de situatie, zodat de verzekering ook een goed beeld krijgt. Beken nooit schuld als jij niet verantwoordelijk bent. Je kan ook de app installeren met een digitaal schadeformulier, dat voorkomt dat een handschrift niet leesbaar is.

Verder kun je deze checklist nagaan over het schadeformulier en hoe je het beste kunt handelen in een pechsituatie: https://www.ambting.nl/schadeformulier/, misschien helpt dit je verder.
Nog een belangrijke tip is dat je moet proberen rustig te blijven. In paniek raken schiet je niks mee op. :p

Veel veilige kilometers gewenst!

Rosa-18
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jun 2020 11:49

Re: Wat te doen bij autoschade, en andere 'autodummie'-tips gevraagd

Ongelezen bericht door Rosa-18 »

Erthanax schreef:
09 jun 2020 12:52
Is er niemand in je omgeving (ouders, familie, vrienden) die wel eens een autoschade heeft gehad? Die kunnen je precies vertellen hoe het gaat.

Als je een verzekering afsluit voor je auto, dan krijg je daar een schadeformulier bij. Daarop staat precies vermeld, hoe het met het invullen is gesteld. Zodra je het krijgt, thuis rustig doorlezen. Dan weet je alles wat je weten moet.
Vast wel maar heb het nog niet gevraagd. Ga dat wel ff doen maar ik hoopte dat iemand hier misschien ook goeie tips met mij kon delen en top dat alles op het formulier staat! Ik vind het nog wel spannend, zo met mijn eerste auto haha

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wat te doen bij autoschade, en andere 'autodummie'-tips gevraagd

Ongelezen bericht door sjohie »

Leer je auto kennen, trap bijvoorbeeld (op een rustige weg!) eens flink op de rem, zodat je wat "gevoel" krijgt bij je auto. En wat ik zelf in het begin erg lastig vond, was autorijden met vrienden erbij, die gezellig gingen zitten keuvelen enzo. Dat leidde me toch wel af, dus heb ik ze een paar keer gevraagd om het wat rustig te houden. En ik had het "geluk" dat ik , na het behalen van mijn rijbewijs in een middelgrote en voor mij wel bekende stad, een week later door mijn vader op pad werd gestuurd de randstad in, vol in de spits. Best eng. Niet dat je nou mijn vader moet bellen, maar ik bedoel maar te zeggen, ga lastige situaties niet uit de weg omdat je ze nog "eng" vindt. En verder wat er al gezegd is, ken de basale dingen qua techniek etc.

Rosa-18
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jun 2020 11:49

Re: Wat te doen bij autoschade, en andere 'autodummie'-tips gevraagd

Ongelezen bericht door Rosa-18 »

scontra schreef:
09 jun 2020 13:20
Rosa-18 schreef:
09 jun 2020 11:57
Hallo,

Ik heb in januari mijn rijbewijs mogen halen waar ik ontzettend blij mee ben. Vorige week voor het eerst een heel schattig koekblik op de kop getikt waar ik straks mee rond mag crossen :D. Maar ik ben wel benieuwd hoe je met sommige situaties het beste kan omgaan. Tips voor deze autodummie graag :roll: :lol:
Zomaar een paar :idea: 's om op te letten.

Controleer regelmatig de bandenspanning, ook van het reservewiel.
Oefen een keer een wiel te wisselen voor het geval je onverhoopt met een lekke band komt te staan en je weet gelijk ook waar je alles kan vinden.
Controleer regelmatig het motorolieniveau.
Controleer regelmatig het expansievat van de koelvloeistof of die op het juiste niveau staat.
Vul op tijd de ruitensproeiervloeistof en zorg dat er de goede soort inzit voor de zomer of de winter periode.
Controleer met enig regelmaat de juiste werking van de verlichting en zorg voor een setje reservelampjes.
Zorg op tijd voor onderhoud en een geldige APK.

Verdere aanvullingen laat ik even aan anderen en succes met het defensief rondrijden !
Bedankt voor je lijstje :D. Wiel wisselen ga ik wel samen met mijn vriend samen oefenen hahaha

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Wat te doen bij autoschade, en andere 'autodummie'-tips gevraagd

Ongelezen bericht door scontra »

Rosa-18 schreef:
09 jun 2020 14:28


Bedankt voor je lijstje :D. Wiel wisselen ga ik wel samen met mijn vriend samen oefenen hahaha
Hopen dat je vriend het wel al kan en aanwijzingen kan geven als dat nodig mocht zijn, maar wel alles zelf doen hoor ! :oops:

:idea: Zet de auto wel in de tweede versnelling en ook op de handrem 'voor' je er aan gaat beginnen !

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Wat te doen bij autoschade, en andere 'autodummie'-tips gevraagd

Ongelezen bericht door rvjapio »

Blijf tijdens het praten met anderen in de auto altijd op de weg kijken en nergens anders naar.
Doe je mobiel uit voordat je in de auto stapt. En realiseer je vooral: 2 seconden wegkijken (bv. het verwisselen van een cd, het zoeken van een radiozender enzovoort) is vaak al genoeg voor een nare gebeurtenis op de weg .

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wat te doen bij autoschade, en andere 'autodummie'-tips gevraagd

Ongelezen bericht door Erthanax »

Leg een paar tuin- of werkhandschoenen bij het reservewiel. Niet van die dikke leren dingen, maar van die dunne (textiel met rubber). Dat scheelt vieze handen bij het wisselen.
Je kunt ook nog twee mouwen van een oud jack of vest afknippen. Als je die aan doet bij het verwisselen, worden de mouwen van je kleren niet vies.

De kans dat je een wiel moet verwisselen is niet heel erg groot. Dat is me in 40 jaar maar één keer overkomen.

Accuproblemen komen vaker voor. Zorg dat je een setje startkabels in je auto hebt, en dat je weet hoe je ze gebruikt.

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Wat te doen bij autoschade, en andere 'autodummie'-tips gevraagd

Ongelezen bericht door Gegrand »

Vul thuis nu al je gegevens in op het Europees schadeformulieren wacht niet tot het moment dat je het misschien ooit maar beter is nooit een keer nodig hebt.
Vooraf ingevuld scheelt een hoop stressvol gedoe en de zekerheid dat je het goed hebt ingevuld mocht er iets gebeuren.
Bij een incident lopen de meesten over van de adrenaline en heb je een voorsprong tegenover de tegenpartij , laat die maar op straat ( vaak moeilijke omstandigheden zoals regen , donker , nog gegevens moeten opzoeken e.d.) zijn/haar gegevens maar op jouw formulier schrijven
Mocht er iets gebeuren maak ten alle tijden foto,s van de schade en situatie ter plekke.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wat te doen bij autoschade, en andere 'autodummie'-tips gevraagd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik neem aan dat u slechts een WAverzekering hebt voor uw koekblik. Neem daar in ieder geval een verhaalsrechtsbijstandverzekering bij. Dan hebt u hulp als u niet de veroorzaker bent van de schade.

Rosa-18
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jun 2020 11:49

Re: Wat te doen bij autoschade, en andere 'autodummie'-tips gevraagd

Ongelezen bericht door Rosa-18 »

Lady1234 schreef:
09 jun 2020 15:37
Ik neem aan dat u slechts een WAverzekering hebt voor uw koekblik. Neem daar in ieder geval een verhaalsrechtsbijstandverzekering bij. Dan hebt u hulp als u niet de veroorzaker bent van de schade.
Ja klopt haha, is dat de verzekeraar voor als je schade hebt gereden?

Rosa-18
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jun 2020 11:49

Re: Wat te doen bij autoschade, en andere 'autodummie'-tips gevraagd

Ongelezen bericht door Rosa-18 »

scontra schreef:
09 jun 2020 14:37
Rosa-18 schreef:
09 jun 2020 14:28


Bedankt voor je lijstje :D. Wiel wisselen ga ik wel samen met mijn vriend samen oefenen hahaha
Hopen dat je vriend het wel al kan en aanwijzingen kan geven als dat nodig mocht zijn, maar wel alles zelf doen hoor ! :oops:

:idea: Zet de auto wel in de tweede versnelling en ook op de handrem 'voor' je er aan gaat beginnen !
Hahaha ja, dat is wel handig om te doen voordat ik een zelf rijdende auto krijg :lol:

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wat te doen bij autoschade, en andere 'autodummie'-tips gevraagd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als men alleen een WA verzekering heeft, moet men zelf de schade op de tegenpartij proberen te verhalen, vooropgesteld dat die aansprakelijk is. Kan soms zeer problematisch zijn.

En dan is een verhaalsrechtsbijstand verzekering een uitkomst. Kost ook niet veel.

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Wat te doen bij autoschade, en andere 'autodummie'-tips gevraagd

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Installeer op je telefoon de app: e-accident.
Dit is het Europees schadeformulier digitaal
De helpt je stap voor stap.
Test hem eens thuis.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Wat te doen bij autoschade, en andere 'autodummie'-tips gevraagd

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Beste Adviseurs;

Ik installeerde de App maar als de tegenpartij pen en papier heeft en geen App is dat waardeloos.
Ook is samen invullen en tekenen lastiger en de achterkant ontbreekt.

En wat denken jullie van taal problemen?
Ik dan een Nederlandse naast een willekeurige andere taal leggen maar die App.... dan kom je echt in de problemen.

En er zijn diverse plekken in Europa waar online gaan erg duur of slecht bereik is!
Liever papier en hopen dat het na 20 jaren schadevrij rijden nog bruikbaar en goed is.

Ik maak gewoon tekort schade blijkbaar, maar om nu iemand uit te nodigen voor een Kermis actie?
Ga binnenkort weer nieuwe halen, carbon liet los en 2e is grijze waas.....
De NL is dus waardeloos en ik ga dus bij eerst volgende ongeval toch echt mijn Russische formulier gebruiken!

Je mag een papier wel scannen of foto van maken en insturen maar die handtekening, liever op papier want ik weet dat
de Post NL bezorger vele digibeten heeft die maar kruisje zetten!

Ik heb de App maar gebruiken? Ik probeerde deze en een ramp.
Vooral formaat en indeling is een ramp.

Gesloten