Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Erthanax
Berichten: 9677
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een automaat schakelt toch niet op het gehoor, of loop ik weer eens achter?

Lady1234
Berichten: 27098
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En bij een schakelbak voel je toch aan wanneer je moet schakelen? Hoef je niet per se te horen.

jonis
Berichten: 2743
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?

Ongelezen bericht door jonis »

Lady1234 schreef:
01 okt 2021 22:17
En bij een schakelbak voel je toch aan wanneer je moet schakelen? Hoef je niet per se te horen.

Uiteraard loopt de motor tzt tegen begrenzer aan...dat voel je zeer zeker.

Erthanax
Berichten: 9677
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nou, tegen de tijd dat de toetentalbegrenzing ingrijpt, hoor je dat toch echt wel aankomen :D

jonis
Berichten: 2743
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?

Ongelezen bericht door jonis »

Erthanax schreef:
02 okt 2021 11:36
Nou, tegen de tijd dat de toetentalbegrenzing ingrijpt, hoor je dat toch echt wel aankomen :D
Het kan natuurlijk zijn dat de stereo het motorgeluid overstemd.

Erthanax
Berichten: 9677
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Stereo? Beter mono, op advies van de overheid. Ook dat kan hard (maar dat mag ook weer niet).

U hebt natuurlijk wel gelijk, de audio-installatie kan het motorgeluid overstemmen, daar had ik in de gauwigheid niet aan gedacht. Maar als het volume zo hoog staat dat het een loeiende motor overstemt, hoort de bestuurder ook niets van het omgevingsgeluid; dat vind ik niet verstandig.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?

Ongelezen bericht door D34M0N »

@TS:
Er zijn ook auto's zonder toerenteller. Als je een toerenteller zo vervelend vindt, dan kun je er gewoon voor kiezen om een auto te kopen zonder toerenteller.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

jonis schreef:
01 okt 2021 09:35
Seinhuis schreef:
01 okt 2021 01:43
Lange ritten is beter voor de motor. Dit omdat een koude motor sneller slijt. Ga nooit met een koude motor hoge toeren maken. Daarmee slijt de motor sneller.

Hoe lang het duurt dat de motor op bedrijfstemperatuur (80 graden) is hangt af van welke auto, buitentemperatuur en je rijkunsten af, maar over het algemeen na 20 tot 40 minuten.

Zelf geloof ik niet in dat hoge toeren maken beter voor de motor is. De motor/katalysator die eenmaal op bedrijfstemperatuur is wordt er niet warmer van om even vol gas te geven.
Een auto die lange stukken rijdt ligt doorgaans eerder op de sloop dan de auto die alleen korte stukken rijdt.
Een auto die 30.000KM per jaar rijdt heeft 6 ton op de teller na 20 jaar, die moet 2-3 beurten per jaar krijgen en daar komt nog wel wat extra onderhoud bij als die ouder wordt. Een auto die 5.000KM per jaar rijdt zit je na 20 jaar op een ton op de teller, 1 beurt + apk per jaar is genoeg/royaal onderhoud.
Veel rijden is niet goed voor levensduur van de auto.
Het ligt eraan hoe je levensduur wil afmeten. Doe je dat aan het aantal kilometers dat een auto mee kan of aan het aantal jaar. Een auto die veel kilometers maakt, heeft over het algemeen een betere levensduur als je kijkt naar het aantal kilometers dat er mee gereden kan worden.

jonis
Berichten: 2743
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?

Ongelezen bericht door jonis »

Nijogeth schreef:
02 okt 2021 16:40
Het ligt eraan hoe je levensduur wil afmeten. Doe je dat aan het aantal kilometers dat een auto mee kan of aan het aantal jaar. Een auto die veel kilometers maakt, heeft over het algemeen een betere levensduur als je kijkt naar het aantal kilometers dat er mee gereden kan worden.
Levensduur = tijd, wordt m.i. niet in afstand gemeten.
Kmstand zegt ook niets betrouwbaars over levensduur als enkele indicator.
Ik kocht in 2004 probleemloos een 4 jaar oude IS met 150dkm op teller van een vriend, die reed 100km A2 recht en vlak woon-werkverkeer, uurtje heen en terug. Die was gewoon, behoudens wat steenslag op motorkap, verder als nieuw.
Zou je een auto van een "pakkervervoerder" kopen die in 4 jaar tijd 1,5 ton door de stad heeft rondgecrost? Dan denk ik in elk geval dat je in kmstandx2 moet denken en dat die ook zo eruitziet, maar als de prijs dan juist is kun je zoiets natuurlijk altijd ook nog kopen.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?

Ongelezen bericht door 16again »

jonis schreef:
03 okt 2021 05:49
Levensduur = tijd, wordt m.i. niet in afstand gemeten.
Beide.
Bijvoorbeeld een distributieriem:
Vervangen na 5 jaar, of na 100.000 kilometers

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoe meer een auto rijdt, hoe goedkoper zijn kilometers over het geheel gezien worden. Helaas zie je dat niet of nauwelijks in de prijs terug als je het ding tweede-derde-vierdehands koopt.

Hoe lang die kar nog blijft rijden is voor een groot deel een kwestie van onderhoud, maar ook: wat gaat de tweede-derde-vierde eigenaar ermee doen. Die van mij gaan, ongeacht de kilometerstand, doorgaans naar de sloop vanwege roest. Niet omdat er technisch iets mis mee is. Maar ik rij dan ook niet zoveel, dit jaar zal het om en nabij de 3000 kilometer liggen, misschien iets meer. Daar ligt zo'n ding niet wakker van.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

16again schreef:
03 okt 2021 08:10
jonis schreef:
03 okt 2021 05:49
Levensduur = tijd, wordt m.i. niet in afstand gemeten.
Beide.
Bijvoorbeeld een distributieriem:
Vervangen na 5 jaar, of na 100.000 kilometers
Voor banden en olie geldt ook zoiets. En er zullen nog wel meer onderdelen zijn.

augusvena
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 sep 2021 14:35

Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?

Ongelezen bericht door augusvena »

augusvena schreef:
30 sep 2021 14:40
Vroeg het me laatst af. 99% van de tijd kijk ik naar twee digitale meters op het dashboard - huidige snelheid en bereik in de tank. En toch is een derde van mijn dashboard deze grote analoge w192.168.0.1 router login 192.168.1.1
ijzerplaat die me nooit iets nuttigs vertelt. De versnellingsbak is automatisch en zelfs in de "handmatige" modus laat ik me niet overschakelen, het gaspedaal is elektronisch. Motortoerentallen zijn buiten mijn directe controle en worden te allen tijde beschermd door de ECU. Waarom zou ik een tacho nodig hebben en waarom zou hij zo groot moeten zijn? Is het gewoon een traditie op dit moment of mis ik iets?

Natuurlijk begrijp ik het nut ervan in een handgeschakelde auto of een raceauto, maar hier wil ik benadrukken dat ik het alleen heb over een normale dagelijkse automaat.

issue got solved

Moneyman
Berichten: 30040
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?

Ongelezen bericht door Moneyman »

augusvena schreef:
03 okt 2021 17:45
augusvena schreef:
30 sep 2021 14:40
Vroeg het me laatst af. 99% van de tijd kijk ik naar twee digitale meters op het dashboard - huidige snelheid en bereik in de tank. En toch is een derde van mijn dashboard deze grote analoge w192.168.0.1 router login 192.168.1.1
ijzerplaat die me nooit iets nuttigs vertelt. De versnellingsbak is automatisch en zelfs in de "handmatige" modus laat ik me niet overschakelen, het gaspedaal is elektronisch. Motortoerentallen zijn buiten mijn directe controle en worden te allen tijde beschermd door de ECU. Waarom zou ik een tacho nodig hebben en waarom zou hij zo groot moeten zijn? Is het gewoon een traditie op dit moment of mis ik iets?

Natuurlijk begrijp ik het nut ervan in een handgeschakelde auto of een raceauto, maar hier wil ik benadrukken dat ik het alleen heb over een normale dagelijkse automaat.

issue got solved
Wat was je issue dan?

Dit lijkt meer op gedrag van spamaccounts.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Wat voor nut heeft een toerenteller in een moderne automatische dagelijkse auto?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

snuffel1 schreef:
04 okt 2021 12:20
Het is niet de bedoeling om constant op de meters te kijken maar op het verkeer te letten maar terzijde. De vraag betreft het nut van een toerenteller in een auto en niet over boordcomputers die het verbruik monitoren en dat laten zien. Resumerend, een toerenteller heeft voor een rustige rijder geen nut maar voor rijder die de motor prestaties optimaal wil gebruiken dan weer wel.
Het gaat om rijden met een automaat. En er zijn maar weinig rijders die het beter kunnen dan een moderne automaat.

Gesloten