zoeken auto rond de 3500

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

zoeken auto rond de 3500

Ongelezen bericht door Nevyn »

Wat ik nu schrijf is geen vraag maar gewoon even een verhaal over onze bevindingen met doel anderen eventueel te helpen / waarschuwen.

Voor mijn zoon en samen met hem, zijn we op zoek gegaan naar een Skoda Fabia hatback , benzine uitvoering, handgeschakeld met airco en cruise control vanaf 2008.

We hebben gezocht op, de auto verkoop sites maar ook op Marktplaats.
Met mijn garage houder had ik afgesproken dat ik via hem de auto's die wij wilden bezichtigen konden natrekken en natuurlijk hadden wij RDW ovi en heeft Autotrack de mogelijkheid tot Carfax.

We vonden redelijk veel aanbod, maar heel veel import.
Mijn garage houder waarschuwde ons dat veel import , schade auto's kunnen zijn die in een goedkoop land wordt gerepareerd en dan in Nederland wordt ingevoerd.
Een auto in onze woonplaats bekeken , net ingevoerd stond nog niet eens op kenteken, moest volgens de gegevens een 1.4 MPI motor hebben , bleek een 1.4 TSI in te zitten en mankeerde van alles aan.

Een auto bekeken die op Autotrack stond, volgens Carfax rapport Nedrlandse auto, geen WOK melding, maar bij controle duidelijk van achteren in elkaar gezeten en 2 caravan achterbanden achter gemonteerd.
Ga zomaar door.

Heel veel bagger gezien.
Gelukkig vond mijn garage een goede Nederlanse uitvoering .

Wil met dit lange verhaal maar zeggen, kijk uit , je kan veel gegevens zelf al controleren maar heb je er geen verstand van , neem iemand mee of geef een vertrouwd garage bedrijf een zoek opdracht.
Hiervoor betaal je wel wat meer , maar kan je achteraf een hoop besparen.

rvjapio
Berichten: 994
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: zoeken auto rond de 3500

Ongelezen bericht door rvjapio »

Helder verhaal. Alles hangt af van goede voorbereiding, eigen onderzoek en een uitgebreide zorgvuldige proefrit.
Zelf ruilde ik eind 2019 mijn Jaguar x-type diesel 2006 noodgedwongen in omdat de wegenbelasting naar 1800 per jaar zou gaan. Na een weekje googlen heb ik bij een autobedrijf een luxe Alfa Romeo 166 uit 2004 gekocht (160.000 km). De onderhoudshistorie loopt maar tot 2013, maar hij ziet eruit als nieuw - en zo rijdt ie nog steeds. Ik kende ook alle waarschuwingen over Alfa. Een extra tip: Draai voorafgaand aan een afspraak met de eigenaar van tevoren voor een paar euro het complete rapport van de auto uit met alle APK beurten en eigenaren. Zo kon ik zien dat de auto de laatste vijf jaar zonder enig probleem fluitend door de APK kwam en maar twee eigenaren had gehad (waaronder een garagebedrijf). En koop nooit een auto als je ook maar aan één aspect ervan twijfelt. Na inruil betaalde ik slechts 1400 euro. De auto voor aankoop ook op de brug laten zetten om de onderkant goed te inspecteren op lekkages en uitgebreid op de weg getest. Dat de distributie moest worden vervangen wist ik, verder bij de APK wat vergeten dingetjes van een paar honderd euro. Nu ben ik 20k km verder in de best rijdende auto die ik ooit heb gehad...

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: zoeken auto rond de 3500

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Deze prijsklasse (eigenlijk alles onder pakweg 5000 euro) is een moeilijk segment om een goed exemplaar te vinden. Er zit veel rommel tussen, maar ook vele prima wagens.

Belangrijk om te realiseren is dat veel mensen het laatste jaar of de laatste twee jaar voor verkoop vaak maar minimaal onderhoud (laten) uitvoeren, omdat ze al plannen hebben om een andere auto te kopen. Of er komt een 'dure beurt' aan, bijvoorbeeld een distributieriem die bij de eerstvolgende grote beurt vervangen moet worden, samen met een paar nieuwe banden of setje remschijven.

Auto's waarbij zo'n 'dure beurt' er aan zit te komen maar die verder in elk geval tot aan het laatste jaar netjes onderhouden zijn, hoeven geen ramp te zijn om te kopen. Vaak mankeert er niets aan, alleen komt er toevallig binnenkort een heleboel periodiek onderhoud samen in één beurt. Als je daar als koper rekening mee houdt (zowel in je budget, als met het bedrag wat je op de auto biedt), kun je een heel fijn wagentje op de kop tikken indien je de hoge kosten van die eerste onderhoudsbeurt voor lief neemt. Mijn advies is dan ook altijd om 1000 tot 1500 euro achter de hand te houden.

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: zoeken auto rond de 3500

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ivo.w schreef:
02 apr 2022 21:00
Deze prijsklasse (eigenlijk alles onder pakweg 5000 euro) is een moeilijk segment om een goed exemplaar te vinden. Er zit veel rommel tussen, maar ook vele prima wagens.

Belangrijk om te realiseren is dat veel mensen het laatste jaar of de laatste twee jaar voor verkoop vaak maar minimaal onderhoud (laten) uitvoeren, omdat ze al plannen hebben om een andere auto te kopen. Of er komt een 'dure beurt' aan, bijvoorbeeld een distributieriem die bij de eerstvolgende grote beurt vervangen moet worden, samen met een paar nieuwe banden of setje remschijven.

Auto's waarbij zo'n 'dure beurt' er aan zit te komen maar die verder in elk geval tot aan het laatste jaar netjes onderhouden zijn, hoeven geen ramp te zijn om te kopen. Vaak mankeert er niets aan, alleen komt er toevallig binnenkort een heleboel periodiek onderhoud samen in één beurt. Als je daar als koper rekening mee houdt (zowel in je budget, als met het bedrag wat je op de auto biedt), kun je een heel fijn wagentje op de kop tikken indien je de hoge kosten van die eerste onderhoudsbeurt voor lief neemt. Mijn advies is dan ook altijd om 1000 tot 1500 euro achter de hand te houden.
En dat hebben wij dus uiteindelijk gedaan .
Onze garage heeft een goede gevonden, heeft hem zijn grote beurt inclusief 4 nieuwe bandjes. gegeven en aan ons geleverd.
Maar zoals ik al schreef, het is bijna ondoenlijk als je er zelf geen verstand van hebt , een goede te kopen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: zoeken auto rond de 3500

Ongelezen bericht door grun »

snuffel1 schreef:
03 apr 2022 08:12
Voor een totale leek op autogebied is er de aankoopkeuring die vak garages aanbieden een aanrader en dat geldt ook voor niet geïmporteerde auto's omdat daar ook slechte auto's tussen kunnen zitten. Een garage een zoekopdracht geven is ook een optie maar die kijkt ook op advertentiesites en bij handelaren in de regio, zodra die er één gevonden heeft wordt er de gebruikelijke winstmarge opgezet wat de auto veel duurder maakt.
Voor de aanschaf van de huidige auto keek ik zelf op internet en nam een autocoach mee voor de bezichtiging en daarna eventueel de onderhandeling over de prijs. Het kost een paar centen maar het was het waard.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: zoeken auto rond de 3500

Ongelezen bericht door witte angora »

Probeer maar eens een auto onder de 1000 euro te vinden... Dán ben je een hoop tijd kwijt.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: zoeken auto rond de 3500

Ongelezen bericht door Ivo.w »

witte angora schreef:
03 apr 2022 09:18
Probeer maar eens een auto onder de 1000 euro te vinden... Dán ben je een hoop tijd kwijt.
Auto's genoeg te vinden voor die prijs. Alleen zit daar nog meer 'troep' tussen. Je hebt het dan over auto's die op basis van leeftijd en/of kilometerstand simpelweg al volledig afgeschreven zijn.

Wil je daar een goed exemplaar tussen vinden, moet je inderdaad veel tijd investeren. Vooral ook in het vooraf inlezen over het model waar je interesse in hebt, zodat je de belangrijkste zwakke punten leert kennen. Zodat je bij een bezichtiging extra goed op die punten/onderdelen kunt letten.
En ook in de 1000 euro prijsklasse geldt: er zitten veel prima auto's tussen die weg gedaan worden omdat er binnenkort een 'dure' beurt aan komt. En waarbij je na één dure beurt weer een paar jaar vooruit kunt met gemiddelde onderhoudskosten. Alleen vinden veel mensen die gemiddeld onderhoudskosten vaak al 'te duur' ten opzichte van de aanschafprijs. Een reguliere grote beurt met het vervangen van één 'slijtage-deel' kost immers al snel 500-750 euro of nog meer. Een 'dure' beurt kost snel 1000+ euro. En dat willen velen niet uitgeven aan een auto met een (ver)koopwaarde van maar 1000 euro.

Maar dat een keer een dure beurt nodig is omdat er gelijktijdig meerdere slijtagedelen vervangen moeten worden, maakt het geen slechte auto. En maakt ook niet dat 'de auto het niet waard is'.

Ik koop zelf graag auto's waar wat groot onderhoud zit aan te komen.

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: zoeken auto rond de 3500

Ongelezen bericht door Nevyn »

Waar wij bij de Fabia achter kwamen, dat in 2013/14 veel uit Duitsland zijn geïmporteerd. Dus toen jonge import en verder zijn deze import auto's vaak wel goed onderhouden met boekjes en bewijzen van onderhoud.
Maar wat we ook zagen waren veel recentelijk geïmporteerde Fabia's uit 2008 en 2009.
Glimmend opgepoetst met keurig interieur.
Maar bij verder kijken, niet kloppende motoren, chassis schade, rare banden enz.

.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: zoeken auto rond de 3500

Ongelezen bericht door witte angora »

Ivo.w schreef:
03 apr 2022 10:46

En ook in de 1000 euro prijsklasse geldt: er zitten veel prima auto's tussen die weg gedaan worden omdat er binnenkort een 'dure' beurt aan komt. En waarbij je na één dure beurt weer een paar jaar vooruit kunt met gemiddelde onderhoudskosten.
Dát is ook niet zo erg. Mits mensen er gewoon eerlijk over zijn, zodat je weet wat je koopt. Maar al te vaak wordt er aan alle kanten gelogen, en dan weet je dat je beter door kunt lopen.

De huidige auto was een inruiler omdat de versnellingsbak kapot was. Die is door de handelaar vervangen door een van de sloop die wat beter was - moet je evengoed als een broze dame behandelen. Maar intussen rijdt het karretje al een jaar of vier. Voor 1000 euro inderdaad. En met de huidige 3000 per jaar verslijt er niet zoveel meer. Dan is gemiddeld 300 euro per jaar voor de apk + eventueel onderhoud niet gek.

Maar voor ik dat gevonden had... En nee, de allermooiste was het ook al niet. Maar daar moet je dus doorheen kijken.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: zoeken auto rond de 3500

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nevyn schreef:
03 apr 2022 11:19
Waar wij bij de Fabia achter kwamen, dat in 2013/14 veel uit Duitsland zijn geïmporteerd. Dus toen jonge import en verder zijn deze import auto's vaak wel goed onderhouden met boekjes en bewijzen van onderhoud.
Maar wat we ook zagen waren veel recentelijk geïmporteerde Fabia's uit 2008 en 2009.
Glimmend opgepoetst met keurig interieur.
Maar bij verder kijken, niet kloppende motoren, chassis schade, rare banden enz.

.
En dan ook nog het probleemgeval onder de motorkap, genaamd TSI.

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: zoeken auto rond de 3500

Ongelezen bericht door Nevyn »

Nijogeth schreef:
03 apr 2022 19:45
Nevyn schreef:
03 apr 2022 11:19
Waar wij bij de Fabia achter kwamen, dat in 2013/14 veel uit Duitsland zijn geïmporteerd. Dus toen jonge import en verder zijn deze import auto's vaak wel goed onderhouden met boekjes en bewijzen van onderhoud.
Maar wat we ook zagen waren veel recentelijk geïmporteerde Fabia's uit 2008 en 2009.
Glimmend opgepoetst met keurig interieur.
Maar bij verder kijken, niet kloppende motoren, chassis schade, rare banden enz.

.
En dan ook nog het probleemgeval onder de motorkap, genaamd TSI.
De TSI's veroorzaken tot 2013 problemen, hierna hebben ze de distributie ketting vervangen voor een riem.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: zoeken auto rond de 3500

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hier zie je mooi hoe lang een auto last blijft hebben van imago-issues (en hoe belangrijk het is je goed in te lezen als je gaat shoppen). Die TSI's zijn al 8 à 9 jaar grotendeels probleemloos, en desondanks blijft men vaak huiverig "want TSI".

Voor de koper die zich iets beter inleest, levert dat natuurlijk kansen op.

Veldt01
Berichten: 984
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: zoeken auto rond de 3500

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Die TSI is inderdaad betrouwbaarder geworden (maar die betrouwbaarheid loopt wel terug als de betreffende auto bijvoorbeeld uit de verhuur komt en behoorlijk is afgetrapt/slecht het minimaal noodzakelijke onderhoud heeft gehad.
Beste tip is: pin je niet vast op één bepaald (populair) model maar houdt je keuze breder en kies de voor het betreffende budget best beschikbare auto (en dat kan i.p.v. een Skoda bijvoorbeeld best een Seat of een Kia zijn). Voor een budget van 1000 Euro wordt het deel "goede" auto's nog veel kleiner en dan kan de keus voor een minder populair of wat groter model ook nog verstandig zijn.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: zoeken auto rond de 3500

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nevyn schreef:
03 apr 2022 22:56
Nijogeth schreef:
03 apr 2022 19:45
Nevyn schreef:
03 apr 2022 11:19
Waar wij bij de Fabia achter kwamen, dat in 2013/14 veel uit Duitsland zijn geïmporteerd. Dus toen jonge import en verder zijn deze import auto's vaak wel goed onderhouden met boekjes en bewijzen van onderhoud.
Maar wat we ook zagen waren veel recentelijk geïmporteerde Fabia's uit 2008 en 2009.
Glimmend opgepoetst met keurig interieur.
Maar bij verder kijken, niet kloppende motoren, chassis schade, rare banden enz.

.
En dan ook nog het probleemgeval onder de motorkap, genaamd TSI.
De TSI's veroorzaken tot 2013 problemen, hierna hebben ze de distributie ketting vervangen voor een riem.
Ik had het dan ook niet over de ketting, maar over de schraapveren. Dat is pas vanaf 2016 verholpen en is bijna niet te voorkomen. Of het blok moet uit elkaar gehaald worden om er goede schraapveren in te zetten of het gaat rond de 100.000 kilometer extra veel olie gebruiken. Verder kan daardoor de cilinderwand beschadigen, de katalysator kan veel olie gaan verbruiken en de turbo kan er uiteindelijk de geest door geven. Het gaat hierbij vooral om de 1.4, 1.8 en 2.0 TSI/TSFI motoren.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: zoeken auto rond de 3500

Ongelezen bericht door Moneyman »

Slechts een beperkt (klein) deel van de 1.4tsi heeft daar last van. En de 1.0 en de 1.2 al helemaal niet. Ergo: het grootste deel van de TSI motoren is al 8/9 jaar gewoon goed.

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: zoeken auto rond de 3500

Ongelezen bericht door Nevyn »

De TSI motoren van Volkswagen zijn een knap stukje techniek. Te knap misschien wel, want TSI motor problemen zijn meer regel dan uitzondering, vooral bij blokken van voor 2014. De TSI motoren van na dat jaar staan bekend als redelijk betrouwbaar en bij de blokken van na 2016 zijn eigenlijk geen structurele problemen meer bekend.

Even van internet gekopieerd, dus eigenlijk precies wat wij hierboven al schrijven

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: zoeken auto rond de 3500

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bij mijn Golf Variant 1.2 TSI van 2010 is na twee jaar onder garantie de distributieketting vervangen. Veel later nog een keer de bougiekabels. Uiteindelijk in 10 jaar 200k tot volle tevredenheid mee gereden.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: zoeken auto rond de 3500

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de 3-cilinder 1.0 TSI-motoren van VAG, zijn die eigenlijk juist wonderlijk betrouwbaar. Zeker als je het vergelijkt met diverse andere vergelijkebare 3-cilinders, zoals de Ecoboost. Over die laatste zijn bergen klachten te vinden, over de TSI is dat verwaarloosbaar.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: zoeken auto rond de 3500

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nevyn schreef:
05 apr 2022 10:39
De TSI motoren van Volkswagen zijn een knap stukje techniek. Te knap misschien wel, want TSI motor problemen zijn meer regel dan uitzondering, vooral bij blokken van voor 2014. De TSI motoren van na dat jaar staan bekend als redelijk betrouwbaar en bij de blokken van na 2016 zijn eigenlijk geen structurele problemen meer bekend.

Even van internet gekopieerd, dus eigenlijk precies wat wij hierboven al schrijven
En dat past dan ook precies bij wat ik zeg.

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: zoeken auto rond de 3500

Ongelezen bericht door pedro714 »

Heb zelf ook een uit Duitsland geimporterde auto gekocht in januari 2015( nissan quasqai acenta automaat 1e afgifte maart 2012. Vroeg de handelaar van wie hij had gekocht. De handelaar maakte hiervan geen geheim. Gekocht van de 1e eigenaar volgens de garage. Ik vroeg hem van wie hij had gekocht. Maakte hiervan geen enkel probleem. Bleek Nissan garage. Bleek rekening (km. stand 15.036) in vak achter de voorstoel te zitten van laatste beurt. Nissan garage in Duitsland gebeld. Deze bevestigde de km stand op de rekening en vertelde de auto te heben ingenomen van (erven) vaste klant. Wil hiermee alleen zeggen dat als je er een beetje moeite voor doet je echt wel kan achterhalen of m.n. de km standen juist zijn. Als je de importerende garage in Nederland laat blijken er geen enkel probleem mee te hebben dat hij een paar duizend euro's verdient werken ze meestal echt wel mee.

Plaats reactie