LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Autobanden op de sloop - tip

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
GMKX
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 okt 2004 13:38

Re: Autobanden op de sloop - tip

Ongelezen bericht door GMKX »

Lijkt me erg onverstandig.
Voor weinig heb je gewoon nieuwe banden :lol:

BMS.Purmerend

Re: Autobanden op de sloop - tip

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Sorry, hier is Jan weer met wat leesvoer om met discussies te helpen afronden.

Banden van de sloop behoeven niet slecht te zijn alleen moet je er verstand van hebben. lees onder.

De term UTQG staat voor Uniform Tire Quality Grading en is het eenduidig sorteren van de kwaliteit van de band.


Treadwear - de hogere waarden wijzen over het algemeen op hardere, langer dragende samenstellingen. Als voorbeeld, een vrij harde samenstelling is 480 en een vrij zachte straatgebruik samenstelling is 250, en een DOT "straatrace" band is rond de 60. Deze waarde is een betere aanwijzing voor de grip van de band (op zijn minst onder droge wegomstandigheden) dan de tractie classificatie hieronder.
Zoals met vele dingen in het leven, er is een verschil tussen treadwear en grip; die gumball slalom banden van onbekend fabrikaat zouden u een trekkracht van +1G laten halen maar de geschatte levensduur als gevolg van de slijtage zullen eerder in meters zijn dan in kilometers. Aan de andere kant zullen die harde schoenen met de 300.000 km treadwear garantie tot onverwachte trillingen kunnen leiden als u met trots en vreugde een klein beetje te snel wilt.


Tractie - de hoogst denkbeeldige A, B, C tractie gradatie - alles met een beetje meer grip dan een banaanschil schijnt al de gradatie A te krijgen. Het is eigenlijk een gecontroleerde test voor de grip capaciteit.


Temperatuur - Nog een andere A, B, C schaal, dit keer van de bandenweerstand tegen hittegeneratie. Vooral belangrijk voor sleepvoertuigen, aanhangwagens en andere lastdieren. Maar ook als u hoge snelheden rijdt!


De Load and Pressure beperken de maximum belasting (per band) in ponden en de druk van de maxiumum inflatie (bij lage temperaturen) in ponden per vierkante inch.


De DOT Compliance Codes verwijzen naar de fabrikant, fabriek, band grootte, lopende band, productie datum en Europese kwaliteitsnormencodes. Nuttig voor product recalls.


De volgende extra codes kunnen ook aanwezig zijn:
De toepassings code - Deze code verschijnt voor de bandgrootte. Het wijst het voertuigtype aan waarvoor deze band werd ontworpen:
• P = Personenauto
• LT = Lichte Vrachtwagen
• AT = Al Terrein
• T = Tijdelijke werkkracht (reserve band)
• M + S = Modder en Sneeuw band


Een pijl op zijwand - wijst op een eenrichtingsloopvlak, ontworpen voor gebruik in de draairichting die door de pijl wordt aan gegegeven.

Tevens staan er een productie datum op de zijkant ( DOT Compliance Codes ).
Banden met enorme korting komt omdat er geen FABRIEKSGARANTIE meer is.
Fabriekgarantie is plusminus 4 jaar dit per merk verschillend banden die ouder worden gaan ook in warde omlaag met gemiddeld 15% van catalogusprijs.
Indien je een merkband koopt wordt dit bij een erkend bedrijf gedaan, dus kunnen hun jou aanwijzen de fabriek (productie) datum. Indien je een jaar garantie krijgt op fabrieksfouten klopt er iets niet dan is de band te oud voor de prijs dat je betaald.

Groeten Jan

Quark
Berichten: 806
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Autobanden op de sloop - tip

Ongelezen bericht door Quark »

Kameraad van mij haalt zijn banden van de sloop, maar zoekt dan naar ongebruikte reserve banden.

Voor hij ze koopt controleert hij even of ze onder zijn auto mogen en het fabricage jaar van de banden.

Klopt dit allemaal dan zorgt hij er alleen nog voor dat hij 2 dezelfde heeft.

Daantje70
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 apr 2008 20:37

Re: Autobanden op de sloop - tip

Ongelezen bericht door Daantje70 »

Het is zeker waar dat er op de sloop vaak prima banden te koop zijn en afgezien van de prijs is het uiteraard ook goed voor het milieu als je onderdelen van de sloop gebruikt.
Overigens vind ik het wel vreemd om te zien dat mensen er van alles voor over hebben om een paar tientjes bij de garage te besparen, terwijl diezelfde mensen elke week honderden euro's tanken en in de horeca uitgeven.
Maar ja, iedereen mag gelukkig zelf weten waar hij of zij hun geld aan besteden.
Het is bij auto's wel vaak zo dat zuinigheid tot kosten leidt.
Voor bandenbedrijven bij u in de buurt zie www.debandenlijn.com

Gesloten