LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Extreme slijtage

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
bwillemen
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2014 10:15

Extreme slijtage

Ongelezen bericht door bwillemen »

Goedendag forumlezers,

Gezien het koudere weer heb ik dit weekend mijn zomerbanden vervangen voor winterbanden. Tot mijn grote schrik zie ik dat mijn voorbanden zijn weggesleten tot zo'n 2 mm. Ik schrik hiervan aangezien ik in juni 2013(!) nieuwe zomerbanden heb gekocht. Deze heb ik via autobanden-365.nl online besteld en via een kennis op mijn LM-velgen laten zetten en gebalanceerd. Monteren op de auto doe ik altijd zelf en mijn auto wordt ieder jaar netjes APK gekeurd incl een grote beurt.

Ik heb op deze banden dus nog geen jaar gereden, aangezien ik vorige winter ook op winterbanden heb gereden. Het gaat dus om maximaal 15.000 km en dat zou echt niet mogen!!!! Mijn winterbanden vertonen niet deze extreme slijtage, dus het lijkt echt aan de zomerband te liggen. Banden staan altijd netjes op de geadviseerde 2.2 bar.

Continental PremiumContact 5 - 195/65/15 91H op een Seat Leon 1.6 16V uit 2000. Voornamelijk snelweg kilometers.

Bij wie moet ik deze klacht wegleggen? Bij autobanden-365 of direct bij Continental?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Gr. Bram
Laatst gewijzigd door Radar op 01 dec 2014 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële link verwijderd

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Extreme slijtage

Ongelezen bericht door newmikey »

bwillemen schreef: Bij wie moet ik deze klacht wegleggen? Bij autobanden-365 of direct bij Continental?
U dient zich altijd te wenden tot de verkoper voor eventuele klachten en/of garantie perikelen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Extreme slijtage

Ongelezen bericht door berndv »

bwillemen schreef: Bij wie moet ik deze klacht wegleggen? Bij autobanden-365 of direct bij Continental?
De verkoper is verantwoordelijk voor het leveren van een goed product en is ook verantwoordelijk voor de garantie. Grof gezegd, continental heeft helemaal niets met u. U heeft met hen namelijk geen overeenkomst gesloten.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Extreme slijtage

Ongelezen bericht door 16again »

berndv schreef:
bwillemen schreef: Bij wie moet ik deze klacht wegleggen? Bij autobanden-365 of direct bij Continental?
De verkoper is verantwoordelijk voor het leveren van een goed product en is ook verantwoordelijk voor de garantie.
De verkoper heeft de banden niet gemonteerd, en zal daar de oorzaak wel achter zoeken.

Zijn er meer klachten bekend met dit type band?

pima
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 nov 2009 12:57

Re: Extreme slijtage

Ongelezen bericht door pima »

Een bepalende factor voor de bandenslijtage van de banden op de aangedreven wielen is natuurlijk ook de rijstijl!!

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Extreme slijtage

Ongelezen bericht door dhc »

Aangezien de aankoop in juni 2013 heeft plaatsgevonden , zal betrokkene zelf moeten aantonen dat er iets mis is met het product...en dat lijkt me nogal lastig.
Geen zaak dus.

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Extreme slijtage

Ongelezen bericht door riddert »

bwillemen schreef:Goedendag forumlezers,

Gezien het koudere weer heb ik dit weekend mijn zomerbanden vervangen voor winterbanden. Tot mijn grote schrik zie ik dat mijn voorbanden zijn weggesleten tot zo'n 2 mm. Ik schrik hiervan aangezien ik in juni 2013(!) nieuwe zomerbanden heb gekocht. Deze heb ik via autobanden-365.nl online besteld en via een kennis op mijn LM-velgen laten zetten en gebalanceerd. Monteren op de auto doe ik altijd zelf en mijn auto wordt ieder jaar netjes APK gekeurd incl een grote beurt.

Ik heb op deze banden dus nog geen jaar gereden, aangezien ik vorige winter ook op winterbanden heb gereden. Het gaat dus om maximaal 15.000 km en dat zou echt niet mogen!!!! Mijn winterbanden vertonen niet deze extreme slijtage, dus het lijkt echt aan de zomerband te liggen. Banden staan altijd netjes op de geadviseerde 2.2 bar.

Continental PremiumContact 5 - 195/65/15 91H op een Seat Leon 1.6 16V uit 2000. Voornamelijk snelweg kilometers.

Bij wie moet ik deze klacht wegleggen? Bij autobanden-365 of direct bij Continental?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Gr. Bram
Da's normaal voor deze banden. Doen ze allemaal, ik had ze zelf ook in 10.000 km glad.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Extreme slijtage

Ongelezen bericht door kokka »

pima schreef:Een bepalende factor voor de bandenslijtage van de banden op de aangedreven wielen is natuurlijk ook de rijstijl!!
ja.. en de bandenspanning, de ondergrond waarop gereden wordt, de uitlijning van de wielen van de auto, de hoeveelheid bochten er genomen worden enz.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Extreme slijtage

Ongelezen bericht door eleven »

Vele factoren zijn hier in het spel.
Weten helaas niet welk merk banden het is, anders was de mogelijkheid om te googelen, of dit vaker voorkomt.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Extreme slijtage

Ongelezen bericht door berndv »

eleven schreef: Weten helaas niet welk merk banden het is, anders was de mogelijkheid om te googelen, of dit vaker voorkomt.
Ga je gang, uit de OP:
bwillemen schreef: Continental PremiumContact 5 - 195/65/15 91H op een Seat Leon 1.6 16V uit 2000. Voornamelijk snelweg kilometers.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Extreme slijtage

Ongelezen bericht door eleven »

berndv schreef:
eleven schreef: Weten helaas niet welk merk banden het is, anders was de mogelijkheid om te googelen, of dit vaker voorkomt.
Ga je gang, uit de OP:
bwillemen schreef: Continental PremiumContact 5 - 195/65/15 91H op een Seat Leon 1.6 16V uit 2000. Voornamelijk snelweg kilometers.
Inderdaad, hoe kan ik er daar overheen lezen! :oops:
Heb dan toch gegoogeld, maar niets negatief gevonden.
Blijkbaar dan toch de rijstijl, wat er al geschreven is.

stofzuigertje

Re: Extreme slijtage

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vreemd verhaal, banden die erg goed uit de test in 2014 kwamen en nu 2 mm?

Ik denk dat U niet het profiel maar de slijtage indicator hebt gemeten....
Dan krijg je bij 4 mm ook maar 2 mm op de meter....

Of zijn ze schuin afgesleten en alleen op zijkant maar 2mm?
Hoe betrouwbaar is jou garage want ze frauderen wel eens meer.....

Of is er vorig jaar bij banden wissel jou goede geruild voor mindere?
Als je velgen wisselde of banden....
Ik vermoed dat als ze gelijkmatig gesleten zijn deze geruild zijn met die van iemand anders....

lpc
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jan 2004 15:37

Re: Extreme slijtage

Ongelezen bericht door lpc »

probeer eens banden van het merk AVON, ik kon ze niet verslijten, ondanks mijn sportieve rijstijl op rotondes etc.
ze maakten nogal wat geluid op mijn Golf maar ik heb ze niet op kunnen rijden en uiteindelijk de auto verkocht :D

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Extreme slijtage

Ongelezen bericht door madfred »

Scheef slijten van banden heeft altijd te maken met de uitlijning van de auto. Natuurlijk zijn er ook nog andere factoren, maar de uitlijning heeft de meeste invloed op (scheef) slijten.

bwillemen
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2014 10:15

Re: Extreme slijtage

Ongelezen bericht door bwillemen »

stofzuigertje schreef: Ik denk dat U niet het profiel maar de slijtage indicator hebt gemeten....
Dan krijg je bij 4 mm ook maar 2 mm op de meter....
Dat is niet het geval, heb wel degelijk het profiel gemeten!
stofzuigertje schreef: Of zijn ze schuin afgesleten en alleen op zijkant maar 2mm?
Hoe betrouwbaar is jou garage want ze frauderen wel eens meer.....

Of is er vorig jaar bij banden wissel jou goede geruild voor mindere?
Als je velgen wisselde of banden....
Ik vermoed dat als ze gelijkmatig gesleten zijn deze geruild zijn met die van iemand anders....
Zoals ik al had geschreven, ik wissel de banden zelf en ik weet vrij zeker dat ze niet 1 band hebben gewisseld tijdens een grote beurt.

Om ook te reageren op de rijstijl: veel snelweg kilometers waarbij ik 110-120 km/h rijdt. In bochten wel wat door trappen. Binnen bebouwde kom wel door rijden, maar geen piepende banden en hard remmen. Per jaar rijdt ik 20-25.000 km, waarbij ik dus ook 4 maanden op winterbanden rijdt.

Uitlijning heb ik al meer gehoord, maar vreemde is dat ik deze problemen niet met mijn winterbanden heb. Daar rijd ik al 3 seizoenen op en nog steeds >4 mm... Mocht ik uitlijning laten doen en uit het rapport blijkt dat er geen problemen zijn, biedt dat perspectief?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Extreme slijtage

Ongelezen bericht door kokka »

ik vrees van niet, het enige wat je kan doen, is een andere band kiezen.
als je een iets hardere band neemt, dan zal deze langer meegaan.
Continental is sowieso niet zo scheutig met coulance (werd mij door een medewerker van de dealer verteld)

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Extreme slijtage

Ongelezen bericht door berndv »

bwillemen schreef: Uitlijning heb ik al meer gehoord, maar vreemde is dat ik deze problemen niet met mijn winterbanden heb. Daar rijd ik al 3 seizoenen op en nog steeds >4 mm... Mocht ik uitlijning laten doen en uit het rapport blijkt dat er geen problemen zijn, biedt dat perspectief?
Banden lijn je niet uit, als de uitlijning slecht zou zijn, had je met de winterbanden ook last.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Extreme slijtage

Ongelezen bericht door witte angora »

Het ene merk is inderdaad slijtagegevoeliger dan het andere. Op mijn Golfje had ik bij aankoop een of ander vreemd merk, de achterbanden zijn, na aankoop van de auto, 50.000 kilometer meegegaan, en toen moesten ze vervangen worden vanwege scheuren aan de wangen. Niet vanwege te weinig profiel, dat was nog ruim voldoende.

De voorbanden had ik een jaar of drie daarvoor vervangen door Michelins. Goed merk, maar de slijtage was aanmerkelijk harder dan die van dat vreemde merk. Natuurlijk, voorbanden slijten sowieso sneller, maar ik zou daar ook geen 25.000 mee hebben gehaald.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Extreme slijtage

Ongelezen bericht door kokka »

berndv schreef:
bwillemen schreef: Uitlijning heb ik al meer gehoord, maar vreemde is dat ik deze problemen niet met mijn winterbanden heb. Daar rijd ik al 3 seizoenen op en nog steeds >4 mm... Mocht ik uitlijning laten doen en uit het rapport blijkt dat er geen problemen zijn, biedt dat perspectief?
Banden lijn je niet uit, als de uitlijning slecht zou zijn, had je met de winterbanden ook last.
das wel een goed punt. al zijn winterbanden over het algemeen wat minder slijtagegevoelig.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Extreme slijtage

Ongelezen bericht door prem »

In de winter wel ja.

Gesloten