LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] gespleten autoband

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
h.kleineschaars
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2009 21:14

gespleten autoband

Ongelezen bericht door h.kleineschaars »

Na wat geratel e.d de auto aan de kant gezet, niets gevonden, anwb gebeld. Die constateerde dat de linker voorband over het loopvlak met het profiel precies middendoor was gescheurd.
De rechter midden- en zijkant van de band (dus aan de kant van de as) was weg. Je keek zo op de binnenband. De andere helft zat er nog op.
Dit gebeurde op de autosnelweg!!!
Mijn garage had zo iets nog nooit meegemaakt. De banden zijn er in februari 2009 opgezet. Het is een boodschappenwagentje, dus weinig kms.
Het zijn Continental Eco Ep 155-80-TR13 banden van 60,50 Euro.

Wie heeft ook zoiets mee gemaakt, of er van gehoord?

stofzuigertje

Re: gespleten autoband

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Gezien het merk gewoon een garantie claim van slecht gevulcaniseerde banden.

Alleen als U met slappe banden heeft gereden vervalt de aanspraak maar gewoon claimen via de garage die ze monteerden.
U heeft indien U niet op lekke band of met lage banden spanning reed gewoon recht op gratis nieuwe band inclusief montage.

Cr@m
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 aug 2007 18:58

Re: gespleten autoband

Ongelezen bericht door Cr@m »

Ik zou eens op zoek gaan naar de produktie datum van de band (staat op de band vermeld) Die band is er wel in februari opgelegd maar heeft misschien wel een jaar ergens anders gelegen.

stofzuigertje

Re: gespleten autoband

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

@ Cr@m,

Als je banden donker en koel bewaarde moeten ze langer bewaard kunnen worden en dit mag niet deze gevaarlijke schade toe brengen.
Ik weet dat er nog steeds winterbanden in voorraad zijn en tot 2 jaar moet kunnen mits ze niet in de zon liggen!
Normaal gaan banden tenminste 4 jaar mee, maar opgeslagen winterbanden die koel en donker liggen moeten tenminste 8 jaar mee kunnen!

Ik zie een productie fout die niets met datum te maken kan hebben, want de andere banden zijn nog wel heel!

h.kleineschaars
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2009 21:14

Re: gespleten autoband

Ongelezen bericht door h.kleineschaars »

De garage deed ook helemaal niet moeilijk toen ik van de nieuwe band geen nota wilde. De band heb ik uiteraard niet thuis, maar ik wilde toch nog naar de garage voor uitleg. Misschien kan ik dan de productiedatum achterhalen. En ho.e ze bewaard worden weet ik natuurlijk niet
Maar het gaat mij erom dat dit maar zo kan gebeuren met een band die er 7 maanden onder zit en waar nog geen 10.000 km mee gereden is. Worden die banden niet getest voor ze de fabriek uitgaan? Dan moet zoiets als "een slecht gevulcaniseerde band" toch aan het licht komen?
M.a.w. zijn de andere 3 banden, en ook weer de nieuwe, wel te vertrouwen.
Onze kinderen rijden ook in de auto en onze dochter maakte dit dus mee op de autobaan in Duitsland.

stofzuigertje

Re: gespleten autoband

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als de garage de overige 3 wel heeft gecontroleerd, vertrouw ik daarop.
De banden worden via steekproef gecontroleerd.

Ik vermoed dat de band nog hard was en alleen het loopvlak is losgekomen...
dus gevaarlijk is het vermoedelijk niet.
Gevolg schade bij los latend rubber is bij Conti te claimen.
Dus niet om je zorgen te maken.
De oude banden hadden vermoedelijk dezelfde datum dus daar kun je dat ook opzoeken.

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: gespleten autoband

Ongelezen bericht door Quisquid »

stofzuigertje schreef:@ Cr@m,

Als je banden donker en koel bewaarde moeten ze langer bewaard kunnen worden en dit mag niet deze gevaarlijke schade toe brengen.
Ik weet dat er nog steeds winterbanden in voorraad zijn en tot 2 jaar moet kunnen mits ze niet in de zon liggen!
Normaal gaan banden tenminste 4 jaar mee, maar opgeslagen winterbanden die koel en donker liggen moeten tenminste 8 jaar mee kunnen!

Ik zie een productie fout die niets met datum te maken kan hebben, want de andere banden zijn nog wel heel!
Door tijdsverloop kan een band in kwaliteit achteruitgaan (uitdrogen), maar dat proces gaat maar héél langzaam en de meeste banden van ettelijke jaren oud zijn nog altijd veilig, aannemende dat er geen beschadigingen zijn en dat er nog voldoende profiel op zit. Ook als de band dagelijks daglicht "ziet", zoals meestal het geval is als de banden op de auto zijn gemonteerd.

Dat wil niet zeggen dat je er genoegen mee moet nemen dat je een band van een paar jaar oud geleverd krijgt als je een nieuwe band koopt. Maar een tien jaar oude band kan vaak nog wel functioneren als reserveband. Leeftijd op zich is in ieder geval geen apk-punt.

Het probleem dat hier gemeld wordt, is geen normaal bandenprobleem. Ik vermoed een fabricagefout. In dat geval dient men gewoon voor rekening van de leverancier (deze dient een goed product te leveren) een nieuwe band te krijgen. Eventueel tegen een geringe, bijbetaling, omdat de band toch enige tijd
gebruikt is geweest. Daar mag een kleine vergoeding tegenover staan.

Als gelijktijdig meerdere banden tegelijk waren aangeschaft, doe je er veiligheidshalve waarschijnlijk goed aan ook meteen die andere banden maar te laten vervangen. Want die zullen dan ook wel uit dezelfde foute productieserie komen. En je wilt niet het risico lopen dat over een paar weken de volgende band kapot gaat.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: gespleten autoband

Ongelezen bericht door Mallemalle »

de vraag doemt op hoe hard de band is opgepompt

zal niet de eerste zijn die doodleuk 4 bar in zij banden pompt omdat dat zo lekker licht rijdt en stuurt

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: gespleten autoband

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,
Die constateerde dat de linker voorband over het loopvlak met het profiel precies middendoor was gescheurd.
De rechter midden- en zijkant van de band (dus aan de kant van de as) was weg. Je keek zo op de binnenband. De andere helft zat er nog op.
Dit klinkt inderdaad als een productiefout. Op zich is de productiedatum niet interessant omdat dit zo een fout elke dag ontstaan kan zijn. Het meest logische lijkt mij dat de mal te koud is geweest waardoor de band niet goed gevulcaniseerd is.

Ik zou ook de ander drie banden even goed laten nakijken.

Je hebt inderdaad geluk gehad , want het had ook anders kunnen aflopen. Alleen je kunt geen schade claimen die niet is ontstaan.... :mrgreen:

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: gespleten autoband

Ongelezen bericht door Quisquid »

Mallemalle schreef:de vraag doemt op hoe hard de band is opgepompt

zal niet de eerste zijn die doodleuk 4 bar in zij banden pompt omdat dat zo lekker licht rijdt en stuurt
Dat is voor de meeste auto's duidelijk te veel (maar voor veel aanhangwagens/caravans niet), maar daar gaat de band nog niet van middendoor.

Een te hoge bandenspanning rijdt wel iets zuiniger, maar ook is daarmee de wegligging slecht en slijt de band extra snel (in het midden van het loopvlak).
Een iets hogere spanning wordt soms wel aanbevolen voor langere ritten en bij extra belading.
Liever iets te hoog dan iets te laag.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: gespleten autoband

Ongelezen bericht door Mallemalle »

te hoog, te laag, in beide gevallen rijd je je banden kapot

met 4 bar lukt dat aardig

Gesloten