LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] nieuwe banden ford focus wagon

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
eb.r
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mei 2006 15:28

nieuwe banden ford focus wagon

Ongelezen bericht door eb.r »

ik heb binnenkort nieuwe banden nodig voor m'n focus 185/65 R14, maar ik lees nogal tegenstrijdige berichten: zomerbanden, winterbanden, all seasons... etc.
Ik rij pittig (doe relatief wat aan de korte kant met m'n banden), veel stadsverkeer, maar zomers lange afstanden buitenland, en een enkel sneeuwbuitje 's winters, maar wel veel regen!
Wat is veilig?
En wat merken betreft: duurste het beste? betaal je voor het merk of kwaliteit?

Graag een reactie die overtuigt :lol:
Bedankt

eb.r

ritskedejong
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jun 2006 14:34

Re: nieuwe banden ford focus wagon

Ongelezen bericht door ritskedejong »

Hi

Wat betreft de banden voor de ford focus kan ik kort maar krachtig zijn.
Bespaar niet door een paar goedkope banden te nemen. De bezorgen alleen maar last. Heb zelf in 2 jaar tijd met focus 1.8 tdci wagon al 4 sets banden versleten. Redelijk veel kilometers, maar de focus staat bekend om het 'vreten'' van banden. Mijn rijstijl kenmerkt zich niet direkt door snel of banden vretend rijgedrag, maar het gaat snel... Na twee klapbanden tot de conclusie gekomen: Neem een stel banden die speciaal voor veel rijden bestemd zijn. In de winter het liefst winterbanden voor optimale controle

grtjes ritske

Sometimes
Berichten: 187
Lid geworden op: 24 apr 2006 14:59

Re: nieuwe banden ford focus wagon

Ongelezen bericht door Sometimes »

Ik heb weer een heel andere ervaring. Ook een Focus Wagon, met Michelin Energy banden (daar is 'ie nieuw mee afgeleverd). Na 36000 km nog ongeveer 6 mm profiel aan de voorkant, achterkant nog meer.
Rijstijl is rustig, en veel snelweg / weinig stad.

Volgens de tests die de ANWB en dergelijke uitvoeren kunnen ook B- en C-merk banden goed zijn. Vaak komen ze toch uit de fabrieken waar ook de A-merken vandaan komen.
Toch durf ik het niet aan. De besparing is niet groot, en die 4 banden zijn het enige echte contact dat je met de weg hebt.

Jan Andries
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2007 21:29

Re: nieuwe banden ford focus wagon

Ongelezen bericht door Jan Andries »

Onder mijn Ford Focus zaten Goodyears Eagle NCT 5 waar ik achter last had van kuppen. Bij mijn vorige auto had ik vier seizoenenband van vredestein eronder wat mij uitstekend is bevallen. Vooral met regen en sneeuw is het een uitstekende band voor nederlandse begrippen. Als ik bij de Ford geen lichtmetalen wielen had, had ik de vredesteins weer genomen. Nu ben ik op zoek naar een andere merk zomerband voor mijn Ford en ik ga waarschijnlijk de Hi-trac van Vredestein proberen.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: nieuwe banden ford focus wagon

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Bij elke auto en elke rijstijl kan een bepaalde band beter presteren als een andere.
Een focus wagon is er gevoelig voor het velopen van de geometrie instellingen (kennis lijnt auto's uit en jaarlijkse controle is zeker aan te bevelen, zoniet dan zijn cuppen en eenzijdig verslijten je lot).
De poster geeft aan dat hij sportief rijdt. Winterbanden en 4 season banden zijn relatief zacht en zou ik dan (in Nederland) niet voor dagelijks gebruik adviseren.
Banden met een V profiel zien er fraai uit en rijden perfect bij een sportief weggedrag. Stil zijn ze echter alleen bij nieuw en na een beperkt aantal km gaan ze "rommelig" klinken (helaas wordt hier nooit op getest).
Ik hoor goede verhalen over de dunlop sportmax (slijten wel stevig). Ga je voor een lage slijtage (maar minder grip) dan is Michelin een optie.

Wat betreft B en C merken. Incidenteel zitten er goede bij maar mijn ervaring is dat ze meestal tegenvallen en enkel interessant zijn als je niets om autorijden geeft. Negatieve ervaringen heb ik zelf opgedaan met Toyo (als ze koud zijn), Hankook, Ceat en de op marktplaats aangeboden no name banden. Opvallend is verder dat "merkbanden" voor eerste montage vaak zeer verschillend zijn aan dezelfde banden via de bandenboer.

jetta16v
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2007 22:32

Re: nieuwe banden ford focus wagon

Ongelezen bericht door jetta16v »

gewoon vredestein quatrac doen dat is een 4 seizoenen band en is wat mij betreft de beste band om in alle weersomstandigheden te rijden .

sealion1
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jan 2009 22:07

Re: nieuwe banden ford focus wagon

Ongelezen bericht door sealion1 »

Hallo,

Ik rijd al een aantal jaren fordjes en heb nu reen focus trend(stationwagon)
Heb hier zoals onder al mijn auto's Quatrac 2 vierseizoenen banden onder laten zetten. Het verhoogd het rijgedrag prima en met slecht weer zijn ze super. Slijten wel iets meer in de zomer. Ze zijn geweldig in de winter. Maar voor de wintersport koop ik wel winterbanden onder de auto.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Sealion1

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: nieuwe banden ford focus wagon

Ongelezen bericht door dhc »

De vraag is van mei 2006!
Er zal inmiddels wel nieuw rubber onder zitten....

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: nieuwe banden ford focus wagon

Ongelezen bericht door Quisquid »

En dat rubber zal eerstdaags ook wel weer aan vervanging toe zijn. Niettemin: de vraag is misschien wel van 2006, de kwestie is voor iederéén actueel, altijd.

Of een dure band altijd beter is dan een goedkope, is niet per definitie juist.
Een band is altijd een compromis van eigenschappen. De ene band scoort op het ene punt beter, de andere op het andere punt. Goed scoren op het ene punt betekent vaak altijd wat minder op een ander punt. Welke eigenschap het zwaarst weegt, moet ieder voor zichzelf bepalen. Hoe banden bij diverse eigenschappen scoren, is vaak wel op te zoeken in tabellen van tests, al zijn er ook eigenschappen die men moeilijk in een test kan verwerken, zoals imago (voor wie daar gevoelig voor is).

Enkele van die eigenschappen:
- grip op de weg onder diverse rijomstandigheden (rechtdoor, bochten, noodremsituaties), rijstijlen, weersomstandigheden, soorten wegdek, soort auto;
- rolweerstend;
- comfort;
- slijtagesnelheid;
- prijs;
- waterafvoer;
- geluidsproductie;
- imago;
- milieuaspecten.

Mocht je winterbanden nemen: houd er rekening mee dat zodra de profieldiepte minder wordt dan 4 mm, de band als een zomerband moet worden beschouwd.

Z4
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 mei 2008 17:58

Re: nieuwe banden ford focus wagon

Ongelezen bericht door Z4 »

Heb twee auto's waarvan één met behoorlijke prestatie en een super wegligging, beide rondom voorzien van goodyear banden.
De goodyear eagle F1 205/40 17 op die snelle, dit zijn sumblieme banden, kleven aan de weg en behoorlijk slijtvast ook nog.
Op die andere huis tuin en keuken auto, goodyear GT2 en die banden hebben ook een supergrip, je merkt echt verschil.

Goodyear is en verstandige keus, waar voor je geld, veiligheid en de wegligging en grip zijn gewoon goed.

Die goodyear eagle F1 banden kosten wel wat...maar oefffff wat een superbanden zijn dat. elke cent meer dan waard, deze zitten er nu al bijna 4 jaar op en nog steeds niet versleten.

Gesloten