LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe banden ??????

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
dirk en olga
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2009 10:08

Nieuwe banden ??????

Ongelezen bericht door dirk en olga »

Bij aanschaf van nieuwe banden koop s.v.p. geen DUNLOP.
Op mijn nieuwe Nissan X-trail zaten Dunlop Grandtrek,tot opde draad verleten na 19000 km.
Via mijn dealer met dunlop kontakt gelegd, maar volgens dunlop jammer en helaas , waarschijnlijk hebben ze nu nog klanten genoeg!!

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Nieuwe banden ??????

Ongelezen bericht door cherokee »

Mja , daar heb je er weer een. Wat kan Dunlop er nu aan doen dat op een X-Trail de banden na 19dk op zijn?
Zo gek is dat niet. Dunlop maakt goede banden , probleem is dat veel consumenten niet weten wat een goede band is.
De meeste mensen kijken alleen naar de kilometers die een band meegaat. Dat zegt echter weinig over de kwaliteit van een band.
EEn zachte band zal prima presteren , maar niet erg lang meegaan.
Met een goedkoop bandje met een keiharde samenstelling kun je misschien wel 50dk genieten van een waardeloze wegligging.
Een X-trail is geen sportwagen , en zal voorzien zijn van bandsen die bij een terreingeschikte auto horen.
In dit geval klopt dat , de Grandtrek is een band voor lichte bedrijfswagens , pickups en 4x4-auto's , met redelijke terreineigenschappen, een zogenaamde all-terrain band
Geen snelwegracer dus. Daar is de band niet voor bedoeld , en zal dan wat sneller slijten.
Bovendien is de rubbersamenstelling van deze band niet erg hard , wat wel de prestaties ten goed komt , maar niet de levensduur.
Ongefundeerde kritiek dus in dit geval vind ik.

Cr@m
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 aug 2007 18:58

Re: Nieuwe banden ??????

Ongelezen bericht door Cr@m »

Och ik heb banden van Bridgestone gehad en die waren na 12dk op .. dus het kan nog gekker :lol:

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: Nieuwe banden ??????

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Slijtage hangt zeer sterk af van rijstijl en onderstelafstemming.

De kwaliteit van de band heeft hier maar beperkt invloed op.

nfsu2boy
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jun 2009 20:39

Re: Nieuwe banden ??????

Ongelezen bericht door nfsu2boy »

als er ijzer uit je band komt na 19000 km dan is je auto waarscheinlijk niet goed uitgelijnd waardoor je band scheef afloopt dan doe je er minder kilometers mee mvg nfsu2boy

Hee Frits
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 sep 2009 07:04

Re: Nieuwe banden ??????

Ongelezen bericht door Hee Frits »

Toch maar eens naar de dealer om opheldering vragen.
Ik rij in een nissan PATROL 100000 km en nog 3.7 mm profiel, ja hoor, met GRANDTREK TG35 van DUNLOP 265/70 16

RobbieS.
Berichten: 157
Lid geworden op: 10 mei 2009 11:36

Re: Nieuwe banden ??????

Ongelezen bericht door RobbieS. »

Slijtage van de banden is natuurlijk erg auto- en persoonsafhankelijk.
19.000 km lijkt me niet verkeerd, ik doe zelf ook ongeveer 20.000 km met een set (all season, ook zacht rubber).
Rijstijl, bandenspanning en trekkracht zijn ook van invloed. Dit zijn zaken die zich moeilijk laten controleren door dunlop of de dealer, dus ik verwacht weinig van een eventuele garantieclaim.

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Nieuwe banden ??????

Ongelezen bericht door Quisquid »

Hoe lang een band meegaat, is van héél veel factoren afhankelijk. Onder meer van de rubbersamenstelling, maar ook van onder welke auto de band ligt en hoe ermee gereden wordt. Het soort ritten, de rijstijl, de belading, enz. En of de band goed is gebalanceerd, de wielen goed zijn uitgelijnd, en de band steeds correct op spanning wordt gehouden, of de schokdempers nog goed zijn, enz. Ook of de band voorop of achterop ligt. Zeker bij een voorwielaangedreven auto zullen de banden vóór verhoudingsgewijs meestal véél sneller "op" zijn dan de banden achter.

Vergeet ook niet dat een band aan veel eigenschappen moet voldoen en nooit op alle punten even goed kan scoren. Elke band is daarom een compromis tussen deze factoren en het is aan de koper te bepalen waar hij zijn prioriteiten legt.
Enkele van deze factoren: slijtagevastheid, rijcomfort, geluidsproductie, milieubelasting, grip op de weg onder diverse rijomstandigheden, diverse weersomstandigheden en diverse ondergronden, prijs, imago, remkarakteristiek onder diverse omstandigheden, gedrag in bochten, waterafvoer, enz.
Sommige van deze factoren kunnen bovendien verschillen naargelang onder welke auto de band ligt.

Soms is een band inderdaad al na 10.000 km "op", soms gaat een band wel 150.000 km mee. Het is té kort door de bocht te stellen dat als een band relatief snel "op" is, die band "dus" slecht was.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Nieuwe banden ??????

Ongelezen bericht door JtC »

Als je echt "long lasting" banden wil hebben, dan moet je eens Linglongs proberen. Gegarandeerd dat je daarmee met gemak 60.000 km maakt, al driftende en donuts draaiende... ;) Vraag alleen niet hoeveel grip die banden (niet) hebben, vooral als het wegdek vochtig is... :lol: Remweg? Net niet lang genoeg om een kop koffie te nuttigen..

Schorpioen
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 aug 2005 23:14

Re: Nieuwe banden ??????

Ongelezen bericht door Schorpioen »

Geen problemen met m'n Dunlop banden. Zitten er nu 40.000 km onder en er zit nog circa 4 mm profiel op.
Wagen laten uitlijnen en bandenspanning op druk houden.

R-Estau
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 mar 2010 15:58

Re: Nieuwe banden ??????

Ongelezen bericht door R-Estau »

Ik laat de banden elk jaar vernieuwen (all-season)

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Nieuwe banden ??????

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

R-Estau schreef:Ik laat de banden elk jaar vernieuwen (all-season)
Hoeveel km rijdt u per jaar?
(Want dat is de bottleneck in de discussie)


v.d.Heyden

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Nieuwe banden ??????

Ongelezen bericht door Ulbe »

Cr@m schreef:Och ik heb banden van Bridgestone gehad en die waren na 12dk op .. dus het kan nog gekker :lol:

Ik had ook Bridgestone banden onder mijn auto,

Die waren na 70.000 kilometer pas op!,


Sterk afhankelijk van het type en soort band, en natuurlijk..., de bestuurder!,

Een "sportieve rijder" heeft snel gladde banden, een rustige en beheerste rijder komt kilometers verder met zijn banden én brandstof, :wink:

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Cr@m
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 aug 2007 18:58

Re: Nieuwe banden ??????

Ongelezen bericht door Cr@m »

Ben ik met je eens Ulbe. Maar ik hou van grip en niet van gaan we het redden in een bocht of niet. De band waar ik over sprak was van het type RE 040 van Bridgestone en dat is niet echt een aanrader vanaf een pk-tje of 180. ( De RE 050A doet het vele malen beter )Daarna heb ik de Kumho KU 31 gehad en dit ging veel langer mee en had ook duidelijk meer grip. Deze zijn vervangen door Falken ZIEX 912 en vond ik helemaal geweldig.

Gesloten