LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VAN banden onder personenauto

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
wwwer
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2011 13:28

VAN banden onder personenauto

Ongelezen bericht door wwwer »

Voor mijn vorige auto heb ik een 4 tal banden gekocht dit waren Nokian WR C Van banden ik had een Peugeot Partner (bestelbus dus)
Inmiddels heb ik de betreffende auto verkocht dus staan de banden op Marktplaats te wachten voor een paar nieuwe velgen.

Nu zit ik te kijken voor winterbanden voor de auto van mijn vrouw, en kom er achter dat er onder haar Renault Twingo precies de zelfde bandenmaat zit. Alleen heeft zij dus een personen auto en geen busje. Bandenmaat etc zijn gelijk.

Dit maakt toch eigenlijk helemaal niks uit? De Van banden zijn gewoon extra verstevigd maar kunnen zonder problemen of wat dan ook onder een "normale" personen auto?

Banden die ik dus heb: 175/65 R14C 90/88T
Banden die er nu onder zitten: 175/65 r14 82t

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: VAN banden onder personenauto

Ongelezen bericht door JtC »

Die 82t en 88t staat voor draagvermogen. Daar zou ik niet mee rommelen, als je nog veilig wilt blijven rijden.

wwwer
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2011 13:28

Re: VAN banden onder personenauto

Ongelezen bericht door wwwer »

Ja maar de Banden die ik dus heb de winterbanden: 175/65 R14C 90/88T
Banden die er nu onder zitten zomerbanden: 175/65 r14 82t

90/88 is toch zwaarder dan de 82 die er nu onderzit?
Maakt dat uit dan om banden die meer kunnen hebben op een lichtere auto te zetten?

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: VAN banden onder personenauto

Ongelezen bericht door JtC »

Ow wacht, ik lees te snel. Mijn excuses, dit zal niet uitmaken, alhoewel het misschien wel negatief invloed heeft op uw gemiddelde brandstofverbruik...

wwwer
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2011 13:28

Re: VAN banden onder personenauto

Ongelezen bericht door wwwer »

Dank JtC, Ja als je een te zware auto op te lichte banden zet an kan ik me het voorstellen :) Maar had juist het idee dat de auto zwaarder etc was waar ze vanaf komen dus moet zo'n kleine Twingo geen problemen zijn...

Brandstof... Door de hogere rol weerstand bedoel je? Zal dat echt zo mega veel zijn dat het meetbaar is?

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: VAN banden onder personenauto

Ongelezen bericht door JtC »

Misschien niet alleen door de weerstand, wellicht ook het gewicht van de banden zelf.

riddert
Berichten: 2127
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: VAN banden onder personenauto

Ongelezen bericht door riddert »

Je kunt de bedrijfswagenbanden gewoon onder de Twingo zetten, dit zal geen problemen geven. Door het hogere draagvermogen zijn de banden echter iets stijver en minder comfortabel in het rijden.

stofzuigertje

Re: VAN banden onder personenauto

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Andersom is verboden wegens het laadvermogen maar nu heeft U alleen iets hardere banden en lagere spanning is niet de oplossing.
Dus niet de banden spanning verlagen want dan gaat het echt fout.

Meestal zijn ze wel slijtvast en gaan lang mee en rijden zuiniger, maar vooral bij regen en sneeuw zullen ze wegens tekort KG lading eerder de grip verliezen dan het juiste type.

Het kan en mag maar houd rekening met minder grip als het glad word.

wwwer
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2011 13:28

Re: VAN banden onder personenauto

Ongelezen bericht door wwwer »

stofzuigertje schreef: Het kan en mag maar houd rekening met minder grip als het glad word.
Maar gezien het winterbanden zijn heb je neem ik aan nog steeds wel meer grip dan met zomerbanden of zal dit elkaar dan weer opheffen?

Gesloten