LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WAAROM WINTERBANDEN?

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Dom om in de winter op je zomerbanden te gaan rijden, ook al ligt er geen sneeuw of ijs op de weg.

Hoezo dom Tuskar.

Ik rijd al jaren in de winter met sneeuw en ijs op zomerbanden. Nooit ergens last van gehad. Meer afstand houden en rustiger aan doen, verder vooruit kijken en daarop GOED reageren dan is er niets aan de hand.

Het is allang bewezen dat winterbanden in Nederland achterhaald is. Het is voor een poging om de consument gek te maken.

Overigens wanneer je ziet dat mensen 45 rijden en jij moet zonodig 125 km per uur rijden dan ben je in mijn ogen beslist een slechte bestuurder. Jouw kans op een ongeval legt vele malen hoger dan diegeen die op dat moment rustig aan doen. Daarbij neem je hen tijdens slippen mee. Lekker verantwoord maar niet heus. Je hebt je rijbewijs gehaald en ik meen dat ook jij net als ieder ander geleerd hebt om geen gevaar te vormen in het verkeer en je aan te passen aan de snelheid ter plaatse of de gereden snelheid. Doe je dat niet dan mag je van mij je rijbewijs inleveren, want dan ben je doorgaans in strijd met Art. 5 van het RVV.

Geloof mij als er iets gebeurd: je gaat niet alleen bij de rechter voor gaas, maar ook bij je verzekering, want deze kunnen moeilijk doen met uitkeren bij eigen schade. Polis voorwaarden en uitzondering, want bijna elke verzekering keert niet uit bij schade welke door grove nalatigheid zijn ontstaan.

Veldt01
Berichten: 989
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Ik ben het in zoverre met mijn voorganger eens dat winterbanden in Nederland wat overdreven zijn mits:

De bestuurder niet op banden groten dan 16" rijdt (hierboven wordt de compound van zomerbanden zodanig "sportief" dat kou wel degelijk uit gaat maken (testen spitsen zich vaak toe op kleinere bandenmaten).

Er voldoende profiel op de zomerbanden zit. Minder dan 4 mm profiel op zomerbanden in winterse omstandigheden is niet echt handig.

De rijder op zomerse banden zijn auto laat staan op het moment dat het gaat sneeuwen. Ik ben inmiddels tweemaal van achter aangereden door een zuinigerd met zomerbanden in de sneeuw. Zag ze van heel erg ver aankomen en ik had met mijn winterbanden moeiteloos op tijd kunnen stoppen.

Geloof zelf dat wel of niet kunnen rijden bij Nederlandse snelheden en elektronische hulpmiddelen de kans op een ongeluk weinig kleiner maakt (uitzondering voor een achterwielaangedreven auto).

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Het feit dat iemand achterop je klapt is lullig dat begrijp ik maar al te goed, maar het zit hem hier niet in de zomerbanden.. het zit in de rijvaardigheid van de bestuurder. We roepen allemaal maar veel te makkelijk: ''Het legt aan de auto, want die heeft geen zomerbanden of mijn auto deed raar, of mijn stuurslot schoot op slot tijdens het sturen etc etc etc.

De bestuurder algemeen moet gewoon eens bij zichzelf ten rade gaan wat wel of niet kan doen tijdens rijden met gladheid. Het bellen, harde rijden, te snel de bochten nemen en te hard afremmen, moet je gewoon achterwege laten, want dat brengt allemaal risico's met zich mee. Als je gewoon netjes overdreven afstand neemt en je ziet voor je autoos vaart minderen of dat je autoos voor je aan het inlopen ben, laat dan gewoon enkelt gaspedaal los en meer niet. Rem hooguit lichtjes mee met je voetrem.

Elke plotselinge te harde rembeweging is vragen om glijden. Wanneer de bestuurder ziet dat hij of zij gaat glijden gaan ze uit 1e paniek remmen, want ze willen zo snel mogelijk tot stilstand komen. Erg logisch en begrijpelijk, maar helaas erg FOUT. Gevolg is namelijk dat zij door de paniek de voet op de rem houden en helaas ook de koppeling :cry: . Nu wordt het glijden juist slippen, want de auto raakt uit balans en trekt scheef. Wanneer dat gebeurd krijgen we een uit 2e paniekreactie, tevens de 2e grote boosdoener waardoor het nog erger wordt nl.: het sturen. Er wordt in 2e panieke toestand te hard, te plotseling en teveel aan het stuurwiel getrokken. Wederom logisch en begrijpelijk, want je wilt nergens tegenop of aan klappen, maar ja lullig maar waar; de auto raakt nog verder in onbelans en is onbestuurbaar geworden. Bij de bestuurder slaat onbewust paniekfase 3 toe en dat is niet meer weten wat te doen en verstijven of wegduiken om bescherming te zoeken. De eerstvolgende paal of ander object is dan voor jou. Hetgeen dat je niet wilde hebben, bereik je nu alsnog en dat is (erge) schade.

Laat je nu alleen je gaspedaal los, zonder je koppeling in te trappen, dan rem je op de motor af. Hoe hoger je versnelling (maximaal je 3e) des te meer weerstand op je motor waardoor je auto sneller tot stilstand komt. Wanneer je ongeveer 10km per uur rijd dan rustig je voetrem erbij en houd je sturen in de gaten. Houd een vastpunt op de weg zoals een bord en stuur daarop af (wel in de rijrichtig natuurlijk 8). Wanneer je nu ziet dat je er vanaf gaat wijken, stuur dan lichtjes bij, maar dan wel de kant die je op wilt. Het is al glad dus de auto zal sneller op elke stuurbeweging reageren. Hoe rustiger je rijdt des te beter stuurt je auto.

Waarom de koppeling erbij houden is eigenlijk heel simpel, maar voor diegeen die het niet begrijpen... Je auto wordt aangedreven door je motor als de versnellingsbak is geschakeld in zijn 1 of hoger. De motor werkt niet alleen als aandrijving, maar ook als rem. Laat tijdens het autorijden maar eens je gaspedaal los en kijk wat er gebeurd en doe ditzelfde opnieuw, maar dan met je koppeling erbij ingetrapt. Je zal zien dat je veel verder doorrolt en eigenlijk uitrolt. Om het anders te zeggen, probeer je auto maar eens vooruit te duwen als deze niet op de handrem en versnelling staat. Je rolt hem zo vooruit. Zet je de auto in zijn versnelling dan zie je dat deze wordt tegengehouden. Dit komt omdat de motor, door zijn inwendige werk, de boel tegenhoudt.

Dus daarom rijd je in de sneeuw trek rustig op desnoods in de 2e versnelling en schakel rustig maar vlot door naar zijn 3e versnelling. Houd meer afstand, neem bochten op de lage toeren van de stationair draaiende motor in de 2e versnelling, hier bedoel ik mee te zeggen dat de motor zonder gas te geven de auto door de bocht heen moet trekken. Wees niet bang dat de motor afslaat, want dat gebeurd niet zomaar of je motor moet slecht afgesteld staan. Na de bocht geef je weer rustig bij en schakel je weer vlot, maar rustig naar je 3e versnelling.

Ga je in de slip, gaspedaal los en stuur lichtjes en rustig de kant op welke je op wilt en laat je auto uitglijden. Doordat je niet hard rijdt zul je zien dat het best meevalt. De kans op raken is en blijft met wat voor slipcursus je ook gehad hebt, natuurlijk altijd aanwezig maar de eventueel alsnog opgelopen schade zal wel minder zijn.

Het is echt de bestuurder en juist niet het materiaal waar men in en op rijdt, want dat zijn smoesjes om eronder uit te komen.

Dit doe ik al jaren en zo kom ik op mijn zomerbanden schadevrij de winter door.

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Een slipcursus is leuk tijdverdrijf, maar de kunst is om uit die slip te blijven. Gezond verstand gebruiken bij gladheid en sneeuw lijkt mij een betere oplossing.

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Anastasia »

Als wij Russen een slip demonstratie geven hebben vele Nederlanders
vaak een schone slip nodig, ze doen het in hun broek van bangheid, en die cursus is levenslang voordeel en winterbanden zijn snelller versleten!

Ook in de zomer is er soms los zand of modder op de weg, en wat denk je van diesel olie die soms uit pas getankte vrachtauto's en bussen komt!

Dus die slipcursus is voor het hele jaar, en nog leuk ook!

Die banden kosten vrijwel hetzelfde, maar zijn binnen een aantal jaren glad of uitgedroogd. dus.....

Veldt01
Berichten: 989
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Ik ben meerdere malen met de auto door Moskou/Rusland gereden en de rijcapaciteiten van de gemiddelde Rus zijn mij in ieder geval niet meegevallen (kan ook aan de kwaliteit van de auto's liggen). Finnen en Zweden hebben in ieder geval meer talent voor wagenbeheersing in de sneeuw.

Ik kon vandaag in ieder dankzij mijn winterbanden normaal doorrijden (kom vaak in Duitsland en daar zijn ze echt nodig) maar weggegooid geld is het zeker niet en als je je auto zo'n 3 jaar houdt kost het je geen cent meer dan doorijden op zomerbanden.....

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Mee eens dat het geen weggegooid geld is, maar het moet wel nodig zijn. Ook met winterbanden kun je heel gemakkelijk in de slip raken. Het legt gewoon aan de bestuurder. De banden helpen hem alleen maar. Winterbanden zijn van de laatste jaren en iedereen wordt door de commercie gek gemaakt. Mensen kunnen een hoop geld besparen zonder deze banden aan te schaffen. Het enige wat hun daarvoor moeten doen heb ik al eerder beschreven. Gewoon afstand, snelheid terug en geduld hebben. Geldt trouwens ten alle tijden alleen met de kou en gladheid geldt dit nog meer.

old no.7
Berichten: 55
Lid geworden op: 05 okt 2006 12:52

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door old no.7 »

Winterbanden zijn geen wondermiddelen. Gewoon je gezonde verstand gebruiken en ook met winterbanden niet denken dat je in sneeuw en gladheid kan blijven rijden alsof het hartje zomer is.

Ik rij nu al jaren met winterbanden en het geef mij het gevoel dat je net wat meer veiligheidreserve hebt dan met zomerbanden. En met wintersport zijn ze trouwens gewoon een must. Ik sla de banden zelf op en zet ze er zelf onder dus de meerkosten vallen ook wel mee en als je een andere auto koopt zijn een extra setje stalen velgen over het algemeen wel te regelen.

Markus_Resch
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2007 14:19

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Markus_Resch »

met winterbanden bespaar je ook een stuk je zomerbanden dus die gaan 50 % langer mee omdat ze in de wintertijd gewoon opgeslaan worden ! denk daar eens over na in plaats van alleen maar te zeggen verbied winterbanden ! Zomerbanden hebben vanaf een temperatuur van rond 8 graden geen optimale grip meer :idea:

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Ben je nu niet een beetje erg laat met reageren :wink:

Ik ben het met je eens vanaf 8 graden hebben ze minder grip. Dat is inderdaad al bewezen, maar ze zijn gewoon niet nodig hier in Nederland en wat er vervolgens gebeurd met die winterbanden is dat ze allemaal gaan rijden alsof het zomer is en dat is nu juist het gevaarlijke ervan. Ook met winterbanden vlieg je gemakkelijk uit de bocht met gladheid, want ook die hebben geen grip op ijs. Het is grappig dat er mensen zijn die denken dat zij met winterbanden de gladheid aankunnen. Niets is minder waar dan dat. Winterbanden hebben net als zomerbanden geen grip op ijs. Op sneeuw daarentegen hebben zij vanwege hun wat grotere breedte, profiel en compount iets beter grip. Dat is het verschil en meer niet. Ijs is en blijft funest, want niets dan behalve spijkerbanden hebben daar grip op.

Wat ook nog een leuk item is, is dat ingereden sneeuw net ijs wordt en dat je dan ook al met winterbanden geen grip meer hebt.

Verder doe ik 2 jaar met mijn banden en elk jaar vervang ik de voorste. De voorste gaan dan naar achteren toe. Zelf rijd ik privee ruim 25000 km per jaar dus dat houd in dat ik met een set banden 50000 km doe. Dus het verhaal over slijten vind ik nogal vergezocht. Je merkt het echt niet direct in de portemonee.

Markus_Resch
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2007 14:19

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Markus_Resch »

Sorry dat ik nu toch noch eens reageer op het feit dat jij de voorbanden altijd naar achteren plaatst en de voorbanden vernieuwd ?! nieuwe banden horen achter gemonteerd te worden ivm. grip op de weg maakt niet uit of het zomer of winterbanden zijn ! Iedere goede bandenspecialist raad het je aan ! Trouwens ik ben er een hoor ! ik werk bij EUROMASTER Bandenservice ! groeten Markus[/u]

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Jij mag dan welliswaar bij Euromaster werken, maar dat boeit mij erg weinig. Jullie zijn geen monteurs maar fitters. Ik heb erg weinig met jullie service. Ik heb tal van ervaren automonteurs en technicussen die jou bewering keihard tegenspreken. Zoals bijvoorbeeld mijn merk-autodealer, de monteurs die bij ons de bussen repareren en onderhouden, mijn vorige opleiding etc etc etc. Zelf laat ik mijn banden altijd bij Sprint vervangen. Uitlijnen doe ik daar ook. Deze jongens zetten ook altijd de nieuwe banden op de stuurwielen. Ik ben erg voorzichtig wie mijn auto doet. Bij mij dealer komt er geen leerling aan mijn auto en bij sprint ook niet. Enkelt personen die ik ken en vertrouw.

De reden dat ik de oude banden van voor naar achter verplaats en op de voorzijde nieuwe banden plaats heeft te maken met het feit om grip te hebben. Wanneer je slechte banden voor doet en goede banden achter dan heb je bij geval van aqua-planning met je stuurwielen slechter contact. Je achterwielen gaan je stuurwielen achterna. Op het moment dat je in de slip raakt moet je met je stuurwielen het voertuig uit de slip trekken en dat doe je door te sturen waar je heen wilt. Vanwege deze reden is het beter om nieuwe banden voor te zetten. Dat gebeurd al zolang en nog voor ik mijn rijbewijs had.

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Anastasia »

Neem een slipcursus!

1 het kost minder dan winterbanden....

2 je hebt een leuke leerzame dag.

3 ook in de zomer bij modder en zand heb je daar voordeel bij.

4 als je een andere auto koop ben je die extra banden en velgen ook kwijt, en die cursus blijft...

5 1x schade en terugval no claim is groter dan die cursus.

6 veel Russen haalden de laatste jaren hun rijbewijs, en ik bedoelde de ervaren rijders, en in Moskou zoals hierboven veel sukkels met pas gehaalde papieren....

7 De Politie is na een demo geschrokken, maar gaat nu wel een slipcursus volgen, ook de partners thuis, het was slechts een nat grasveld, dus niets bijzonders, maar ik haalde leuke stunts uit!

8 voor veelrijders is winterbanden uitstekend, maar als je weinig kilometers maakt, dan is het wel erg duur....

Veldt01
Berichten: 989
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Anastacia: whatever.......

En wat betreft de montage van banden: de beste banden horen achter. Dit zal elke bandenspecialist en producent je zo kunnen vertellen. Reden is dat je voorwielen (die overigens ook gewoon goed moeten zijn) altijd nog d.m.v. een stuurcorrectie te corrigeren zijn. Je achterwielen volgen enkel en als deze uitbreken zul je ze enkel met zeer veel stuurmanskunst kunnen corrigeren (hoe beter dus je achterbanden hoe veiliger je op weg bent). Geldt overigens iets minder voor voorwiel als voor achterwielaangedreven auto's maar de regel blijft.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Nooit van gehoord!!!!!!! Dit zou dan door technicussen ook fout worden gedaan. Oude banden worden altijd standaart naar achter geplaatst en de nieuwe voorop. Dit gebeurd bij mij op de garage en zelfs ook op de garage waar mijn vader zit (peugeot) en waar mijn moeder zit (Nissan). Verder toen ik nog beginnend beroepschauffeur was werd exact hetzelfde gedaan.

Nogmaals sorry, maar ik vertrouw geen Euromaster. Ik vertrouw liever mensen die er voor geleerd hebben en niet een half jaars cursus hebben gevolgd om banden te vervangen of advies te geven. Voorts staan dit soort bedrijven bekend om de boel te belazeren, want daar leven zij van. Jaren geleden werden mijn schokdempers en remmen door medewerkers van Sprint getest nog voordat zij mijn banden gingen vervangen. Dit noemde zij service. Deze testbanken verschilden behoorlijk van het wezenlijke. Mijn auto was net uit de APK en daar was al gebleken dat mijn schokdempers en nieuwe remmen goed waren. Wat durfden hun te stellen:''Remmen zijn niet in orde, kan lekkage zijn en schokdempers waren zeer slecht die moeten vervangen worden anders komt de auto de APK niet door...???? Hun waardes scheelden 25% met wat geijkte apparaten aangeven. Heb hem bij klanten even mijn APK laten zien welke nog 1 dag voor het zojuist verstreken weekend, had plaatsgevonden, hij was meteen stil en begon over dat APK een momentopname is en dat niet hij maar de apparaten aangeven dat de schokdempers slecht zijn. Ik ben weggegaan en heb de banden elders gehaald. Ik rijd nog steeds met dezelfde dempers en mijn remmen zijn nog nooit lek geweest. We zijn nu 5 jaar verder. Ben bij die Sprint nooit meer teruggekomen en laat nu enkelt mijn banden doen bij een andere Sprint en als het uitkomt op mijn werk waar ze de laatste 2 keer al zijn vervangen. Alle keren ging het op dezelfde manier. Voor naar achter en voor nieuw. En dat door verschillende bedrijven.

Houd toch op met die bewering. Wat ik wel in het midden laat is dat het misschien inderdaad te maken kan hebben met of je voor-of achterwiel aandrijving hebt, maar de rest wijs ik af.

Voor de rest nogmaals winterbanden zijn hier in Nederland gewoon onzin en beslist niet nodig. Daar ging het topic om. Gewoon normaal rijden, afstand bewaren en snelheid aan de verkeers-en wegsituatie aanpassen. Zo is er niets aan de hand en hoef je ook geen onnodig dure banden en of extra velgen aan te schaffen en dat bespaart een hoop centen. Winterbanden zijn van de laatste tijd en je wordt door de commercie gek gemaakt om ze aan te schaffen.

Doe gewoon dan doe je gek genoeg en neem desnoods een aantal herhalingslessen. Nogmaals tuurlijk heb je iets meer grip, maar als je in de slip raakt dan maakt het echt niets uit. Als je gaat dan ga je, want enkelt op ijs, ijzel of flink platgereden sneeuw glijd je, in combinatie met een te HOGE snelheid en verkeerd sturen, weg. De sneeuw zelf glijdt bijna niet. Het is de bevroren onderlaag waar je op gaat. Voordeel met de resterende sneeuw om je heen is dat deze bij slip kan helpen om je wagen enigzins tegen te houden. Uiteraard, en dat is tevens het belangrijkste, heb je ook een goed bandenprofiel nodig. Dit bij elkaar is nu net de grip waarvan mensen denken van: Geef mij maar winterbanden want dan heb ik veel meer grip en raak ik niet of nauwelijks in de slip.

Gewoon voor de wintermaanden nieuwe zomerbandjes en klaar. Zo ben ik met 13 jaar rijervaring, samen met goed, normaal en deffensief rijgedrag nog nooit in de slip geraakt en heb ondertussen bij de verzekering een no-claim van 80%.

Het legt gewoon aan je manier van je rijden; dus je rijstijl en meer niet.

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Ik heb een gewone voorwielaandrijver, motortje dwars voorin, lekker veel gewicht. Ik vind het leuk om op rotondes extra gas te geven en de auto over de voorwielen te laten schuiven. Zeer goed controleerbaar. Laat de auto nu eens aan de achterzijde uitbreken waar veel minder gewicht is.......dus achter meer grip nodig en dus de beste banden achter. En IEDERE goede monteur beaamt dit.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Ik rijd al zolang auto en ik heb er echt nog nooit last van gehad en ik rijd behoorlijk wat kilometers in een maand en jaar weg hoor. Zeker weer van de laatste tijd dan, want ik heb hier echt nog nooit van gehoord!!

Even los van dit alles:
Als je het leuk vind om extra gas te geven in een bocht en op rotondes, ga dan lekker naar een racecircuit toe en laat de openbare weg toch met rust. Ik vind persoonlijk dat zulke figuren die denken hun auto onder controle te hebben terwijl dat nooit zo is, kijk maar als er plots een fietster zonder licht de hoek om komt of een voetganger, hond, kat, eend of wat dan ook. Op zo'n moment kom je er achter dat je de auto nooit hebt. De openbare weg is niet ingedeeld en gemaakt voor deze ongein. Gewoon normaal doen en nogmaals dan is er niets aan de hand.

Veldt01
Berichten: 989
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Ligt er natuurlijk ook aan wat voor auto je rijdt. Ik tune al jaren auto's en hoe verder je dit doorzet hoe eerder je tegen de grenzen van je auto aanloopt. Als je gewoon een middenklasser met voorwielaandrijving (tot ca. 140 pk) rijdt zul je de grenzen van je grip waarschijnlijk nooit (of enkel in uitzonderlijke gevallen) ontdekken.

Maar dieselrijder met relatief veel gewicht op de vooras, voorwielaandrijvers met meer dan 180 pk en alle eigenaren van achterwielaandrijvers zullen je het eerdergenoemde verhaal bevestigen. Overigens is dit niet van de laatste jaren en is de regel door de komst van ESP zelfs enige tijd afgezwakt (maar auto's worden steeds krachtiger).
Ben met je eens dat spelen op een circuit hoort maar heb laatst in een stortbui nog een auto met normale snelheid tegen de vailrail zien rijden. Auto brak simpelweg achter uit (waarschijnlijk spoorvorming i.c.m. zeer weinig profiel)

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Even over het circuit opzoeken: Dit is een voorbeeld wat ik noem om aan te tonen dat je beste banden achter horen. Ik nodig je bij wijze van spreke uit om in de auto te komen zitten, weinig spectaculairs aan (geen piepende banden oid). Maar iets gas bijgeven betekent dat je de auto voelt schuiven over de voorwielen. Gas los betekent volledige controle. Dit doe ik overigens nooit op rotonde`s waar meer verkeer is, eigelijk maar op 1 sepcifieke rotonde in een buitegebied waar fietsers mijn pad niet kruisen en overstekende dieren hou je altijd. Ik zeg ook niet dat ik een topchauffeur ben, eerder middelmatig. Maar ik probeer hier aan te geven dat schuiven op de voorwielen makkelijk te corrigeren is, uitbreken van de kont bij een voorwielaandijver is daarintegen zeer moeilijk op te lossen.

Veldt01
Berichten: 989
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Klopt helemaal. Bij een achterwielaangedreven auto kun je nog gas bijgeven om te corrigeren. Mijn hobby auto is een Supra 4 met iets over de 500 pk. Corrigeren/sturen doe je deel met het gas maar dan wel op het circuit. Ben regelmatig op de ring te vinden en uitstapjes van een meter naar links/rechts zijn geen uitzondering, je moet er niet aan denken zoiets op een rotonde met veel verkeer uit te halen.......

Gesloten