LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarschuwing: Oponeo en ouderdom van hun banden

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
tireview
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 sep 2014 21:34

Waarschuwing: Oponeo en ouderdom van hun banden

Ongelezen bericht door tireview »

Heb veel ervaring met internet banden bestellen, en lokaal monteren; nooit problemen gehad.
Recent via Oponeo (poolse banden leverancier) fourseason banden voor een camper besteld, en dat liep eigenlijk goed, recente banden van een bekend merk, dus waarschijnlijk redelijk veel omzet.

Als reserveset twee winterbanden geprobeerd te bestellen via mijn vaste montagepartner: lukte niet, door de slechte samenwerking van de Oponeo site met hun payment provider Skrill (betaling niet bevestigd, verzoek nogmaals te betalen, uiteindelijk blijkt: 4 maal betaald.....) moet hij zijn betalingen nog terugkrijgen. Na veel gedoe meldde Oponeo: banden niet meer leverbaar....Helpdesk van Oponeo stuurt onbegrijpelijke mails, waarschijnlijk met Google Translate vertaald van Pools naar Nederlands...

Ik heb twee andere banden zelf besteld en (1 maal) betaald. Iets langere levertijd dan beloofd, maar gemonteerd en wel zie ik ineens dat de ouderdom ca 2,5 jaar is. De banden werden niet als zgn DOT aanbieding gedaan (zoals bijv. enkele duitse sites, met bijv. aantrekkelijke DOT12 aanbiedingen!). Men stelt dat de banden niet ouder zijn dan 2 jaar. Maar.....

Voorbeeld: autobandenmarkt.nl, op hun site:
QUOTE
Wij markeren magazijn artikelen die ouder dan 2 jaar zijn als DOT artikel met het jaar van productie.
UNQUOTE
Dus banden die ouder zijn dan twee jaar worden specifiek als DOT band apart in de lijst aangeboden, dan weet je als klant waar je aan toe bent. Als je bestelt zijn je banden jonger dan 2 jaren, je kunt zelf
ouder dan 2 jaren kiezen tegen een (fors) lagere prijs.

Voorbeeld: Oponeo.nl , op hun site:
QUOTE
Wij doen er alles aan om u van de uitsluitend nieuwe banden te verzorgen. Mocht er toch een band onze aandacht ontsnappen, willen wij dat graag voor u compenseren. U kunt zelf beslissen of u een nieuwe
band wilt ontvangen, of kiest u korting op het gekocht artikel. Op banden ouder dan 2 jaar maar niet ouder dan 3 jaar, krijgt u 5% korting. Op banden ouder dan 3 jaar krijgt u 10% korting.
UNQUOTE
Dus als Oponeo een "fout" maakt krijg je oude banden (zoals auteur) en dat moet je zelf ontdekken. Oponeo "wil dan graag compenseren"; zij maken de fout en...jaja.. Dan kunnen de banden terug, maar dat kost moeite en tijd, vertraging, en dat is bovendien niet duurzaam. Let op: je kunt zelfs banden die ouder zijn dan 3 jaar ontvangen, er is geen beperking in ouderdom aangegeven. Het risico ligt hier dus altijd bij de klant! De aangegeven kortingen zijn wel heel erg beperkt.


Kortom: WEES GEWAARSCHUWD ALS U MET OPONEO IN ZEE GAAT.

Toen ik Oponeo met deze stellingname confronteerde, stelde men "dat ik mijn mening mocht hebben". Gelukkig zeg...maar het gaat hier wel om direkt feiten vergelijk dat beroerd uitvalt voor Oponeo. Ik heb ze uitgenodigd mij te informeren als ze marktconforme condities hebben.

tireview
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 sep 2014 21:34

Re: Waarschuwing: Oponeo en ouderdom van hun banden

Ongelezen bericht door tireview »

de 5% vergoeding is inmiddels uitbetaald. Bij het verzoek tot vergoeding werd helemaal niet gevraagd naar gegevens van de geleverde, te oude banden (" er kan iets bij ons erdoor glippen..."), het staat bij Oponeo gewoon in de voorraad-administratie nadat ze een partij hebben aangekocht/overgenomen, men wist dat dus al. Je krijgt dus bewust te oude banden, en met 5% korting zijn die gewoon veel te duur. Zoek voor oudere banden bij een concurrent die bijvoorbeeld DOT2012 banden aanbiedt voor sterk gereduceerde bedragen.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Waarschuwing: Oponeo en ouderdom van hun banden

Ongelezen bericht door prem »

Of betaal iets meer zonder rompslomp en met service.

Veldt01
Berichten: 989
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Waarschuwing: Oponeo en ouderdom van hun banden

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Vraag je af waar die "oude" banden vandaan komen. 5% korting op overjarige banden is een flutkorting zeker als je weet dat er behoorlijke partijen uit Duitsland komen (volgens mij mag daar een band als "nieuw" worden verkocht als de productiedatum niet ouder is als drie jaar daarna geld deze als gebruikt en keldert de prijs enorm en dan geen 10% maar 50% of meer). Deze "oudere" partijen worden via opkopers weer aan de man gebracht en zie je vervolgens weer opduiken in Bijv. Nederland en Frankrijk (maar ook Polen).
Sta steeds weer versteld hoeveel gebruike en overjarige banden uit Duitsland in Nederland opduiken (Marktplaats maar ook bij gerenomeerde dealers).

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Waarschuwing: Oponeo en ouderdom van hun banden

Ongelezen bericht door kokka »

Volgens veel leveranciers worden banden die goed opgeslagen zijn, maar een paar jaar oud ( autobandenmarkt.nl heeft het zelfs over tot 5 jaar!) gezien als nieuw.
op de website van Continental, geven ze aan dat een band na 10 jaar vervangen dient te worden, dus ook als hij nooit gebruikt is geweest.
als je ervoor kiest om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, door banden uit Polen of Oezbekistan te laten komen, moet je ook niet klagen dat ze wat ouder zijn.
een band van 2 jaar wordt zeker nog gezien als nieuw.

Veldt01
Berichten: 989
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Waarschuwing: Oponeo en ouderdom van hun banden

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Klopt, wordt wat anders als je bij een gerenomeerde bandenboer A merk banden koopt voor de nieuwprijs en de productiedatum ligt al een jaartje of 4 terug. Geen probleem als je ze binnen twee jaar oprijdt maar wel als je weinig km maakt.

Gesloten