LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advies voor het aanschaffen van nieuwe banden

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
Stefke90
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 dec 2013 11:29

Advies voor het aanschaffen van nieuwe banden

Ongelezen bericht door Stefke90 »

Ik heb een golf IV 1.8 1998 (1149 kg) met 18' inch velgen.

Nu moet ik 3 van de 4 banden vervangen voor de APK.

Op dit moment liggen er de volgende banden onder (Meteor SPORT HP IS11 XL 225/40/18 92w):
http://www.bandenonline.nl/banden/me...-is11-xl/40908

Nu heb ik rondgezocht op internet voor budget banden. Op dit moment heb ik helaas niet genoeg geld voor A-merk banden (al had ik het wel graag gewild). Ik kom er eigenlijk echt niet uit welke ik moet kiezen. Er is zo ongelofelijk veel keus.

Nu had ik de volgende banden op het oog:
http://www.bandenspotter.nl/sailun/a...r18-92w-10661/

1. Alleen hierbij vroeg ik me toch echt af of dat dit wel goede banden kunnen zijn voor deze prijs. De Europese labels geven namelijk beide een B aan, wat mij verbaasd als ik dat ga vergelijken met A-merk banden.

2. Daarnaast vroeg ik me af of dat ik de aanduiding XL (Extra Load) nodig heb en/of beter is?

Alvast bedankt voor de hulp!!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Advies voor het aanschaffen van nieuwe banden

Ongelezen bericht door sjohie »

Stefke90 schreef:Ik heb een golf IV 1.8 1998 (1149 kg) met 18' inch velgen.

Nu moet ik 3 van de 4 banden vervangen voor de APK.

Op dit moment liggen er de volgende banden onder (Meteor SPORT HP IS11 XL 225/40/18 92w):
http://www.bandenonline.nl/banden/me...-is11-xl/40908

Nu heb ik rondgezocht op internet voor budget banden. Op dit moment heb ik helaas niet genoeg geld voor A-merk banden (al had ik het wel graag gewild). Ik kom er eigenlijk echt niet uit welke ik moet kiezen. Er is zo ongelofelijk veel keus.

Nu had ik de volgende banden op het oog:
http://www.bandenspotter.nl/sailun/a...r18-92w-10661/

1. Alleen hierbij vroeg ik me toch echt af of dat dit wel goede banden kunnen zijn voor deze prijs. De Europese labels geven namelijk beide een B aan, wat mij verbaasd als ik dat ga vergelijken met A-merk banden.

2. Daarnaast vroeg ik me af of dat ik de aanduiding XL (Extra Load) nodig heb en/of beter is?

Alvast bedankt voor de hulp!!
Normaliter ben ik wel een fan van huismerken en een prijsbewuste keuze, maar wij beiden merken echt verschil tussen onze nieuwe (A-merk) Vredestein Ultrac Cento zomerbanden, en de B-merk Marangoni's die er op zaten toen we de auto kochten. Met dat in het achterhoofd, zou je misschien eens kunnen kijken op marktplaats naar een setje 2ehands A-merk banden?

En voor wat het waard is, ik heb toen veel onafhankelijke informatie van tyrereviews.co.uk af gehaald.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Advies voor het aanschaffen van nieuwe banden

Ongelezen bericht door sjohie »

Als ik zo het zo lees, worden die Sailun banden nog niet eens zo slecht beoordeeld, maar 1 goede review zegt niet alles natuurlijk.

Stefke90
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 dec 2013 11:29

Re: Advies voor het aanschaffen van nieuwe banden

Ongelezen bericht door Stefke90 »

Bedankt voor de site met de beoordelingen. De beoordelingen zijn wel zeer verdeeld. De beoordelingen van degene met dezelfde maat als die ik nodig heb, zijn echter wel zeer positief. Daarnaast ben ik er ook van bewust dat dit inderdaad niet alles zegt.

Ook zal ik marktplaats nog even afzoeken, maar ik heb toch liever nieuwe banden denk ik. Wie weet staat er iets in zeer goede staat op! Bedankt voor de tip!

Heb je verder nog enig verstand van de Extra load optie? Is dit voor mij nodig of juist overbodig?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Advies voor het aanschaffen van nieuwe banden

Ongelezen bericht door sjohie »

Stefke90 schreef:Bedankt voor de site met de beoordelingen. De beoordelingen zijn wel zeer verdeeld. De beoordelingen van degene met dezelfde maat als die ik nodig heb, zijn echter wel zeer positief. Daarnaast ben ik er ook van bewust dat dit inderdaad niet alles zegt.

Ook zal ik marktplaats nog even afzoeken, maar ik heb toch liever nieuwe banden denk ik. Wie weet staat er iets in zeer goede staat op! Bedankt voor de tip!

Heb je verder nog enig verstand van de Extra load optie? Is dit voor mij nodig of juist overbodig?
Volgens mij hebben wij ook XL banden, maar dat kwam omdat onze voorkeursbanden in onze maat, er alleen met die optie waren. Volgens mij maakt dat niet zo heel veel uit, maar een expert ben ik op dat gebied zeker niet.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Advies voor het aanschaffen van nieuwe banden

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Zou een normale set eronder leggen en dan kun je makkelijk voor een goed A-merk gaan, waarom ?

Rijdt beter is comfortabeler en zeker niet onbelangrijk is ook veiliger nu de winter aanbreekt :o

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Advies voor het aanschaffen van nieuwe banden

Ongelezen bericht door eleven »

Nu moet ik 3 van de 4 banden vervangen voor de APK.
Ik ken helaas niet alle keuringsvoorwaarden, maar ik denk dat je dan ook dezelfde 3 banden moet hebben, als de 4e band, welke je niet wil vervangen.

Waarom niet 18 inch banden bij de bandenboer kopen, welke misschien ook nog ergens in de aanbieding zijn, zoals al slobberbone heeft opgemerkt, als jou budget niet voldoende is.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Advies voor het aanschaffen van nieuwe banden

Ongelezen bericht door sjohie »

Slobberbone schreef:Zou een normale set eronder leggen en dan kun je makkelijk voor een goed A-merk gaan, waarom ?

Rijdt beter is comfortabeler en zeker niet onbelangrijk is ook veiliger nu de winter aanbreekt :o
Het rijdt inderdaad iets comfortabeler, als je daar de band op uitzoekt natuurlijk. Er zijn ook A-merk banden die zo dun zijn dat ze wel op de velg geschilderd lijken, dan lever je fors in qua comfort, voor dat beetje extra "performance". En zoals je kan lezen op de site in die link van me, zijn de "budget" banden die hij op het oog heeft, nog niet eens zo gek, aldus echte gebruikers.

En niks bepaalt meer de veiligheid als het stuk organische materie wat achter het stuur zit, daar kan geen enkele band tegenop, A merk banden zijn niet van een soort magisch rubber gemaakt ofzo.

En als je echt veilig wilt rijden in de winter, zijn winterbanden de nóg betere keuze, maar daar wordt hier al helemaal niet over gesproken.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Advies voor het aanschaffen van nieuwe banden

Ongelezen bericht door kokka »

Stefke,
wel erg raar dat je 3 van de 4 banden moet vervangen en niet alle vier.
wees wel bewust van het feit dat je geen twee verschillende banden op dezelfde as-lijn mag hebben.
dus bijvoorbeeld links-voor een meteor en rechts-voor een sailun is niet toegestaan
Ik vind het overigens ook niet erg verstandig om een budgetmerk banden op je auto te zetten, als je de testen leest, komen budget banden er vaak niet zo best uit. de band is het enige stukje contact dat je hebt met de weg, dus dat kan maar beter goed zijn.
XL heb je met een golf niet nodig.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Advies voor het aanschaffen van nieuwe banden

Ongelezen bericht door eleven »

kokka schreef:Stefke,
wel erg raar dat je 3 van de 4 banden moet vervangen en niet alle vier.
wees wel bewust van het feit dat je geen twee verschillende banden op dezelfde as-lijn mag hebben.
dus bijvoorbeeld links-voor een meteor en rechts-voor een sailun is niet toegestaan
Ik vind het overigens ook niet erg verstandig om een budgetmerk banden op je auto te zetten, als je de testen leest, komen budget banden er vaak niet zo best uit. de band is het enige stukje contact dat je hebt met de weg, dus dat kan maar beter goed zijn.
XL heb je met een golf niet nodig.
Heb ik al gevraagd, maar ik denk, dat een reserveband kan gebruikt worden, die nog voldoende profiel heeft.

pima
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 nov 2009 12:57

Re: Advies voor het aanschaffen van nieuwe banden

Ongelezen bericht door pima »

er zijn een hoop bedrijven, die "2e" hands banden verkopen voor ca 40 euro incl. montage en balanceren, daar maak ik al jaren naar volle tevredenheid gebruik van, zowel zomer als winterbanden.

second-opinion
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 nov 2011 19:29

Re: Advies voor het aanschaffen van nieuwe banden

Ongelezen bericht door second-opinion »

Er zijn ook all Season banden lijkt me prima. Er zijn toch ook geen lente- en herfstbanden. Winterbanden is toch vanuit de commercie je een veilig gevoel geven...of toch niet ?

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Advies voor het aanschaffen van nieuwe banden

Ongelezen bericht door Slobberbone »

sjohie schreef:
Slobberbone schreef:Zou een normale set eronder leggen en dan kun je makkelijk voor een goed A-merk gaan, waarom ?

Rijdt beter is comfortabeler en zeker niet onbelangrijk is ook veiliger nu de winter aanbreekt :o
Het rijdt inderdaad iets comfortabeler, als je daar de band op uitzoekt natuurlijk. Er zijn ook A-merk banden die zo dun zijn dat ze wel op de velg geschilderd lijken, dan lever je fors in qua comfort, voor dat beetje extra "performance". En zoals je kan lezen op de site in die link van me, zijn de "budget" banden die hij op het oog heeft, nog niet eens zo gek, aldus echte gebruikers.

En niks bepaalt meer de veiligheid als het stuk organische materie wat achter het stuur zit, daar kan geen enkele band tegenop, A merk banden zijn niet van een soort magisch rubber gemaakt ofzo.

En als je echt veilig wilt rijden in de winter, zijn winterbanden de nóg betere keuze, maar daar wordt hier al helemaal niet over gesproken.
Er is geen twijfel over mogelijk dat als TS terug gaat naar de originele maat altijd comfortabeler en veiliger rijd deze maat 225/40/18 is helemaal niet nodig op een auto met slecht 125 pk Zelfs de huidige Gti komt nog niet aan die maat. En dan kun je makkelijk betaalbare A merk banden eronder gooien.

Winterbanden, ja R in de maand en erom wel zo veilig, hebben die winterbanden wel eens uitgerekend hoeveel dagen van het jaar je onveiliger rijd tegen over een goede zomerband :roll:

Winterbanden heb je dit seizoen nog niet nodig gehad dus velen rijden onveiliger ook vandaag veel regen bij temperaturen ruim boven nul is zomerband superieur zowel op nat als droogwegdek :o

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Advies voor het aanschaffen van nieuwe banden

Ongelezen bericht door Slobberbone »

eleven schreef:
Nu moet ik 3 van de 4 banden vervangen voor de APK.
Ik ken helaas niet alle keuringsvoorwaarden, maar ik denk dat je dan ook dezelfde 3 banden moet hebben, als de 4e band, welke je niet wil vervangen.

Waarom niet 18 inch banden bij de bandenboer kopen, welke misschien ook nog ergens in de aanbieding zijn, zoals al slobberbone heeft opgemerkt, als jou budget niet voldoende is.

Ja, dan heb je al een profief van 1,6 mm of minder en dan begeef je al op glad ijs bij de eerste beste forse regenbui kun je zo van de auto/ snelweg afzeilen.

3 banden vervangen is natuurlijk notdone ik ga er natuurlijk vanuit dat die niet nieuw is die ene.

Mijn tip: verpats die 18" en koop daar weer originele 15" voor terug met 4 goede banden die zijn per stuk nieuw lang niet zo duur.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Advies voor het aanschaffen van nieuwe banden

Ongelezen bericht door eleven »

second-opinion schreef:Er zijn ook all Season banden lijkt me prima. Er zijn toch ook geen lente- en herfstbanden. Winterbanden is toch vanuit de commercie je een veilig gevoel geven...of toch niet ?
Verdiep je in de materie van normale banden en winterbanden, dan lees je het verschil of het veilig is of niet.
Geen reclame maar een onafhankelijke test.

Prolix
Berichten: 624
Lid geworden op: 27 sep 2013 23:57

Re: Advies voor het aanschaffen van nieuwe banden

Ongelezen bericht door Prolix »

Winterbanden hebben echt wel nut in de winterse omstandigheden. Ook in zomerse, maar dan slijten ze erg hard.
Ik rijd nooit op winterbanden met mijn Allroad, maar op All-Season.. Nu heb ik er het bekende Z-merk Viking onder liggen. Bevalt qua prestaties wel, maar het afrolgeluid is vreselijk. Vooral boven de 140 kmh is het niet te harden. Maar dezelfde banden liggen ook onder de Twingo van mijn buurmeisje, en daar geven ze helemaal niet de grip die ik wel heb. Andere maat band, ander gewicht auto..
Welke band het beste is voor je zul je proefondervindelijk moeten uitzoeken. Wel of geen A-merk doet ( in mijn ogen ) echt niet terzake.

Stefke90
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 dec 2013 11:29

Re: Advies voor het aanschaffen van nieuwe banden

Ongelezen bericht door Stefke90 »

Ten eerste allemaal hartelijk bedankt voor de vele reacties!! Ik heb er veel aan gehad.

Even ter informatie: De rechter achterband had nog meer dan voldoende profiel, alleen aan de binnenkant was de band gescheurd. Hierdoor afgekeurd voor de APK. Mijn linker achterband heeft ook nog meer dan voldoende profiel en is zeker nog niet aan vervanging toe. Mijn twee voorbanden waren zo goed als op en konden nog net door de APK. Aangezien dit naar mijn idee niet veilig genoeg is wilde ik ook deze twee banden gaan vervangen.

Ik had nog even nagevraagd bij mijn monteur of dat twee verschillende merk banden op één as toegestaan is. Hij gaf aan dat dit wel mocht, mits de maat (225/40 18) en ook met name de loadaanduiding (92w) exact hetzelfde is. Naar aanleiding van jullie tips en dergelijke, heb ik besloten om toch 4 nieuwe banden te kopen, omdat ik dan niet achter de feiten aan blijf lopen. Anders kan ik in de toekomst alleen mijn linker achterband vervangen en dan blijf je met (minimaal) ongelijke banden rijden.

Een kleinere inchmaat is voor mijn niet van toepassing. Ik heb sportvelgen onder mijn auto liggen, waar ik zeer tevreden over ben en die voor mij met name voor "de look" er onder liggen. Hier wil ik ook zeker niet vanaf!

Ik heb zaterdag dan ook 4 nieuwe banden gekocht, waarbij ik heb besloten om de Sailun banden gewoon maar uit te proberen (laten we hopen dat de reviews van de banden correct zijn). Op dit moment kan ik helaas geen A-merk banden betalen en winterbanden is i.v.m. budget ook geen optie. De banden worden er van de week onder gelegd. Ik zal nog terug komen met mijn eerste indruk van deze betreffende budget banden.

Nogmaals allen hartelijk bedankt voor het advies!

Stefke90
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 dec 2013 11:29

Re: Advies voor het aanschaffen van nieuwe banden

Ongelezen bericht door Stefke90 »

Tweedehands banden werden mij overigens ook afgeraden en ik heb helaas ook niet voldoende tijd om hier speurwerk naar te verrichten. Ook vandaar de makkelijke keus om gewoon nieuwe banden thuis te laten bezorgen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Advies voor het aanschaffen van nieuwe banden

Ongelezen bericht door sjohie »

second-opinion schreef:Er zijn ook all Season banden lijkt me prima. Er zijn toch ook geen lente- en herfstbanden. Winterbanden is toch vanuit de commercie je een veilig gevoel geven...of toch niet ?
Het is niet zo zwart/wit, al was het alleen maar omdat de joker in het hele verhaal, de bestuurder, in elke situatie anders is. Wij hebben wel aparte zomer- en winterbanden, en merken wel verschil. Er is hier een blinde kruising, waarbij je nog wel eens abrupt moet remmen omdat ze je niet op tijd van rechts kunnen zien aankomen om je voorrang te verlenen. Op sneeuw staat mijn vriendin op winterbanden ~1½m eerder stil, dan op onze zomerbanden bij vergelijkbare omstandigheden. (, dus remmen bij ~25 km/h op sneeuw met opgevroren ijs eronder)

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Advies voor het aanschaffen van nieuwe banden

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Stefke90 schreef:Ten eerste allemaal hartelijk bedankt voor de vele reacties!! Ik heb er veel aan gehad.

Even ter informatie: De rechter achterband had nog meer dan voldoende profiel, alleen aan de binnenkant was de band gescheurd. Hierdoor afgekeurd voor de APK. Mijn linker achterband heeft ook nog meer dan voldoende profiel en is zeker nog niet aan vervanging toe. Mijn twee voorbanden waren zo goed als op en konden nog net door de APK. Aangezien dit naar mijn idee niet veilig genoeg is wilde ik ook deze twee banden gaan vervangen.

Ik had nog even nagevraagd bij mijn monteur of dat twee verschillende merk banden op één as toegestaan is. Hij gaf aan dat dit wel mocht, mits de maat (225/40 18) en ook met name de loadaanduiding (92w) exact hetzelfde is. Naar aanleiding van jullie tips en dergelijke, heb ik besloten om toch 4 nieuwe banden te kopen, omdat ik dan niet achter de feiten aan blijf lopen. Anders kan ik in de toekomst alleen mijn linker achterband vervangen en dan blijf je met (minimaal) ongelijke banden rijden.

Een kleinere inchmaat is voor mijn niet van toepassing. Ik heb sportvelgen onder mijn auto liggen, waar ik zeer tevreden over ben en die voor mij met name voor "de look" er onder liggen. Hier wil ik ook zeker niet vanaf!

Ik heb zaterdag dan ook 4 nieuwe banden gekocht, waarbij ik heb besloten om de Sailun banden gewoon maar uit te proberen (laten we hopen dat de reviews van de banden correct zijn). Op dit moment kan ik helaas geen A-merk banden betalen en winterbanden is i.v.m. budget ook geen optie. De banden worden er van de week onder gelegd. Ik zal nog terug komen met mijn eerste indruk van deze betreffende budget banden.

Nogmaals allen hartelijk bedankt voor het advies!


Oh het gaat enkel om " the looks " ja dan maakt het toch niet uit dat je een merk neemt die vaak onderaan de lijst eindigt met de bandentest.

succes en rij voorzichtig !!!

Gesloten