LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klapband met 160 km/u

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
Bart Pijpers
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jul 2007 22:40

Klapband met 160 km/u

Ongelezen bericht door Bart Pijpers »

Beste mensen,

Een vraagje.
Vorige maand op de eerste dag van de vakantie met 160 km/u in Duitsland een klapband gehad. 'Gelukkig' een achterband. Op de een of andere manier wist ik de auto (mazda 6) op de weg te houden en op de vluchtstrook te krijgen. Met knikkende knieen en bezwete handen de band verwisselen.
Maar nu het rare.
Deze banden waren spiksplinternieuw. Nog geen 1000 (!) km gereden. Het zijn bridgetonebanden die keurig aan alle eisen voor de Mazda 6 voldoen. En een station kan met drie weekendtassen toch niet overbeladen zijn. Bandenspanning, balancering ed allemaal keurig gecheckt.
Hoe kan dit?
Er zat aan de zijkant (!), dus niet het loopvlak, een scheur van zo'n
2 cm.
Kan een scherp voorwerp een band binnendringen met zo'n snelheid? Heb ik gewoon pech gehad? Productiefout?

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Groet,

Bart

caruso
Berichten: 1075
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Klapband met 160 km/u

Ongelezen bericht door caruso »

Nou je hebt dus gewoon pech gehad. Wat wil je bereiken? Alle stukjes bijeenvegen en de technische recherche inschakelen?
Zoals een ANWB monteur al eens tegen me zei toen ik pech kreeg, drie dagen na een grote beurt: "Vandaag ben je gezond, morgen kun je met 40 C koorts in bed liggen!"

Veldt01
Berichten: 758
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Klapband met 160 km/u

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Kan domme pech zijn maar kan ook veroorzaakt zijn door het (onbewust) raken van een stoeprande o.i.d. Waarschijnlijk zu je er nooit achterkomen maar wees blij dat het achter was en niet voor en dat je er goed vanaf bent gekomen.......

Bandenman
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jun 2007 10:30

Re: Klapband met 160 km/u

Ongelezen bericht door Bandenman »

Bart,

De schade aan je band en het moment waarop het gebeurd is wijst op een karkasbreuk.
Dat wil zeggen dat er, waarschijnlijk door een externe schade, enkele koordlagen gebroken zijn.
Door de warmte die ontwikkeld wordt bij hogere snelheid kan dan het rubber alleen de spanning niet meer dragen waardoor er zich plotseling een klapband voordoet.

Deze schade zal waarschijnlijk je eigen schuld zijn (niet expres natuurlijk) en kan op de meest onverwachte momenten gebeuren, bijvoorbeeld met het verkeerd oprijden van een stoeprand of zelf een grote kiezel op de weg kan voldoende zijn.

Succes!

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Klapband met 160 km/u

Ongelezen bericht door Noble »

Als ik zie HOE vaak mensen tijdens parkeren "even een stoepie" pakken... dan rijzen mijn haren ten berge...

IEDER stoepje dat je pakt vergroot de kans op zo'n klapband...

vééél mensen weten dat niet of denken: dat zal zo'n vaart niet lopen.... DUS WEL!!

je hebt een goed/lief beschermengeltje op je schouder gehad... (of twee)...

PAS OP VOOR STOEPRANDEN... :wink:

D1RK
Berichten: 2868
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Klapband met 160 km/u

Ongelezen bericht door D1RK »

De garage kan deze goede Merkband van Bridgestone wel opsturen voor onderzoek, soms krijg je voor garantie het wel vergoed, zij kunnen met onderzoek kijken of het jou fout of een fabrieksfout was.

Zelf ervaring met goedkope Chinesche band, werd ook vergoed nadat er een bobbel in kwam, karkasbreuk, maar tijdig gezien!
Ik kreeg geen 1 maar 4 banden, en moest op hun kosten laten wisselen, want ze wilde de partij onderzoeken, dus ook banden van €46,- per stuk kreeg ik meer garantie dan ik dacht!

Het zijn terreinbanden met grote noppen, dagelijks zijn er geen blikken velgen, maar echte merkbanden, want ze maken veel lawaai, maar het ging om de grip in sneeuw en modder!
Dus daarom goedkope banden op oude 2e hands velgen op nieuwe 2007 auto!

BMS.Purmerend

Re: Klapband met 160 km/u

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Ik ben het zeker eens met Dirk. Dirk heeft het meestal ook goed.
Banden met 100 kilometer en dan een canvasbreuk lijkt mij onwaarschijnlijk.
Ik ben even gaan zoeken, maar een ding is zeker, die stukende band moet je bij jou dealer terug brengen. Rede is en lees hier onder wat en hoe je band werkt, zie vooral onderop mijn mening met goede merken maar goedkoop aangeboden. Dirk als je een meid was had je en kusje gehad.

De term UTQG staat voor Uniform Tire Quality Grading en is het eenduidig sorteren van de kwaliteit van de band.


Treadwear - de hogere waarden wijzen over het algemeen op hardere, langer dragende samenstellingen. Als voorbeeld, een vrij harde samenstelling is 480 en een vrij zachte straatgebruik samenstelling is 250, en een DOT "straatrace" band is rond de 60. Deze waarde is een betere aanwijzing voor de grip van de band (op zijn minst onder droge wegomstandigheden) dan de tractie classificatie hieronder.
Zoals met vele dingen in het leven, er is een verschil tussen treadwear en grip; die gumball slalom banden van onbekend fabrikaat zouden u een trekkracht van +1G laten halen maar de geschatte levensduur als gevolg van de slijtage zullen eerder in meters zijn dan in kilometers. Aan de andere kant zullen die harde schoenen met de 300.000 km treadwear garantie tot onverwachte trillingen kunnen leiden als u met trots en vreugde een klein beetje te snel wilt.


Tractie - de hoogst denkbeeldige A, B, C tractie gradatie - alles met een beetje meer grip dan een banaanschil schijnt al de gradatie A te krijgen. Het is eigenlijk een gecontroleerde test voor de grip capaciteit.


Temperatuur - Nog een andere A, B, C schaal, dit keer van de bandenweerstand tegen hittegeneratie. Vooral belangrijk voor sleepvoertuigen, aanhangwagens en andere lastdieren. Maar ook als u hoge snelheden rijdt!


De Load and Pressure beperken de maximum belasting (per band) in ponden en de druk van de maxiumum inflatie (bij lage temperaturen) in ponden per vierkante inch.


De DOT Compliance Codes verwijzen naar de fabrikant, fabriek, band grootte, lopende band, productie datum en Europese kwaliteitsnormencodes. Nuttig voor product recalls.


De volgende extra codes kunnen ook aanwezig zijn:
De toepassings code - Deze code verschijnt voor de bandgrootte. Het wijst het voertuigtype aan waarvoor deze band werd ontworpen:
• P = Personenauto
• LT = Lichte Vrachtwagen
• AT = Al Terrein
• T = Tijdelijke werkkracht (reserve band)
• M + S = Modder en Sneeuw band


Een pijl op zijwand - wijst op een eenrichtingsloopvlak, ontworpen voor gebruik in de draairichting die door de pijl wordt aan gegegeven.

Tevens staan er een productie datum op de zijkant ( DOT Compliance Codes ).
Banden met enorme korting komt omdat er geen FABRIEKSGARANTIE meer is.
Fabriekgarantie is plusminus 4 jaar dit per merk verschillend banden die ouder worden gaan ook in warde omlaag met gemiddeld 15% van catalogusprijs.
Indien je een merkband koopt wordt dit bij een erkend bedrijf gedaan, dus kunnen hun jou aanwijzen de fabriek (productie) datum. Indien je een jaar garantie krijgt op fabrieksfouten klopt er iets niet dan is de band te oud voor de prijs dat je betaald.

Groeten Jan

D1RK
Berichten: 2868
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Klapband met 160 km/u

Ongelezen bericht door D1RK »

Ook als je band een jaar oud is heb je fabrieksgarantie, want na februari blijven de overgebleven winterbanden in opslag, koel, donker en droog, en dan maakt het niet zoveel uit!

Verder bleek bij controle dat de door www.autobandenmarkt.nl geleverde 18 setjes er slechts een 5 maanden oud was, de rest nieuwer, en via de Dot code zag ik de garage voorraad met veel ouder gemiddelde.....

Wel op letten dat je geen 2e keus met weggeslepen teksten kreeg, maar die worden via dit bovengenoemde tot nu toe bij dit montage bedrijf niet geleverd!

Wel uitloop partijen die ouder zijn, dus extra goedkoop, zelfs onder hun eigen prijzen, maar dat staat dan ook duidelijk aangegeven!

Een tevreden Uitlooppartij gebruiker... maar ook die goedkope Chinees waar ik nog nooit van gehoord had heeft garantie, dus bekend of flutmerk, maakte niet uit, als het echt fout is krijg je gewoon een nieuwe, maar slechte verhalen willen de dure dealers graag een beetje aandikken....

BMS.Purmerend

Re: Klapband met 160 km/u

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Corect omschreven Dirk.
Hoe hoger de prijs met zelfde winst marge hoe meer in het laatje.

Gesloten