Nieuwe banden en velgen schoonmaken

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
roytyo
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2018 10:55

Nieuwe banden en velgen schoonmaken

Ongelezen bericht door roytyo »

Hallo,

Ik heb een nieuwe set velgen met banden gekocht maar vroeg me af hoe ik de banden het beste kan behandelen zodat ze een wetlook houden en er als nieuw uit zien. Hebben jullie misschien tips? [commerciële link verwijderd door moderatie]

Bedankt alvast.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Nieuwe banden en velgen schoonmaken

Ongelezen bericht door Dirkie »

Je zou het kunnen navragen bij dezelfde leverancier. Zij hebben ook een pagina met meer informatie : https://www.wheelpoint.nl/accessoires

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Nieuwe banden en velgen schoonmaken

Ongelezen bericht door BL2 »

roytyo schreef:
14 jul 2022 08:50
Hallo,

Ik heb een nieuwe set velgen met banden gekocht bij -reclame verwijderd- maar vroeg me af hoe ik de banden het beste kan behandelen zodat ze een wetlook houden en er als nieuw uit zien. Hebben jullie misschien tips?

Bedankt alvast.
Dus je koopt zogenaamd nieuwe banden en velgen bij een bedrijfje, maar het ziet er niet nieuw uit ?
Gelijk terugzenden dat spul, en vooral niet zelf mee bezig gaan ! Misschien zijn ze al gebruikt......

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nieuwe banden en velgen schoonmaken

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dit soort vragen kunt u beter stellen op een forum voor autoliefhebbers of, nog beter, van detailers. Op bv carclean.nl vindt u een schat aan informatie.

kuklos
Berichten: 9770
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Nieuwe banden en velgen schoonmaken

Ongelezen bericht door kuklos »

Erthanax schreef:
14 jul 2022 13:24
Dit soort vragen kunt u beter stellen op een forum voor autoliefhebbers of, nog beter, van detailers. Op bv carclean.nl vindt u een schat aan informatie.
Maar dan kan TS hier geen reclame maken.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Nieuwe banden en velgen schoonmaken

Ongelezen bericht door scontra »

roytyo schreef:
14 jul 2022 08:50
Hallo,

Ik heb een nieuwe set velgen met banden gekocht bij https://www.wheelpoint.nl maar vroeg me af hoe ik de banden het beste kan behandelen zodat ze een wetlook houden en er als nieuw uit zien. Hebben jullie misschien tips?

Bedankt alvast.
Bandenzwart kopen en de banden daarmee insmeren, vergeet niet om plastic handschoenen aan te trekken voor dit klusje.
Als u dit een paar keer hebt gedaan dan bent u er wel klaar mee en laat u de banden eruitzien net als die van elke auto op straat.
Glimmende banden trekken extra aandacht van velgendieven, dus monteer ook een setje slotbouten (moeten wel geschikt zijn voor het type velg) om diefstal te voorkomen.
Alternatief : Vooral in de regen rijden want dat geeft hetzelfde effect. :wink:

Denk wel dat u niet de goedkoopste leverancier heeft gekozen voor een compleet setje.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Nieuwe banden en velgen schoonmaken

Ongelezen bericht door Nijogeth »

roytyo schreef:
14 jul 2022 08:50
Hallo,

Ik heb een nieuwe set velgen met banden gekocht maar vroeg me af hoe ik de banden het beste kan behandelen zodat ze een wetlook houden en er als nieuw uit zien. Hebben jullie misschien tips?

Bedankt alvast.
Niet zo moeilijk. Er zijn legio producenten van autoproducten met die specifieke toepassingen. 1 tip, velgen en banden zul je iedere paar dagen moeten poetsen om de wet look van de banden echt goed te houden en de velgen van remstof te ontdoen.

Ik gebruik zelf van Meguiars de Endurance Tyre Gel voor de banden. Dat werkt best goed voor een paar weken, al kun je het beste wel speciale applicators er voor kopen.

Voor de velgen is een reiniger en wax combinatie beter. Ik zelf doe het alleen met een reiniger en doe het gewoon iedere week. Perfect schoon kun je ze toch niet houden. Ook daar gebruik ik eigenlijk alleen maar producten van Meguiars, maar er zijn zoveel meer merken die goed zijn. Turtle Wax wordt door een maat van me gebruikt. Tot tevredenheid.

Aanrader is om niet teveel verschillende merken te combineren. Je kunt beter van 1 merk meerdere producten pakken en zorg dat je de juiste accessoires gebruikt. Washandschoenen, droogdoeken etc..

Zelf heb ik pas, omdat je toch vaak een stuk moet rijden naar een automeeting, de waterless tyre and wheel cleaner gekocht. Ik had al de quick detailer gekocht. Dan kun je op locatie met wat microvezeldoeken nog heel wat uitrichten.

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Nieuwe banden en velgen schoonmaken

Ongelezen bericht door juliomariner »

Nijogeth schreef:
14 jul 2022 16:11


Aanrader is om niet teveel verschillende merken te combineren. Je kunt beter van 1 merk meerdere producten pakken en zorg dat je de juiste accessoires gebruikt. Washandschoenen, droogdoeken etc..
Krijgt de auto anders een allergische reactie of hoe moet ik dat zien?
Trouwens hele onzin topic mag wel een slotje op. Is toch alleen maar bedoelt om te spammen.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Nieuwe banden en velgen schoonmaken

Ongelezen bericht door Nijogeth »

juliomariner schreef:
14 jul 2022 17:10
Nijogeth schreef:
14 jul 2022 16:11


Aanrader is om niet teveel verschillende merken te combineren. Je kunt beter van 1 merk meerdere producten pakken en zorg dat je de juiste accessoires gebruikt. Washandschoenen, droogdoeken etc..
Krijgt de auto anders een allergische reactie of hoe moet ik dat zien?
Trouwens hele onzin topic mag wel een slotje op. Is toch alleen maar bedoelt om te spammen.
Eerder dat chemische componenten kunnen reageren.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Nieuwe banden en velgen schoonmaken

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Toverwoord is goed onderhoud! een velg die wekelijks of om de twee weken goed wordt gewassen heeft geen last van hardnekkige aanslag en dus ook geen agressieve middelen nodig om netjes te blijven (velgreinigers zijn voor luie mensen en doen bij verkeerd gebruik meer kwaad dan goed).
Je kunt je een hoop werk besparen door de velgen af en toe in een wax te zetten (of beter nog een goede keramische coating) maar strikt noodzakelijk is dit niet (enkel het schoonmaken wordt eenvoudiger).
Banden hebben bij regelmatig wassen geen onderhoud nodig en glimmen trekt onnodig aandacht maar er zijn wel wat merken die beperkt uv bescherming bieden en voorkomen dat ze meer bruin dan zwart worden (mcguiars of Poorboys heeft genoeg in hun programma) maar basisregel is ook hier altijd toepassen op schone banden anders ben je enkel het vuil aan het inkleuren.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nieuwe banden en velgen schoonmaken

Ongelezen bericht door Erthanax »

Veldt01 schreef:
15 jul 2022 09:25
Toverwoord is goed onderhoud! een velg die wekelijks of om de twee weken goed wordt gewassen heeft geen last van hardnekkige aanslag en dus ook geen agressieve middelen nodig om netjes te blijven (velgreinigers zijn voor luie mensen en doen bij verkeerd gebruik meer kwaad dan goed).
Je kunt je een hoop werk besparen door de velgen af en toe in een wax te zetten (of beter nog een goede keramische coating) maar strikt noodzakelijk is dit niet (enkel het schoonmaken wordt eenvoudiger).
Banden hebben bij regelmatig wassen geen onderhoud nodig en glimmen trekt onnodig aandacht maar er zijn wel wat merken die beperkt uv bescherming bieden en voorkomen dat ze meer bruin dan zwart worden (mcguiars of Poorboys heeft genoeg in hun programma) maar basisregel is ook hier altijd toepassen op schone banden anders ben je enkel het vuil aan het inkleuren.
Zo is dat! Voor velgen is wassen niet altijd genoeg, al hangt dat af van frequentie en grondigheid van wassen en van de rijstijl (of liever remstijl). Als je een "de-ironizer" gebruikt (dat is niet hetzelfde als een velgenreiniger), zie je er vaak toch troep vanaf komen.

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Nieuwe banden en velgen schoonmaken

Ongelezen bericht door Radar »

@roytyo, je hebt een waarschuwing gekregen omdat je bericht met een commerciële link verdacht veel op reclame lijkt.

Veel gebruikers maakten daar al grapjes over (terecht en leuk gevonden!). Voor nu krijgt dit topic echter het voordeel van de twijfel, en de offtopic grapjes zijn verwijderd zodat we het nu weer kunnen hebben over mooi uitziende banden.

- Moderatie^EV

Seinhuis
Berichten: 2371
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Nieuwe banden en velgen schoonmaken

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Op YouTube staan duizenden video's hierover.

Plaats reactie