LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe banden na niet verleende service Kwik-Fit Bergen op Z

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
IngridBos
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2018 14:46

Nieuwe banden na niet verleende service Kwik-Fit Bergen op Z

Ongelezen bericht door IngridBos »

Garagebedrijf Kwik-Fit te Bergen op Zoom hanteert naar eigen zeggen de service van in autobanden aangetroffen “touw-pluggen” van oude reparaties, bij nieuwe reparaties direct mee te vervangen voor de degelijkere oplossing van een kunststof plug.

Die service is mij niet verleend bij het verrichten van reparatie van een autoband. Hoewel beide reparaties op nog geen 30 cm van elkaar af zaten, gaf de monteur een dag nadien aan de oude repartie niet te hebben gezien.

De band gaf namelijk direct weer problemen. De oude reparatie had door het rijden naar de garage de band zodanig beschadigd dat deze vervangen diende te worden. Het advies was de band aan de andere zijde, met een profiel van 1,9 mm meteen mee te nemen.

De monteur bood uit coulance een korting van 60 euro aan op de kosten van vervanging.

Zelf had ik de vervelende gedachte dat de Kwik-Fit monteur een mooie gelegenheid heeft gezien om voor de meest degelijke oplossing voor de auto te kiezen, namelijk nieuwe banden, zonder vooraf akkoord van de eigenaar.
Het hoofdkantoor van Kwik-Fit meent dat er niets mis is met deze gang van zaken.


De eindafrekening zag er vervolgens zo uit:

woensdag 25-7 balanceren 1x € 20,50 € 20,50
ventiel 1x € 3,45 € 3,45
reparatie lekke band 1x € 6,00 € 6,00
€ 29,95

zaterdag 28-7 balanceren 1x € 20,50 € 20,50
ventiel 1x € 3,45 € 3,45
reparatie lekke band 1x € 6,00 € 6,00
band 1x € 60,95 € 60,95
band 1x € 84,90 € 84,90
€ 169,80

€ 199,75



Bij aflevering op zaterdag werd mij medegedeeld dat ik eigenlijk 2x balanceren en 2x ventiel had moeten betalen en op 1 band is 23,95 korting gegeven.
Van het retourneren van het bedrag van de reparatie op 25-7 was geen sprake.
Er prijkt nu een felgroen ventiel op A+ banden die kennelijk in kwaliteit vergelijkbaar zijn met de Continental banden die op de auto zaten.

Graag zou ik reacties ontvangen over deze gang van zaken.
IMG_0164.jpg
De binnenkant van de band.
Links temidden rubbergruis de oude "touw-plug".
Rechts de nieuwe plug.
(146.92 KiB) 4398 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Nieuwe banden na niet verleende service Kwik-Fit Bergen op Z

Ongelezen bericht door jonis »

Graag zou ik reacties ontvangen over deze gang van zaken.
Je maakt je verder niet druk om dat je rondrijdt met een band met slechts 1,9mm profiel?
Wettelijk mag het nog 0,3mm minder zijn maar eigenlijk moet je dit gewoon merken in weggedrag.

Je kunt je er druk om maken dat je nu al met nieuwe banden rondrijd, maar dan vraag ik me af of je dan wel veilig de winter had doorgereden op oude banden. Tegen een boom parkeer je de auto ook maar doorgaans 1x.

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Nieuwe banden na niet verleende service Kwik-Fit Bergen op Z

Ongelezen bericht door madfred »

Dat de band helemaal verrot is geraakt door er op door te rijden is heel geloofwaardig, ook het advies om de band met 1,9 mm ook te vervangen is niks mis mee. Maar om te kunnen beoordelen of de prijs voor de neiuwe banden reeel is zou u het merk en de maat van de nieuwe banden moeten vermelden. De uitspraak dat ze vergelijkbaar zijn met Continental is leuk maar slaat waarschijnlijk nergens op. Je kan alles met elkaar vergelijken, dat wil niet zeggen dat de kwaliteit hetzelfde is. Waarschijnlijk is de enige overeenkomst dat ze net als Continental rond en zwart zijn.

stofzuigertje

Re: Nieuwe banden na niet verleende service Kwik-Fit Bergen op Z

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik heb 2 merk banden laten monteren voor minder.... maar welke maat de band is en welk merk....
Kwikfit is wel stevig aan de prijs met plugje... voor €10,- word het door mijn eigen garage gedaan, als niet verschoven is balanceren niet nodig.

Verder moet je altijd kijken of dit het enige lek is en niet een matige band zomaar herstellen....
Dan adviseer je gelijk 2 nieuwe met montage en laat dat monteren en balanceren bij deze goedkope banden verkoper vrij stevig aan de prijs zijn.
Ik betaal voor monteren + balanceren + ventiel maar €12,50 per wiel...

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Nieuwe banden na niet verleende service Kwik-Fit Bergen op Z

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Met een lege band gereden?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Nieuwe banden na niet verleende service Kwik-Fit Bergen op Z

Ongelezen bericht door Revoked »

stofzuigertje schreef:... als niet verschoven is balanceren niet nodig....
Da's alleen bij fietsen en brommobielen. Bij elke autoband die is gerepareerd met een prop ( want ja, zo heet dat) moet er gebalanceerd worden.
Je mag van mij krom7u77en wat je wil, Stofzuiger, maar onwaarheden en adviezen-richting-illegaliteit neerplempen , daar moet je echt mee ophouden.

stofzuigertje

Re: Nieuwe banden na niet verleende service Kwik-Fit Bergen op Z

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je van buitenaf zonder demonteren of na krijt streepje bij ventiel zetten de band herstel met prop, die weegt minder dan 5 gram en tot 130 Km wat hier legaal is meestal totaal geen probleem mee gehad.

Voor mezelf en andere vaker gedaan en zonder balanceren, het kan...
Alleen als Revoked vaak het land uit gaat of de snelheid regels aan zijn laars zou lappen....
Dan koop je gelijk nieuwe banden en ik denk dat deze personen nauwelijks harder dan 100 km gaan omdat de benzine zo duur is geworden, en dan nog Vlaamse pomp opzoeken ook!

Met enige zoeken is op 4 km van BOZ zelfs een twijfelachtige garage voor €10,- monteren en balanceren te vinden en 3x enkele op redelijke afstand voor €12,50....
Google maar zelf eens.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Nieuwe banden na niet verleende service Kwik-Fit Bergen op Z

Ongelezen bericht door Revoked »

Stick to the subject, Stofzuigert..

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Nieuwe banden na niet verleende service Kwik-Fit Bergen op Z

Ongelezen bericht door Ivo.w »

1: hoe haal je het in je hoofd om banden met slechts 1,9mm profiel nog te laten repareren? De restlevensduur is zo kort dat dat altijd te duur is. Als het goed is heb je een geldig rijbewijs dus Je weet dat het wettelijk minimum voor profieldiepte 1,6mm is en dat vervanging wordt aangeraden bij minder dan 2,5mm profieldiepte. Deze gegevens zijn immers al tientallen jaren onderdeel van de theorie voor rijbewijs B.

2: Kwik-fit had direct bij je eerste bezoek moeten wijzen op de minimale profieldiepte en twee nieuwe banden moeten adviseren. Wanneer dat niet geadviseerd is zou aftrek van de kosten van je eerste bezoek niet meer dan redelijk zijn. Er is toen immers ondeugdelijk advies gegeven én ondeugdelijk werk verricht.

3: Wat dan een realistisch eindbedrag is voor twee nieuwe banden is moeilijk door ons te zeggen zonder bandenmaat, merk en type te weten. Een paar 14 inch huismerk zomerbandjes kosten minder dan 40 euro per stuk exclusief montage. Een paar 17 of 18 inch all-season merkbanden kunnen makkelijk het drievoudige kosten exclusief montage.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Nieuwe banden na niet verleende service Kwik-Fit Bergen op Z

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik zie nou niet echt een actie, of reactie van kwik-fit die zwaar overtrokken, onjuist of bedoelt is om u geld uit de zakken te kloppen. Zoals al gezegd, die profieldiepte is op het randje van wat nog mag, of tenminste nog binnen acceptabele veiligheidsmarges valt, en die kennis is ten eerste onderdeel van het praktijkexamen en hoor je dus te weten, en ten tweede op elke site, ook die van kwikfit snel te vinden als je twijfelt aan je geheugen als het gaat om dit soort dingen.

En is een hond die tegen een bankje aan plast een vandaal, of gewoon een hond? :wink: Ik bedoel, kwik-fit is een bedrijf wat bestaat door het verkopen van banden, dat ze nieuwe adviseren vanaf 2mm, dus iets eerder dan dat de APK met 1,6mm dit vereist, zou toch geen al te grote verassing moeten zijn.

stofzuigertje

Re: Nieuwe banden na niet verleende service Kwik-Fit Bergen op Z

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je een lastige maat hebt en Kwik heeft niet alle maten op voorraad is zelfs met 1.9 een nood reparatie rendabel.
De van binnenuit lijkt me beter maar de buiten pluggen lekken zelden....

Als je band demonteerde en binnenplug in 5.8 mm band doet na verwijderen vrij grote schroef..... moet je balanceren tenzij.....
Ik een streepje bij ventiel gezet hebt en daar de band weer terug op zet en gaat pompen.....
Dan heb je deze op precies zelfde plek en alleen de plug komt er bij, en dat voel je nauwelijks...
Nieuwe ventiel en balanceren doe je bij nieuwe, voor plug alleen en hij komt toch binnenkort met 1,9 mm is dat verspilling!

IngridBos
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2018 14:46

Re: Nieuwe banden na niet verleende service Kwik-Fit Bergen op Z

Ongelezen bericht door IngridBos »

Hartelijk dank aan allen voor de reacties.

Wel even dit.
Echte autorijders controleren kennelijk eerst de profieldiepte voordat ze een reparatie overwegen. Zelf ga ik naar een garage en bied daar de lekke band aan.
Kwik-Fit heeft de band ook, al was het zeer tijdelijk, gerepareerd. Kennelijk waren zij van mening dat de band binnen de geldende veiligheidsnormen gerepareerd kon worden.

En Snuffel1 zegt: “Ik lees nergens dat Kwik-Fit oude touwpluggen vervangt door modernere kunststof pluggen maar terzijde.”.
Dat vind ik wel een goed punt.
Dit is door de monteur zelf gemeld bij constatering van de “gemiste” plug.
In de correspondentie naar het hoofdkantoor heb ik dit vermeld, en door hen werd de stelling niet tegengesproken.
Dan neem ik aan dat het inderdaad om een service gaat als deze verleend wordt.
Doordat deze niet verleend is, werd ik genoodzaakt per direct nieuwe banden aan te schaffen.

Kijkend naar de bandfoto echter vind ik het opmerkelijk dat er iets “gemist” is.
Dat brengt mijn bericht terug naar deze twee vragen:
Is het geloofwaardig dat de oude plug niet is opgemerkt?
Als een service niet verleend wordt met opzet, kan dat door de beugel?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Nieuwe banden na niet verleende service Kwik-Fit Bergen op Z

Ongelezen bericht door sylvesterb »

IngridBos schreef: Is het geloofwaardig dat de oude plug niet is opgemerkt?
Ja waarom is dat niet geloofwaardig?
IngridBos schreef: Als een service niet verleend wordt met opzet, kan dat door de beugel?
U zult opzet moet bewijzen en dit is erg lastig (bijna onmogelijk).

Immers waarom zou de monteur u vooraf mondeling iets melden over hun eigen werkwijze om deze hierna met opzet niet uit te voeren. Als hij niets gemeld had dan had u geen enkel recht van spreken achteraf en had u ook de € 60,00 coulance niet gehad.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Nieuwe banden na niet verleende service Kwik-Fit Bergen op Z

Ongelezen bericht door Brainless »

Ivo.w schreef:1: hoe haal je het in je hoofd om banden met slechts 1,9mm profiel nog te laten repareren? De restlevensduur is zo kort dat dat altijd te duur is. Als het goed is heb je een geldig rijbewijs dus Je weet dat het wettelijk minimum voor profieldiepte 1,6mm is en dat vervanging wordt aangeraden bij minder dan 2,5mm profieldiepte. Deze gegevens zijn immers al tientallen jaren onderdeel van de theorie voor rijbewijs B.
.
Ik ben dan dus niet goed bij mijn hoofd...
Mijn auto had een lekke band, profiel was 1,8... maar toch heb ik hem laten repareren.
Ik ga géén nieuwe band betalen als ik nog maar 2 weken met mijn auto hoef te rijden; (of zoals 3 jaar terug) dat mijn auto enkele weken later voor de keuring moet.
Dan wacht ik eerst af of de auto het nog waard is qua kosten om er nieuwe banden op te gooien.

Bij mijn garage koste proppen en uitbalanceren 10E.

Moneyman
Berichten: 30034
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe banden na niet verleende service Kwik-Fit Bergen op Z

Ongelezen bericht door Moneyman »

Brainless schreef:Ik ben dan dus niet goed bij mijn hoofd...
Tsja, met jouw forumnaam... :D

IngridBos
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2018 14:46

Re: Nieuwe banden na niet verleende service Kwik-Fit Bergen op Z

Ongelezen bericht door IngridBos »

Naar mijn mening moet je wel heel erg je best doen om de touw-plug op de foto niet te zien bij het plaatsen van de nieuwe plug.
Maar stel dat de touw-plug niet is opgemerkt, en er ontstaat als gevolg van die onoplettendheid schade, is een beroep op de bedrijfsverzekering dan niet op zijn plaats?

Kwik-Fit ging niet in op die vraag en verhaalt de kosten op de klant.
Daarmee wordt het vermoeden van een brutale verkooptruc bevestigd.

Moneyman
Berichten: 30034
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe banden na niet verleende service Kwik-Fit Bergen op Z

Ongelezen bericht door Moneyman »

IngridBos schreef:
07 sep 2018 15:50
Naar mijn mening moet je wel heel erg je best doen om de touw-plug op de foto niet te zien bij het plaatsen van de nieuwe plug.
Maar stel dat de touw-plug niet is opgemerkt, en er ontstaat als gevolg van die onoplettendheid schade, is een beroep op de bedrijfsverzekering dan niet op zijn plaats?

Kwik-Fit ging niet in op die vraag en verhaalt de kosten op de klant.
Daarmee wordt het vermoeden van een brutale verkooptruc bevestigd.
Waarom zou kwikfit ineens aansprakelijk zijn voor schade die voortvloeit uit een door een ander aangebrachte touwplug?

Rmcdc
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 aug 2009 21:33

Re: Nieuwe banden na niet verleende service Kwik-Fit Bergen op Z

Ongelezen bericht door Rmcdc »

Niet t bedrijf maar jij als eigenaar bent verantwoordelijk voor tijdig onderhoud! Punt

Gesloten