LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stikstof = verkopen van lucht

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
jadatis
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 apr 2008 10:51

Re: Stikstof = verkopen van lucht

Ongelezen bericht door jadatis »

Als de ene oplegger, zoals Ton van Heel schrijft, met dezelfde banden en gebruikte bandendruk, met lucht , en de andere met pure stikstof ( dus ook zonder water) gevuld is. En de met lucht gevulde gaat eerder klappen, dan kan ik er niet anders van maken dat de oorzaak ergens anders in gezocht moet worden dan de bandvulling.

Ik heb verschillende versies gelezen. Maar daaruit blijkt dat zuurstof 3 tot 5 keer zo snel door het bandoppervlak verdwijnt dan stikstof.
Verder is de binding met de elektronen bij zuurstof sterker dan bij stikstof waardoor de hele zuurstof-molekuul uiteindelijk kleiner is dan bij de hele stikstof-molekuul.

Bij vliegtuigen wordt met stikstof gevuld om bij brand waarbij de banden klappen, geen zuurstof-voeding is voor de brandhaard of brandstof.
De oxidatie van velgen, die ook als argument aangehaald wordt, valt tegenwoordig ook wel mee.

Bij het plaatsen van nieuwe caravan-banden met meer draagvermogen en omdat de oude al te oud waren, werd mij ook gevraagd of ik voor 2 euro per band ze met stikstof gevuld wilde hebben. Heb ik niet gedaan.
Ik houdt de druk zelf bij en zet de caravan bij stalling op maximale druk om vierkante wielen te voorkomen. Gaan wij er mee op vakantie dan breng ik ze terug naar 3.8 bar voor beter veren op de banden.
voor ons dus geen aanvulling dat stikstof, eerder een beperking.

Waren de banden met stikstof gevuld dan durft men dat niet te doen omdat dat het voordeel van stikstof zou verpesten. Moet je dus gewoon doen, belangrijk is dat de banden op druk blijven en de beide gassen bijten elkaar niet. Dus stikstof vulling zorgt er niet voor dat je de bandendruk niet moet in de gaten houden en op peil houden.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Stikstof = verkopen van lucht

Ongelezen bericht door Ulbe »

Aan het schrijven op dit topic van diverse ervaringen met (vracht)autobanden kom ik hier tot een conclusie dat vullen met stikstof alleen lonend is wanneer de banden zeer zwaar belast worden,

De gemiddelde autoband wordt eigenlijk alleen zwaar belast met de vakantie met het rijden met de afgeladen auto en caravan in de bergen,

Zelf lijkt het mij, gezien de geschreven ervaringen, niet zinvol de banden laten vullen met stikstof, mede gezien bij problemen met de stikstof gevulde banden het ventiel een andere diameter heeft, speciaal voor stikstof, dus niet zo maar bijvullen bij de eerste de beste bandenpomp bij een benzinestation,

Ik hou het dan maar bij de oude vertrouwde luchtpomp, wel de banden op een maximale sterkte oppompen die de bandenfabrikant voor de betreffende wagen voorschrijft, dit scheelt brandstof en spaart de band, banden hebben altijd de neiging aan de kanten af te slijten door het vele bochten werk in stadsverkeer,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Gesloten