LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Ron58 »

Een keer de handrem erbij en driften bij zeer lage snelheid werd niet gewaardeerd.
Goh, bij jou ook al niet???

Zeg maar dat het juist voor de veiligheid is, oefenen voor een echte noodsituatie :lol:

stofzuigertje

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Hoewel ze bij gebruik ik warme zomer minder lang mee gaan, ze drogen dan niet uit omdat ze te oud worden en deze meestal zachtere banden hebben meestal meer grip dus als je een oude gek met 70 KM een verkeersplein ziet nemen met de Anti Groen Links Tractor?

Ja, dat is ook een leuk voordeel bij warm weer dus apart er naast 4 banden opslaan in overvolle schuur doe ik niet meer!

Verder zullen deze modder eerder lossen dus sneller schoon en zelfs op ijs geven winterbanden omdat ze meer lamellen hebben toch meer grip!
Er is nauwelijks meerprijs en dat ze 10 tot 25% korter mee gaan is jammer, maar gezien mijn rijstijl heb ik dat er graag voor over, want extra brede die gezien mijn rijstijl nodig waren zouden nog duurder zijn!

singer
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 dec 2006 22:16
Locatie: best

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door singer »

Goh wat een lekker weertje nu,tja waarom geen winterbanden????
Ben er in ieder geval blij mee :P

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Ron58 »

singer schreef:Goh wat een lekker weertje nu,tja waarom geen winterbanden????
Ben er in ieder geval blij mee :P
Heb ook jaren geroepen dat het onzin was, maar ben nu helemaal om :D

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door ron1 »

Zolang het bekend is dat nog te veel autobedrijven de boel oplichten.....zolang 1 winterband gemiddeld 100 euro per stuk kost....zolang overige betweters uit de overheid en vertegenwoordigers van autozaken die hun kans zien stevig hun zakken te vullen....zolang winterband bij de oosterburen vele malen goedkoper zijn als hier......komt er bij mij geen 1 winterband om !!!!!!

stofzuigertje

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

@ ron 1,

Ik kocht mijn nieuwe auto met All Weaters dus pas na 80.000 km monteer ik winterbanden die niet duurder zijn dan normale zomer banden.

De Dealer verkoopt Yokohama of Bridgestone voor €140,- of duurder per stuk voor deze SUV...
Online is deze voor slechts €62,80 te leveren van ander echt Japans merk,
dit kleinere merk is Falken, en hoewel de levensduur meestal korter is,
geen 80.000 km maar 70.000 km plakken ze wel beter in de bochten dus ik kies voor slechtere banden wat levensduur betreft!

Ook de dure merken van de dealer kosten online geen €140,- maar minder dan €100,- en ik rij dus telkens omdat nieuwe auto meestal niet op winterbanden geleverd word dus pas na enkele jaren het hele jaar op winterbanden!

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Mallemalle »

waarom zou je in de warme seizoenen, lente en zomer ook op winterbanden rijden?

weggegooid geld, je rijd die banden zo op op het droge

geen weggegooid geld als je in je garage gewoon een setje met velg hebt liggen voor de winter

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door ron1 »

Het zijn allemaal hersenspinsels van de commercie man ....

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Ron58 »

ron1 schreef:Het zijn allemaal hersenspinsels van de commercie man ....
Natuurlijk.

Blijf jij dat maar denken, maar ik merk het verschil wel degelijk.

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door ron1 »

Ik zeg niet dat er geen verschil waarneembaar is, zullen absoluut beter zijn in de winter,maar waarom hebben ze in deutschland altijd goedkopere en vriendelijkere prijzen vraag ik me af....

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Mallemalle »

waarom kost in roemenie ene pilsje 80 eurocent

dat soort vragen hebben niks van doen met het topic

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Ron58 »

ron1 schreef:Ik zeg niet dat er geen verschil waarneembaar is, zullen absoluut beter zijn in de winter,maar waarom hebben ze in deutschland altijd goedkopere en vriendelijkere prijzen vraag ik me af....
Dat geldt voor heel veel zaken, niet alleen banden.
Ik bestel soms wel eens iets in Duitsland, maar bij banden heeft het geen zin, kom hier maar eens bij een bandenboer of hij even je in Duitsland aangeschafte banden om je velgen wil gooien. :D

Met een beetje zoeken hoef je hier voor winterbanden niet zo veel meer kwijt te zijn dan voor zomerbanden, en als je winterbanden er onder zitten slijten je zomerbanden niet. Per saldo ben je alleen een bedrag kwijt voor 4 (of 5) extra stalen velgen.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Mallemalle »

Ron58 schreef:
ron1 schreef:I kom hier maar eens bij een bandenboer of hij even je in Duitsland aangeschafte banden om je velgen wil gooien. :D
Als ik mijn eigen banden meeneem en vraag : wilt u deze even voor mij monteren, is dat 9 van de 10 keer geen enkel probleem

Gemiddeld 10 euro per band met balanceren

En waarom zou een bedrijf ook moeilijk doen, geld is geld, een klant is een klant

los daarvan kun je met wat creatief zoeken voor nette prijzen best banden vinden die voldoen aan je eisen

persoonlijk zou ik voor die paar weken of maanden per jaar geen dure michelin banden of iets dergelijks gaan kopen

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door ron1 »

Het lijkt er op dat het allemaal 1 grote kliek is om ons autobezitters lekker te blijven en laten uitgeven, nu roept die Bovag weer op minimaal 1 keer per week de auto t ewassen cq te laten wassen in een wasserette....gemiddeld 10 euro per auto......dus we hebben....de apk gerotzooi ook bij de dealer garages waar vaak veel mis gaat en is,de banden geklooi, de kwikfit troep,en nu dit weer.....alert blijven is optie 1 en de laatste dus.Gaan jullie maar met de massa mee en in de rij staan voor een auto wasserette...echt kansloos verschijnsel om als schaapjes achter elkaar te staan....de regen uit de hemel was mijn auto....ik heb dat hele systeem door met heel die nieuwe en tweedehands autohandel en garages....dieptriest.

kaledirk
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 feb 2010 23:12

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door kaledirk »

Of je goed en netjes auto rijdt of niet, dat doet toch niets af aan de eigenschappen van winterbanden.
Feit is dat winterbanden beter remmen, meer grip hebben, significant veiliger zijn dan zomerbanden bij condities onder de 5 graden c.
Hoe zou jij het vinden als je kind wordt aangereden door iemand, die het verzuimd heeft winterbanden aan te schaffen en daardoor net meer remweg nodig had. En ga me niet zeggen dat dat als je goed rijdt jou nooit gebeurd, want kinderen zijn onvoorspelbaar!
Welke instanties onderschrijven dat winterbanden onnodig zijn? Die zijn er niet. Binnenkort zijn winterbanden verplicht in Nederland net als in Duitsland. Hoe dom, naïef, kortzichtig, ongegrond en kort door de bocht kan je zijn als je alle feiten over winterbanden naast je neerlegt en lekker gaat roepen hoe goed jij auto kan rijden.
Alle instanties, noem anwb, adac, tno, 3vo, consumentenbond etc. Kunnen je uitleggen waar winterbanden voor bedoeld zijn.
Jullie kunnen er nog zo lang over zeveren met z'n allen, het veranderd de zaak niet.
Winterbanden: JA

asconahobbyist
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 mar 2010 17:13

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door asconahobbyist »

ik wil nooit meer zonder winterbanden.
Onze dagelijkse wagen waar mn meisje mee rijdt staat op winterbanden.
Afgelopen winter gleed ik met mijn woon/werk auto alle kanten op,en zij kachelde zo overal doorheen.
Voor mn woon/werk wagen zijn de winterbanden inmiddels al besteld!
eind oktober gaan ze eronder,en begin/half maart er weer af.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door JtC »

Waarom geen winterbanden:

A. Het weer in Nederland is daar niet extreem genoeg voor. Die paar dagen met dikke vorst kun je bij wijze van spreken op 1 hand tellen. De voordelen in verhouding tot de kosten zijn het in ieder geval niet waard.

B. Winterbanden zorgen vaak voor aanzienlijk meer rolgeluid.

C. Veiligheid wordt niet met name bepaald door het soort band, maar door diegene die auto bestuurt. Dat wil zeggen: je rechtervoet, je verkeersinzicht en mentaliteit. Als je genoeg afstand houdt (en dat doen er gewoon velen niet) en niet met 150 km/u door scherpe bochten raast, je netjes aan de max.snelheden houdt of je snelheid aanpast aan het overige verkeer, heb jij zelfs met dikke vrieskou, veel regen, ijs en sneeuw geen winterbanden nodig.

D. Natuurlijk wordt er aangeraden met winterbanden te rijden: zie je het al voor je, de bakker die zijn klanten vertelt om zijn ambachtelijk gebakken taarten niet te kopen omdat ze smerig zijn? :wink:

riddert
Berichten: 2126
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door riddert »

A. Het weer in Nederland is daar niet extreem genoeg voor. Die paar dagen met dikke vorst kun je bij wijze van spreken op 1 hand tellen. De voordelen in verhouding tot de kosten zijn het in ieder geval niet waard.
hoezo extra kosten? ten tijde van het gebruik van je zomerbanden slijten je winterbanden niet, en andersom idem. extra kosten zijn dus nul.
B. Winterbanden zorgen vaak voor aanzienlijk meer rolgeluid.
klopt, ze zijn door het grovere profiel luidruchtiger. maar of dit opweegt tegen de extra grip en dus veiligheid?
C. Veiligheid wordt niet met name bepaald door het soort band, maar door diegene die auto bestuurt. Dat wil zeggen: je rechtervoet, je verkeersinzicht en mentaliteit. Als je genoeg afstand houdt (en dat doen er gewoon velen niet) en niet met 150 km/u door scherpe bochten raast, je netjes aan de max.snelheden houdt of je snelheid aanpast aan het overige verkeer, heb jij zelfs met dikke vrieskou, veel regen, ijs en sneeuw geen winterbanden nodig./quote]

de winterband is ook niet bedoeld om te racen, het is juist veiliger in bijvoorbeeld je eigen woonwijk waar pas later op de dag of wellicht niet gestrooid wordt. in plaats van dat je de straat uitglibbert over vastgereden sneeuw, zoals vorig jaar vanaf december, rij je met winterbanden redelijk zeker de wijk uit.
D. Natuurlijk wordt er aangeraden met winterbanden te rijden: zie je het al voor je, de bakker die zijn klanten vertelt om zijn ambachtelijk gebakken taarten niet te kopen omdat ze smerig zijn?
natuurlijk willen de bandfabrikanten zoveel mogelijk banden verkopen. maar als jij van de winter een paaltje raakt omdat je wegglibberd in een bocht, en 1000 euro schade hebt, terwijl je dit had kunnen voorkomen met winterbanden....
dan lijkt mij de investering gerechtvaardigd.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Mallemalle »

extra kosten, de aanschaf van 4 extra banden die je amper nodig hebt en die eerder zijn uitgedroogd dan versleten van het rijden

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door JtC »

@ Riddert: Zoals Malle al aangeeft.

Met winterbanden is het niet zo dat je opeens alle grip hebt op bijv. glad wegdek. Het gaat om uitersten. Het verschil is mijns insziens niet zodanig groot dat ik dan maar winterbanden ga aanschaffen. Ik rij al jaar in jaar uit op enkel zomerbanden en ik mag wel zeggen dat ik overal kom. Geen glijpartijen en paaltjes geramd, zelfs met enkel voorwielaandrijving. Sterker nog, momenteel heb ik erg goedkope zomerbanden onder de auto, die er vorig jaar ook al onder zaten.

Ook met winterbanden is glijden geen probleem hoor. Vergis je daar niet in. Zoals ik al zei: de bestuurder is de bepalende factor. Het nut van winterbanden vind ik in Nederland daarom sterk overgewaardeerd. Maar ja, als ik zo van die automobilisten te pas en te onpas als randdebielen zie rondrijden, dan kan ik me voorstellen dat de gedachte heerst dat qua veiligheid de banden de bepalende factor zijn. Absolute kul dus.

Gesloten