LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
RalphL
Berichten: 66
Lid geworden op: 11 nov 2006 13:29

WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door RalphL »

1. Er ligt bijna nooit sneeuw op de straat in Nederland.
2. Ik ga niet naar het buitenland in de winter.
3. Zomerbanden presteren op nat en droog wegdek tot ongeveer nul graden beter dan winterbanden, dus met winterbanden in Nederland rijden is meestal onveiliger.
4. Ik heb geen zin om die arme bandenfabrikanten en garage-bedrijven extra te sponsoren.
5. Met iets meer moeite lig je met winterbanden ook zo in de sloot.

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

En nu?

hooplol
Berichten: 56
Lid geworden op: 07 dec 2006 20:01

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door hooplol »

Hij is misschien vertegenwoordiger voor Zomerbanden :?

skn
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mar 2007 21:08

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door skn »

Hmm,inderdaad anti-winterband.
Vreemde nadelen trouwens,
winterbanden zijn soepeler dan zomerbanden,en slijten dus bij een wegdektemperatuur beneden de 7 graden celcius minder snel.
Ik gebruik winterbanden naar volle tevredenheid,
de zomerbanden worden keurig netjes opgeslagen tot het voorjaar,kostenloos wel te verstaan,
ik betaal ca 80 euro voor een winterband,een hele nette prijs,want ik rijdt in een amerikaan met een onmogelijke bandenmaat,
zelf heb ik het idee dat er geen verschil zit in de waterafvoer van een zomer of winterband,sterker nog,de zomerband geeft eerder aquaplaning,terwijl de profielhoogte gelijk is,
en als je de ene eronder hebt,slijt de andere niet,tja,een rekensommetje,winterbanden gaan 4 seizoenen mee,zomerbanden ook zoiets denk ik,dus wat is het verschil?
Buiten dat de winterband 2 tientjes GOEDKOPER is?
Ik snap deze discussie niet trouwens,
het gaat om veiligheid,en deze keer is het nu eens geen verkooptruc.
Maareh,ik drink er wel een op.

PROOST !

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Ik rij enkelt op zomerbanden en heb nog nooit last gehad met rijden in de sneeuw. Minder hard en meer defensief rijden, meer afstand bewaren en in de bochten weinig tot geen gas geven.

Dat is de formule om met zomerbanden veilig en onbeschadigd de winter door te komen.

Winterbanden zijn hier in Nederland flauwekul. Gewoon je zotte verstand gebruiken. Enne ik doe met banden 2 jaar dus niets aan de hand.

MVG
Een beroepschauffeur op grote en zware voertuigen.

bonfie
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2007 14:56

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door bonfie »

Ik denk dat je met zomerbanden minder grip hebt als met winterbanden. Ook denk ik dat je met meer gewicht meer grip hebt.

Flauwekul is het niet, alleen met je rijstijl is veel meer brokken te voorkomen dan met winterbanden.

Ik ben vorig jaar met mijn all-season banden wel door de grote sneeuw ellende heen gekomen(oct 2005 ofzo bij Enschede), zelfs op een kleine helling(onder een viaduct door).

layla666
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 apr 2007 15:52

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door layla666 »

Waarom winterbanden in een vooral NAT land?

Ik kijk bij de aanschaf van nieuwe banden vooral op het afvoerend vermogen (en daarmee grip) en het geluid wat zo'n band maakt.
Of dat nu een winter, all season of zomerband is zal me een worst zijn. Zolang we te maken hebben met een overwegend nat wegdek, lijkt me daar de aangewezen plek om te zoeken naar een goede band voor die omstandigheid. En met een winterband glij je net zo makkelijk weg als na 5 meter rijden de groeven verzadigd zijn met sneeuw.

Yackall
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 apr 2007 09:37

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Yackall »

In tegenstelling tot wat de meeste mensen 'denken' laten zeker 2 testen zien (1 van de TUV 2 jaar geleden en 1 van de autoweek vorig jaar) dat winterbanden NIET beter presteren in de regen. Ook niet bij lage temperaturen.

De grens van 7 graden die zo vaak aangehaald wordt is volledig achterhaald!

De beruchte lamellen die er voor zorgen dat sneeuw en slush beter verwerkt worden zorgen er voor dat juist water niet beter verwerkt wordt. Dus met winterbanden eerder aquaplanning.

Bij temperaturen vanaf ongeveer 3 graden op droog en nat wegdek bij 100 km/h hebben winterbanden tussen de 5 meter meer remweg nodig (voor gerenomeerde merken) tot 22 meter (!) meter meer remweg nodig (voor minder gerenomeerde tot onbekende merken) dan een gemiddelde zomerband. Dat is tussen de 1 en 5 autolengtes. Dat verschil wordt met hogere temperaturen alleen maar groter.

Op ijzel doen ze het allebei niet!

Dus met die drie dagen natte sneeuw gemiddeld per winter en temperaturen die zelden onder het vriespunt liggen zijn zomerbanden in Nederland veiliger dan winterbanden.

Dus aan een ieder die ten prooi is gevallen aan de hype en de commercie, verkoop lekker je winterbanden en gebruik dat geld voor iets echt nuttigs.

En nog een klein verzoekje: als je achter me rijdt met je winterbanden, houdt dan een paar autolengtes extra ruimte svp. Verkleint de kans dat je hem achterin kleunt als ik een noodstop moet maken. Bedankt voor jullie begrip. :-)

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Dat wat jij schrijft zal aan dovemansoren gericht zijn. Ik heb het ook al zo vaak gedaan, maar ze blijven stug volhouden. Ik heb al gezegd dat ik al jaren (en dat zijn er echt veel) met alleen maar zomerbanden rijd en dat ik dat ook in de winter doe. In de winter ga je je snelheid en afstand ter plaatse aanpassen en verlengen. Ook het kijken wordt anders. Op die manier vang je enorm veel op en heb ik nooit ongelukken gehad. Zelfs niet hartje winter op een dijkje met -14 graden in het noorden van het land. Links en rechts lagen autoos in de sloot of berm; autoos met zomerbandjes en te hoge snelheid zul je misschien denken. Niets is minder waar. Het zijn juist de mensen die niet kunnen rijden. Winterbanden of niet. Wanneer de lamellen van de band volgereden zijn of de hoeveelheid sneeuw niet aankunnen, ben je weg en al helemaal wanneer er ijs legt, want daar houdt buiten een spijkerband geen enkele band op. Daarnaast rijden zij lekker door, want tja ik heb winterbanden mij kan niets gebeuren.....Tuurlijk lagen er ongetwijfeld ook autoos in met zomerbanden en jonge mensen dien net hun rijbewijs hebben gehaald, maar er lagen ook dure mercedes, Volvo, BMW etc etc etc in de sloot en berm.

Gewoon meer normaal doen, veel rustiger en langzamer rijden, veel verder vooruit kijken, veel meer afstand houden en niet de hype volgen....


Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

En dan nog kun je er niet normaal mee rijden en dien je ten alle tijden je snelheid, afstand en kijkgedrag aan te passen, want met alleen winterbanden kom je er echt niet en zomer of winterbanden grip op ijzel of ijs heeft een band geen enkele grip.

Je kunt mij veel meer vertellen en met hele boekwerken komen, maar ik zit dagelijks, zowel voor mijn werk alsook privee op de weg en zie ik grove fouten die mensen maken. Winterbanden zijn in Nederland achterhaalt en is 1 grote hype. ANWB lult ook maar een end weg, maar zodra je hun specifieke info gaat vragen dan slaan ze dicht en als je gaat vragen of je er normaal mee kunt rijden, geven zij direct aan dat dat niet mogelijk is.

ANWB is allang niet meer onafhankelijk.

NijMeGeN
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15 jun 2006 14:54

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

Nee jij bent onafhankelijk maar natuurlijk lult de anwb een eind weg want jij bent de enigste die veel op de weg zit dus jij zult het dan ook wel weten.

Yackall
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 apr 2007 09:37

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Yackall »

Ben het met Maarten eens. Denk ook dat de ANWB niet geheel onafhankelijk is.

Wat ik echter belangrijker vind, is dat een bekende organisatie als de duitse TUV een rapport heeft uitgebracht (en dat is al twee jaar geleden, misschien zelfs drie) waar duidelijk andere conclusies uitkomen. Ik heb zelf tot op heden nog geen test gezien van de ANWB waar ze winterbanden en zomerbanden tov elkaar testen met daarin ook echte cijfers van remwegen, aquaplanning bij welke snelheden, bij welke snelheid je de grip verliest in een bocht etc. etc.

Ik weet wel dat ze helemaal over de z**k zijn gegaan bij de test van Autoweek vorig jaar. Helemaal best, maar kom dan zelf met cijfers voordat je gaat roepen.
Want in de testen van de ANWB worden alleen winterbanden met elkaar vergeleken en dan zit ik te kijken naar plusjes en minnetjes of rode en groene blokjes en dan moet ik daaruit op maken welke band goed is. Ik mag altijd graag voor mezelf denken en mijn eigen conclusies trekken, dus ik zie liever getallen.


Want de link die je plaatst, Nijmegen, daar staat eigenlijk niks in behalve wat algemeenheden. Dus ik zal niet beweren dat de ANWB een eind weg lult, ze zeggen eigenlijk helemaal niks. Da's wel zo makkelijk, kun je ze ook nergens op pakken.


Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Jochie je kunt wel blijven komen met bewijslast enzo, maar niets overtuigd mij. Dat die dingen je remweg enzo inkorten zal allemaal best, maar je kunt er gewoon nooit normaal mee rijden tijdens sneeuwval of op ijzel of ijs. De veiligheid zal iets vergroot worden, maar wanneer ik een auto met winterbanden heb en ik moet op ijzel ineens op de rem dan zal ik net zover doorschieten als met zomerbanden. Als jij gewoon normaal rijdt, goed reageert en observeert dan is er niets aan de hand. Rustiger rijden, meer afstand houden en beter en verder kijken vangt alles op. Winterbanden zijn bijzaak, want met winterbanden kun je ook grip op de weg verliezen.

Houdt toch gewoon op. ANWB is niet onafhankelijk en ik ook niet. Ik ga uit van mijn eigen rijervaring en die is echt niet mis. Het is jaren geleden al gebleken dat de ANWB het echt niet voor heeft met de burger. ANWB is gewoon een bedrijf die ook winst moet maken en dat gebeurd ook over de schouders van de automobilist. Sterker nog ze krijgen gewoon geld als ze iets anders verkondigen dan de werkelijkheid, want dan verkoopt een produkt van een producent weer beter. De producent geeft dan een x bedrag van de winstmarge aan de ANWB.

Overigens is er vorig jaar ook al door een belangenoragnisatie verkondigt dat winterbanden echt niet alles is en alles oplost. De bestuurder moet ten alle tijden een gedragsverbetering ondergaan. Pas dan zal de winterband mee kunnen helpen. Eerder niet. Doet een bestuurder dat niet dan gaat een dergelijk bestuurder alsnog voor de bijl. Daarnaast hebben zij ook test uitgevoerd met zomerbanden tijdens de winterperiode en daaruit bleek dat je net zo veilig kunt rijden als met winterbanden zolang jij als bestuurder maar blijft nadenken en je aanpast op de wegsituatie. Dus gewoon meer afstand, verder vooruit kijken (dus niet alleen naar de eerste 2 autoos voor je, maar ook veel verder weg tot waar je kunt kijken en ook naast je en achter je.)

Leer eerst autorijden en ga dan met commentaar komen en verkoop ergens anders je winterbanden. Tot die tijd maak je mij niets wijs. Het is en blijft 1 grote media hype en heel het bedrijfsleven heeft er baat bij en dus ook de ANWB.

NijMeGeN
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15 jun 2006 14:54

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

Ten eerste plaats ben ik je jochie niet, en ik hoef je ook niks wijs te maken dus ik weet niet hoe je erbij komt.
Ik heb onder me auto in de winter winterbanden en kan daar heel goed mee rijden, of je moet opnieuw rijles nemen of je moet een andere auto kopen.
Airbags in de auto is ook niet nodig ik maak toch nooit ongelukken :lol: .
verlichting heb ik ook niet nodig want ik kan in het donker nog heel behoorlijk zien :lol:
En volgens mij had ik het in tweede instantie ook niet over de ANWB, of ik moet me vergissen :lol: .

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door angel1978 »

je kunt wel blijven komen met bewijslast enzo, maar niets overtuigd mij.


Dan lijkt het me zinloos te discussieren. Als bewijs al niet genoeg is, is 1x verkondigen wat je mening is ook meer dan voldoende, hoef je het daarna niet te herhalen. Discussie is namelijk zinloos.
Dat die dingen je remweg enzo inkorten zal allemaal best, maar je kunt er gewoon nooit normaal mee rijden tijdens sneeuwval of op ijzel of ijs.
Conclusie: winterbanden zijn zeker zinvol en veiliger ( doordat de remweg wordt ingekort ), maar niet heilig tijdens ijzel en ijs...
Of eenieder daar het geld voor over heeft of niet moet ieder zelf weten.. De overige aangehaalde argumenten doen totaal niet ter zake ( bewijs is namelijk al geleverd.

angel1978

NijMeGeN
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15 jun 2006 14:54

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

Precies angel1978 zo dacht ik er ook over.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Ik heb ze nooit nodig gehad en als je afstand houdt is het eventueel inkorten van de remweg niet nodig, maar schijnbaar moeten jullie opnieuw autolessen nemen, want dan leer je weer afstand houden, ver voor je uit te kijken etc etc etc.

Deze banden zijn in Nederland gewoon beslist overbodig en daar hebben meerdere instanties zich al over uitgelaten.

In mijn ogen ben je gewoon een jochie die zich alles maar laat aanpraten op het gebied van autobanden en overal een excuus voor zoekt wanneer je een aanrijding zou hebben gehad. Wanneer je rijdt zoals je is geleerd dan heb je geen winterbanden nodig en als je niet rijdt zoals je wel geleerd is, maar maar wel meer afstand neemt, meer snelheid aanpast en meer voor je uitkijkt is er ook niets aan de hand.

Het legt gewoon in je eigen rijstijl.

NijMeGeN
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15 jun 2006 14:54

Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

Ik laat me alles aanpraten hahahaha nou moet je niet gelijk de clown gaan lopen uithangen.
Dus jij heb ze nooit nodig gehad, oke dus als je iets niet nodig heb gehad is het dus ook niet nodig om het te gebruiken.
Nou dan laat ik het (ABS/ESP/ASR/airbags/reservewiel enz) ook maar verwijderen want dat heb ik ook nooit gebruikt :lol:
En degene die zelf zegt dat je er niet normaal mee kan rijden adviseert ons opnieuw rijles te nemen hahahahah.
Trouwens eerst geef je aan dat je enkelt op zomerbanden rijdt, en later zeg je dat je er niet normaal mee kan rijden :oops: een raar verhaal.

Gesloten