LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WAAROM WINTERBANDEN?

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
jonkman banden
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 nov 2005 17:52

WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door jonkman banden »

staat op:
http://www.autobedrijfjonkman.nl/

Waarom winterbanden??
(winter)-banden BRON.:A.N.W.B

ESP, zijairbags, xenonlicht, ABS en remassist, automobilisten zijn doorgaans bereid diep in de buidel te tasten als het om dit soort veiligheidszaken gaat. Hoe anders ligt dit bij banden die dikwijls als het sluitstuk van de autobegroting worden gezien. Opmerkelijk eigenlijk want bezuinigen op banden is wel degelijk bezuinigen op veiligheid.


Vier stukjes rubber ter grote van een briefkaart zijn het enige contact van een auto met de weg. Via deze contactvlakken moeten alle krachten worden overgedragen. Aan de banden die deze contactvlakken vormen worden dan ook zeer hoge en zeer verschillende eisen gesteld. Met één band kan onmogelijk aan al deze eisen worden voldaan. Bandenfabrikanten kiezen daarom sinds jaar en dag voor twee type banden die afwisselend gemonteerd kunnen worden; zomerbanden en winterbanden.



Wat bieden winterbanden?
Winterbanden zijn ontwikkeld om meer grip en minder slip te bieden onder winterse omstandigheden. Hiertoe is de winterband ten opzichte van de gewone of zomerband voorzien van een ander profiel en een andere (zachtere) rubbersamenstelling. Rubber wordt bij lagere temperaturen harder. Vanaf een bepaald punt neemt deze hardheid zulke vormen aan dat een optimale aanpassing van de band aan het wegdek niet meer mogelijk is, er is sprake van het verlies van grip. Juist bij de rubbersamenstellingen die voor hoge snelheidsbanden gebruikt worden (vanaf pakweg snelheidscategorie T (tot 190 km/u)) ligt dit punt boven het vriespunt (bij ca. 7°C). Bij winterbanden wordt dit punt door een aangepaste rubbersamenstelling verschoven naar zeer lage temperaturen. De band blijft flexibel en kan zorgen voor een goede grip. Deze extra grip van winterbanden ten opzichte van zomerbanden bij lage temperaturen resulteert in bijvoorbeeld een betere wegligging en een kortere remweg.



Behalve de rubbersamenstelling is ook het profiel van een winterband zeer belangrijk. Het profiel van een zomerband is ongeschikt voor het rijden op sneeuw, de band vindt geen enkel houvast. Bij een winterband wordt echter gewerkt met profielopbouw die is voorzien van lamellen. Bij het rollen van de band vervormt het profiel en werken de lamellen als grijpers die zich in de sneeuw vasthappen.


De lamellen zijn functioneel tot een profieldiepte van zo'n 4 mm. Heeft de winterband minder profiel dan is deze niet meer op zijn taak berekend. De band dient vervangen te worden of kan desnoods in de zomer verder afgereden worden. Bij het rijden op winterbanden in de zomer dient de bandenspanning goed te zijn omdat de winterband gevoeliger is voor warmte-ontwikkeling dan de zomerband.


Wanneer heb je winterbanden nodig?
Bij temperaturen lager dan ca. 7 graden Celsius zullen winterbanden beter gaan presteren dan zomerbanden omdat bij die laatste categorie de verharding van het rubber merkbaar wordt. Het soepel blijven van de winterband resulteert in een betere grip en een comfortabelere band. Een hardere band zal - net als een harde ophanging - op slecht wegdek eerder het contact met de weg doen verliezen. Met name bij het rijden in de sneeuw is de winterband superieur. Sneeuw is een echte kritieke rijomstandigheid waardoor zelfs het aanpassen van de snelheid bij een zomerband niet meer helpt. Bij het rijden op ijs presteert de winterband ook beter, maar wonderen mag je hier niet verwachten.



Welke winterbanden kies je?
Neem banden in de voorgeschreven (standaard) bandenmaat. Heb je erg brede banden en grote velgen, dan is het verstandig te kiezen voor de kleinst voorgeschreven bandenmaat met bijbehorende velgen. Bij gladheid geldt een breed contactvlak band wegdek immers als een nadeel. Voor winterbanden mag een lagere snelheidscode banden gekozen worden dan eigenlijk voor de auto is voorgeschreven. Men is dan wel verplicht een sticker met de toegestane maximale bandensnelheid in het gezichtsveld van de bestuurder te plakken. De keuze voor een bepaald merk winterband kan het beste plaatsvinden op grond van een winterbandentest. Kies de band die goed scoort op de eigenschappen die het belangrijkst worden gevonden.
BRON A.N.W.B.
---------------------------------------------------------------------------
BRON.MICHELIN.NL
Uitrusten van de 4 wielen met winterbanden.
In de winter heeft men vaak de neiging om voor betere prestaties bij het optrekken alleen winterbanden op de aangedreven as te monteren. Dit is echter niet voldoende om te zorgen voor goede prestaties en een optimale veiligheid:

- een voorwielaandrijver waarbij de winterbanden alleen op de vooras zijn gemonteerd, zorgt voor onbalans aan de achterkant en daarmee loopt u veel meer risico dat de auto plotseling om zijn as draait;
- een achterwielaandrijver waarbij de winterbanden alleen op de achteras zijn gemonteerd, zorgt voor onbalans aan de voorkant en daarmee loopt u het risico dat u in bochten rechtdoor gaat.
------------------------------------------------------------------------

betaal niet teveel voor de winterbanden maar vergelijk eerst!
Laatst gewijzigd door jonkman banden op 24 dec 2005 10:47, 3 keer totaal gewijzigd.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Jonjo »

Succes met de verkoop.

Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Willem 4 »

Het zal wel aan mij liggen maar ik hou niet van spammers op een forum :x
Zo'n zinloze reclame voor autobanden onder het mom van informatie en dan ook nog eens uit Waskermeer (waar half Nederland dagelijks langs komt :roll: ) is eigenlijk nog irritanter dan het gezeur van de zorgverzekeraars en hun trawanten in dit forum.

Spammen (=irritant lastig vallen) op een forum lijkt me een goede reden om juist niet bij een bedrijf te kopen :lol:

groeten

Mz
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 dec 2005 14:07

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Mz »

Inderdaad lekker dicht bij zo'n garage met banden aanbiedingen, als je zo als ik op de Veluwe woon !!!!!!!!!

Daar rij ik even naar toe, is lekker voordelig. PFFFFFFF

VW Guru
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:40

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door VW Guru »

Volgens mij mag je hier geen advertenties plaatsen. Dat winterbanden een zegen zijn dat weet iedere professionele automobilist al jaren en daarom zijn ze niet voor niets per 1-1-2006 in o.a. duitsland indirect verplicht. Maar in NL hebben we vrouwen als ministers van verkeer...zal hier nog wel 80 jaar duren.

E-nergetix
Berichten: 504
Lid geworden op: 12 nov 2004 14:06

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door E-nergetix »

misschien kun je deze "informatie" ook zien als hint naar de mensen die nog steeds zo minder intelligent zijn en op "zomerbanden" blijven rijden?

Deze groep mensen zorgt in de wintermaanden wel voor de grootste ongelukken.

Wat Duitsland doet is perfect!! Veiligheid gaat voor alles. Ze vermoeden dat ze door het verplichten van winterbanden ongevallen in de winter met 45% of meer kunnen terugdringen.

GreetZ,

Alex van Breemen

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Willem 4 dit is geen reklame. De posting bevat stukjes van de ANWB en van Michelin en zegt verder betaal niet teveel en vergeljk eerst. Mag dat aub ? Dus het ligt inderdaad aan jou als jij je daaraan irriteert !!

Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Willem 4 »

dit is geen reklame
Ik heb op 24 december om 10:38 dat bericht geplaatst, toen stond er een andere tekst van de poster dan nu
En kijk, hij zat vast mee te lezen: :wink:
Laatst aangepast door jonkman banden op 24 Dec 2005 10:47, in toaal 3 keer bewerkt
De tekst toen ik het las was overduidelijk een reclameboodschap van dat bedrijf, de laatste regel bijvoorbeeld was niet "vergelijk eerst" maar "koop bij ons want wij zijn de goedkoopste".
En dat is in mijn ogen ordinair spammen, vandaar

groeten

JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door JaFO »

laten ze die winterbanden (en abs en airbags) maar zo gauw mogelijk verbieden.
Het laatste dat we nodig hebben zijn automobilisten die denken dat ze in de winter hard kunnen rijden omdat ze 'winterbanden' hebben ...

Nope, gewoon zomerbanden en verplicht een stuk langzamer rijden. Da's beter voor het milieu, de scheelt heel wat onnodige kosten van de auto en het is beter voor onze gezondheid.

Thunder
Berichten: 141
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:31

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Thunder »

Aldus de zondagrijder.....

VW Guru
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:40

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door VW Guru »

"de scheelt heel wat onnodige kosten van de auto en het is beter voor onze gezondheid"

Die stelling zou ik wel durven aanvallen. Winterbanden resulteren in veel minder ongelukken en dus minder verspilling van grond- en hulpstoffen die nodig zijn voor het produceren of herstellen van een auto. Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar waarschijnlijk heeft dat toch geen enkele zin gezien de bijdrage.

Jorg
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2006 16:32

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Jorg »

Heb zelf een tijd bij een bandenbedrijf gewerkt en me verbaasd dat het ook daar ging om geld verdienen.

Winterbanden hebben op ijs dezelfde (niets dus) grip als zomerbanden, alleen met sneeuw zijn er voordelen te noemen t.a.v. sneeuwafvoer, maar ook hier weer geld dat als de sneeuw is hardgereden er weinig verschil is aan te geven.

Wat ik dus reeds zo,n 12 jaar met succes doe is mijn bandenspanning in de winter met zo,n 15%-20% verlagen, en mijn rijstijl aanpassen!!

Kom dus gewoon op mijn zomerbanden auto,s voorbij rijden die met winterbanden en al in de sloot liggen.

Als je met de wintersport gaat kan ik me voorstellen dat je winterbanden neemt wegens die sneeuw, maar alleen (wat je dus wordt voorgehouden!) dat al te moeten doen vanwege lagere temperaturen is gewoon onzin, de manier om het nog meer geld te laten kosten is iedere keer de banden op de gewone velgen te laten omzetten...is er twee keer per jaar een monteur bezig om in een uur ze om te zetten,balanceren (niet goed voor de band,dat erop en eraf) en noem maar op...kies dan voor een set stalen velgen voor de winterbanden, die verdienen zich zo weer terug.

amt
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 nov 2006 16:13

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door amt »

in plaats van de te dure winterbanden welke een te weinig verschil maken met zomerbanden kun je ook gebruik maken van sneewkettingen.

maar nog mooier is volgens de makers, is het gebruik van de Siepa Fix&Go Xtrem sneeuwhoes dit is een losse hoes welke werkt als een sneeuw ketting. er zitten soort van flapjes aan welke als profiel werken.

Ik vraag me af of het ook echt werkt?!?!?!?

http://www.amt.nl/web/show/id=60004/Vid ... ntid=8802/

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Walter van V »

in plaats van de te dure winterbanden welke een te weinig verschil maken met zomerbanden kun je ook gebruik maken van sneewkettingen.
is alleen van toepassing als er sneeuw ligt! Winterbanden helpen ook bij zware regen o.a., en dat hebben we op het moment vaker dan sneeuw.

Beide auto`s ataan sinds enkele weken op winterbanden, en het maakt echt een wereld van verschil Iemand die vaak bij slechte omstandigheden op de weg zit weet wel waar ik het over heb.


Nope, gewoon zomerbanden en verplicht een stuk langzamer rijden. Da's beter voor het milieu, de scheelt heel wat onnodige kosten van de auto en het is beter voor onze gezondheid.
Tja die verplichtingen zijn er al dus! Een chauffeur is namelijk uit hoofde van zijn verantwoordelijkheid verplicht zijn/haar snelheid aan te passen aan de omstandigheden, niet aan het cijfertje wat op de borden staat....

Helaas blijkt elk jaar weer dat er velen zijn die dit niet snappen.
Winterbanden zijn ook niet bedoeld om harder te rijden...Ook met winterbanden zal het tempo aangepast moeten worden aan de omstandigheden. Wanneer het dan onverhoop toch misgaat heb je in ieder geval (bewezen) een kortere remweg.

En wat gezondheid betreft: tja, minder ongelukken is altijd goed voor beperking van de medische kosten, maar ook voor de economie...

En verlaging van de bandenspanning lijkt mij dubieus, je verkort de levensduur van je banden aanzienlijk (ongelijke slijtage). Daarnaast blijft de totale slijtage van banden met losse set zomer en winter hetzelfde toch...Oftewel gerekend over meerdere jaren blijven de gemiddelde kosten gelijk.

Iedereen mag het voor zichzelf bepalen natuurlijk, maar ik rijdt niet meer op zomerbanden in de winter....

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Eenieder die Jorg zijn post leest: bandenspanning in de winter verlagen is het stomste wat je kan doen. De bandenspanning bepaalt het draagvermogen van de band.

RalphL
Berichten: 66
Lid geworden op: 11 nov 2006 13:29

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door RalphL »

Lees de recente test van de autoweek en kom allemaal tot de conclusie dat winterbanden voor gebruik in Nederland vrijwel zinloos is! Zomerbanden presteren ook in de winter nl. bijna altijd beter! Niet op sneeuw en ijs (2 dagen per jaar), maar anders wel, ook bij lage temperaturen! Banden-fabrikanten en verkopers, gefeliciteerd met het behaalde resultaat!

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Walter van V »

kan je even een linkje geven? net zitten zoeken in de database van autoweek en ik kan niets vinden over een winterbandentest!

Wel van de ANWB: http://www.autokampioen.nl/published/ak ... 195648.pdf

en voor mijn doeleinden blijven winterbanden dus wel geadviseerd (o.a. dagelijks op de weg, wintersport in de planning ). Het hangt er maat net vanaf wat je met de auto doet. Voor een auto die alleen voor boodschappen gebruikt wordt is het inderdaad behoorlijk overdreven.

RalphL
Berichten: 66
Lid geworden op: 11 nov 2006 13:29

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door RalphL »

Walter,

Ik heb geen link, maar het gaat over het artikel "Winterbandentest, wordt het rijden of glijden?" in Auto Week nr. 45 (8-15 november 2006).

Ik rijd elke dag 65 km woon-werk verkeer in Nederland. Als ik het betreffende artikel lees kom ik tot de conclusie: Voor mij geen winterbanden, bij droog en nat presteren ze slechter dan zomerbanden, ook bij lage temperaturen. Dus rijd je in Nederland met winterbanden 95% van de wintertijd met minder presterende banden! Wat is nou gevaarlijker? Dan liever 2 dagen per jaar zeer voorzichtig zijn met zomerbanden op sneeuw en ijs. Ook beter dan winterbanden zijn all-seasonbanden in dit geval.

Lees het artikel en trek je eigen(!) conclusies.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door Walter van V »

bij droog en nat presteren ze slechter dan zomerbanden, ook bij lage temperaturen. Dus rijd je in Nederland met winterbanden 95% van de wintertijd met minder presterende banden!
tja uit het ANWB artikel volgt een andere conclusie! namelijk geen duidelijk verschil, maar zeker ook niet slechter! En zoals gezegd voor mij zijn winterbanden een must, niet alleen voor de wintersport overigens...

Iedereen mag zelf de keuze maken.

RalphL
Berichten: 66
Lid geworden op: 11 nov 2006 13:29

Re: WAAROM WINTERBANDEN?

Ongelezen bericht door RalphL »

Uit het ANWB artikel:
Om maar meteen met de deur in huis te vallen uitspraken dat winterbanden bij lage temperaturen in de regen zonder meer beter presteren dan zomerbanden mogen met een korreltje zout genomen worden. We zien dat winterbanden in de regen steeds beter worden en de beste winterbanden zitten inmiddels op het niveau van zomerbanden maar een winterband biedt geen specifieke voordelen ten opzichte van een zomerband in de regen.
Mijn conclusie blijft:
Ga je op wintersport, monteer winterbanden!
Blijf je in Nederland, pak een goede zomerband of een all-seasonband, rij daar het hele jaar mee en doe niet mee aan die commerciele onzin!

Gesloten