1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Volksverlakkerij
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 okt 2022 15:25

1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door Volksverlakkerij »

Omdat de Nederlandse staat niet wil en/of bij machte is om de financiële criminaliteit adequaat op te lossen hebben de banken de opdracht om ieder klant als verdachte te behandelen. Zo mocht ik enige jaren geleden een nabetaling van het ABP ontvangen welke ik via mijn reguliere bank (ING), bij NIBC bank stortte. Onlangs, bij opening van mijn account bij deze bank kreeg ik een melding of maar even wilde verklaren waar mijn geld vandaan kwam. Beste mensen zo worden de vrijheden van goedwillende burgers ingeperkt en worden criminelen geen strobreed in de weg gelegd.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Volksverlakkerij schreef:
31 mar 2023 15:09
Beste mensen zo worden de vrijheden van goedwillende burgers ingeperkt en worden criminelen geen strobreed in de weg gelegd.
Dat is natuurlijk niet waar. Je hebt nog steeds de vrijheid om te doen wat je wilt (je krijgt er hooguit een vraag over), en criminelen wordt juist wél het een en ander in de weg gelegd.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door JozJan »

Volksverlakkerij schreef:
31 mar 2023 15:09
Omdat de Nederlandse staat niet wil en/of bij machte is om de financiële criminaliteit adequaat op te lossen
Deze onzinnige quote vind ik nóg kwalijker. Wat. een. onzin.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Volksverlakkerij schreef:
31 mar 2023 15:09
of maar even wilde verklaren waar mijn geld vandaan kwam.
Voor 95% van de mensen is dat simpel. Werk, mogelijk een erfenis of winst in de loterij.

Maar schijnbaar heeft u iets te verbergen en doet het dus exact wat het moet doen. Een barrière opleggen voor mensen die niet kunnen zeggen of het geld op een normale manier binnen is gekomen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door Moneyman »

JozJan schreef:
31 mar 2023 16:18
Deze onzinnige quote vind ik nóg kwalijker. Wat. een. onzin.
Eens.

Nu maar hopen dat "1 van 37" niet betekend dat we nóg 36 van dit soort topics gaan krijgen... :roll: :lol:

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Een beetje kort door de bocht, de aantijging dat Ts iets te verbergen zal hebben (want anders maak je geen bezwaar tegen die vragen).
De maatregelen gaan steeds verder, en het is maar de vraag of het iets gaat opleveren. Vandaag staat in de krant dat alle voorraden gemonitord moeten worden dus de Kringloopwinkels kunnen wel sluiten (als je je oude bank aan de Kringloopwinkel wilt schenken moet je aangeven waar die vandaan komt).

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

HandigeHarrie schreef:
31 mar 2023 16:35
Een beetje kort door de bocht, de aantijging dat Ts iets te verbergen zal hebben (want anders maak je geen bezwaar tegen die vragen).
De maatregelen gaan steeds verder, en het is maar de vraag of het iets gaat opleveren. Vandaag staat in de krant dat alle voorraden gemonitord moeten worden dus de Kringloopwinkels kunnen wel sluiten (als je je oude bank aan de Kringloopwinkel wilt schenken moet je aangeven waar die vandaan komt).
Nog een onzin reactie.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ach ja het is weer vrijdag.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Misschien dat u met dit soort onzin bij Ongehoord Nederland terecht kunt.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Volksverlakkerij schreef:
31 mar 2023 15:09
(...) Zo mocht ik enige jaren geleden een nabetaling van het ABP ontvangen welke ik via mijn reguliere bank (ING), bij NIBC bank stortte. Onlangs, bij opening van mijn account bij deze bank kreeg ik een melding of maar even wilde verklaren waar mijn geld vandaan kwam. (...)
Het tijdpad is me niet helemaal duidelijk. De nabetaling van het ABP ontving u enige jaren geleden op een rekening bij ING. Maar pas "onlangs" opende u uw account bij NIBC. Dat was dan toch ook het moment dat u het bedrag bij NIBC stortte? Dan is het niet zo gek dat NIBC vraagt naar de herkomst, als het om een flink bedrag gaat.

Of bedoelt u dat u onlangs het saldo op uw NIBC-rekening raadpleegde, waarna de vraag naar de herkomst kwam? Dan is die vrasg weliswaar minder voor de hand liggend, maar gezien de aangescherpte regelgeving wel verklaarbaar.

Hoe dan ook, in uw geval is de herkomst eenvoudig te verklaren en aan te tonen. Meer dan de desbetreffende afschriften opzoeken of downloaden en opsturen, dat is alles.

Tip: Geef bij alle stortingen of opnames een duidelijke omschrijving (ook voor de eigen administratie), bv "tbv nieuwe keuken, badkamer en aanbouw", of "erfdeel nalatenschap van deze of gene", indien mogelijk met kenmerk van factuur of akte. Ook jaren later is het dan veel gemakkelijker de onderliggende stukken erbij te zoeken, mocht dat nodig zijn.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die bank kan zo zien waar dat geld vandaan kwam, van zijn eigen rekening bij ING. Bij overmakingen tussen rekeningen die allebei op je eigen naam staan, worden helemaal geen vragen gesteld. Waarom zouden ze.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mij is het ook nooit overkomen.

De problemen die ik zo nu en dan in de media zie, zijn eigenlijk altijd bijzondere gevallen. Deze week iemand die zijn hele spaartegoed opnam, eerder eens een echtpaar dat regelmatig stortingen deed met coupures van 500 euro. Weliswaar allemaal verklaarbaar, maar evengoed ongebruikelijk. Tegenwoordig krijg je dan al gauw vragen van de bank.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door rwolters »

Erthanax schreef:
31 mar 2023 20:23
Mij is het ook nooit overkomen.

De problemen die ik zo nu en dan in de media zie, zijn eigenlijk altijd bijzondere gevallen. Deze week iemand die zijn hele spaartegoed opnam, eerder eens een echtpaar dat regelmatig stortingen deed met coupures van 500 euro. Weliswaar allemaal verklaarbaar, maar evengoed ongebruikelijk. Tegenwoordig krijg je dan al gauw vragen van de bank.
Tja, en als de banken minder controleren en het gaat weer een keer fout kunnen we de reacties wel weer voorspellen.

Doubletroubles
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 apr 2023 13:47

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door Doubletroubles »

Ik herken het probleem van "volksverlakkerij" helemaal en ben het volledig eens. Ik begrijp echter niet er zoveel reacties komen van mensen die blijkbaar nog nooit een reëel bedrag hebben opgenomen. Mij is namelijk het zelfde overkomen en door ING bedreigd met het opheffen van al mijn rekeningen waaronder dus ook zakelijke. Dit is dus chantage in de ruimste zin van het woord. Wat de reden is waarom ik geld opneem gaat niemand wat aan het is mijn geld en niet van de bank of de overheid. Hoe leuk zou het zijn als iedereen eens zijn geld van de bank haalde en een halfjaar geen belasting betaalde, wisten we gelijk wie de baas is en wie alle uitkeringen betaalde.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Doubletroubles schreef:
03 apr 2023 14:09
Ik herken het probleem van "volksverlakkerij" helemaal en ben het volledig eens. Ik begrijp echter niet er zoveel reacties komen van mensen die blijkbaar nog nooit een reëel bedrag hebben opgenomen. Mij is namelijk het zelfde overkomen en door ING bedreigd met het opheffen van al mijn rekeningen waaronder dus ook zakelijke. Dit is dus chantage in de ruimste zin van het woord. Wat de reden is waarom ik geld opneem gaat niemand wat aan het is mijn geld en niet van de bank of de overheid. Hoe leuk zou het zijn als iedereen eens zijn geld van de bank haalde en een halfjaar geen belasting betaalde, wisten we gelijk wie de baas is en wie alle uitkeringen betaalde.
Klinkklare onzin.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Helaas maar dat is geen onzin. Wij hebben het gehad met 500 euro biljetten. We doen regelmatig zaken met o.a. duitse klanten. Deze willen wel eens contant met 200 en 500 euro biljetten betalen. We kregen een telefoontje van de Rabobank dat dit crimineel geld was. Dat er gewoon een factuur achter zat maakte in het begin helemaal niets uit. Toen we aangeven dat het in Duitsland heel normaal is om met 500 en 200 euro biljetten te betalen draaiden ze iets bij, maar ze gaven wel aan dat we deze coupures ook van buitenlandse klanten niet meer mochten aannemen.
De banken hebben zo'n eromre boetes gehad omdat ze hun klanten bestanden niet op orde hadden dat ze nu extreem zijn doorgeschoten en allereli dingen gaan controleren dat helemaal niet in hun takenpakket zit.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat er achter een contante betaling een factuur zit, maakt overigens niet dat het geen crimineel geld zou kunnen zijn,

En biljetten van € 500 zijn zeker in Nederland ongebruikelijk.

Het afstorten daarvan kost u ook nog extra geld.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ja en achter een overschrijving per bank kan ook crimineel geld zitten.
Waar het mij vooral om gaat is dat hier heel "gevoelig" wordt gedaan over grote coupures dit in veel landen in europa heel gewoon is en ook helemaal niks met crimineel geld te maken heeft .
Als ik bij een supermarkt contant met crimineel geld voor € 400,00 inkoop wordt er toch ook nergens naar gevraagd.
Ik meende dat storten inderdaad € 5,00 per biljet was.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, er wordt zeker dwaas gedaan over contant geld en grotere coupures.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: 1 van 37 Opeens onder verscherpt toezicht bij de bank, maar waarom?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Waarom worden ze uitgegeven als ze ze liever niet in omloop hebben?

Plaats reactie