1000 euro muntgeld weg omdat het in het verkeerde apparaat is gegooid ABN/AMRO

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
myrthe1972
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jan 2021 16:45

1000 euro muntgeld weg omdat het in het verkeerde apparaat is gegooid ABN/AMRO

Ongelezen bericht door myrthe1972 »

Mijn vader van 84 heeft als rare hobby dat hij muntstukken van € 1 en € 2 spaart en wanneer het € 1000 is geworden, stort hij het op zijn eigen rekening. Dit doet hij al jaren, maar tegenwoordig verdwijnen de apparaten waar je munten in kan gooien mondjesmaat. Mijn vader heeft afgelopen vrijdag € 1000 aan muntgeld gegooid in een apparaat waarvan hij dacht dat het een muntwisselapparaat was van de ABN/AMRO. Tot voor kort was dit namelijk een muntwissel apparaat. Helaas bleek pas, nadat hij de hele zak munten in het apparaat had gegooid, dat dit apparaat ineens niet meer bestemd was voor munten. Mijn vader heeft direct het servicenummer van ABN AMRO gebeld om zijn fout toe te geven en te vragen of zijn muntgeld uit het apparaat gehaald kon worden. De mevrouw aan de telefoon vertelde aan mijn vader dat nu het apparaat kapot was en dat hij zeker zijn geld niet kon terugkrijgen. Zij kon namelijk niet meer achterhalen van wie de extra muntstukken die nu in het apparaat zaten waren. Bovendien waren de kosten van het repareren van het apparaat dermate hoog, dat het geld dat mijn vader er foutief ingegooid had slechts een kleine vergoeding van de kosten zouden zijn van het repareren van het apparaat.
Toen ik een paar dagen later dit verhaal hoorde, heb ik direct nog een keer gebeld met het servicenummer van ABN AMRO en kreeg ik hetzelfde verhaal te horen.
Ik heb nog gevraagd of er niet uit overwegingen van coulance iets geregeld kon worden voor mijn vader, aangezien het aan alle kanten duidelijk was dat hij het muntgeld a € 1000 had willen omwisselen en storten op zijn rekening. Er was geen kwade opzet. Maar nee er was niks te regelen.
Ik vind dit een heel raar verhaal; als een apparaat kapot gaat dan is een bedrijf daar toch voor verzekerd? Verder vind ik het vreemd dat in deze vergrijzende samenleving zo weinig rekening wordt gehouden met ouderen. Bovendien denk ik als het apparaat niet voor muntgeld bedoeld is, zorg dan dat er ook geen munten in kunnen! Bij welke instantie zouden wij moeten zijn om de mening van ABN AMRO aan te vechten?

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 1000 euro muntgeld weg omdat het in het verkeerde apparaat is gegooid ABN/AMRO

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat voor apparaat was het dan wél, waar je vader die munten ingegooid heeft? Ik ken verder eigenlijk alleen maar sealbag-automaten, maar die gaan -voor zover ik ze heb gebruikt- pas open als je een barcode van een sealbag scant.

Je vader heeft in beginsel gewoon recht op het terugkrijgen van zijn geld. Maar de ABN heeft óók het recht om je vader aansprakelijk te stellen voor de door hem toegebrachte schade. Hoe groot die schade redelijkerwijs kan zijn, kan ik niet beoordelen, maar zou de ABN wel moeten kunnen onderbouwen. Feitelijk beroepen ze zich op een soort verrekening, maar dat kan alleen als ze een concrete opeisbare vordering op je vader hebben.

Bedenk dus wel dat het terugeisen van het geld ook het risico in zich heeft dat je vader uiteindelijk duurder uit is, als de schade groter is dan de € 1.000,00 die hij nu kwijt is.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: 1000 euro muntgeld weg omdat het in het verkeerde apparaat is gegooid ABN/AMRO

Ongelezen bericht door de auditu »

myrthe1972 schreef:
18 jan 2021 17:31
Ik vind dit een heel raar verhaal;
Daar ben ik het wel mee eens.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 1000 euro muntgeld weg omdat het in het verkeerde apparaat is gegooid ABN/AMRO

Ongelezen bericht door moederslink »

myrthe1972 schreef:
18 jan 2021 17:31
(...)
Mijn vader heeft afgelopen vrijdag € 1000 aan muntgeld gegooid in een apparaat waarvan hij dacht dat het een muntwisselapparaat van de ABN/AMRO.De mevrouw aan de telefoon vertelde aan mijn vader dat nu het apparaat kapot was ...
Bovendien waren de kosten van het repareren van het apparaat dermate hoog, dat het geld dat mijn vader er foutief ingegooid had slechts een kleine vergoeding van de kosten zouden zijn van het repareren van het apparaat.
Ik heb nog gevraagd of er niet uit overwegingen van coulance iets geregeld kon worden voor mijn vader, aangezien het aan alle kanten duidelijk was dat hij het muntgeld a € 1000 had willen omwisselen en storten op zijn rekening.
Ik begrijp de termen muntwisselapparaat en het omwisselen in deze niet goed, je hebt wel een stortingsapparaat.
Hoe kan dat apparaat nu kapot zijn? Het geld is er blijkbaar gewoon doorheen gevallen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 1000 euro muntgeld weg omdat het in het verkeerde apparaat is gegooid ABN/AMRO

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U zet op meerdere fora het probleem neer, maar nergens wilt u duidelijk verschaffen bij wat voor apparaat uw vader daadwerkelijk gestaan heeft. Wat verwacht u dan van alle vrijwillige forumleden?

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: 1000 euro muntgeld weg omdat het in het verkeerde apparaat is gegooid ABN/AMRO

Ongelezen bericht door BL2 »

Zeer vreemd verhaal, en de reactie van ABN/AMRO ook. Dit gaat zo niet in de praktijk....
Dus waar is het geld nu ingegooid?

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 1000 euro muntgeld weg omdat het in het verkeerde apparaat is gegooid ABN/AMRO

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ook bij de buren worden zinnige (en onzinnige) antwoorden gegeven.

Grappig dat je dan na 1 seconde lezen al weet wie er achter sommige nicknames schuilgaat... :mrgreen:

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 1000 euro muntgeld weg omdat het in het verkeerde apparaat is gegooid ABN/AMRO

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
19 jan 2021 10:20
Maar de ABN heeft óók het recht om je vader aansprakelijk te stellen voor de door hem toegebrachte schade.
Daarvoor zo je meer moeten weten van de situatie. Een apparaat dat kapot gaat als je er munten in doet, op een plek waar vroeger een apparaat stond waar je munten kon deponeren. Het staat voor mij nog niet vast dat er onrechtmatig is gehandeld.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 1000 euro muntgeld weg omdat het in het verkeerde apparaat is gegooid ABN/AMRO

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik hoef helemaal niets meer te weten van de casus. Waarom denk je dat ik spreek over "aansprakelijk stellen", en niet over "aansprakelijk zijn"? :wink:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 1000 euro muntgeld weg omdat het in het verkeerde apparaat is gegooid ABN/AMRO

Ongelezen bericht door moederslink »

Nou Myrthe1972, kom er maar in..
Je vader gooit 1000 euro aan munten in wat voor apparaat?
Dat zijn heel veel 1 en 2 euromunten ! En dat verdween in die geldlade?
En nu is het apparaat kapot? :roll:

Saf12
Berichten: 53
Lid geworden op: 12 aug 2020 16:50

Re: 1000 euro muntgeld weg omdat het in het verkeerde apparaat is gegooid ABN/AMRO

Ongelezen bericht door Saf12 »

Waarschijnlijk gaat het om een normale geldautomaat de alleen briefgeld accepteert. Je bent in dat geval aansprakelijk voor de schade van de automaat.

Je kan de munten als onverschuldigd betaald terugvorderen, maar de bank zal naar alle waarschijnlijkheid dan een tegenvordering instellen, zodat het de schade aan de automaat op je kan verhalen.

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 1000 euro muntgeld weg omdat het in het verkeerde apparaat is gegooid ABN/AMRO

Ongelezen bericht door Lowieze »

Saf12 schreef:
19 jan 2021 12:31
Waarschijnlijk gaat het om een normale geldautomaat de alleen briefgeld accepteert. Je bent in dat geval aansprakelijk voor de schade van de automaat.

Je kan de munten als onverschuldigd betaald terugvorderen, maar de bank zal naar alle waarschijnlijkheid dan een tegenvordering instellen, zodat het de schade aan de automaat op je kan verhalen.
Dat lijkt me sterk, je moet dan eerst een programma doorlopen wat je wilt, saldo opvragen-geld opnemen-biljetten storten etc.
En dan 1000 euro muntgeld storten in een invoerlade??

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: 1000 euro muntgeld weg omdat het in het verkeerde apparaat is gegooid ABN/AMRO

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Ik vindt dit geen raar verhaal en klinkt mij dan ook als een zeer zeker waargebeurd iets. Het is nou een
eigenschap van veel mensen om dingen die ze al heel vaak hebben gedaan dat blijven doen als een soort
van automatisme, en dan niet zien of er iets is gewijzigd, zoals een andere tekst op een (geld) automaat die
men al jaren heeft gebruikt. Of op een weg rijden met een auto en niet zien dat er een ander verkeersbord
staat met een andere maximum snelheid dan er jaren heeft gestaan. Dit is niets vreemds maar iets wat heel
normaal is. Er is zelfs een naam voor. namelijk "Change blindness"

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 1000 euro muntgeld weg omdat het in het verkeerde apparaat is gegooid ABN/AMRO

Ongelezen bericht door Moneyman »

breien schreef:
19 jan 2021 13:40
Voordat men voor €1000,- aan muntstukken heeft gespaard duurt wel een tijdje. De smoes dat vader het al heel vaak op deze manier heeft gedaan lijkt me sterk.
Waarom zo veroordelend? Jammer! Kijk nou eens verder dan je eigen perceptie...

Als iemand nog alles contant betaalt (en dat is niet gek voor een 84-jarige), gaat het best hard met kleingeld. De euro bestaat inmiddels al bijna 20 jaar, dus dat de vader van TS dat gedurende de jaren al vaak gedaan heeft, is niets geks aan, laat staan een smoes.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 1000 euro muntgeld weg omdat het in het verkeerde apparaat is gegooid ABN/AMRO

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dus je kwakt circa drie kilo aan munten in een ding en dan is het ding stuk. En dan ben je ineens duizend euro kwijt.

ABNAMRO is een bodemloze put, zo blijkt maar weer. Voor de samenleving én voor individuele rekeninghouders.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 1000 euro muntgeld weg omdat het in het verkeerde apparaat is gegooid ABN/AMRO

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bob Schurkjens schreef:
19 jan 2021 14:02
ABNAMRO is een bodemloze put, zo blijkt maar weer.
Je kunt haast nog beter aandelen Ziggo kopen inderdaad.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: 1000 euro muntgeld weg omdat het in het verkeerde apparaat is gegooid ABN/AMRO

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Moneyman schreef:
19 jan 2021 10:20
Wat voor apparaat was het dan wél, waar je vader die munten ingegooid heeft? Ik ken verder eigenlijk alleen maar sealbag-automaten, maar die gaan -voor zover ik ze heb gebruikt- pas open als je een barcode van een sealbag scant.

Je vader heeft in beginsel gewoon recht op het terugkrijgen van zijn geld. Maar de ABN heeft óók het recht om je vader aansprakelijk te stellen voor de door hem toegebrachte schade. Hoe groot die schade redelijkerwijs kan zijn, kan ik niet beoordelen, maar zou de ABN wel moeten kunnen onderbouwen. Feitelijk beroepen ze zich op een soort verrekening, maar dat kan alleen als ze een concrete opeisbare vordering op je vader hebben.

Bedenk dus wel dat het terugeisen van het geld ook het risico in zich heeft dat je vader uiteindelijk duurder uit is, als de schade groter is dan de € 1.000,00 die hij nu kwijt is.
Volgens mij zijn er 2 aparte zaken. Enerzijds heeft de vader recht op teruggave van het geld dat mag ABN AMRO niet zomaar verrekenen. Als er schade is dienen zij de vader aansprakelijk te stellen. Normaal valt dit onder de Aansprakelijkheid voor Particulieren (WA verzekering).

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 1000 euro muntgeld weg omdat het in het verkeerde apparaat is gegooid ABN/AMRO

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik_weet_niet_alles schreef:
19 jan 2021 14:37
Moneyman schreef:
19 jan 2021 10:20
Wat voor apparaat was het dan wél, waar je vader die munten ingegooid heeft? Ik ken verder eigenlijk alleen maar sealbag-automaten, maar die gaan -voor zover ik ze heb gebruikt- pas open als je een barcode van een sealbag scant.

Je vader heeft in beginsel gewoon recht op het terugkrijgen van zijn geld. Maar de ABN heeft óók het recht om je vader aansprakelijk te stellen voor de door hem toegebrachte schade. Hoe groot die schade redelijkerwijs kan zijn, kan ik niet beoordelen, maar zou de ABN wel moeten kunnen onderbouwen. Feitelijk beroepen ze zich op een soort verrekening, maar dat kan alleen als ze een concrete opeisbare vordering op je vader hebben.

Bedenk dus wel dat het terugeisen van het geld ook het risico in zich heeft dat je vader uiteindelijk duurder uit is, als de schade groter is dan de € 1.000,00 die hij nu kwijt is.
Volgens mij zijn er 2 aparte zaken. Enerzijds heeft de vader recht op teruggave van het geld dat mag ABN AMRO niet zomaar verrekenen. Als er schade is dienen zij de vader aansprakelijk te stellen. Normaal valt dit onder de Aansprakelijkheid voor Particulieren (WA verzekering).
Ja, die twee aparte zaken omschrijf ik toch ook?

Wel een goede toevoeging met betrekking tot de verzekeraar.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 1000 euro muntgeld weg omdat het in het verkeerde apparaat is gegooid ABN/AMRO

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ben benieuwd wie gaat winnen. Radar of Kassa.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: 1000 euro muntgeld weg omdat het in het verkeerde apparaat is gegooid ABN/AMRO

Ongelezen bericht door Cro »

Ik_weet_niet_alles schreef:
19 jan 2021 14:37

Volgens mij zijn er 2 aparte zaken. Enerzijds heeft de vader recht op teruggave van het geld dat mag ABN AMRO niet zomaar verrekenen. Als er schade is dienen zij de vader aansprakelijk te stellen. Normaal valt dit onder de Aansprakelijkheid voor Particulieren (WA verzekering).
Dat is toch geen WA verzekering?

Gesloten