LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Lady1234 schreef:
14 jan 2020 13:23
Ik meen eens gelezen te hebben dat u het krediet helemaal niet nodig had, maar ik kan mij vergissen. In ieder geval geven ze u de gelegenheid dat kleine krediet in 1,5 jaar af te lossen.

Ik heb zo’n krediet niet, dus ken de specifieke voorwaarden niet.
Het was geen klein krediet, maar 13.000 euro. Voor jou een klein bedrag misschien maar een leuk vangnet.
De schuld is in ieder geval klein maar toch nog 3.500 euro, dat is het verschil en met mijn minimale inkomsten is 200 euro p/m een fors bedrag. Normaal gesproken zou ik dit bedrag uitgespreid kunnen betalen tot mijn 80 jaren, zoals ABNAMRO ook zegt. De levensverwachting is immers hoger.

Dat u iets toevallig iets heeft gelezen over mijn inkomsten, kan ik mij niet herinneren en is ook niet erg belangrijk denk ik zomaar.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als de aflossing dan zo’n probleem zou zijn, was ik maar in onderhandeling gegaan met de AMRO over de aflosperiode.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door 16again »

Obelix1 schreef:
14 jan 2020 14:23
Normaal gesproken zou ik dit bedrag uitgespreid kunnen betalen tot mijn 80 jaren, zoals ABNAMRO ook zegt. De levensverwachting is immers hoger.
De kans is 50% dat je je levensverwachting niet haalt. Begrijpelijk dat de bank al eerder een schone lei wil

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Lady1234 schreef:
14 jan 2020 16:12
Als de aflossing dan zo’n probleem zou zijn, was ik maar in onderhandeling gegaan met de AMRO over de aflosperiode.
Ik stelde alleen een vraag over een overeenkomst die volgens mij niet meer geldig is. Onderhandelen lukt niet omdat de bank nergens op reageert, er moet dus iets uitgelokt worden.

Aflossing is niet zo`n probleem, dat heb ik ook nergens gezegd. Alleen 200 euro p/m met een karig inkomen is veel, je houd dan niet veel meer over.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Obelix1 »

16again schreef:
14 jan 2020 16:24
Obelix1 schreef:
14 jan 2020 14:23
Normaal gesproken zou ik dit bedrag uitgespreid kunnen betalen tot mijn 80 jaren, zoals ABNAMRO ook zegt. De levensverwachting is immers hoger.
De kans is 50% dat je je levensverwachting niet haalt. Begrijpelijk dat de bank al eerder een schone lei wil
De bank wil zoveel, maar lees de tekst van ABNAMRO:
Gezien de levensverwachting tegenwoordig een stuk hoger ligt, geldt bij een Flexibel Krediet dat tussen 26 november 2012 en 7 februari 2019 is aangevraagd/verhoogd een afbouw vanaf de 70e verjaardag. Daarbij is het gehele krediet op de 80e verjaardag volledig afgelost.
Dus dat zou voor mij ook moeten gelden als mijn overeenkomst nog overeind staat tenminste!, dat de bank hier nu van afwijkt vind ik merkwaardig.

Ik anticipeer dan maar en ga er gewoon vanuit dat ik 80 jaar wordt, tegen die tijd zal de bank haar centjes wel hebben als er niks tussen komt, ik voel me flexibel om af te lossen wanneer het mij uitkomt en dat doen we dan ook maar.

Marcompaan
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 feb 2019 09:49

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Marcompaan »

Hier precies hetzelfde probleem met de FHK van ABN-Amro, echter ik moet nog 50 worden! De voorwaarden worden eenzijdig gewijzigd wat eigenlijk een eenzijdige opzegging is. Maar hierdoor worden onze maandlasten wel 5x zo hoog, onaanvaardbaar hoog!

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als u nog 50 moet worden zal het probleem wel anders liggen.

Cro
Berichten: 2067
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Cro »

Marcompaan schreef:
10 mar 2020 14:23
Hier precies hetzelfde probleem met de FHK van ABN-Amro, echter ik moet nog 50 worden! De voorwaarden worden eenzijdig gewijzigd wat eigenlijk een eenzijdige opzegging is. Maar hierdoor worden onze maandlasten wel 5x zo hoog, onaanvaardbaar hoog!
Betaal je nu vrijwel niets dan? 5x zo hoog zonder duiding zegt niet zoveel, ik kan echter maar moeilijk geloven dat je bijvoorbeeld van 500 euro per maand naar 2500 euro per maand aan betaling zou gaan.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Marcompaan schreef:
10 mar 2020 14:23
Hier precies hetzelfde probleem met de FHK van ABN-Amro, echter ik moet nog 50 worden! De voorwaarden worden eenzijdig gewijzigd wat eigenlijk een eenzijdige opzegging is. Maar hierdoor worden onze maandlasten wel 5x zo hoog, onaanvaardbaar hoog!
Iets roepen is makkelijk, iets zeggen is een stuk lastiger. Er zal een reden zijn waarom de ABN ingrijpt. Zomaar zullen ze dat niet doen.

Marcompaan
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 feb 2019 09:49

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Marcompaan »

De bank is van mening dat ze van de AFM opdracht hebben dergelijke producten (FHK zonder aflosverplichting) niet meer te leveren. Daarom worden de FHK (bij ons 3 stuks) opgeheven en wij vervolgens verplicht af te lossen. Dat aflossen deden we overigens al wel maar was weer opneembaar.

Nu wordt de limiet bevroren, de aflossing verplicht zo'n 500 euro + rente (waar we nu slechts verplicht de rente betalen) en kunnen we het afgeloste bedrag niet meer opnemen. Dit in tegenstelling tot de voorwaarden waar we deze kredieten voor hebben afgesloten. Eenzijdig worden dus de spelregels veranderd, de kredieten opgezegd en de termijn verkort. Hier is geen enkele andere gegeven reden voor dan wat ze in de brieven aangeven: Bescherming van de klant.
Iets roepen is makkelijk, iets zeggen is een stuk lastiger. Er zal een reden zijn waarom de ABN ingrijpt. Zomaar zullen ze dat niet doen.
Nooit een termijn niet betaalt, geen enkele verplichting niet nagekomen, ruim 1/3 deel afgelost tot een max. van 1/2 maar vanwege woningverbetering weer opgenomen. Overwaarde op het huis die 3x hoger ligt dan het krediet en WOZ ruim een ton hoger dan de hypotheek. Enige verandering is dat we ten tijde van het afsluiten beide in loondienst waren en tegenwoordig (al 15 jaar) een bedrijf runnen als zelfstandigen.
Laatst gewijzigd door Marcompaan op 10 mar 2020 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik neem aan dat FHK staat voor flexibel hypothecair krediet? En u hebt drie van die kredieten lopen waar u af en toe op afloste, maar dat ook weer opnam?

Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat er over aflossen niets zou zijn opgenomen in de voorwaarden.

Marcompaan
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 feb 2019 09:49

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Marcompaan »

Lady1234 schreef:
10 mar 2020 17:11
Ik neem aan dat FHK staat voor flexibel hypothecair krediet? En u hebt drie van die kredieten lopen waar u af en toe op afloste, maar dat ook weer opnam?

Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat er over aflossen niets zou zijn opgenomen in de voorwaarden.
En toch is dat zo. Keus uit aflossingsvrij of met aflossing. In het eerste geval komt een restbedrag te vervallen bij vroegtijdig overlijden, in het tweede niet. Voor beide geldt dat na je 70ste verplicht moet worden afgelost conform de regels zoals die NU al voor mij gaan gelden...

https://www.abnamro.nl/nl/media/Voorwaa ... -37441.pdf

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zie toch verschillende artikelen waaruit blijkt dat de bank mag doen wat ze doet

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Aflossingsvrij bestaat niet meer. Er moet altijd afgelost worden op elke leningsvorm. De tijd dat je alleen rente hoefde te betalen ligt alweer een aantal jaar achter ons. Dit omdat vele mensen in problemen kwamen doordat er met overlijden het huis verkocht moest worden en hier nog geen cent op afbetaald was. En samen met de financiering van de boot en tweede auto bleef er een behoorlijke restschuld over waar anderen weer last mee hadden.
Heel hard gezegd, mensen konden niet nadenken en dat heeft de wet nu wel gedaan. Zo ook van een ouder topic waar iemand al 20 jaar lang rente aan het betalen was en uitkwam op een kostenpost van €125.000 op een lening van €20.000. Dat mag niet meer.

Marcompaan
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 feb 2019 09:49

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Marcompaan »

Lady1234 schreef:
10 mar 2020 17:27
Ik zie toch verschillende artikelen waaruit blijkt dat de bank mag doen wat ze doet
Er zit een verschil tussen wat mag en wat netjes is. Daar leven advocaten van...

Marcompaan
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 feb 2019 09:49

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Marcompaan »

NeoDutchio schreef:
10 mar 2020 17:33
Aflossingsvrij bestaat niet meer. Er moet altijd afgelost worden op elke leningsvorm. De tijd dat je alleen rente hoefde te betalen ligt alweer een aantal jaar achter ons. Dit omdat vele mensen in problemen kwamen doordat er met overlijden het huis verkocht moest worden en hier nog geen cent op afbetaald was. En samen met de financiering van de boot en tweede auto bleef er een behoorlijke restschuld over waar anderen weer last mee hadden.
Heel hard gezegd, mensen konden niet nadenken en dat heeft de wet nu wel gedaan. Zo ook van een ouder topic waar iemand al 20 jaar lang rente aan het betalen was en uitkwam op een kostenpost van €125.000 op een lening van €20.000. Dat mag niet meer.

Wat niet meer verkocht mag worden is wat anders dan wat al verkocht is. En helemaal in onze situatie is het gewoonweg niet netjes van de bank. Wij zijn niet zo'n probleemgeval maar worden wel als zodanig behandelt (Het lijkt de belastingdienst wel, maar daar staat dan het hele land op de achterste poten).

Omdat de kredieten als niet afgelost bij BKR blijven bestaan tot datum gehele aflossing heb je als ondernemer weinig tot geen enkele kans meer op een krediet. Sterker nog, je wordt gewoon gegijzeld door je bank en kunt nergens anders terecht...

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Marcompaan schreef:
10 mar 2020 17:39
NeoDutchio schreef:
10 mar 2020 17:33
Aflossingsvrij bestaat niet meer. Er moet altijd afgelost worden op elke leningsvorm. De tijd dat je alleen rente hoefde te betalen ligt alweer een aantal jaar achter ons. Dit omdat vele mensen in problemen kwamen doordat er met overlijden het huis verkocht moest worden en hier nog geen cent op afbetaald was. En samen met de financiering van de boot en tweede auto bleef er een behoorlijke restschuld over waar anderen weer last mee hadden.
Heel hard gezegd, mensen konden niet nadenken en dat heeft de wet nu wel gedaan. Zo ook van een ouder topic waar iemand al 20 jaar lang rente aan het betalen was en uitkwam op een kostenpost van €125.000 op een lening van €20.000. Dat mag niet meer.

Wat niet meer verkocht mag worden is wat anders dan wat al verkocht is. En helemaal in onze situatie is het gewoonweg niet netjes van de bank. Wij zijn niet zo'n probleemgeval maar worden wel als zodanig behandelt (Het lijkt de belastingdienst wel, maar daar staat dan het hele land op de achterste poten).

Omdat de kredieten als niet afgelost bij BKR blijven bestaan tot datum gehele aflossing heb je als ondernemer weinig tot geen enkele kans meer op een krediet. Sterker nog, je wordt gewoon gegijzeld door je bank en kunt nergens anders terecht...
Iedereen is gelijk voor de wet, de mensen met goede bedoelingen en de mensen die niet konden nadenken. Voor iedereen geldt nu dezelfde regel. Het is ook geen verplichting van de bank, maar van de overheid.
Alle aflossingsvrije kredieten zijn omgezet en moet op afgelost worden.

Marcompaan
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 feb 2019 09:49

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Marcompaan »

NeoDutchio schreef:
10 mar 2020 17:33
Iedereen is gelijk voor de wet, de mensen met goede bedoelingen en de mensen die niet konden nadenken. Voor iedereen geldt nu dezelfde regel. Het is ook geen verplichting van de bank, maar van de overheid.
Alle aflossingsvrije kredieten zijn omgezet en moet op afgelost worden.
Dat wil nog steeds niet zeggen dat het netjes is. Ik bepaal toch zeker zelf hoe ik wil aflossen en wanneer conform wat geboden wordt? En zo lang je niet tot een "risicogroep" behoort moet dat toch ook mogelijk blijven? Ik moet als ondernemer eens proberen eenzijdig mijn voorwaarden aan te passen ten koste van de klant. Dan is de wereld te klein en springen alle instanties er bovenop...

Overigens, met een hypotheek heb ik een huis in onderpand gegeven dat door mij uitstekend wordt verzorgd en daardoor veeel meer waard is geworden. Dat is toch ook een aflossing? Afgezien wat financieel ook al afgelost is zonder de verplichting!!

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Marcompaan schreef:
10 mar 2020 17:54
NeoDutchio schreef:
10 mar 2020 17:33
Iedereen is gelijk voor de wet, de mensen met goede bedoelingen en de mensen die niet konden nadenken. Voor iedereen geldt nu dezelfde regel. Het is ook geen verplichting van de bank, maar van de overheid.
Alle aflossingsvrije kredieten zijn omgezet en moet op afgelost worden.
Dat wil nog steeds niet zeggen dat het netjes is. Ik bepaal toch zeker zelf hoe ik wil aflossen en wanneer conform wat geboden wordt? En zo lang je niet tot een "risicogroep" behoort moet dat toch ook mogelijk blijven? Ik moet als ondernemer eens proberen eenzijdig mijn voorwaarden aan te passen ten koste van de klant. Dan is de wereld te klein en springen alle instanties er bovenop...
Zodra de overheid ingrijpt hebt u zelf de vrijheid niet meer. Als iedereen zelf zou mogen bepalen wanneer en hoeveel er afgelost wordt veranderd er dus niets aan de oorspronkelijke situatie.
Hoe ziet u de controle voor u? Nu bent u wellicht geen risico, maar hoe is dat in de toekomst? Moet u elk jaar gegevens aanleveren om “gekeurd” te worden? Dan is de wereld ook te klein en klagen klanten dat ze steeds gecontroleerd worden. En dan wordt u wel ineens een risicoklant en krijgt u een grotere aflossing om uw oren. Dat is dus ook geen optie.

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, als eenzijdig de voorwaarden veranderen, dan mag u de overeenkomst opzeggen. U lost ineens uw krediet af en zoekt een andere kredietverstrekker. Probleem opgelost.

Gesloten