LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanklagen Rabobank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Henkie1972

Aanklagen Rabobank

Ongelezen bericht door Henkie1972 » 29 mar 2012 11:26

Beste iedereen,

Ik zit met de vraag om de Rabobank aan te klagen en wel om de volgende reden.
In 2008 heb ik besloten om ZZPer te worden, en heb dus een bedrijfsrekening geopend bij de Rabobank.
Omdat ik net uit een faillissement kwam, dat was opgeheven bij gebrek aan baten bleef ik nog met een restschuld van +- 15.000 euro zitten bij ABN Amrobank en SNS bank (beide inmiddels helemaal afbetaald)
Maar op de dag dat ik een rekening ging openen nog niet.
Toen werd er door de Rabobank op ingepraat dat ik dan ook een nieuwe auto moest gaan rijden en dat hun mij daar wel bij wilden helpen want dat was een mooi visitekaartje.
Ik zei dat dat niet mogelijk was want ik had nog een negatieve BKR codering.
De man in kwestie ging toen kijken en er kwam inderdaad een negatieve melding.
Hij zei toen met een glimlach dat hij mij daar wel doorheen kon drukken want ik moest representatief voor de dag komen met een mooie grote auto.
Dat was status en de opdrachtgevers zouden dan pas denken dat ik serieus zou zijn.
Ondanks dat ik er niet helemaal achter stond hebben ze mij toch een hele dure auto aan kunnen smeren.
De eerste paar jaar ging dat goed maar in 2010 kreeg ik te maken met een opdrachtgever die failliet ging en ik daardoor 20.000 euro ben misgelopen wat mij in een hele vervelende situatie bracht, ik heb tenslotte maar een eenmanszaak.
Dus was dit een hele zware aderlating voor mij.
Ik kwam hierdoor zelfs weer in de problemen en heb dus de Rabobank gebeld dat ik de auto eigenlijk niet meer kon betalen.
En of ik hem kon inleveren of liever nog kon verkopen.
De adviseur van de Rabobank zei dat het in principe mijn auto was en ik kon doen en laten wat ik ermee wilde, zelfs verkopen.
3 maanden nadat ik de auto verkocht had kreeg ik ineens een belletje van de bank dat ze het resterende bedrag in 1 keer terug eisten.
Ik zei dat ik het geld had gebruikt om een kleinere auto te kopen en openstaande kosten bij de belastingdienst heb betaald.
En ik betaalde nog steeds netjes de aflossing dus ik zag het probleem niet.
hun hebben mij daarop als een zware crimineel behandeld en al mijn rekeningen werden geblokkeerd en ik mocht uitzien naar een andere bank wat hun betreft.
Ze hebben aangifte gedaan voor fraude maar ben daar niet voor veroordeeld want het OM stond achter mij nadat ik had uitgelegd hoe het werkelijk gegaan is.
De Rabobank was in gebreke gebleven toen ik gebeld had dat ik de auto niet meer kon betalen oordeelde men.
Maar op dit moment probeert de bank mij nog steeds die openstaande 32.000 direct in te vorderen en gingen niet akkoord met mijn betalingsvoorstel.
Nu zit ik er over na te denken om de bank aan te klagen wegens nalatigheid bij het beoordelen van mijn kredietwaardigheid.
En wil ik volledige kwijtschelding eisen.

Nu is mijn vraag, is dit mogelijk? Of is mijn actie gedoemd te mislukken?

A.niem

Re: Aanklagen Rabobank

Ongelezen bericht door A.niem » 29 mar 2012 11:44

Henkie1972 schreef:Toen werd er door de Rabobank op ingepraat dat ik dan ook een nieuwe auto moest gaan rijden en dat hun mij daar wel bij wilden helpen want dat was een mooi visitekaartje.
Ik zei dat dat niet mogelijk was want ik had nog een negatieve BKR codering.
De man in kwestie ging toen kijken en er kwam inderdaad een negatieve melding.
Hij zei toen met een glimlach dat hij mij daar wel doorheen kon drukken want ik moest representatief voor de dag komen met een mooie grote auto.
Dat was status en de opdrachtgevers zouden dan pas denken dat ik serieus zou zijn.
Ondanks dat ik er niet helemaal achter stond hebben ze mij toch een hele dure auto aan kunnen smeren.
Persoonlijk snap ik niet dat je dit hebt laten aanpraten. Je hebt al een schuld van € 15.000,-, heeft ongetwijfeld veel meer kosten gehad om als zzper aan de slag te gaan (materialen bijvoorbeeld) en had duidelijk geen nieuwe (grote, dure) auto nodig. Ook vind ik dit niet kunnen van de Rabobank. Je komt er voor een zakelijke rekening, niet voor een auto. Maar ja, ze doen alles voor hun commissie.
Henkie1972 schreef:Ik kwam hierdoor zelfs weer in de problemen en heb dus de Rabobank gebeld dat ik de auto eigenlijk niet meer kon betalen.
En of ik hem kon inleveren of liever nog kon verkopen.
De adviseur van de Rabobank zei dat het in principe mijn auto was en ik kon doen en laten wat ik ermee wilde, zelfs verkopen.
3 maanden nadat ik de auto verkocht had kreeg ik ineens een belletje van de bank dat ze het resterende bedrag in 1 keer terug eisten.
Dat zij het resterende bedrag in 1 keer terug eisen is wel logisch: de auto was het onderpand voor de lening. Auto verkocht=onderpand weg. plus, auto verkocht=geld ontvangen, dus geld om de lening af te betalen. Op het moment van verkopen, had u contact met de bank moeten opnemen, of er niet iets anders als onderpand kon dienen. Dan was er geen probleem geweest. Ik ben bang dat het geen zin heeft om de bank aan te klagen. U heeft er vast voor getekend dat bij verkoop van de auto, u het resterende bedrag aan de bank zou betalen.
Henkie1972 schreef:Nu zit ik er over na te denken om de bank aan te klagen wegens nalatigheid bij het beoordelen van mijn kredietwaardigheid.
En wil ik volledige kwijtschelding eisen.
U bent degene geweest die een handtekening heeft geplaatst onder de overeenkomst,
u bent degene die exact weet of u één en ander terug kunt betalen,
u bent degene geweest die het onderpand heeft verkocht, zonder dit direct door te geven aan de Rabobank, en ik ben bang dat
u ook degene bent die op de blaren moet zitten.

Suzanne 326

Ongelezen bericht door Suzanne 326 » 29 mar 2012 11:45

Wat denk je zelf, tuurlijk is kwijtschelding gedoemd te mislukken. Al met al heeft de Rabobank u misschien ten dele verkeerd voorgelicht/geholpen echter heeft u zelf nog altijd de handtekening onder het contract gezet.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 29 mar 2012 12:02

Ik denk dat de bank zeker wel wat te verwijten is. Er was een negatieve BKR codering, dat is gewoon genegeerd. Er was een schuld van 15.000 euro, daar werd niet naar gekeken. En nu krijg je dus dit.

Maar verwijtbaar gedrag en aanklagen, ik denk niet dat je er verder mee komt, als eenling tegen een bank. Kijk maar eens naar de woekerpolissen, wat een gedoe daar mee is, al jarenlang. Ook daar hebben mensen zelf hun handtekening gezet, en, als ze door hadden gevraagd, hadden ze kunnen weten dat de beloftes te mooi waren om waar te zijn. Heel langzaam aan komen de succesjes, maar dat kan alleen maar omdat ze met zo'n grote groep zijn.

Ik denk dus dat procederen je niet verder zal helpen, integendeel. Daarbij: het gesprek staat niet op papier, het is jouw woord tegen dat van de bank, je kunt wel raden wat de bank gaat zeggen...

Maar dan rijst nu de vraag: wat nu, hoe kan dit het beste opgelost worden. Iemand tips?

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn » 29 mar 2012 13:13

Een negatieve BKRnotering wordt genegeerd als de bank dat beter uitkomt..........:-|
Ook ik denk dat procederen en kwijtschelding vragen, niets zal opleveren, dan bloed zweet en tranen.
Jij hebt alleen dit achter de hand:
Ze hebben aangifte gedaan voor fraude maar ben daar niet voor veroordeeld want het OM stond achter mij nadat ik had uitgelegd hoe het werkelijk gegaan is.
Maar dat steekt natuurlijk bij de Rabobank, die nu niets goedschiks zal willen regelen.
Denk ik.

cindyanne76

Ongelezen bericht door cindyanne76 » 29 mar 2012 13:54

Een bank, in dit geval de adviseur heeft ook een zorgplicht, die heeft hij niet toegpast!.
Ik denk wel dat je juist bent om hier een zaak van te maken. Je hebt natuurlijk wel die handtekening gezet, dat blijft, maar zoals je het neerzet werd er tijdens het (advies) gesprek nogal laconiek gedaan over je BKR. eigenlijk werd er op je ingepraat om groter te zijn/te worden dan je daadwerkelijk bent/wilt. Daardoor ga je zelf ook dromen van die mooie auto omdat je dan inderdaad met die adviseur mee gaat denken in hoe dat overkomt,etc.
Nadat het helaas voor jou door omstandigheden niet loopt zoals gedacht moet jij ineens alles terugbetalen.
Je hebt ook verkeerd advies gekregen, want jij belde meteen naar de bank omdat je wist dat je de auto niet meer kon betalen. Daar heb je dus al gelijk in gekregen. Zet alles op papier zoals het is gegaan is en klop aan bij b.v. juridisch loket. Succes!

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ » 29 mar 2012 17:45

@cindyanne
Nadat het helaas voor jou door omstandigheden niet loopt zoals gedacht moet jij ineens alles terugbetalen.
Nou, NADAT de auto verkocht is (het onderpand voor de lening) moest hij de lening terugbetalen (en dat kon natuurlijk ook met de opbrengst van de verkoop). Is toch redelijk?

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 » 29 mar 2012 18:20

SJZ schreef:@cindyanne
Nou, NADAT de auto verkocht is (het onderpand voor de lening) moest hij de lening terugbetalen (en dat kon natuurlijk ook met de opbrengst van de verkoop). Is toch redelijk?
Waarom zou de andere auto dan niet als onderpand kunnen dienen en maakt de bank er ineens een direct opeisbare lening van ? TS had immers navraag gedaan bij de bank over het hoe en wat rond het verkopen van de auto. Toen hadden ze TS ook kunnen informeren dat de lening direct opeisbaar werd en hem daaraan gingen houden.

berndv

Ongelezen bericht door berndv » 29 mar 2012 18:23

Laten we niet vergeten dat dit niet over een consument gaat. Het is als starter van een bedrijf makkelijker om leningen te krijgen dan als consument. Het nadeel is dan wel dat er iets meer verantwoordelijkheid gevraagd wordt van een bedrijf, dan dat van een consument. Je geniet niet dezelfde bescherming. Ik vind het ook vreemd dat een bank een lening geeft bij een bkr notering. Bedrijven betekenen voor banken wel inkomsten, meer dan bij consumenten. Iedere pintransactie, iedere overboeking overal moet je voor betalen. Ik ben zelf ondernemer.

Ts laat zich naar mijn mening te makkelijk ompraten. Een eigenschap die zeer slecht is voor ondernemers. Een onderneming draaien betekent winst maken. Ter plekke bij een bank beslissen een lening te nemen is te ondoordacht voor een ondernemer.

Mijn advies voor ts, hoe hard het ook is, doek de boel op en ga in loondienst. Je bent al eerder in de fout gegaan, waar de schuld ligt laat ik in het midden, en je stevent nu af op een 2e faillisement. Ik kan niet inschatten wat voor onderneming je draait, maar je loopt nu 20000 euro omzet mis uit 1 klant, en je moet je auto al verkopen, weet ik niet of je ondernemingsplan echt heel erg goed was. Maar goed dit is mijn mening.

Mijns inziens lijkt het aanklagen van de bank in deze weinig zin hebben, aangezien jij het risico van een lening bent aagegaan en vervolgens je onderpand hebt verkocht. Wat waarschijnlijk ook gewoon in de papieren staat, iets waar je als ondernemer geacht wordt kennis van te hebben genomen.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ » 29 mar 2012 18:36

Waarom zou de andere auto dan niet als onderpand kunnen dienen en maakt de bank er ineens een direct opeisbare lening van ?
1. Omdat die lening voor DIE auto was afgesloten, met DIE auto als onderpand. Als je het onderpand verkoop is de lening natuurlijk opeisbaar. Nogal dom om het onderpand te verkopen en niet eens vooraf bij de bank over een nieuwe lening te overleggen (als je een nieuwe lening wilt).
2. Die nieuw auto, is die net zoveel waard als de oude? Vast niet, in ieder geval is-ie kleiner. Dus waarschijnlijk is het onderpand minder waard.
TS had immers navraag gedaan bij de bank over het hoe en wat rond het verkopen van de auto. Toen hadden ze TS ook kunnen informeren dat de lening direct opeisbaar werd en hem daaraan gingen houden.
Hij heeft geïnformeerd of hij de auto mocht verkopen, en dat mocht ook. Waarom ging hij ervan uit dat hij de lening niet terug hoefde te betalen?

Hij heeft gevraagd of: A. hij de auto kon inleveren of B. verkopen.
Tja, inleveren willen ze natuurlijk niet. Hij wilde van de auto af en heeft gevraagd: verkopen jullie hem of ik zelf? Dan zeggen ze toch: verkoop 'm zelf!

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor » 29 mar 2012 20:23

Maar op dit moment probeert de bank mij nog steeds die openstaande 32.000 direct in te vorderen en gingen niet akkoord met mijn betalingsvoorstel
Het is toch echt wel een dure auto geweest als er na 4 jaar aflossen nog steeds een schuld van Euro 32.000 resteert?

Of is hier misschien meer aan de hand...

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 » 29 mar 2012 20:25

@SJZ,

TS vindt het ook helemaal niet vreemd dat hij de lening zou moeten terugbetalen. Hij bleef dat ook gewoon doen. Wat hij wel vreemd vindt is dat ze nu pas komen met de direct opeisbaarheid van de lening. Dat hadden ze TS ook even kunnen laten weten VOORDAT hij de auto verkocht toen hij informeerde bij de bank.
Het verhaal van kwijtschelding kwam pas om de bocht nadat de bank op zijn strepen ging staan.

Dat de kwijtschelding misschien wat ver gaat, kan ik inkomen. Maar ik denk wel dat de bank ook zeker steken heeft laten vallen.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman » 29 mar 2012 21:09

Tsja en ach ja......wederom de Rabobank......ik draag niks bij in dit topic maar hoop dat je de Rabo een enorme schop onder dr hol kan geven......arrogante leiers.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ » 29 mar 2012 21:39

Dat hadden ze TS ook even kunnen laten weten VOORDAT hij de auto verkocht toen hij informeerde bij de bank.
Hebben ze ook gedaan, bij het afsluiten van de lening al. Staat namelijk in de voorwaarden waar hij voor getekend heeft.

Auti-Mama

Ongelezen bericht door Auti-Mama » 30 mar 2012 08:09

Dit antwoord ga je niet leuk vinden..... JIJ hebt toch getekend?? Dus vragen om kwijtschelding van de lening vind ik eigenlijk gewoon een manier om snel een hoop geld te verdienen. Of schuld kwijt te zijn, net hou je 't bekijkt. Jij bent akkoord gegaan met deze lening, kan me niet voorstellen dat de Rabobank een pistool tegen je hoofd heeft gezet en je gedwongen heeft. Had dan nee gezegd en was gewoon met een kleiner autootje of op de fiets naar je klanten gegaan. Elk beginnend bedrijf begint klein. Dat ze opeens alles opeisen als je de auto hebt verkocht vind ik dan wel weer raar. Zolang je aan je betalingsverplichtingen voldoet, hebben ze geen reden tot mauwen vind ik.

Ik zou wel stappen ondernemen en een fatsoenlijke afbetaling eisen. Maar kwijtschelding vragen vind ik absurd.

berndv

Ongelezen bericht door berndv » 30 mar 2012 10:18

Zolang je aan je betalingsverplichtingen voldoet, hebben ze geen reden tot mauwen vind ik.
Maar normaal heeft de bank dus een onderpand hiervoor, nu het onderpand er niet meer is heeft de bak die garantie niet meer. Als je niet kunt betalen zegt de bank dat je je auto maar moet verkopen om je lening af te lossen. Wat ik van TS begreep, verkocht die zijn auto om brood op tafel te krijgen.

A.niem

Ongelezen bericht door A.niem » 30 mar 2012 11:32

Emmy75 schreef:@SJZ,

TS vindt het ook helemaal niet vreemd dat hij de lening zou moeten terugbetalen. Hij bleef dat ook gewoon doen. Wat hij wel vreemd vindt is dat ze nu pas komen met de direct opeisbaarheid van de lening. Dat hadden ze TS ook even kunnen laten weten VOORDAT hij de auto verkocht toen hij informeerde bij de bank.
Het verhaal van kwijtschelding kwam pas om de bocht nadat de bank op zijn strepen ging staan.

Dat de kwijtschelding misschien wat ver gaat, kan ik inkomen. Maar ik denk wel dat de bank ook zeker steken heeft laten vallen.
Ik wil nog wel even opmerken, dat wij enkel het verhaal van TS kennen.

Misschien is het, toen TS belde om te vragen of hij de auto mocht verkopen, wel verteld dat de lening dan direct afgelost dient te worden.
Misschien heeft hij bij het aangaan van de zakelijke rekening, wel gezegd: Ik wil graag die en die auto, maar ik krijg die lening toch nooit van jullie. Waarna de Rabobank heeft gezegd, dit is geen probleem. Ik ga het voor je in orde maken.
Misschien ging de Rabobank wel niet in op zijn betalingsvoorstel, omdat hij een dermate laag bedrag voorstelde, dat hij enkel de rente zou aflossen. Misschien....
We weten het gewoon niet, omdat we alleen het (selectieve?) verhaal van TS kennen...

Gesloten