LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanpassing ASN-spaarrekeningen: lokkertje of verbetering?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Aanpassing ASN-spaarrekeningen: lokkertje of verbetering?

Ongelezen bericht door Wim2007 »

De sparende klanten van de ASN Bank hebben in de afgelopen dagen een brief gehad waarin wordt aangekondigd dat een groot aantal soorten spaarrekeningen zullen worden omgezet in ASN Ideaalsparen. Verder wordt daarbij aangekondigd dat de rentevergoeding voor alle rekeningen op het niveau van ASN Ideaalsparen worden gebracht en dat een aantal voorwaarden worden aangepast en dat voor een deel van de rekeningen de rentevergoeding gaat stijgen. Gaat het in dit geval om, zoals ASN Bank het zelf noemt een verbetering? Valt het te verwachten dat ASN Bank de hoogte van de rentevergoedingen weer snel zal laten zakken?

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Aanpassing ASN-spaarrekeningen: lokkertje of verbetering?

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Zeer goed initiatief, dat moeten alle banken doen. Maakt het vergelijken tussen banken alleen maar makkelijker.

Nu de andere banken nog...geen toprekening, internet, sneltrein/klim/bonus rekeningen, instap- en weet wat voor andere soorten rekeningen.

stofzuigertje

Re: Aanpassing ASN-spaarrekeningen: lokkertje of verbetering?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik begreep dat voor ze nieuwe producten op de markt zetten eerst de vrijwel gelijke eruit halen, dus van teveel naar duidelijker overzicht gaan.

Dus er komen nu minder mogelijkheden dus makkelijker en goedkoper voor hun.
De kleinste producten zullen er dus uit gaan, niet meer rendabel.

Maar als je niet tevreden bent, Triodos is er ook nog.
Maar ik zal voorlopig daar wel blijven en dat er minder keuze is maakt het alleen maar duidelijker.

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: Aanpassing ASN-spaarrekeningen: lokkertje of verbetering?

Ongelezen bericht door courier »

De ASN voegt 5 nu nog in detail verschillende spaarvormen op 1 hoop en dat scheelt vanaf 1/1/11 aanzienlijk in de beheerskosten. Men verkoopt dit als "verbetering": dat geldt zeker voor de huidige niet-ideaalspaarrekeningen (die krijgen meer rente) en bij ideaalsparen vervalt alleen de verplichte maandelijkse incasso van minimaal € 50, tja is dat nou een "verbetering"?
Zoals elke bank zullen ze na 1/1, dus na de organisatorische samenvoeging, hun knopen tellen, en opnieuw het rentebeleid bepalen. Daarbij worden, zo is de ervaring, geen cadeautjes gegeven maar gewezen zal worden op "veranderende marktomstandigheden": De gebruikelijke dooddoener dus, uiteindelijk ga je als bank niet met derden in discussie over je rentebeleid, dat is jammer en zal op zeker moment zeker tot teleurgestelde afhakers leiden.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Aanpassing ASN-spaarrekeningen: lokkertje of verbetering?

Ongelezen bericht door Wim2007 »

courier schreef:uiteindelijk ga je als bank niet met derden in discussie over je rentebeleid, dat is jammer en zal op zeker moment zeker tot teleurgestelde afhakers leiden.
Inderdaad. Bovendien worden klanten nu verplicht deel te nemen aan de renteschenking aan zogeheten goede doelen. ASN formuleert het als volgt: "ASN Ideaalsparen krijgt per 1 januari 2011 nog iets extra’s: wij koppelen er vier duurzame thema’s aan. De ASN Bank schenkt jaarlijks een bijdrage aan projecten die deze thema’s ondersteunen. Projecten voor eerlijke handel, voor duurzame energie, tegen kinderarbeid en tegen de wapenindustrie. Die bijdrage betaalt de ASN Bank zelf; deze gaat dus niet ten koste van de rente op uw rekening. Als ASN Ideaalspaarder steunt u automatisch alle projecten. Maar u kunt ook zelf kiezen naar welk thema de bijdrage namens u gaat." (bron: http://www.asnbank.nl/index.asp?nid=10897 )

Uiteraard gaan deze zaken wel ten koste van de rente op de rekening. ASN Bank had er namelijk ook voor kunnen kiezen om deze bijdrage als rentevergoeding uit te keren aan de rekeninghouders. Verder is het een gemiste kans dat ASN Bank de opgebouwde rente niet per kwartaal zal gaan uitkeren.

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: Aanpassing ASN-spaarrekeningen: lokkertje of verbetering?

Ongelezen bericht door courier »

Ik bepaal eigenlijk liever zelf het moment en het bedrag dat ik aan goede doelen schenk, maar goed, als je klant bent van de ASN-bank dan heb je dat vooraf ingecalculeerd.
Ik vind wel dat ze daar niet te hooi-en-te-gras mee moeten geuren en zeker niet nu het hier om een openlijke efficiencymaatregel gaat.
Een kwartaallijkse rentebetaling zou zeker een verbetering zijn, dan is namelijk de effectieve rente hoger dan de nominale rentevergoeding en onderscheiden ze zich van de meeste andere banken.

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Aanpassing ASN-spaarrekeningen: lokkertje of verbetering?

Ongelezen bericht door rvkeuken »

Wat een azijnpissers hier zeg, uiteraard wim die kritisch naar de asn bank kijkt...

verschillende grootbanken hebben verschillende spaarrentes die op details verschillen, bijv. bij ing de plusrekening (met 1% rente) en de toprekening (met 2 %(?) rente).
Asn heeft verschillende rekeningen die op details verschillen. Nu wordt daar 1 van gemaakt, waarbij de gunstigste voorwaarden van alle rekeningen gecombineerd worden. Lijkt mij niks mis mee en natuurlijk is dat ook efficientie voor de asn. Maar het is net zo goed voordeel voor de spaarder die nu zonder verplichtingen een hoge rente krijgt(niet de hoogste, maar dat hadden ze al nooit). Iedere spaarder gaat erop vooruit, diegene met een ideaalrekening kunnen nu onbeperkt bijstorten en andere krijgen een hogere rente.

MVO is een van de doelstellingen van ASN, het kan ook zo zijn dat schenkingen nu zichtbaar gemaakt worden voor de spaarder itt daarvoor en het een extra argument kan zijn om voor asn te kiezen, niet iedereen gaat altijd voor de hoogste rente namelijk.

Wil je per kwartaal uitbetaald krijgen dan kan je andere rekeningen nemen, ik vind het fijn om een keer per jaar een flink bedrag te krijgen en zou het ook niet als een verbetering zien om het per kwartaal te krijgen.

mbt rentewijzigingen: asn heeft die duidelijk op de website staan, ze behoren meestal tot de bovengemiddelde rentes, maar niet tot de hoogste, al jaren. De concurrentie is zo groot dat ik betwijfel of ze dat beleid aanpassen. Zie bijv. ing die juist de omgekeerde weg lijkt te bewandelen en de rentes niet meer langzaam naar beneden schroeft.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Aanpassing ASN-spaarrekeningen: lokkertje of verbetering?

Ongelezen bericht door Wim2007 »

rvkeuken schreef:MVO is een van de doelstellingen van ASN, het kan ook zo zijn dat schenkingen nu zichtbaar gemaakt worden voor de spaarder itt daarvoor en het een extra argument kan zijn om voor asn te kiezen, niet iedereen gaat altijd voor de hoogste rente namelijk..
In het verleden konden ASN klanten op vrijwillige basis deelnemen aan renteschenkingen.
rvkeuken schreef:Wil je per kwartaal uitbetaald krijgen dan kan je andere rekeningen nemen.
Dat kan inderdaad. Een uitkering per kwartaal is al niet heel bijzonder meer. Het is inmiddels ook gewoon mogelijk om de rentevergoeding per maand te ontvangen (bij b.v. Leaseplan Bank of Centraal Beheer).
rvkeuken schreef: ing die juist de omgekeerde weg lijkt te bewandelen en de rentes niet meer langzaam naar beneden schroeft.
ING heeft, net als Rabobank, geen goede spaarrekeningen zonder beperkende voorwaarden. Momenteel de maximumvergoeding bij ING op zo'n rekening 1,5% en bij de Rabobank 1,6%. (bron: http://www.spaarinformatie.nl/sparen/re ... oorwaarden )

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Aanpassing ASN-spaarrekeningen: lokkertje of verbetering?

Ongelezen bericht door rvkeuken »

Bij de ingbank kan je bij salarisstorting gewoon de toprekening openen a 2%, inderdaad met verplichte salarisstorting, voor mij geen problematische eis en als zodanig verwaarloosbaar.
Echter is dit niet wat ik stelde. Ik stelde namelijk dat het erop lijkt dat ing zijn leven betert. De spaarrentes zijn makkelijker vindbaar en vertonen de afgelopen 1-2 jaar geen consequent dalende trend naar 1% incl. nieuwe spaarrekeningen met hogere rentes.

Asn is niet de bank met de meest hoge rente, maar een bank die voor mvo gaat, de invulling is aan de asn en hier scoren ze goed mee (o.a. klanttevredenheid etc.). Nu kan je dus de rente schenken + een deel van de winst die voorheen onzichtbaar naar goede doelen ging, kan je nu bewust naar goede doelen sturen.

en per maand/kwartaal rente krijgen kan, dat geef ik aan, maar is dus voor o.a. mij geen pluspunt.

j.c.kant
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 mar 2010 03:46

Re: Aanpassing ASN-spaarrekeningen: lokkertje of verbetering?

Ongelezen bericht door j.c.kant »

Het is niet alleen de ASN Bank die haar spaarvoorwaarde heeft verbeterd maar ook de SNS-Bank.
Zie de spaarvergelijkingssite http://www.hoogsterente.nl

Of http://www.hoogsterente.nl/nieuws/sns-e ... arder-aan/

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Aanpassing ASN-spaarrekeningen: lokkertje of verbetering?

Ongelezen bericht door Wim2007 »

j.c.kant schreef:Het is niet alleen de ASN Bank die haar spaarvoorwaarde heeft verbeterd maar ook de SNS-Bank.
Dit topic gaat over ASN Bank. Bij SNS Bank zijn verplichte renteschenkingen niet aan de orde. Verder lijkt het door u gelinkte artikel vooral op een advertorial van SNS en ASN. Zo staat er in het artikel:

Dit is een doorbraak op het gebied van spaarproducten. Door veel banken worden spaarders vaak getrokken met hoge rentes, als het geld eenmaal binnen is wordt de rente langzaamaan verlaagd, vaak tot een niveau onder de marktwaarde. Dit wordt ook wel het ‘dakpannensysteem’ genoemd.

Is het langzaam verlagen van de rente eigenlijk niet wat zowel ASN als SNS in het verleden ook gewoon hebben gedaan met een groot aantal rekeningen die nu worden geschrapt? En wie zegt dat het niet snel anders zal gaan met ASN Ideaalsparen of met SNS internetsparen?

Gesloten