LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABC Spaarplan

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
cocktailonno
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jan 2005 16:48
Contacteer:

ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door cocktailonno »

:oops: :evil: :?: :arrow: Wie heeft er ervaring met het ABC Spaarplan AMEV(Fortis). Ik heb er 2 een vanaf 1989 en een vanaf 1994. Nu wordt de eerste mei a.s. uitgekeerd maar vind dit bedrag eigenijk een beetje tegenvallen €5211,72 met eventuele koersschommelingen tussen 1 okt.2004 en 1 jan. 2005.Was bij afsluiten gezegd dat dit bedrag zeker kon oplopen tot FL18000,00. (Ook bij overlijden van verzekerde zou dit bedrag FL14580,00 zijn maar gelukkig niet gebeurt.) Dus voel me ook hier mee ge..... Heb er nog een lopen maar denk er over om deze maar te verzilveren en dan weet ik zeker dat ik verlies heb en dit dan misschien zelf gaat beleggen in opties of zo.[quote][/quote] :? :? :?

cocktailonno
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jan 2005 16:48
Contacteer:

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door cocktailonno »

Ben ik de enige die zo'n spaarplan heeft afgesloten?????

dick2402

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door dick2402 »

Ook ik heb 12 jaar lang met spanning gewacht op de resultaten, wat viel dat tegen rendement was rond de 4%, terwijl amev prognoses maakt die pas beginnen bij de 8% want werd er 12 jaar geleden gezegt minder kon het toch echt niet worden ja ja... een flut spaarplan

Gast

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Gast »

Ook ik kreeg vorig jaar mijn ABC spaarplan uitgekeerd. Tja, het zijn de afgelopen jaren slechte beleggingsjaren geweest. Toch nog meer dan 4% gekregen als ik het uitreken. Niet slecht dus. Ik had het net zo goed op een spaarrekening kunnen zetten, maar ja.
Was bij afsluiten gezegd dat dit bedrag zeker kon oplopen tot
Precies. Het KON oplopen tot dat bedrag. Maar het hoeft niet.

cocktailonno
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jan 2005 16:48
Contacteer:

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door cocktailonno »

:oops: Ik begrijp het ook niet helemaal heb de + en- rendementen berekend en kom dan tot 2003 op een gemiddelde van ruim 8,5 rara hoe kan dat. Of ik bereken het niet goed en hebben ze een eigen rekenmodule.

Michiel1973

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Michiel1973 »

Kwam vandaag mijn oude polis tegen. Heb een jaar of 8 FL50,- per maand betaald en ben toen van werkgever veranderd. De betaling is toen stopgezet. Nu beweert men dat ik een wanbetaler was/ben en de polis is stopgezet. Ik heb nog recht op €600,- als ik de polis instuur. Kan dit zomaar??

Michiel

ook teleurgesteld

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door ook teleurgesteld »

Toen 8 jaar geleden onze oudste dochter werd geboren vond mijn vader
(bij leven een AMEV man) dat we voor haar een ABC spaarplan moesten afsluiten. Trouw storten we sindsdien fl 100 /eur 45 per maand. Wat ik steeds vreemd vond was dat er wel jaarlijks een rendementsbericht op de deurmat viel maar dat ik nooit een afschrift kreeg.

In 2004 maar eens gemaild; geen reactie. Daarna gebeld en naar het saldo gevraagd. Op dat moment had ik bijna 100 termijnen gestort dus dan mag je verwachten dat het saldo min EUR 4500,00 bedraagt + de rente. Het bleek EUR 3100,00 te zijn! Op mijn verbaasde reactie reageerde mevrouw door te stellen dat 'de kosten' die met de polis samengaan in de eerste vijf jaar worden afgeboekt waarna er pas echt rendement geboekt gaat worden. Op mijn vraag waarom er nooit afschriften verzonden worden antwoordde ze dat dat te kostbaar zou zijn maar dat daar in de toekomst verandering in zou komen.

Wel EUR 1400,00 aan kosten berekenen maar een jaarlijks afschrift is te duur ! We leven in een vreemde wereld; had ik nog maar een gewoon spaarbankboekje van de Bondsspaarbank ....

ook teleurgesteld

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door ook teleurgesteld »

Vergeet te vermelden dat ik nog steeds geen afschriften heb ontvangen...

cocktailonno
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jan 2005 16:48
Contacteer:

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door cocktailonno »

Zo zie je maar door diefstal wordt je nog steeds rijk en zeker van de gewone man.En het wordt nog getollereerd ookomdat wij de weg niet goed kennen om dit aan te pakken, ik hoop dat hier meer reacties op komen en dit door iemand goed uitkunnen laten zoeken. Wat me trouwens verbaasd is dat ik de eerste ben die dit aankaart, had ik dit eerder geweten had ik de polis af kunnen kopen en zelf gaan beleggen had het mijn eigen schuld geweest als het niks was geworden.

Gast

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Gast »

Het gemauw alhier gaat zoals vaak over zaken die men tevoren had kunnen weten. Wil je geen risico lopen dan moet je je geld idd op een spaarrekening zetten. Met risico kan het rendement oplopen of tegenvallen.
En ook hier geldt dat de voorwaarden helder omschreven zijn, bv administratiekosten ed. Mijn ABC plan voor een periode van 35 jaar afgesloten. Risico is dan nog beperkter en rendement waarschijnlijk hoger dan een spaarrekening. Ik zal het weten over zo'n 23 jaar.

cocktailonno
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jan 2005 16:48
Contacteer:

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door cocktailonno »

Das fijn man/vrouw maar als jong gezin die net met kinderen begint en een verzekeringsadviseur die je helemaal vertrouwt vooral als het om toegezegde bedragen gaat geloof je daarin.
Hoewel het de latste tijd idd steeds duidelijker wordt dta dit alleen maar zakkenvullers zijn over de rug van de kleine gewone man.
Maar als ik jou was zal ik het beetje van jou maar afkopen en het zelf gaan beleggen als dit onderwerp gemauw vind.

Gast

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Gast »

Ik vind het onderwerp geen gemauw, maar vele deelnemers mauwers. Voor je iets contractueel afsluit moet je gewoon alles goed lezen. Zeker als je een jong gezinnetje hebt. En die zakkenvullers waar jij het over hebt doen gewoon hun werk. Je maakt het ze zelf gemakkelijk om goud geld te verdienen. Vervolgens krijgen zij de schuld terwijl je eens in de spiegel moet kijken!

cocktailonno
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jan 2005 16:48
Contacteer:

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door cocktailonno »

Ik (had geen spiegel) vertrouwde de mensen teveel is inmiddels al over hoor, maar het gaat erom dat deze mensen hun werk doen over de rug van een ander. Ik doe ook mijn werk en met heel veerl mensen maar die ga ik ook niet belazeren. Maar ik vind dit een discussie in een probleem worden en dat is niet de bedoeling hiervan. Ik ben nieuwsgierig of er net zoals de Dexia hype ook hiervan vele met dit probleem zitten want ik blijf het niet normaal vinden ondanks gemiddelde rendement van ruim 7% dat het eindbedrag zo laag is.

Gast

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Gast »

Mijn gemiddelde ABC-rendement zit op 6,5%, dus niet slecht bezien naar de beursperikelen van de afgelopen 3 jaar.
Gewoon niet beleggen als je er geen verstand van hebt en geen misplaatst vertrouwen in mensen hebben terwijl diezelfde personen middels jou hun geld moeten verdienen.
Net als Dexia -terecht dat je het een hype noemt- rekenen mensen zich rijk maar komen ze bekocht uit. Iedereen heeft het gedaan behalve de minkukels zelf die immers hun handtekening hebben gezet.

Gert49
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jan 2005 15:49

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Gert49 »

Het zijn waardeloze polissen. Je bent na de helft van de looptijd zelfs een gedeelte van je inleg kwijt. Wanneer het rendement moet komen blijft een geheim dat alleen bij de Amev bekend is.

bloemer

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door bloemer »

:? gemauw of niet, ik snap het ook niet.al ruim acht jaar stort ik 25 euro per maand in het abc-spaarplan en heb nog nooit ook maar een overzicht mogen ontvangen.ik heb daar wel om gevraagd maar tot op de dag van vandaag niets?als banken dit zouden doen staat half nederland op zijn kop.Waar het omgaat is duidelijkheid en
transparantie, valt het rendement tegen of mee dat risico neem je.en als het om de kleine lettertjes gaat dan kan je amper nog iets afsluiten. :? :?:

lizzy01

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door lizzy01 »

ik heb 9 jaar geleden dit plan getekend, inderdaad misschien NIET goed gelezen maar mijn adviseur op de Fortis bank raadde mij aan om met mn spaarloon wat meer te gaan doen (langer weg zetten, dus meer rendement) Zij adviseerde dit spaarplan, weet zeker dat ik GEEN risico wilde met mn geld en haar dit ook verteld!
Nu na alle commotie rond de spaar-plannen en beleggingen heb ik morgen een afspraak gemaakt bij mn bank en ben benieuwd wat hun reaktie op dit alles is.

Ik weet een ding, in 2003 heb ik mn saldo eens opgevraagd en schrok toen al van het verschil wat ik zou hebben als ik dit zou afkopen maar na telefonisch kontakt werd toen gezegd dat afkopen altijd het onvoordeligst is.

ben erg benieuwd hoe het morgen gaat en houd jullie op de hoogte. mijn spaarplan moet overigens nog 6 jaar.

Gast

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Gast »

www.amev.nl/amev/abc/
Staat een hoop informatie op.

Rendementen van de laatste 14 jaar:
1990 -1,30%
1991 12,50%
1992 6,40%
1993 24,50%
1994 -3,30%
1995 13,10%
1996 18,10%
1997 19,30%
1998 15,10%
1999 17,80%
2000 2,70%
2001 -3,50%
2002 -10,60%
2003 8,90%

Gemiddeld rendement 8,55%

cocktailonno
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jan 2005 16:48
Contacteer:

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door cocktailonno »

Hoop inderdaad wat te horen en ik ken deze cijfers ook dus wel een redelijk rendement maar waar is het geld dan gebleven?

Hollander
Berichten: 1290
Lid geworden op: 20 okt 2003 22:01

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Hollander »

Dat rendement kan natuurlijk wel 8,55% zijn, maar je krijgt dat niet over al je geld. Zelf had ik ook zo'n plan, en ik rekende ook met die percentages. Maar dat klopt niet. Ongeveer 10% van je geld gaat naar een soort overlijdensrisicoverzekering. Dan blijft er maar 90% over. Wellicht zitten er nog meer kosten e.d. in. Maar in ieder geval: die 8,55% krijg je maar over een deel van het geld.

Ik ben er nu vanaf, heb uiteindelijk zoiets van een procent of vijf rendement gehad, en ik denk er nooit meer over na. Het levert in ieder geval meer op dan aandelenlease, dus ik probeer er tevreden mee te zijn.

Gesloten