LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABN AMRO incasseert bij ondernemers nog even snel

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Marion65
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mar 2020 15:27

ABN AMRO incasseert bij ondernemers nog even snel

Ongelezen bericht door Marion65 »

Nu politiek Den Haag het heeft over ondernemers helpen vanwege het coronavirus incasseert de ABN AMRO nog even snel bij alle kleine ondernemers (zolang ze het nog hebben) de maandelijkse bankkosten. Waar ze normaal maandelijks na de 20 e incasseren (februari 2020 de 24e zelfs) hebben ze het nu even snel op de 17e gedaan.
Sta je dan bij de supermarkt; geen omzet meer door het coronavirus, nog een paar tientjes voor boodschappen en een asociale bank die nog even snel je helemaal zonder geld zet door nog even snel op al je bankrekeningen de bankkosten te incasseren (en je in de min zet). Schandalig; vooral omdat wij als Nederlandse burgers en ondernemers diezelfde bank tijdens de vorige crisis overeind hebben gehouden. Blijkt dus dat ze er nog niets van geleerd hebben en nog steeds aan het schrapen zijn. Stel je voor dat het salaris van de directie niet meer betaald kan worden
Ik zit zakelijk nu meer dan 30 jaar bij deze bank, maar dit is voor mij de spreekwoordelijke druppel.....

Marion65
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mar 2020 15:27

Re: ABN AMRO incasseert bij ondernemers nog even snel

Ongelezen bericht door Marion65 »

Het gaat me ook niet zozeer om de kosten. Het gaat me om het feit dat ze het ineens een week eerder incasseren omdat ze bang zijn dat ze het mislopen. Overal wordt gevraagd om begrip te hebben voor ondernemingen die het moeilijk hebben en hun graaien nog even snel het laatste geld van een ondernemersrekening.
En ik weet niet waar u hier een vraag in ziet. Radar is er ook voor klachten, higherlevel niet !

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ABN AMRO incasseert bij ondernemers nog even snel

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hoe hoog zijn die bankkosten dan dat u geen privé aankopen meer met de zakelijke pas kan doen? Als het op die paar euro aankomt dan is Corona echt niet de boosdoener.

Marion65
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mar 2020 15:27

Re: ABN AMRO incasseert bij ondernemers nog even snel

Ongelezen bericht door Marion65 »

Ach, daar kunt u mijn inziens niet over oordelen. Maar , ondanks dat dit allemaal niets met het bovenstaande heeft te maken, zal ik een korte toelichting geven. Na geruime tijd onder een vennootschap onder firma gewerkt te hebben heb ik enkele dagen geleden miin partner uitgekocht. Hierdoor zijn de liquide middelen op dit moment minimaal en moet ik beknibbelen.
Als dan van de ene op de andere dag de inkomsten naar nul zakken dan heb je ineens een probleem.

Maar daar gaat dit topic helemaal niet over. Het gaat erover dat de bank altijd na de 20e incasseert en nu ineens uit hebberigheid (omdat ze straks bang zijn om mis te grijpen) bij zowel particulieren als ondernemers besluiten om een week eerder te gaan incasseren. Dat getuigd mijn inziens van onbegrip en zelfs asociaal gedrag.
Maar zo te zien heeft iedereen op dit forum geld zat en kunnen ze zich niet in een ander, die daardoor wel in de problemen komt, verplaatsen. Het gaat hier om een klacht en is niet bedoeld om medelijden op te wekken (want buiten deze korte periode om is dat niet nodig)

Marion65
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mar 2020 15:27

Re: ABN AMRO incasseert bij ondernemers nog even snel

Ongelezen bericht door Marion65 »

Laatste wat ik op dit onbegrip reageer; Moderator van dit forum heeft het topic wel geplaatst.
Mijn inziens is Radar een forum waar zowel klachten van consumenten als ondernemers behandeld worden. Een (kleine) ondernemer is ook immers een consument. Uw mening schijnt anders te zijn; en dat mag !

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ABN AMRO incasseert bij ondernemers nog even snel

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Marion65 schreef:
18 mar 2020 19:19
Het gaat erover dat de bank altijd na de 20e incasseert en nu ineens uit hebberigheid (omdat ze straks bang zijn om mis te grijpen) bij zowel particulieren als ondernemers besluiten om een week eerder te gaan incasseren. Dat getuigd mijn inziens van onbegrip en zelfs asociaal gedrag.
Was dat de reactie van de bank, of is dat uw gedachte? U weet ook dat ze daadwerkelijk bij iedereen vervroegd hebben geïncasseerd?
Ik lees een hoop onderbuikgevoelens en aannames, maar geen onderbouwing van hetgeen u zegt.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: ABN AMRO incasseert bij ondernemers nog even snel

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als ik dat zo bekijk, heel verstandig van de bank!

Marion65
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mar 2020 15:27

Re: ABN AMRO incasseert bij ondernemers nog even snel

Ongelezen bericht door Marion65 »

Ik weet dat ze bij iedereen vervroegd hebben geincasseerd ja en dat is nu juist wat ik probeer aan te kaarten. Ik bankier al 30 jaar daar (toen het nog Algemene Bank Nederland was); de afgelopen 18 maanden kan ik mijn bankafschriften nakijken en de vroegste afschrijving van de kosten is in die anderhalf jaar op de 21 e geweest. Deze maand "toevallig" ineens op de 17e.
Heeft u wel een geprobeerd om een klacht bij de ABN AMRO zelf in te dienen? Wordt bijna onmogelijk gemaakt. Dus vandaar dat ik mijn ongenoegen hier uit ; zowel als ondernemer als consument.
En de laatste reactie ; de investering in de uitkoop in mijn bedrijf was noodzakelijk en gedaan zonder geld te hoeven lenen.... dus hoezo verstandig van de bank? Bezit genoeg maar als je inkomsten stoppen heb je daar weinig aan

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: ABN AMRO incasseert bij ondernemers nog even snel

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Waarschijnlijk is dat eerder gebeurd omdat er meer personeel met zulke zaken bezig kan zijn, omdat veel filialen gesloten zijn voor bezoek.

Het zal vast wel in de voorwaarden staan dat dit na een bepaalde datum gebeurd (bijvoorbeeld de 15e of zelfs de 1e van de maand) en niet op een bepaalde datum.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABN AMRO incasseert bij ondernemers nog even snel

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die incasso zal wel gespreid zijn ivm het feit dat veel personeel weg is. Maar misschien kan partner een beetje terugstorten, zodat u toch de maand doorkomt.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: ABN AMRO incasseert bij ondernemers nog even snel

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Misschien ook wel stom van mij, die reactie. Maar ik dacht die € 2,15•? Maar zakelijk daar heb ik eigenlijk geen idee van. Sorry.
Hopelijk helpt de aangekondigde hulp van de overheid je.

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ABN AMRO incasseert bij ondernemers nog even snel

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Marion65 schreef:
18 mar 2020 19:37
Ik weet dat ze bij iedereen vervroegd hebben
Hoe weet u dit?

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: ABN AMRO incasseert bij ondernemers nog even snel

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Bij mij schrijft de ABNAMRO ook ineens eerder de auto incasso af, scheelt een week. Weet niet waarom, maar ik zal daarop gewoon anticiperen.

We zetten het saldo op nul, en dan gebeurt er niets. Ik blijf dat dan maar gewoon doen, en maak zelf maar eens wat over als het mij eens uitkomt.

Als de bank niet eens meer op tijd kan incasseren, maar weken eerder...hebben ze aan mij een goeie.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: ABN AMRO incasseert bij ondernemers nog even snel

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Obelix, bij weken kan ik dat begrijpen, maar in deze openingspost gaat het om 3 of 4 dagen. Dat kan het grote verschil niet maken en ik denk ook niet dat het om honderden euro's gaat.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: ABN AMRO incasseert bij ondernemers nog even snel

Ongelezen bericht door tttlocke »

Eigenlijk een non-probleem. Het scheelt nauwelijks in de tijd. Een paar dagen.
De bank is kennelijk niet gevraagd om 'opheldering'. Dat is merkwaardig want juist daar wordt je wijzer van. In plaats daarvan krijgt de bank ervan langs omdat aangenomen wordt dat ze het hebben vervroegd om het nog snel zeker te stellen voordat het er niet meer is. Een wel heel onwaarschijnlijke uitleg.
Zoals een aantal mensen hier al heeft aangegeven (scherp!) zijn deze incasso-batches ongetwijfeld met voorrang in gang gezet om dat de bank, net als ieder ander bedrijf, niet weet of men morgen nog wel genoeg personeel beschikbaar heeft of dat het het personeel überhaupt nog toegestaan is om naar het werk te gaan. Dat risico wordt gewogen en leidt tot een logische beslissing.

Arizonakid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: ABN AMRO incasseert bij ondernemers nog even snel

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Bij mij ook afgeschreven zie ik. Ik zal er geen boterham minder om eten gelukkig, maar kan me voorstellen dat het soms lastig is als je daadwerkelijk bijna blut bent. Aan de andere kant, over 4 dagen was die afschrijving dus mislukt ivm geen saldo?

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ABN AMRO incasseert bij ondernemers nog even snel

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
18 mar 2020 20:37
Obelix, bij weken kan ik dat begrijpen, maar in deze openingspost gaat het om 3 of 4 dagen. Dat kan het grote verschil niet maken en ik denk ook niet dat het om honderden euro's gaat.
Waarom doet de bank het dan?
Schrapen! Binnenharken, nu het nog kan. Gegarandeerd staan er over 4 dagen meer ZZP-ers rood, dus incasseer maar vast.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: ABN AMRO incasseert bij ondernemers nog even snel

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Veel mensen krijgen tussen de 20-25ste van de maand betaald. Ik kan me voorstellen dat je nu aan het einde van het vorige salaris zit en dat dit nu niet uitkomt...en was het met een paar dagen geen probleem.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ABN AMRO incasseert bij ondernemers nog even snel

Ongelezen bericht door 16again »

Het gaat hier over ondernemers, zoals ZZP-ers, die vooral door opdrachtgevers worden betaald. En dus dat hoeft niet tussen de 20-25ste van de maand te zijn

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: ABN AMRO incasseert bij ondernemers nog even snel

Ongelezen bericht door tttlocke »

16again schreef:
18 mar 2020 22:30
[...]Waarom doet de bank het dan?
Schrapen! Binnenharken, nu het nog kan. Gegarandeerd staan er over 4 dagen meer ZZP-ers rood, dus incasseer maar vast.
Het antwoord op uw vraag is hierboven al ettelijke keren gegeven. Om te 'schrapen'? Onzin.

Net in het NOS-journaal het bericht dat diezelfde bank mensen die door deze crisis in problemen komen met hun verplichtingen aan de bank, gaat helpen door uitstel te verlenen voor de betaling van aflossing en rente.
Hoe valt dat te rijmen met het 'binnenharkbeleid' dat u meent te zien?

Gesloten