LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABN-AMRO internet bankieren veilig?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.

Internetbankieren bij de ABN-AMRO is veilig genoeg

Ja, veilig genoeg
10
63%
Niet veilig genoeg, met een wachtwoord wel
2
13%
Nee, internetbankieren is nooit veilig
4
25%
 
Totaal aantal stemmen: 16

mgerben
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 jan 2006 17:01

ABN-AMRO internet bankieren veilig?

Ongelezen bericht door mgerben »

Bij de ABN valt het mij op dat je inlogt met een pasje, pincode en e-identifier.

Geen wachtwoord.

Dat betekent dat als een dief mijn pincode afkijkt en mijn pasje steelt, hij toegang heeft tot al mijn bankrekeningen. De e-identifier is namelijk universeel.

Hij kan dus alle tegoeden overschrijven naar katvanger-rekeningen (van scholieren die hun bankrekinging ter beschikking stellen), of de spaarrekening naar betaalrekening boeken, om het dan op te nemen.

Als je bij de Postbank mijn pasje steelt baal ik, want dan kun je mijn betaalrekening leeghalen. Maar mijn spaargeld is veilig, want daar kom je niet bij zonder wachtwoord (en tan code).

Maar volgens mij kan bij de ABN-AMRO alles leeggeboekt worden.

Heeft iemand dit al eens meegemaakt bij de ABN-AMRO?
Of zie ik dit helemaal fout en kan het niet?

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: ABN-AMRO internet bankieren veilig?

Ongelezen bericht door Jan1 »

De Rabobank heeft een vergelijkbaar systeem, echter heb ik een apart gratis pasje gevraagd en gekregen, die het huis niet verlaat, hier kan dus de pincode niet meegekeken worden. De andere europassen van mijn vrouw en mijzelf geven geen toegang tot internetbankieren, het nadeel hiervan is, dat je niet buitenshuis kunt internetbankieren, ook nog nooit enige behoefte hieraan gehad.

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: ABN-AMRO internet bankieren veilig?

Ongelezen bericht door JH »

Een betere beveiliging van persoonlijke gegevens is nog steeds de eigen verantwoordelijkheid. Wanneer men zelf zorgt dat onbevoegden niet in het bezit kunnen komen van pasjes of codes door minder nonchalant om te gaan met de aanwezigheid van pasjes etc dan kan men everywhere internetbankieren naar hartelust.
En vergeet na afloop dan ook niet om uit te loggen. Maar zelfs dan is het niet mogelijk om valse transacties te verrichten omdat voor iedere transactie wederom om een code wordt gevraagd.

mgerben
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 jan 2006 17:01

Re: ABN-AMRO internet bankieren veilig?

Ongelezen bericht door mgerben »

Met het verhaal over eigen verantwoordelijkheid voor pasjes en uitloggen als je klaar bent, ben ik het NIET eens.

Het gaat mij niet om thuis; dan wordt je automatisch na 15 al uitgelogd.

Het gaat mij om buitenshuis.
Een pasje kan gestolen worden.
Dat gebeurt.
Echt waar.

Dan kun je niet automatisch de conclusie trekken dat je dus nonchalant bent geweest. Het is al erg genoeg dat de bank die conclusie automatisch trekt.

Het probleem is dat al je rekeningen, dus ook je spaarrekening en je beleggingsrekening, open liggen als je code en pasje gestolen zijn.

Het probleem is dus dat de dief AL je rekeningen kan leegboeken. Allemaal!
Dus niet alleen je betaalrekening.

En dat in dat geval de schade te beperkenis.
En dat het heel erg makkelijk te beperken is.
En dat de ABN AMRO bank die mogelijkheid niet biedt.

Wat heb je aan 'eigen schuld dikke bult' als al je geld weg is? Daar schiet je toch niets mee op?
Terwijl het te voorkomen was geweest als de dief niet overal bij had gekund?

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: ABN-AMRO internet bankieren veilig?

Ongelezen bericht door karr-2 »

Als je bankpas gestolen wordt is het 9 van de 10 keer je eigen schuld, als ze dan ook nog je pincode erbij weten dan ben je gewoon ultrastom geweest. Als een bank dit soort mogelijkheden wil uitsluiten moeten ze gewoon internetbankieren afschaffen.

Ricert
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 sep 2005 16:45

Re: ABN-AMRO internet bankieren veilig?

Ongelezen bericht door Ricert »

Is de identifier niet persoonsgebonden dan?
Ik schrik daar eerlijk gezegd van.
In dat geval verdiend m.i het internetbankieren van de postbank een groot compliment. Terwijl juist dat vaak negatief belicht word.

Ik sluit me bij de topicstarter aan

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: ABN-AMRO internet bankieren veilig?

Ongelezen bericht door JH »

Ik schrik daar eerlijk gezegd van.
Tja, als je daar al van schrikt, dan kun je wellicht beter met contant geld over straat lopen. Maar ook dan zul je toch zorgvuldig en minder nonchalant moeten omgaan met hetgeen je bij je draagt.

Ninja
Berichten: 108
Lid geworden op: 24 apr 2005 14:21

Re: ABN-AMRO internet bankieren veilig?

Ongelezen bericht door Ninja »

Wat er wordt gezegd over internetbankieren bij de Postbank klopt niet. De Postbank is m.i. nog onveiliger m.b.t. internetbankieren, omdat iemand die wil frauderen, alleen je loginnaam en wachtwoord nodig heeft (waar op diverse manieren door bepaalde mensen vrij makkelijk aan te komen is) en dan kan de fraudeur je rekeningen plunderen. Niet alleen je betaalrekening, maar ook je spaarrekening. Voor spaarrekening heb je nl geen wachtwoord nodig. Sterker nog, tot voor kort had je er niet eens een TAN voor nodig om spaargeld over te schrijven naar betaalrekening, maar inmiddels is dit wel nodig.
Voor het overschrijven heb je dus TAN nodig, bij mensen die de TAN naar hun gsm laten sturen zou je zeggen dat de fraudeur dan de gsm moet hebben, maar nee... als de fraudeur eenmaal is ingelogd kan die het gsmnummer aanpassen en daar dus z'n eigen nummer invullen en daarna dus de TAN codes op zijn/haar gsm ontvangen. Voor de mensen die de TAN codes thuisgestuurd krijgen, daarvan heeft de fraudeur de papieren met TAN codes dus nodig. Zolang je voorzichtig met je inloggegevens omgaat (login niet bewaren op pc, een 'moeilijk' wachtwoord nemen die je zelf uiteraard wel kan onthouden, nergens ww opschrijven en als het echt moet dan op veilige plaats opbergen en dan vooral niet bij je bankgegevens etc).

Wat betreft ABN AMRO daar zijn de edentifiers idd identiek, maar je pas + pincode is daarvoor nodig. Een fraudeur zou hier (als het goed is) veel moeite voor moeten doen, tenzij je ze alle 3 bij elkaar bewaart en dat kan je natuurlijk zelf voorkomen.

Het kan misschien wel veiliger, maar mensen die willen frauderen die vinden altijd wel een manier, daarom is het noodzakelijk dat je er zelf ook alles aan doet om dit te voorkomen. Natuurlijk kan je heel veel pech hebben waarbij je rekening alsnog geplunderd wordt, maar als het goed is ben je daar ook voor verzekerd (neemt niet weg dat je altijd geld verliest en dat het vreselijk is!)

mgerben
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 jan 2006 17:01

Re: ABN-AMRO internet bankieren veilig?

Ongelezen bericht door mgerben »

Als je bankpas gestolen wordt is het 9 van de 10 keer je eigen schuld, als ze dan ook nog je pincode erbij weten dan ben je gewoon ultrastom geweest.
En volgens de bank zelfs 10 van de 10 keer.
En achteraf voel je je nog hartstikke stom ook.
Maar daar heb je je geld niet mee terug.

Maar met jouw redenering is eigenlijk de PIN code niet eens nodig: Niemand is toch zo stom om zijn pasje te laten stelen? En wie dat wel is, nou, eigen schuld dikke bult toch?

Helaas is het zo dat pasjes worden gestolen nadat de PIN is afgekeken. Dat het bij jou niet is gebeurd betekent niet dat het niet voorkomt.
En mensen laten het niet expres afkijken.


De Postbank is WEL veiliger, want je kon weliswaar geld tussen je eigen rekeningen heen en weer boeken (nu niet meer), maar je kon niet zonder TAN code geld naar andermans rekening boeken.
En om het op te nemen heb je dus altijd het pasje + PIN nodig.

Bij de Postbank geldt dus: Pasje + PIN gestolen = betaalrekening leeg.
Om bij de andere rekeningen te komen moet de dief ook op internet jouw wachtwoord gaan onderscheppen. En om geld naar buiten te boeken moet hij ook jouw TAN codes stelen.
Dat zijn twee extra drempels.


Bij de ABN-AMRO geldt: Pasje+PIN gestolen = ALLE rekeningen liggen open. Alles. Geen extra drempel. Alles ligt open.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: ABN-AMRO internet bankieren veilig?

Ongelezen bericht door karr-2 »

Dan ga jij naar de Postbank, blijf ik bij de ABN zitten. Zijn we allebei tevreden.

Ricert
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 sep 2005 16:45

Re: ABN-AMRO internet bankieren veilig?

Ongelezen bericht door Ricert »

@ Ninja

Wat jij zelf over de postbank claimt klopt ook niet.
Een eventuele fraudeur kan namelijk niet eenmaal ingelogd op jouw of mijn gegeven het mobiele nummer veranderen naar een nummer van hemzelf. Daarvoor ontvang je altijd eerst nog een TAN-code op het ouwe gsm nummer.
Als dat echt zo makkelijk was kan de postbank namelijk net zo goed het TAN gebeuren weer afschaffen

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: ABN-AMRO internet bankieren veilig?

Ongelezen bericht door Jan1 »

mgerben


Geplaatst op 21 Jan 2006 12:34 door Verstuur mail mgerben

Helaas is het zo dat pasjes worden gestolen nadat de PIN is afgekeken. Dat het bij jou niet is gebeurd betekent niet dat het niet voorkomt.
En mensen laten het niet expres afkijken.


Je wil niet weten hoe vaak ik twee of drie jongeren bij een geldautomaat zie staan als er één van de drie geld moet pinnen, ook worden de pinpasjes grif uitgeleend, de pincode wordt er op een normale toonhoogte bij gezegd.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: ABN-AMRO internet bankieren veilig?

Ongelezen bericht door tienepien »

daarnaast hebben de meeste pinautomaten van die opstaande randen waar je het scherm mee kunt afschermen met je hand. Wordt ook nauwelijks gebruikt...

sandra555
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jan 2006 14:46

Re: ABN-AMRO internet bankieren veilig?

Ongelezen bericht door sandra555 »

Pincode afkijken is zo gebeurd hoor.
Bij het boodschappen doen bijvoorbeeld.
Als ik een kar vol heb en er staat zo'n opdringerige tr*t achter me die het liefst zichzelf in mijn kar parkeert, zet ik altijd mijn inmiddels lege kar tussen haar en mij en het apparaat. Doe ik dat niet. Dan staat ze in mijn nek te hijgen terwijl ik aan het pinnen ben om te betalen. Die mensen zijn 9 van de tien keer gewoon onbeschoft. Maar je zal er maar één tussen hebben die nou net effe wel je pincode wil weten!

simmetje
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 jun 2005 21:27

Re: ABN-AMRO internet bankieren veilig?

Ongelezen bericht door simmetje »

Tip: Ook bij ABN AMRO kun je het internet bankieren op een andere pas laten zetten. Je kunt zelfs je spaarrekening blokkeren. Dan kun je er alleen geld naar toe boeken. Enig nadeel is als je er dan geld af wil halen, moet je ff naar kantoor.

Gesloten