ABN Amro ontneemt recht op doorgeven veranderingen door mederekeninghouder

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Barb1925
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jul 2021 13:54

ABN Amro ontneemt recht op doorgeven veranderingen door mederekeninghouder

Ongelezen bericht door Barb1925 »

In een brief van mei 2021 heeft ABN Amro aangekondigd dat de bij hun afgesloten verzekeringen slechts op één naam gezet kunnen worden. Dat houdt in dat alleen de hoofd rekeninghouder de bevoegdheid heeft om wijzigingen of andere mutaties rondom de afgesloten verzekeringen. ABN Amro bepaalt op basis van leeftijd wie de hoofdrekeninghouder wordt.
Als mede rekeninghouder ben ik samen met mijn partner verplichtingen aangegaan ten aanzien van onze hypotheek en de verzekeringen. De wijziging komt er op neer dat ik mijn partner moet vragen om mutaties door te geven aan de bank.
Wanneer mijn partner hier om welke reden dan ook (bijvoorbeeld niet in staat is of niet bereid om mee te werken) kan ik geen invloed uitoefenen op nieuw ontstane situaties. Dit terwijl ik wel mede verantwoordelijk gehouden wordt voor alle aangegane verplichtingen.
M.i. zijn dit vooroorlogse situaties.
Heeft iemand hier ervaring mee? Heeft iemand een suggestie hoe ik ervoor kan zorgen dat ik wel mijn verantwoordelijkheden kan houden?

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: ABN Amro ontneemt recht op doorgeven veranderingen door mederekeninghouder

Ongelezen bericht door D34M0N »

Barb1925 schreef:
09 jul 2021 15:21
Heeft iemand een suggestie hoe ik ervoor kan zorgen dat ik wel mijn verantwoordelijkheden kan houden?
Ja. Neem contact op met ABN Amro en geef aan dat jullie over gaan stappen naar een andere verzekeraar als de verzekeringen niet op naam van jullie beiden kunnen blijven staan. Als ABN Amro daar niet in mee wil gaan, stap over naar een andere verzekeraar.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABN Amro ontneemt recht op doorgeven veranderingen door mederekeninghouder

Ongelezen bericht door kweenie »

Als de verzekering op twee namen staat, dan moeten officieel beide verzekeringnemers voor iedere wijziging tekenen. Die zelfde problemen waren in dat geval dus ook opgetreden. Dat ze jarenlang akkoord zijn gegaan met wijzigingen door een baan beide verzekeringnemers maakt dat nog niet tot iets wat in het oneindige door zou moeten gaan

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: ABN Amro ontneemt recht op doorgeven veranderingen door mederekeninghouder

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Je kunt naar https://www.kifid.nl/klacht-indienen/ voor een bindend uitspraak, echter ik denk dat ABN AMRO in het gelijk wordt gesteld. Of doen wat ze willen of naar een andere verzekeraar gaan.

Eljar
Berichten: 90
Lid geworden op: 11 mar 2013 20:16

Re: ABN Amro ontneemt recht op doorgeven veranderingen door mederekeninghouder

Ongelezen bericht door Eljar »

Hier hetzelfde probleem. Wij hebben een en/of rekening en ook wij hebben de brief gekregen dat de verzekeringen vanaf nu alleen nog door de hoofdrekeninghouder beheerd kunnen worden (in ons geval mijn vriend). Ik kan en mag zelfs de verzekeringen niet meer inzien! Nu wil het geval dat ik alle administratie binnen ons gezin verzorg, dus ook alle verzekeringen regel. Bij sommige verzekeringen (inboedel of rechtsbijstand) is bovenstaande niet zo'n heel groot probleem, maar wel bij onze autoverzekering. Ik ben namelijk degene met het rijbewijs en de auto - mijn vriend heeft geen rijbewijs en ook geen auto -, maar de verzekering staat op zijn naam(?). En ik kan vanaf nu dus mijn eigen autoverzekering niet meer inzien c.q. wijzigen/overstappen. Dan moet ik dat eerst aan mijn vriend "vragen". Ik vind dat ook vooroorlogse toestanden. Heel erg raar. Ik ga in elk geval overstappen, want ik vind dit niks.

Overigens hebben we jaren geleden ook al zoiets aan de hand gehad met een creditcard van de ABN. Deze stond op mijn naam, pashouder was ik, maar wel gekoppeld aan de en/of rekening. Toen er een wijziging was, mocht ik dat niet doorgeven, dat moest mijn vriend doen. Vond ik toen ook al heel erg raar. En het is toch een en/of rekening; dan hebben beiden toch bevoegdheid? Dat is toch juist waar de rekening voor bedoeld is? Ik vind dit maar een vreemde gang van zaken.

Ook ik ben benieuwd of hier een oplossing voor is, maar overstappen lijkt in elk geval het beste.
Laatst gewijzigd door Eljar op 12 jul 2021 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: ABN Amro ontneemt recht op doorgeven veranderingen door mederekeninghouder

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar bij andere banken ga je precies hetzelfde tegen komen..

Eljar
Berichten: 90
Lid geworden op: 11 mar 2013 20:16

Re: ABN Amro ontneemt recht op doorgeven veranderingen door mederekeninghouder

Ongelezen bericht door Eljar »

Dit gaat echter over de verzekeringen die aan een en/of rekening gekoppeld zijn en welke voorheen gewoon door beide rekeninghouders gewijzigd/schade melding/inzage konden worden. Het is vreemd dat de ABN dit nu opeens wijzigt. In ons geval bij de autoverzekering dus bijzonder lastig. En ik ga weer overstappen naar een gewone verzekeraar, geen bank, dan is dat probleem niet aan de orde. Ik begrijp deze verandering qua verzekeringen van de ABN dus niet goed. Klanten gaan hierdoor weglopen (denk ik).

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: ABN Amro ontneemt recht op doorgeven veranderingen door mederekeninghouder

Ongelezen bericht door angel1978 »

En ik ga weer overstappen naar een gewone verzekeraar, geen bank, dan is dat probleem niet aan de orde.
Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABN Amro ontneemt recht op doorgeven veranderingen door mederekeninghouder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een auto verzekeren op andermans naam is niet echt verstandig. En waarom zouden verzekeringen op twee namen moeten staan?

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ABN Amro ontneemt recht op doorgeven veranderingen door mederekeninghouder

Ongelezen bericht door Erthanax »

Maar als een verzekering op twee namen staat, en als het noodzakelijk is dat die op één naam komt te staan, is het dan logisch dat de bank op basis van leeftijd bepaalt welke van die twee dat dan wordt?
Ik zou het logischer vinden dat de bank de keuze laat aan de beide rekeninghouders.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABN Amro ontneemt recht op doorgeven veranderingen door mederekeninghouder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat zal men wellicht ook kunnen kiezen. Maar zijn er bijvoorbeeld twee eigenaren van een pand, dan stuurt de gemeente de aanslag ook naar de oudste. Geen idee of je dat kunt laten wijzigen.

ABN AMRO
verified
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 sep 2010 20:10

Re: ABN Amro ontneemt recht op doorgeven veranderingen door mederekeninghouder

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Hallo Barb1925,

Het klopt dat de afgesloten verzekeringen die op 2 namen stonden nu op 1 naam worden gezet. Het is namelijk bij schadeverzekeringen gebruikelijk dat er maar 1 verzekeringsnemer is. Er moet een natuurlijk persoon aan de polis gekoppeld worden. De gezamenlijke rekeninggegevens worden niet gezien als natuurlijk persoon, waardoor deze keuze is gemaakt.

U geeft aan dat we op basis van leeftijd zouden bepalen wie de verzekeringsnemer wordt. Dit is niet het geval. We hebben bij de afgesloten verzekeringen gekeken welke van de 2 rekeninghouders de polis heeft afgesloten. De persoon die de polis heeft afgesloten wordt dus de verzekeringsnemer.

Uiteraard is het mogelijk dat u verzekeringsnemer wordt. Er zullen nieuwe polissen worden afgesloten en de andere kunnen worden beëindigd. Hier kunnen gevolgen voor zijn. Vandaar dat we aanraden om in dat geval eerst contact op te nemen met onze Verzekeringsafdeling via 0900-0024.

Mocht het op den duur zo zijn dat uw partner niet meer in staat is de bankzaken zelf te regelen, dan zal er (niet alleen voor de bankzaken maar ook voor andere zaken) een volmacht geregeld kunnen worden.

Met vriendelijke groet,

Elvira
ABN AMRO Webcare

Eljar
Berichten: 90
Lid geworden op: 11 mar 2013 20:16

Re: ABN Amro ontneemt recht op doorgeven veranderingen door mederekeninghouder

Ongelezen bericht door Eljar »

Goedemorgen ABN*AMRO,

U schrijft dat de verzekering op naam gezet wordt van degene die de verzekering heeft afgesloten, maar in ons geval met de autoverzekering (en alle overige verzekeringen), ben ik de persoon die de verzekeringen heeft afgesloten, maar toch wordt het nu op naam gezet van mijn vriend. Wat ik eerder schreef: mijn vriend heeft helemaal geen rijbewijs of auto en toch wordt het op zijn naam gezet.

Overigens voor de andere reageerder(s): bij een "gewone verzekeraar" heb ik dit probleem nooit gehad. Kan ook niet anders, want ik was degene die de autoverzekering afsloot. Wat heeft dat met mijn vriend te maken? Dit probleem is nooit eerder aan de orde geweest. Sterker nog: de autoverzekering staat nu op zijn naam. Is dat niet een probleem in geval van schade? Hij is niet de bestuurder of eigenaar van de auto.

Ik lees dat de ABN*AMRO de naam kan wijzigen, maar ik vind dit zo'n vreemde gang van zaken, dat ik toch overstap.

N.b. bij de hypotheek vind ik het logisch dat bij een wijziging deze door beide rekeninghouders ondertekent dient te worden, maar dat wil toch niet zeggen dat maar één van beide rekeninghouders de hypotheek kan inzien?

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: ABN Amro ontneemt recht op doorgeven veranderingen door mederekeninghouder

Ongelezen bericht door john18 »

ABN AMRO schreef:
13 jul 2021 09:32

Uiteraard is het mogelijk dat u verzekeringsnemer wordt. Er zullen nieuwe polissen worden afgesloten en de andere kunnen worden beëindigd. Hier kunnen gevolgen voor zijn. Vandaar dat we aanraden om in dat geval eerst contact op te nemen met onze Verzekeringsafdeling via 0900-0024.
Jazeker! In geval van Eljar kan het zijn dat de premie omhoog gaat want de partner van Eljar heeft geen schadevrije jaren opgebouwd. Is dit weer een systeem om geld te verdienen? Dit lijkt me niet te kunnen wat Eljar zegt. Hoe kan de abn amro zonder overleg/contact een polishouder vervangen?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABN Amro ontneemt recht op doorgeven veranderingen door mederekeninghouder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een autoverzekering kan helemaal niet op twee namen staan. Deze naamswijziging per omgaande laten terugdraaien, niet een nieuwe polis laten maken, anders zijn de schadevrije jaren foetsie.

Senso
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 mei 2018 17:52

Re: ABN Amro ontneemt recht op doorgeven veranderingen door mederekeninghouder

Ongelezen bericht door Senso »

Niet direct over dit onderwerp, maar ik wil dit even kwijt.
Banken eigenen zichzelf steeds meer rechten toe, bij steeds hogere kosten. Pas op! Als steeds meer mensen straks akkoord gaan met het verdwijnen van contant hebben de banken volledige macht en controle over je geld.

ABN AMRO
verified
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 sep 2010 20:10

Re: ABN Amro ontneemt recht op doorgeven veranderingen door mederekeninghouder

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Beste Eljar,

Dank je wel voor je toelichting. In dat geval is het aan te raden even te bellen met onze Verzekeringsafdeling via 0900-0024. Er kan dan uitgezocht worden hoe het kan dat de verzekering op naam van je vriend is overgezet terwijl hij geen rijbewijs heeft.

Met vriendelijke groet,

Elvira
ABN AMRO Webcare

Eljar
Berichten: 90
Lid geworden op: 11 mar 2013 20:16

Re: ABN Amro ontneemt recht op doorgeven veranderingen door mederekeninghouder

Ongelezen bericht door Eljar »

ABN*AMRO, ik begrijp dat ik nu zelf contact moet opnemen over de autoverzekering en de tenaamstelling hiervan. Ik heb ook nog even gekeken op de groene kaart en hier staan beide namen op vermeld: die van de en/of rekening. Wat mij nu dus ontzettend stoort is dat de bank nu zonder overleg met de klant de naam wijzigt van de polishouder. Wat John18 ook schrijft: dat had toch op zijn minst in overleg gemoeten. Het lastige is nu ook dat ik nu niet in de online omgeving inzage heb in de polis. Ik moet dus 'samen' met vriendlief de ABN*AMRO bellen, want ik ben geen hoofdrekeninghouder (!). Het was gewoon een goede verzekering en had niet gewijzigd mogen worden. En de klant heeft er maar weer werk mee. Wordt vervolgd.

ABN AMRO
verified
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 sep 2010 20:10

Re: ABN Amro ontneemt recht op doorgeven veranderingen door mederekeninghouder

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Beste Eljar,

Bij een CJ rekening is er geen hoofdrekeninghouder. Jullie hebben dan beiden evenveel bevoegdheden. Wellicht is de verzekering ooit aangevraagd bij de bestaande gezamenlijke producten en zo dus op beiden namen gekomen. Ik kan dat vanuit hier niet zien, daarom is het goed om hiervoor met onze verzekeringsafdeling contact op te nemen.

Met vriendelijke groet,

Janwalter
ABN AMRO Webcare

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: ABN Amro ontneemt recht op doorgeven veranderingen door mederekeninghouder

Ongelezen bericht door john18 »

ABN AMRO schreef:
16 jul 2021 10:58
Beste Eljar,

Bij een CJ rekening is er geen hoofdrekeninghouder. Jullie hebben dan beiden evenveel bevoegdheden. Wellicht is de verzekering ooit aangevraagd bij de bestaande gezamenlijke producten en zo dus op beiden namen gekomen. Ik kan dat vanuit hier niet zien, daarom is het goed om hiervoor met onze verzekeringsafdeling contact op te nemen.

Met vriendelijke groet,

Janwalter
ABN AMRO Webcare
Dan nog is dit een eenzijdige verandering van de polis. Dat mag niet zomaar. Lijkt mij verstandig om uw juridische afdeling te contracteren. Dit kan financiële gevolgen hebben voor uw klanten maar ook juridische gevolgen. Er kan door jullie fout mensen zijn die onverzekerd rond rijden Enz..
B.v. dat er een scheidingsgeval tussen de geraakte polissen zitten, kan een partner mogelijke de andere partner een flinke oor aan naaien.

Gesloten